امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۴ Saturday, 20 April 2024

اكبر تركان در شبكه تهران: از تامين اجتماعي تا دانشگاه احمدي نژاد

اكبر تركان در شبكه پنج:از تامين اجتماعي تا دانشگاه احمدي نژاد

شب گذشته برنامه «شب آفتابی» با حضور اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور از شبکه شبکه تهران روی آنتن رفت.

اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور در این برنامه در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه سمت شما دقیقا چیست؟ گفت: بنده هم‌اکنون مشاور هستم و بقیه کارهایی که به من محول شده، به عنوان مأموریت محسوب می‌شود.

به گزارش سايت تحليلي و خبري بينانيوز ,به نقل از خبرگزاري فارس : مشاور ارشد رئیس‌جمهور گفت: بنده هم‌اکنون مشاورم و بقیه کارهایی که از سوی آقای روحانی به من محول شده، به عنوان مأموریت محسوب می‌شود.

* مأمور بررسی حوزه‌‌های نهادم

ترکان ادامه داد: آقای روحانی به من مأموریت دادند این حوزه‌ها را بررسی و درباره ادامه عملکرد آنها پیشنهاداتی را به وی ارائه کنم.

وی اضافه کرد: البته من به آقای روحانی پیشنهاد دادم برای این سمت‌ها مسئول مستقل بگذارد ولی رئیس جمهور گفت من می‌خواهم برخی امور این حوزه‌ها را به وزارتخانه مربوط ارجاع دهم و کمتر مسئولی پیدا می‌شود که بگوید حوزه من را منحل کنید.

مشاور روحانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه فکر نمی‌کنید اداره این چند سمت باعث عدم رسیدگی مناسب به آنها شود، اظهار داشت: هم‌اکنون برای هر یک از این سمت‌ها معاونی قرار دادم.

وی افزود: آقای طاهریان‌فرد را در معاونت بین الملل، آقای زمانی‌نیا را در دبیرخانه جنبش عدم تعهد، آقای قوام‌شهید را در شورایعالی امور ایرانیان و آقای فاضلی را نیز به عنوان قائم‌مقام در این حوزه‌ها مشخص کردم.

ترکان با اشاره به بررسی حوزه‌های مربوطه از سوی معاونین خود تصریح کرد: به عنوان مثال در مورد سازمان فضایی کمیته‌ای مرکب از رئیس سازمان هوا و فضای وزارت دفاع، نماینده وزیر ارتباطات و آقایان دکتر بازرگانی و  مهندس شفتی تشکیل داده‌ایم تا کارها را بررسی و درباره این سازمان به دکتر روحانی پیشنهاداتی را ارائه کنند.

* بررسی ها حکایت از تداخل وظایف معاون بین الملل با وزیر خارجه دارد

در ادامه این برنامه، مجری از ترکان درباره علت عدم انحلال معاونت بین الملل رئیس جمهور در ابتدای دولت یازدهم سؤال کرد که مشاور رئیس جمهور پاسخ داد: وظایف و مسئولیت‌هایی به این جایگاه محول شده و اگر همین امروز بدون بررسی عمیق این جایگاه منحل شود، معلوم نیست این وظایف به عهده چه کسی است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برخی از تعهدات بین المللی به این معاونت محل شده و انتقال این موارد نیاز به بررسی و کار دقیق دارد.

ترکان با بیان اینکه باید توافقات لازم برای انتقال وظایف این معاونت با وزارت امور خارجه صورت بگیرد، به گزارش قائم مقام خود از این معاونت اشاره و گفت: آخرین گزارش آقای طاهریان‌فرد حکایت از تداخل وظایف معاونت بین الملل رئیس جمهور با وزارت امور خارجه دارد.

مشاور رئیس جمهور اضافه کرد: باید ببینیم که چگونه می‌توان وظایف مربوط به وزیر امور خارجه را به وی محول و برای دیگر مسئولیت‌هایی که متولی ندارد جایگاه مناسب را مشخص کرد و در ادامه برای این معاونت تصمیم‌گیری نمود.

* تعیین کارگروه برای بررسی مشکل دریاچه ارومیه

ترکان در پاسخ به این پرسش مجری برنامه با توجه به اینکه شما وزیر دفاع بوده‌اید، امروز از زبان طبیعت سخن می‌گویید، این نوع ادبیات شما به چه دلیل است، گفت: امروز اتفاق بزرگی در حال رخ دادن است؛ به‌گونه‌ای که دکتر کلانتری که روزی وزیر کشاورزی بود، می‌گوید آب‌های ما سالانه به‌تدریج شورتر و سفره‌های زیرزمینی ما پائین‌تر می‌آیند.

وی افزود: آقای کلانتری معتقد است که ما از مجموع دشت‌های ایران 11 میلیارد متر مکعب اضافه برداشت آب داریم و 85 میلیون تن در سال نمک از زیر زمین برداشت می‌شود.

مشاور ارشد رئیس جمهور با بیان اینکه بخش مرکزی ایران به‌دلیل تغییر اقلیم در تهدید کمبود آب قرار دارد، به علل خشک‌شدن دریاچه ارومیه پرداخت و گفت: خوشبختانه دولت جدید به مشکل دریاچه ارومیه پرداخته و برای آن کارگروه تعیین کرده است،‌ اما این اتفاق در بقیه دریاچه‌های مرکزی ایران هم دارد اتفاق می‌افتد.

ترکان به خشکی زاینده‌رود نیز اشاره و تصریح کرد: 8 سال آب زاینده‌رود به رودهای پائین دست قطع می‌شود و حقابه گاوخونی نیز داده نمی‌شود. که این معنی مرگ چرخه حیاتی گاوخونی تلقی می‌شود و یک تهدید واقعی و نگران‌کننده است.

وی در مورد دیدار خود با تعدادی از نمایندگان مردم اصفهان در مجلس در خصوص خشکی زاینده‌رود نیز خاطرنشان کرد: همه معتقدند که باید کاری کرد، اما با توجه به اینکه امروز سرمایه‌گذاری‌های بزرگ مستلزم پول‌های آنچنانی است، بودجه کشور کشش این مسائل را ندارد.

مشاور ارشد رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش که یعنی منظورتان این است که باید از خیر چنین طرح‌هایی بگذریم، گفت: نه، راه‌حل‌هایی برای این طرح‌ها است که یکی از این پروژه‌ها انتقال یک میلیارد متر مکعب به فلات مرکزی خصوصا حوزه زاینده‌رود است که این در وزارت نیرو طراحی شده و از بالادست می‌آید.

ترکان در توضیح بیشتر راه‌حل‌ها برای نجات دریاچه‌ها و رودهای ایران اضافه کرد: حوزه آبریز بر اساس طبیعت مدیریت شده است. یعنی خط‌الرأس‌هایی که در یک ریزش سالانه در حوزه آبریز به پائین دست می‌آید.

وی ادامه داد: در یک زمانی اشخاص به اشتباه حوزه مدیریت آبریز را تبدیل به مدیریت سیاسی کرده‌اند و معتقد بودند که تخصیص آب باید بر اساس مرزهای استانی صورت بگیرد که این منطق با حوزه آبریز که با مرزهای جغرافیای سیاسی کاری ندارد بلکه بر طبق توپوگرافی منطقه سروکار دارد مغایر است.

مشاور ارشد رئیس جمهور معتقد است که حقابه محیط زیست اجتناب‌ناپذیر است و باید از مازاد آن برای کشاورزی استفاده شود. اضافه برداشت یعنی ندادن حقابه محیط زیست و یکی از دلایل به امروز افتادن دریاچه ارومیه توجه نکردن به همین امر است.

ترکان در پاسخ به این پرسش که مجری برنامه این دغدغه‌های محیطی شما در کدام از وظایف‌تان تعریف می‌شود، گفت: اینها وظیفه من نیست بنده دارم با اصفهانی‌ها گفت‌وگو می‌کنم اما آن چیزی که فکر می‌کنم باید صورت بگیرد، تبدیل مفهوم حفاظت محیط زیست و آمایش سرزمینی و مدیریت زیست‌ محیطی است.

وی با یان اینکه رئیس جمهور به مسائل محیطی زیستی بسیار حساس است، اختصاص اولین جلسه هیئت دولت به مشکل دریاچه ارومیه را مصداق این حساسیت دانست و تصریح کرد: بزودی باید تصمیمی برای زاینده‌رود نیز اتخاذ شود چرا که زاینده‌رود روزگاری طرحی داشته به نام «طرح عمران و زاینده‌رود» درحالی که امروز باید طرح حیات زاینده‌رود در دستور کار قرار گیرد.

مشاور ارشد رئیس جمهور در مورد دیدار خود با رئیس فضایی کشور نیز گفت: ما چندین جلسه در گذشته گفت‌وگو داشتیم و معتقدم این فرد عاشق فناوری است، اصلا سیاسی نیست، تحصیلش در همین حوزه است و دکترای آن را دارد.

* برنامه دولت قبلی در حوزه فضا را تغییر نمی دهیم

ترکان در پاسخ به این سؤال که اولویت دولت قبلی این بود که موجود زنده‌ای به فضا برود، آیا اولویت شما تغییر می‌کند، افزود: ما قصد نداریم برنامه‌ای که قبلا تهیه شده را تغییر بدهیم.

وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که در آن مصوبه مرزهای همکاری وزارت دفاع و سازمان فضایی چطور مشخص می‌شود، چرا که پرتاب‌کننده‌ها و پیش‌رانه‌ها مشخص شدند.

«همچنین کپسول‌هایی برای دورسنجی تهیه شده؛، اینکه این کپسول‌ها برای مسائل تخصصی است یک موضوع و حاملی که این کپسول را در یک مدار معین قرار می‌دهد، هم موضوع دیگری است».

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: وقتی در اروپا موشکی پرتاب می‌شود هزینه‌ای دارد؛ بر همین اساس از کسانی که قطعاتی را می‌خواهند در مدار قرار بدهند، بر حسب وزن و سایر موارد هزینه‌ای دریافت می‌کنند و با این کرایه هزینه‌ها تامین می‌شود.

وی اظهار داشت: به شکر خدا ما توانایی اینکه خودمان کپسول‌هایمان را در مدار قرار دهیم، داریم و البته می‌توانیم کپسول‌ها را به دیگران هم بدهیم و این کار چند بار شده است.

«ماهواره‌هایی که تاکنون به فضا پرتاب شده، کپسول‌های مخابراتی بوده که فرستادیم، یعنی دوستان فضایی این کار را با موفقیت بدست آوردند و مسافر فضایی خود را زنده در آوردند».

ترکان اظهار داشت: از سال 1980 به بعد عصری آغاز شد که به عصر فراصنعتی و یا عصر اطلاعات معروف است که این دوره یک ویژگی دارد؛ در عصر صنعت انسان‌ها در امتداد اندامشان ابزار می‌ساختند، مثلا پای آدم امتداد پیدا کرد و به چرخ تبدیل شد و یا گوش انسان امتداد پیدا کرد و به ماکرویو و چشم آدم امتداد پیدا کرد و به تلسکوپ تبدیل شد که البته در این زمینه ادبیات مفصلی وجود دارد.

مشاور رئیس جمهور با بیان اینکه درک عصر صنعت لازم است، گفت: البته این بدان معنا نیست که اگر خواستیم رادیو بسازیم پس باید از رادیو لامپی شروع کنیم، ما باید از میانبرها استفاده کنیم؛ در عصر فراصنعتی انسان به جای اینکه در امتداد اندامش ابزار بسازد در امتداد اندیشه‌اش ابزار می‌سازد؛ یعنی یک بار از یک فکر استفاده می‌کند و در طاقچه می‌گذارد و از آن استفاده می‌کند.

ترکان اضافه کرد: عصر کنونی که عصر استفاده از ابزارهای نرم است، از سال 1980 دوره جدیدی در جهان ایجاد کرده است.

وی گفت: من سعی کردم برای صنعتگران جوان اصفهان توضیح دهم که چگونه باید وارد این عصر شد؛ در عصر صنعت ابزار تولید مهم است و این چالش اجتماعی به آنجا رسید که نهایتا گفتند ابزار تولید باید دولتی باشد مالکیت بر نرم‌افزارها باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

* باید مالکیت نرافزاری علوم را مورد توجه قرار دهیم

وی تصریح کرد: مالکیت بر نرم‌افزار باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد و اخیرا هم یک بحث فقهی بود که آیا مالکیت بر سرقفلی تعلق می‌گیرد یا خیر، که فقها به این موضوع رای دادند و فقه شیعه در حال ورود به این موضوع است که مالکیت وقت ابزارهای نرم و یا یک کار مهندسی را به رسمیت بشناسند.

ترکان گفت:‌مهم این است که باید مالکیت بر دارایی‌های نرم را راه‌اندازی کنیم و بعد تجارت در این مورد را راه بیندازیم.

وی افزود: البته ما سعی می‌کنیم با مطالعه زیاد کهنه نشویم ولی آنچه مهم است این است که ما باید مالکیت بر دارایی‌های نرم را به رسمیت بشناسیم و تجارت آن را راه بیاندازیم.

ترکان ادامه داد: دعوای مالبرو و ونیستون این بود که مالکیت رنگ قرمز را می‌خواستند یعنی مالکیت بر دارایی‌های نرم را ثبت می‌کنند. و ما نیز باید همین کار را انجام دهیم.

* انتقاد ترکان از وضعیت کنونی تامین اجتماعی و بیمه های درمانی

مشاور رئیس جمهور در رابطه با تغییر در ساختارهای سخت مانند تامین اجتماعی اظهار داشت: تغییر ساختار تامین اجتماعی بر عهده من نیست من با آقای ربیعی رفاقت دارم و به ایشان گفتم به دلیل اقدامات در سال‌های گذشته صندوق‌های بازنشستگی ما در موقعیت بدی هستند و کسانیکه باید از این صندوق‌ها بهره‌مند شوند این مسئله را حس می‌کنند.

وی افزود: در بیمارستان دولتی باید پنهانی به حساب دکتر پول واریز کنیم و اگر پول را واریز نکنیم بستری نمی‌کنند؛ این مسائل را با شواهد می‌گویم، فردی را می‌شناسم که این حرف را به وی گفته‌اند که اگر پول نریزی بستری نمی‌شوی، پس این چه بیمه‌ای است؟

ترکان با بیان اینکه انسان برای همین مسائل بیمه می‌شود، عنوان کرد: اگر فردی بیمار شود از زندگی آبرومندانه به زندگی فقیرانه سقوط می‌کند زیرا توانایی‌ درمان ندارد. این چه سیستمی است که پزشک در بیمارستان دولتی می‌گوید پول واریز کن تا بستری شوی؟

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: هفته گذشته به وزارت نفت رفته بودم زیرا بیمه آنجا هستم؛ به رئیس بیمارستان نفت گفتم چه اشکالی وجود دارد؟ گفت: در این بیمارستان زیر میز منشی دکترها کارت‌هایی هست که به بیماران متمول داده می‌شود تا به بیمارستان خصوصی آنها مراجعه شود.

ترکان اظهار داشت: دکتر روحانی به این مسائل می‌پردازد؛ ربیعی وزیر کار یک فرد رنج کشیده است و مشکلات مردم را خوب می‌فهمد خیلی به وی امید دارم که وارد تامین اجتماعی شود و نگذارد اموال تاراج شود، زیرا این اموال، اموال دولت نیست و دفترچه‌های بیمه باید برای مردم اطمینان بخش باشد.

وی در رابطه با طرح مشکلات از سوی مردم برای شفاف شدن ذهن مسئولان، گفت: مردم باید عادت کنند که ما از آنها انتظار جواب کلیشه‌ای نداریم، نباید مردم فکر کنند که باید حرفی را بزنند که مسئولان خوششان می‌آید.

مشاور رئیس جمهور در پاسخ به اینکه در حال حاضر دنبال چه موفقیتی در عرصه کار و زندگی است، گفت: من آنچه باید به دست می‌آوردم، به دست آوردم. الان به دنبال موفقیت روحانی هستم؛ دکتر روحانی شادی به زندگی من آورده که سهم من همان است من مشاور وی هستم و به ایشان کمک می‌کنم.

ترکان در پاسخ به اینکه آیا ریاست یک فدارسیون ورزشی را هم به عهده می‌گیرد یا خیر گفت: واقعا نمی‌رسم؛ اگر مسئولیت بگیرم نمی‌رسم انجام دهم و کار بر زمین می‌ماند.

وی درباره مصاحبه با رسانه‌ها گفت: قرار شده کارهای رسانه‌ای با آقای صادق در دفتر ریاست جمهور هماهنگ شود؛ برای هماهنگی مصاحبه نزد وی رفتم که وی گفت زمانی در مناطق آزاد کار کرده است با این مناطق آشنایی دارد و می‌داند که در حال حاضر مناطق آزاد از فلسفه اولیه خود جدا شدند.

مشاور رئیس جمهور افزود: در حال حاضر داریم با مدیران عامل قبلی همکاری کرده و توانایی‌ آنها را ارزیابی می‌کنم.

* فلسفه وجودی مناطق آزاد تغییر کرده است

ترکان با اشاره به تغییر فلسفه اصلی مناطق آزاد اظهار داشت: مناطق آزاد درست شده بود که سکوی صنایع اقتصادی ما باشد، ما باید به این مسئله پاسخ بدهیم که آیا می‌شود بدون گناه، شادی کرد؛ ما در عزاداری متخصص هستیم ولی نمی‌دانیم که ابزار مشروع برای شادی چیست.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد نیز فلسفه خاص خود را دارند، گفت: منطقه آزاد قشم، فلسفه صنعتی دارد، مناطق آزاد از فلسفه اصلی دور شدند، بازگشت فلسفه اصلی کار مهمی است، که باید انجام دهیم. نقشی که مناطق آزاد در اقتصاد ما دارند باید مولد باشد و اینکه سکوی واردات شوند مهم نیست.

ترکان  ادامه داد: قشم برای فولاد سازی درست شده و زمین‌های اطراف آن نیز خریداری شد.

مشاور رئیس جمهور تصریح کرد: وقتی دکتر بانکی معاون فلزات بود برای فولاد 5/2 میلیون تنی در قشم صحبت کردند و آن کار باید تمام شود و من با ایشان تماس گرفتم که این کار را تمام کنند.

وی افزود: آقای زنگنه به‌دنبال این بود که پایگاه لجستیکی برای صنعت نفت درست کند، یعنی شرکت‌های آن طرف آب باید تجهیزات خود را به سرزمین خودمان بیاورند و پشتیبان صنعت نفت در کشور باشند.

* مناطق آزاد حیات خلوت برخی افراد شده بود/ اهدا یک ساختمان از مناطق آزاد به دانشگاه ایرانیان

ترکان با بیان اینکه منطقه آزاد به حیات خلوت برخی کارها تبدیل شده است، عنوان کرد: ساختمانی را در منطقه آزاد قشم  برای دانشگاه ایرانیان واگذار کردند که همه این تخلفات در این حیات خلوت انجام شده است.

وی گفت: این ساختمان از اموال منطقه آزاد است، مال دولت است به چه حسابی اجاره داده شده است؟ چرا این اموال تاراج شده است؟ مگر ارث پدرتان است؟

مشاور رئیس جمهور افزود: گفتند به هیئت مدیره اختیار می‌دهیم؛ هیئت مدیره هم با قیمت نازلی ساختمان سیستم دولتی را اجاره داده است.

ترکان گفت: من از سهامداران دانشگاه غیر انتفاعی هستم ولی از مال دولت برنداشتم نباید برداشت.

وی با اشاره به پرتاب ماهواره تدبیر در دولت یازدهم اظهار داشت: امروز دکتر فاضلی رئیس سابق سازمان فضایی گفت برنامه‌ای برای اولین پرتاب ماهواره پیش رو به نام «تدبیر» داریم؛ لذا اولین ماهواره در دولت یازدهم با نام «تدبیر» پرتاب می‌شود.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین