امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۲ Friday, 19 April 2024

بزرگ‌ترين سامانه نمک زدايي شمال غرب کشور در آذربايجان غربي

به قلم سردبیر: در حالي که بزرگ‌ترين کارخانه آب شيرين کن در جهان کارخانه نمک زدايي جبل علي در امارات متحده عربي است. بزرگ‌ترين سامانه نمک زدايي و تصفيه آب با فناوري مدرن نانو فيلتراسيون در شمال غرب کشور در آينده نزديک در شهرک ارس از توابع پلدشت استان آذربايجان...

به قلم سردبیر: در حالي که بزرگ‌ترين کارخانه آب شيرين کن در جهان کارخانه نمک زدايي جبل علي در امارات متحده عربي است. بزرگ‌ترين سامانه نمک زدايي و تصفيه آب با فناوري مدرن نانو فيلتراسيون در شمال غرب کشور در آينده نزديک در شهرک ارس از توابع پلدشت استان آذربايجان غربي به بهره برداري مي‌رسد.

نمک زدايي يا آب شيرين کردن به هر يک از چند فرآيندي است که مقداري نمک و ساير مواد معدني را از آب شور جدا مي‌کند. همچنين به طور کلي، منظور از نمک زدايي حذف نمک‌ها و مواد معدني همانند نمک زدايي خاک است.کارشناسان معتقدند که آب شور جهت توليد آب شيريني که براي مصرف انسان و يا آبياري مناسب است، نمک زدايي مي‌شود. يک محصول جانبي بالقوه از نمک زدايي نمک است.
نمک زدايي در کشتي‌هاي بزرگ و زيردريايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بيشتر سرمايه گذاري‌هاي اخير در نمک زدايي، بر توسعه راه‌هاي مقرون به صرفه تأمين آب شيرين براي استفاده انسان، متمرکز شده‌است. در کنار بازيافت آب از فاضلاب، اين يکي از چندين منابع تامين آب مستقل از بارش است.
در مقياس بزرگ نمک زدايي به طور معمول با استفاده از مقدار زيادي انرژي_ زيرساخت_هاي اختصاصي و گران قيمت است که آن را از آب تازه بدست آمده از منابع معمول مانند رودخانه‌ها يا آب‌هاي زيرزميني گران‌تر مي‌گرداند.
نمک زدايي به ويژه مناسب کشورهايي مانند استراليا ست، که به طور سنتي بر روي جمع آوري بارش پشت سدها براي تامين منابع آب آشاميدني خود اتکا مي‌کند. به گفته انجمن بين‌المللي نمک زدايي در سال2009 ????، ?????14451 واحد نمک زدايي در سراسر جهان در حال بهره برداري بوده که9/59 ميليون متر مکعب در روز توليد مي‌کرده‌اند ،با افزايش توليد ساليانه برابر?3/12% توليد در سال2010 ???? برابر 68?? ميليون متر مکعب بوده و انتظار مي‌رود که تا سال ???? 2020به120 ??? ميليون متر مکعب برسد ، ?? ميليون متر مکعب در خاور ميانه برنامه ريزي شده است.
اين در حالي است که بزرگ‌ترين کارخانه هاي تصفيه آب شور کشور توان طراحي و ساخت دستگاه‌هاي تصفيه و نمک‌زدايي آب دريا و آب لب شور از ظرفيت‌هاي 1 تا 10،000 متر مکعب در شبانه‌روز ؛ طراحي واحد‌هاي زلال سازي، طراحي و ساخت سيستم‌هاي تصفيه و نمک‌زدايي آب به روش اسمز معکوس ، طراحي و ساخت سيستم‌هاي سختي‌گير ، طراحي و ساخت سيستم‌هاي پيشرفته فيلتراسيون غشايي و طراحي و ساخت سيستم‌هاي ضدعفوني‌کننده ازن و اشعه ماورا بنفش را دارند.
طراحي، ساخت نصب و راه اندازي خطوط توليد کارخانجات آب معدني، آب آشاميدني، نوشابه ، دوغ و انواع نوشيدني‌ها و تصفيه آب استخرهاي شنا و استخرهاي پرورش ماهي و تصفيه آب مورد نياز واحدهاي دامداري و دام‌پروري (گاوداري مرغداري، پرورش شترمرغ و …) و تصفيه آب مورد نياز گلخانه‌ها و تامين آب شيرين در قالب قرارداد هاي مختلف و استحصال آب شرب در حد استاندارد سازمان بهداشت جهاني_ (_O who) و آب صنعتي مطابق استاندارد کيفي مورد نياز صنايع از منابع آب غير قابل استفاده (منابع آب شور ،لب شور، آب دريا و فاضلاب) و در نهايت تعمير و راهبري انواع سيستم‌هاي تصفيه آب از ديگر توان‌ها و ظرفيت‌هاي کارخانه‌ها و شرکت‌هاي تصفيه آب و فاضلاب و پالايش کشور است.
در حالي که بزرگ‌ترين کارخانه آب شيرين کن در جهان کارخانه نمک زدايي جبل علي در امارات متحده عربي است. بزرگ‌ترين سامانه نمک زدايي و تصفيه آب با فناوري مدرن نانو فيلتراسيون در شمال غرب کشور در آينده نزديک در شهرک ارس از توابع پلدشت بهره برداري خواهد شد.
سامانه نمک زدايي از آب با فناوري مدرن نانو فيلتراسيون در مجتمع 7 روستايي شهرک ارس از توابع پلدشت در شمال آذربايجان غربي در راستاي ارتقا کيفي و تامين آب شرب سالم و بهداشتي منطبق با آخرين استانداردهاي روز دنيا ايجاد مي‌شود و هم اکنون اين سامانه مراحل نهائي استقرار، نصب و آماده سازي را طي کرده و در آينده نزديک به بهره برداري مي‌رسد.
از سوي ديگر 70 دستگاه كلرزن گازي و مايع طي يک سال گذشته در روستاهاي آذربايجان غربي با هزينه اي بالغ بر يك ميليارد ريال نصب شده و در اين راستا يك ميليون و 200 هزار كلر سنجي از شبكه توزيع آب شرب بيش از يک هزار و 800 روستاي تحت پوشش اين شركت انجام شد.
درصد مطلوبيت كلر سنجي‌هاي انجام شده 97 درصد بوده كه از ميانگين كشوري آن بالاتر است.به گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستايي آذربايجان غربي، طي اين مدت 70 تن مواد گندزدايي براي سالم سازي آب شرب روستايي با هزينه اي بالغ بر يك ميليارد ريال توسط شركت خريداري و استفاده شد و همچنين امکان آلودگي ثانويه آب بعد از استحصال وجود دارد که با توجه به کلر زني مداوم و روزانه به تعداد 3 هزار و 500 مورد آلودگي‌هاي ثانويه در شبکه توزيع به حداقل کاهش مي‌يابد.
کارشناسان در 13 واحد آزمايشگاه سيار کنترل کيفي، 2 واحد آزمايشگاه ثابت شيمي آب و يک واحد آزمايشگاه ريزآلاينده معدني با تجهيزات مدرن آزمايشگاهي در سطح استان عمليات پايش کيفي آب شرب تحويلي به روستاهاي تحت پوشش استان را از نقطه استحصال تا نقطه مصرف انجام و عمليات کلرسنجي مشترک با مراکز بهداشت روستايي نيز انجام مي‌شود.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین