امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۸ Saturday, 20 April 2024

ایجاد فرصت‌های شغلی جدید با توسعه مراکز پرورش قارچ

گزارش اختصاصی – به قلم سردبیر : تولید قارچ با بکارگیری مواد زائد بخش کشاورزی یکی از بهترین راه‌های ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ایجاد جاذبه در روستاهای استان آذربایجان غربی است. قارچ هاي خوراكي بویژه قارچ تازه حاوي مقادير فراوان پروتئين مورد نياز بدن بوده كه از اين نظر...

گزارش اختصاصی – به قلم سردبیر : تولید قارچ با بکارگیری مواد زائد بخش کشاورزی یکی از بهترین راه‌های ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ایجاد جاذبه در روستاهای استان آذربایجان غربی است.

قارچ هاي خوراكي بویژه قارچ تازه حاوي مقادير فراوان پروتئين مورد نياز بدن بوده كه از اين نظر ميزان پروتئين آن حدود 2 برابر پروتئين اغلب سبزيجات و ساير حبوبات است.
پزشكان به بيماران ديابتي و افرادي كه به تقويت دستگاه ايمني بدن خود اهميت مي دهند و كساني كه برنامه خاص غذايي یا رژیم دارند خوردن قارچ را توصيه مي كنند.
کارشناسان خواستار فرهنگ سازی برای مصرف این نوع ماده غذایی با ارزش در وعده های مختلف هستند و به مردم توصیه می کنند قارچ مصرفی مورد نياز خود را از مراكز معتبر و به صورت بسته بندي هاي بهداشتي تهيه کنند.
در سال زراعی اخیر 500 تن انواع قارچ خوراکی در سطح استان آذربایجان غربی پرورش و تولید شده است.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که تولید قارچ با بکارگیری مواد زائد بخش کشاورزی یکی از بهترین راه‌های ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ایجاد جاذبه در روستاهای آذربایجان غربی است.
کارشناس ها نیز تولید بالغ بر 500 تن انواع قارچ خوراکی در 9 واحد تولیدی استان به ارزش 25 میلیارد ریال را تایید کرده اند و در این راستا ارومیه با 300 تن، پلدشت و خوی با 100 تن و شاهین دژ با 30 تن تولید در سال به ترتیب از عمده شهرستانهای تولید قارچ خوراکی از نوع دکمه ای و صدفی در سطح استان آذربایجان غربی هستند.
در این واحدهای تولیدی برای 120 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی شده است و باید از خريد قارچهاي فله اي به شدت پرهيز شود زیرا صرف نظر از اين كه احتمال مسوميت از طريق اين نوع قارچها بسيار بالاست كيفيت پايين اين قارچها و آلودگي بسيار آنها از جمله مهمترين معضل هاي اين نوع قارچ هاست.
این در حالی است که طبق آمار اعلام شده ؛ برای طرح‌های پرورش مرغ بومی، پرورش قارچ خوراکی و تولید کود ورمی کمپوست در آذربایجان غربی 500 میلیون رال تسهیلات ارائه می‌شود.
البته به منظور افزایش آگاهی کشاورزان استان در زمینه‌های پرورش مرغ بومی، پرورش قارچ خوراکی و تولید کود ورمی کمپوست آموزش‌های لازم برای کشاورزان متقاضی داده می‌شود.
طبق اعلام مسئولان مربوطه؛ تسهیلات در نظر گرفته شده برای طرح‌های پرورش مرغ بومی، پرورش قارچ خوراکی و تولید کود ورمی کمپوست در آذربایجان غربی 500 میلیون رال است و کشاورزان پس از دریافت تسهیلات در کلاس‌های آموزشی این طرح‌ها نیز شرکت می‌کنند.
از سوی دیگر؛ کشاورزان نمونه در کلاس‌های آموزشی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی استفاده می کنند و هر یک از این کشاورزان خبره می‌توانند به 15 تا 20 نفر آموزش‌های لازم را انتقال دهند.
این در حالی است که کشت پاییزه در آذربایجان غربی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در کنار محصولات عمده کشت شده در استان از جمله گندم، جو و کلزا می توان کشت قارچ نیز نام برد.
البته که تولید قارچ و به‌کارگیری مواد زائد کشاورزی در این زمینه یکی از بهترین راه‌های ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ایجاد جاذبه در روستاها و تامین پروتئین گیاهی محسوب و نیاز به سرمایه‌گذاری اندک، توسعه مراکز پرورش قارچ در استان آذربایجان غربی را به عنوان صنعتی مولد، درآمدزا و اشتغالزا از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار می‌کند.

کارشناسان بر این باورند که عمده‌ترین مواد اولیه تولید انواع قارچ به وفور و با قیمت مناسب قابل تهیه است و تولید قارچ با بکارگیری مواد زائد بخش کشاورزی یکی از بهترین راه‌های ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و ایجاد جاذبه در روستاها و تامین پروتئین گیاهی در کنار استفاده هوشمندانه از امکانات بالقوه موجود در بخش برای افزایش توان اقتصادی علاقه‌مندان به فعالیت در این عرصه سودآور محسوب خواهد شد.
این در حالی است که مشکلات عمده صنایع تولید قارچ خوراکی هزینه‌های زیاد در تهیه ‌نهاده‌های اولیه آن است و حجم بالای سرمایه‌گذاری بخش‌ خصوصی در این صنعت خواهد توانست مشکلات اقتصادی بخش را تا حد زیادی کاهش داده و سازمان های دولتی استان باید این صنعت مولد بخش کشاورزی را با هدایت و حمایت سرمایه‌گذاران پشتیبانی ‌کنند.
البته افزایش فرهنگ و توان خرید مردم روی افزایش تولید واحدهای قارچ خوراکی تأثیر مستقیم دارد و واحدهای تولیدی قارچ باید تمام توان خود را برای عرضه‌ی محصول با کیفیّت به‌منظور رشد اقتصادی به‌کار ‌گیرند و در کنار آن، فرهنگ‌سازی از طریق رسانه‌های ارتباط جمعی جهت نهادینه‌سازی استفاده از این محصول با ارزش غذایی بالا، در توسعه مراکز تولید قارچ درسطح استان آذربایجان غربی تاثیر بسیار زیادی از خود به جای خواهد نهاد.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین