امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۲ Tuesday, 16 April 2024

اجلاس سران عرب در پایتخت کویت گشایش یافت

اجلاس سران عرب در پایتخت کویت گشایش یافت

اجلاس سران کشورهای عضو ˈاتحادیه عربˈ ظهر سه شنبه در کویت گشایش یافت.

 

 

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینا نیوز به نقل از ایرنا ؛ اجلاس دو روزه سران عرب با شعار ˈهمبستگی عربی به سوی آینده ای بهترˈ در شهر کویت آغاز بکار کرد. امیر قطر به عنوان رییس دوره گذشته اجلاس سران عرب طی سخنانی ریاست اجلاس را به کویت به عنوان کشور میزبان دوره کنونی اجلاس تحویل داد.

 

 

گفته می شود، ˈاحمد الجرباˈ رییس ائتلاف به اصطلاح ملی مخالفان دولت سوریه هم در این اجلاس سخنرانی می کند. برخی اعضای هیات ائتلاف به خبرنگاران گفتند که الجربا در این سخنرانی از رهبران عرب می خواهد تا کرسی سوریه در اتحادیه عرب را به هیات نمایندگی ائتلاف تحویل دهند.

 

 

بیست و پنجمین اجلاس عادی سران عرب در حالی آغاز شد که هشت نفر از رهبران کشورهای عربی در آن حضور ندارند و رهبران 13 کشور عربی در آن شرکت کرده اند. هیات هایی در سطوح پایین تر به نمایندگی از بقیه کشورهای عربی در اجلاس کویت حضور یافته اند .

 

 

اختلاف های بی سابقه بین اعضای اتحادیه عرب مخصوصا بین کشورهای حاشیه خلیج فارس بروز کرده است. کشورهای عضو ˈشورای همکاری خلیج فارسˈ اکنون در دو صف رو در روی یکدیگر ایستاده اند. کشورهای عربستان، امارات و بحرین در یک جبهه در برابر قطر قرار گرفته اند و کویت و عمان هم بی طرف هستند.

 

 

از سوی دیگر دو دستگی در باره بحران سوریه هم این روزها بیش از گذشته نمایان شده است، در نتیجه کرسی سوریه در اجلاس سران عرب خالی مانده و تنها پرچم سوریه روی صندلی مربوط به اعضای هیات سوری قرار داده شده است. چند کشور از جمله عراق و الجزایر مخالف اعطای کرسی سوریه به ائتلاف مخالفان هستند و می گویند که منطقی نیست کرسی سوریه به گروهی داده شود که حاکمیتی بر خاک این کشور ندارد.

 

 

این در حالی است که در اجلاس گذشته سران عرب که در ˈدوحهˈ قطر برگزار شده بود، با اصرار قطر اعضای هیاتی از ائتلاف ملی مخالفان دولت سوریه بر کرسی سوریه در اتحادیه عرب تکیه زدند. کشورهای مخالف حضور هیات ائتلاف به عنوان نماینده سوریه در اجلاس سران عرب اعلام کردند که اعضای اتحادیه عرب پس از برگزاری اجلاس گذشته سران در دوحه به اشتباه خود در باره کرسی سوریه پی بردند و دریافتند که تا پیش از تعیین تکلیف بحران سوریه نباید اتحادیه عرب در موضوع کرسی سوریه مداخله کند.

 

 

موضوع فلسطین هم که اصلی ترین مساله جهان عرب است، این روزها دیگر اولویت دستور کار سران و مقام های عرب نیست. البته این موضوع در دستور کار اجلاس سران در کویت قرار دارد، اما به نظر نمی رسد سران عرب تصمیم قاطع و تعیین کننده ای در این باره اتخاذ کنند و مصوبات آنان طبق معمول گذشته به محکوم کردن سیاست های رژیم صهیونیستی در یهودی سازی بیت المقدس و ادامه شهرک سازی محدود خواهد شد.

 

 

مسایل اقتصادی و اجتماعی و اساسنامه ˈدادگاه حقوق بشر عربیˈ هم بندهای دیگری از دستور کار اجلاس سران اتحادیه عرب است، اما با درجه کمتری از اهمیت. موضوع مبارزه با تروریسم هم این روزها در محافل عربی بسیار مطرح می شود، اما دولت های عربی تا کنون تفسیر واحد و یکپارچه ای از آن ارایه نداده اند. این کشورها هنوز به اتفاق نظری در باره تعیین مصداق ها یعنی گروه ها و سازمان های تروریستی نرسیده اند، لذا پیش بینی می شود بحث های داغی بین سران عرب در باره این موضوع صورت گیرد.

 

 

خبرنگاران حاضر در کویت می گویند که حاشیه های اجلاس کویت احتمالا مهم تر از بحث های رسمی و اصلی اجلاس خواهد بود و دیدارهای دو یا چند جانبه به کانون بررسی مسایل مورد اختلاف در فضایی راحت تر از فضای رسمی حاکم بر اجلاس تبدیل می شود.

 

 

وزیران خارجه کشورهای عربی یکشنبه گذشته نشستی را برای تدوین دستور کار و بیانیه پایایی اجلاس سران عرب در کویت برگزار کردند که اختلاف نظرهای شدید، اصلی ترین ویژگی این نشست بود.

 

 

مقام های کویتی برای تحقق شعار اجلاس سران ، تحرکات دیپلماتیک خود را پیش از آغاز اجلاس شروع کردند. وزیر خارجه کویت با سفر به قاهره و دوحه کوشید به روابط سرد و تیره مصر و قطر اندکی گرما بخشد، اما هم کویت و هم سایر کشورهای عربی به دشوار بودن عادی سازی روابط بین این دو کشور و نیز روابط قطر با سه کشور دیگر حاشیه خلیج فارس آگاه هستند. بر همین اساس تحلیلگران می گویند که وقتی کویت نتوانست اندکی از بحران بین قطر با مصر و عربستان بکاهد، توافق عربی برای جلوگیری از کشتار مردم در سوریه و نیز جلوگیری از خشونت ها در عراق امری تخیلی به نظر می رسد.

 

 

مقام های عربی و ناظران تاکید می کنند که اجلاس کویت یکی از نشست های دشوار رهبران عرب است و به همین علت میزبانان کویتی تلاش می کنند مسایل اختلاف برانگیز را تا حد امکان از دایره بحثها در نشست دور نگه دارند تا اجلاس با نمایان شدن هرچه بیشتر اختلاف ها بکار خود پایان ندهد، بلکه نوعی توافق بر مذاکرات و جلسات سران حاکم باشد، حتی اگر توافق ها اولیه و خام باشد.

 

 

تحلیلگران معتقدند که سران عرب باید در این اجلاس، مذاکرات خود را با شفافیت و صراحت و شجاعت پیش ببرند، نه اینکه در محدوده تعارفات دیپلماتیک اسیر شوند که نتیجه چنین وضعیتی باقی ماندن تصمیم های سران به عنوان مرکب روی کاغذ خواهد بود.

 

 

انتهای پیام

 

 

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین