امروز: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۳ Thursday, 25 April 2024

اختلاف دولت و کنگره در خصوص اعمال تحریم جدید علیه ایران

اختلاف دولت و کنگره در خصوص اعمال تحریم جدید علیه ایران

کنگره در حال بررسی سری جدیدی از تحریم‌های شدید علیه تمامی بخش‌های ایران از معدن و ساخت و ساز گرفته تا صنعت نفتی است که همین حالا هم تحریم شده و این کار با وجود نگرانی دولت اوباما مبنی بر این انجام می‌گیرد که ممکن است چنین اقدامی مانع از مذاکرات هسته‌ای شود.

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز و به نقل از ایسنا -؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن گزارش داد: طرح‌های قانونی مجلس نمایندگان و سنا در زمانی در حال پیشروی است که تیم امنیت ملی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در حال سنجیدن این موضوع است که آیا حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب ایران درخصوص توقف بخش‌هایی از فعالیت غنی‌سازی اورانیوم ایران جدی است یا خیر.

نمایندگان دخیل در این روند گفتند که دولت می‌خواهد تا زمانی که روحانی در ماه اوت دولت را به دست گیرد و فرصت داشته باشد که نشان دهد آیا دولتش امتیازاتی خواهد داد یا خیر، مانع طرح‌های کنگره شود. در این طرح قانونی بخش‌های صنعت و معدن ایران تحریم می‌شود که از سال آینده به اجرا در می‌آید. این طرح همچنین آمریکا را به هدف پایان دادن به کلیه فروش‌های نفتی ایران در سراسر جهان تا سال 2015 متعهد می‌کند و بزرگ‌ترین مولد درآمدی ایران و اولین منبع پول برای تسلیحات و برنامه هسته‌ای‌اش را هدف می‌گیرد.

طرح مجلس نمایندگان ممکن است تا پیش از تعطیلی کنگره در ماه اوت به تصویب برسد. سناتور باب مندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و یکی از حامیان پیشروی اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران گفت که این طرح دست کم تا سپتامبر به رای گذاشته نمی‌شود. به گفته مقاماتی که مانند دیگران به دلیل مجاز نبودن به صحبت علنی درباره تحریم‌ها خواستند نامشان فاش نشود، کمیته بانکداری سنا که این بسته را ارائه خواهد کرد در حال مشورت با دولت است. سناتور جمهوریخواه جان مک کین گفت که آمریکا باید فورا با اقداماتی بزرگ تر و شدیدتر علیه ایران پیش برود و «وقت ما در حال تمام شدن است.» وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص تحریم‌های جدید مادامی که در انتظار سوگند یاد کردن روحانی است، اظهار نظری نخواهد کرد.

ماری‌هارف، یک سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما منتظر می‌مانیم تا ببینیم که وقتی او دولت را به دست گیرد چه خواهد کرد. یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی گفت که دولت نگران زمان و محتوای طرح‌های قانونی کنگره است. وی افزود: اگر روحانی درخصوص مصالحه جدی باشد، اعمال تحریم‌های جدید قبل از انجام مذاکرات خطر تضعیف او را به دنبال دارد.

حتی اگر او جدی نباشد، اقدامات نفتی دردسر ساز هستند و می‌تواند موفقیت دیپلماتیک احتمالی آمریکا را به شکست تبدیل کند. مثلا اگر چین یا ژاپن تصمیم به نادیده گرفتن درخواست آمریکا برای توقف کامل واردات از ایران بگیرند، دولت آمریکا باید با تحریم بانک‌ها و شرکت‌های چینی و ژاپنی این قانون را به اجرا درآورد. نتیجه محتمل‌تر این است که آمریکا کاری انجام ندهد و باعث شود تحریم‌ها پوچ به نظر برسند و همبستگی بین‌المللی برای تحت فشار گذاشتن ایران دچار خدشه شود.

با وجود حمایت دوحزبی از تحریم‌های شدیدتر در کنگره برخی دموکرات‌ها و جمهوریخواهان از رویکرد محتاطانه دولت حمایت می‌کنند.

18 نماینده جمهوری خواه هفته گذشته به بیش از 100 همکار دموکرات خود در ارسال نامه‌ای به اوباما پیوستند که از رئیس‌جمهور می‌خواهد به تلاش‌ها برای رسیدن به توافق هسته‌ای از طریق مذاکره با ایران جان تازه‌ای ببخشد. بنا بر این گزارش، پیروزی روحانی به وضوح به تقویت امید به مصالحه انجامیده است.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین