امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۱ Thursday, 18 April 2024

ابتکار: اوزون و گوگرد مقصران احتمالی مسمومیت مردم اهواز

ابتکار: اوزون و گوگرد مقصران احتمالی مسمومیت مردم اهواز

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام مشخص نبودن دلیل مسمومیت شهروندان اهوازی پس از بارش باران، از ارسال دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا و رایزنی با وزارت نفت برای تولید سوخت استاندارد خبر داد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا، معصومه ابتکار امروز شنبه در جمع خبرنگاران درباره وضعیت آلودگی هوای استان خوزستان اظهار کرد: اندازه گیری‌هایی که تا کنون از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا انجام شده اطلاعات دقیقی راجع به علت این پدیده نمی‌دهند، اما بررسی‌های علمی توسط افراد صاحبنظر داخلی و بین المللی احتمال این را می‌دهد که این پدیده بر اثر افزایش گاز اوزون یا ترکیبات گوگردی باشد.

 

وی با بیان اینکه دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا امروز به شهر اهواز ارسال شده است، افزود: در حاشیه سفر به ورشو برای شرکت در کنوانسیون تغییرات آب و هوایی در سالن ترانزیت فرودگاه استانبول نشستی با مهندس زنگنه وزیر نفت داشتیم که درمورد این موضوع نیز بحث شد.

 

معاون رئیس جمهور تصریح کرد:‌ هرچند که مهندس زنگنه نیز میراث خوبی از دولت قبلی تحویل نگرفتند، اما ایشان تاکید کردند که با وجود مشکلاتی که برای جایگزین کردن سوخت استاندارد داریم در این راستا تلاش می‌کنیم؛ اما به طور کلی نمی‌توان انتظار داشت که عقب ماندگی‌های هشت ساله طی چند ماه حل و فصل شود.

وی درباره علت نبود دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای سالم در استانهای جنوب کشور، اظهار کرد: این دستگاه‌ها طی هشت سال گذشته تعطیل بوده و بسیاری از این دستگاه‌ها نیز به کلی خراب شده بودند.

 

ابتکار از افتتاح شبکه دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در استان خوزستان خبر داد و گفت: در بخش نفتی نیز یک سری آلاینده‌های غیر متداول در بنزن داریم که می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

 

وی در مورد علت پیش بینی گاز اوزون و ترکیبات گوگرد به عنوان دلیل مسمومیت مردم پس از بارش باران در شهر اهواز اظهار کرد: اینطور که گفته می‌شود این دو آلاینده علائمی همچون آنچه که در شهروندان این شهر مشاهده شده ایجاد می‌کند.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر اهواز هیچ گونه آلایندگی را نشان نمی‌دهند، افزود: شک داریم که این دستگاه‌ها سالم باشند و از سویی نیز ممکن است آلاینده‌های دیگری غیر از آنچه که دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا اندازه گیری می‌کنند دلیل این اتفاق باشد.

 

ابتکار با بیان اینکه در خوزستان و بسیاری از شهرهای دیگر جنوبی کشور از سال 83 برنامه کاهش آلودگی هوا داشته‌اند، افزود: متاسفانه این برنامه‌ها به تعویق افتاده و یا به کلی اجرا نشده است که در نتیجه شاهد اتفاقات این چنینی هستیم.

 

تحریم‌ها در تعویق استقرار استاندارد یورو4 موثر بوده است

معاون رییس جمهور با اشاره به نقش تحریم‌ها در به تعویق افتادن استقرار استاندارد یورو4 اظهار کرد: به هر حال نمی‌توانیم همه تقصیرات را به گردن دوره قبلی بیاندازیم و باید نقش تحریم‌ها را در این میان ببینیم.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بخشی از فعالیت‌ها برای تشخیص منابع و علل مسمومیت مردم در شهر اهواز به وزارت بهداشت مربوط می‌شود؛ چرا که به غیر از اهواز شهرهای اطراف نیز با این مشکل مواجه شده‌اند و وزارت بهداشت باید علائم، مشکلات و آمار تعداد بیماران را اعلام کند.

 

ابتکار با بیان اینکه موضوع گرد و غبار در استان‌های مختلف کشور به ویژه استان‌های جنوبی در اجلاس جهانی تغییرات آب و هوا مطرح شده است، افزود: در اولین نشست بین المللی این موضوع را مطرح کردیم که نشستی با موضوع گرد و غبار به میزبانی ایران برگزار شود تا هرچه سریعتر در خصوص این پدیده چاره‌ای بیندیشیم که در نهایت قول همکاری کامل از UNEP گرفته‌ایم.

 

به گفته وی دکتر متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این زمینه با معاون وزرای محیط زیست عراق و سوریه نیز دیداری داشته است.

 

ابتکار در مورد زمان طولانی شدن حل معضل آلودگی هوای کلان شهرها به ویژه تهران، اظهار کرد: نباید فکر کنیم که هیچ کاری نمی‌توانیم در این زمینه انجام دهیم؛ بلکه باید در این شرایط جدید تمام تلاش خود را انجام دهیم تا بنزین و خودروهای تولید داخل تبدیل به یورو4 شوند.

 

وی با بیان اینکه خودروسازان مرتبا برای استقرار استاندارد یورو4 مهلت گرفته‌اند، افزود: باید مهلت‌ها را بازنگری کرده و وارد یک مذاکره جدی شویم.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره جلوگیری از شماره گذاری خودروهای غیر استاندارد اظهار کرد: برای اجرای این کار نیز نیازمند زمان هستیم و نمی‌توانیم یک شبه همه برنامه‌ها را به اجرا در بیاوریم.

 

ابتکار تصریح کرد: متاسفانه خودروسازان حتی استاندارد یورو2 را هم خوب اجرا نکرده‌اند؛ چرا که اگر همین استاندارد را اجرا می‌کردند اکنون با مشکلات بسیار روبرو نبودیم.

 

وی تاکید کرد: امیدواریم شرایط تحریم بهتر شده و بتوانیم بنزین با کیفیت وارد کشور کنیم تا از این طریق حداقل اوضاع سوخت بهبود یابد.

 

خودروهای دیزلی در هر صورت آلاینده هستند

معاون رییس جمهور گفت: در گذشته نگاهی حاکم بود که مجددا خودروهای گازوئیلی را ترویج دهیم؛ اما سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که گازوئیل در بهترین شرایط نیز ذرات دوده‌ای تولید می‌کند که این ذرات می‌تواند سرطان زا باشد و ما نیز کماکان اعلام می‌کنیم که بهترین سوخت گاز طبیعی است.

 

ابتکار در خصوص انتقال صنایع آلاینده اطراف و درون شهر تهران از جمله کارخانه روغن نباتی قو اظهار کرد: انتقال کارخانه‌ها با مباحث اجتماعی و اشتغال مواجه می‌شود و برای کارخانه قو نیز در شورای شهر چاره‌ای اندیشه‌ایم که این کارخانه انتقال پیدا کند.

 

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اجرای طرح زوج و فرد سراسری نیز اظهار کرد: موضع سازمان حفاظت محیط زیست از اول این بود که این طرح فقط در شرایط اضطرار اجرا شود؛ اما در برخی مواقع که شرایط اضطرار برای چند روز بعد پیش بینی می‌شود زوج و فرد سراسری خودروها را دو سه روز قبل آغاز کنیم.

 

وی با بیان اینکه همیشه نمی‌توانیم به پیش بینی‌های سازمان هواشناسی اعتماد کنیم، افزود: در بسیاری از مواقع شرایط اضطرار پیش بینی می‌شود، اما می‌بینیم که شرایط همچنان سالم است که به همین دلیل نمی‌توانیم برنامه ریزی‌های دقیقی داشته باشیم.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین