به گزارش سایت خبری وتحلیلی بینانیوزوبه نقل از «پرشین خودرو»، این شرکت فرانسوی از سال 1368 همکاری با ایران خودرو را برای تولید پژو 405 آغاز کرد؛ خودرویی که همچنان در ایران تولید می شود.
پس از سهیم شدن کمپانی آمریکایی جنرال موتورز در سهام پژو، این کمپانی فرانسوی همراه با تحریم های غرب از ایران خارج شد اما برخی کارشناسان می گویند در صورت یافتن راهی برای برقراری ارتباط مالی ایران و پژو (که شامل انتقال ماهی یک میلیون یورو به طرف فرانسوی بود) پژو بی میل نیست که به ایران بازگردد.
عضو دانشكده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در این باره گفت: شرکت پژو سال های سال بدون دلاری سرمایه گذاری در ایران فعالیت کرد و با تولید تعداد زیادی خودرو سود کلانی را به دست آورد لذا تلاش این شرکت برای بازگشت دوباره به ایران چندان بعید نیست.
امیرحسن کاکایی در ادامه تصریح کرد: چنانچه شرکت پژو قصد بازگشت به ایران را دارد باید مانند قبل فعالیت خود را آغاز کند زیرا بازگشت ناقص این شرکت موجب افزایش هزینه ها و بالا رفتن سطح توقع مردم خواهد شد.
وی عنوان کرد: پژو طی بیست سال گذشته بازار ایران را به انحصار خود درآورد و بیشترین سود ممکن را به جیب زد لذا بازگشت این شرکت به ایران در شرایط کنونی به نفع ما نیست و بنده چندان به این موضوع خوش بین نیستم.
اما عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص احتمال بازگشت پژو به ایران گفت: بازگشت پژو قطعاً به نفع صنعت خودروسازی خواهد بود و ما از هرگونه همکاری با کشورهای خارجی استقبال خواهیم کرد.
محمدرضا نجفی منش افزود: همکاری با کشورهای خارجی صنعت خودروسازی را به اطلاعات جهانی متصل می کند و قطعه سازان و خودروسازان می توانند از دانش فنی روز دنیا بهره مند شوند.
یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اعتقاد به اینکه دوره پژو در ایران به سر آمده بیان کرد: بازگشت این شرکت به ایران تأثیری در وضعیت صنعت خودروسازی نخواهد داشت و جهت ارتقاء کمی و کیفی خودروها باید با خودروسازان مطرح تر وارد همکاری شویم.
وی تأکید کرد: فرانسه و یا دیگر کشورهای نظیر آن که محصولاتشان در ایران بومی شده تمایلی به سرمایه گذاری و تولید مجدد محصولات خود در ایران ندارند.
افول ستاره پژو در ایران
افول ستاره پژو در ایران