امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۳ Saturday, 20 April 2024

بهره برداری از بزرگترین سامانه نمک زدایی شمالغرب کشور در آذربایجان غربی

گزارشی از سردبیر: در حالی که بزرگترین کارخانه آب شیرین کن در جهان کارخانه نمک زدایی جبل علی در امارات متحده عربی است. بزرگترین سامانه نمک زدایی و تصفیه آب با فناوری مدرن نانو فیلتراسیون در شمال غرب کشور در آینده نزدیک در شهرک ارس از توابع پلدشت استان آذربایجان...

گزارشی از سردبیر: در حالی که بزرگترین کارخانه آب شیرین کن در جهان کارخانه نمک زدایی جبل علی در امارات متحده عربی است. بزرگترین سامانه نمک زدایی و تصفیه آب با فناوری مدرن نانو فیلتراسیون در شمال غرب کشور در آینده نزدیک در شهرک ارس از توابع پلدشت استان آذربایجان غربی به بهره برداری می رسد.

به گزارش خبرنگار سایت تحلیلی خبری بینانیوز ، نمک زدایی یا آب شیرین کردن به هر یک از چند فرآیندی است که مقداری نمک و سایر مواد معدنی را از آب شور جدا می‌کند. همچنین به طور کلی، منظور از نمک زدایی حذف نمک ها و مواد معدنی همانند نمک زدایی خاک است.
کارشناسان معتقدند که آب شور جهت تولید آب شیرینی که برای مصرف انسان و یا آبیاری مناسب است، نمک زدایی می‌شود. یک محصول جانبی بالقوه از نمک زدایی، نمک است. نمک زدایی در کشتی‌های بزرگ و زیردریایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر سرمایه گزاری‌های اخیر در نمک زدایی، بر توسعه راه‌های مقرون به صرفه تأمین آب شیرین برای استفاده انسان، متمرکز شده‌است. در کنار بازیافت آب از فاضلاب، این یکی از چندین منابع تامین آب مستقل از بارش است.
در مقیاس بزرگ نمک زدایی به طور معمول با استفاده از مقدار زیادی انرژی، زیرساخت های اختصاصی و گران قیمت است، که آن را از آب تازه بدست آمده از منابع معمول مانند رودخانه ها یا آبهای زیرزمینی گران تر می گرداند.
نمک زدایی به ویژه مناسب کشورهایی مانند استرالیا ست، که به طور سنتی بر روی جمع آوری بارش پشت سدها برای تامین منابع آب آشامیدنی خود اتکا می کند. به گفته انجمن بین المللی نمک زدایی در سال ۲۰۰۹، ۱۴۴۵۱ واحد نمک زدایی در سراسر جهان در حال بهره برداری بوده که ۹/۵۹ میلیون متر مکعب در روز تولید می کرده اند ،با افزایش تولید سالیانه برابر۳/۱۲٪ . تولید در سال ۲۰۱۰ برابر ۶۸ میلیون متر مکعب بوده و انتظار می رود که تا سال ۲۰۲۰ به ۱۲۰ میلیون متر مکعب برسد ، ۴۰ میلیون متر مکعب در خاور میانه برنامه ریزی شده است.
این در حالی است که بزرگ ترین کارخانه های تصفیه آب شور کشور توان طراحی و ساخت دستگاه‌های تصفیه و نمک‌زدایی آب دریا و آب لب شور از ظرفیت‌های 1 تا 10،000 متر مکعب در شبانه‌روز ؛ طراحي واحد‌هاي زلال سازي، طراحی و ساخت سیستم‌های تصفیه و نمک‌زدایی آب به روش اسمز معکوس ، طراحی و ساخت سیستم‌های سختی‌گیر ، طراحی و ساخت سیستم‌های پیشرفته فیلتراسیون غشايي و طراحی و ساخت سیستم‌های ضد عفونی‌کننده ازن و اشعه ماورا بنفش را دارند.
طراحی، ساخت ،نصب و راه اندازي خطوط تولید کارخانجات آب معدني، آب آشاميدني، نوشابه ، دوغ و انواع نوشيدني‌ها و تصفيه آب استخرهاي شنا و استخرهاي پرورش ماهي و تصفيه آب مورد نياز واحدهاي دامداري و دامپروري (گاوداري، مرغداري، پرورش شترمرغ و …) و تصفيه آب مورد نياز گلخانه‌ها و تامین آب شیرین در قالب قرارداد های مختلف و استحصال آب شرب در حد استاندارد سازمان بهداشت جهانی (WHO ) و آب صنعتی مطابق استاندارد کیفی مورد نیاز صنایع از منابع آب غیر قابل استفاده (منابع آب شور ،لب شور، آب دریا و فاضلاب) و در نهایت تعمیر و راهبری انواع سیستم‌های تصفيه آب از دیگر توان ها و ظرفیت های کارخانه ها و شرکت های تصفیه آب و فاضلاب و پالایش کشور است.
در حالی که بزرگترین کارخانه آب شیرین کن در جهان کارخانه نمک زدایی جبل علی در امارات متحده عربی است. بزرگترین سامانه نمک زدایی و تصفیه آب با فناوری مدرن نانو فیلتراسیون در شمال غرب کشور در آینده نزدیک در شهرک ارس از توابع پلدشت بهره برداری خواهد شد.
سامانه نمک زدایی از آب با فناوری مدرن نانو فیلتراسیون در مجتمع 7 روستایی شهرک ارس از توابع پلدشت در شمال آذربایجان غربی در راستاي ارتقا کیفی و تامین آب شرب سالم و بهداشتی منطبق با آخرین استانداردهای روز دنیا ایجاد می شود و هم اکنون این سامانه مراحل نهائی استقرار، نصب و آماده سازی را طی کرده و در آینده نزدیک به بهره برداری می رسد.
از سوی دیگر 70 دستگاه كلرزن گازی و مايع طي يكسال گذشته در روستاهای آذربايجان غربی با هزينه ای بالغ بر يك ميليارد ريال نصب شده و در این راستا يك ميليون و 200 هزار كلر سنجی از شبكه توزيع آب شرب بيش از یک هزار و 800 روستای تحت پوشش اين شركت انجام شد. درصد مطلوبيت كلر سنجيهای انجام شده 97 درصد بوده كه از ميانگين كشوری آن بالاتر است.
به گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی، طی اين مدت 70 تن مواد گندزدايی برای سالم سازی آب شرب روستايی با هزينه ای بالغ بر يك ميليارد ريال توسط شركت خريداری و استفاده شد و همچنین امکان آلودگی ثانویه آب بعد از استحصال وجود دارد که با توجه به کلر زنی مداوم و روزانه به تعداد 3 هزار و 500 مورد، آلودگی های ثانویه در شبکه توزیع به حداقل کاهش می یابد.
کارشناسان در 13 واحد آزمایشگاه سیار کنترل کیفی، 2 واحد آزمایشگاه ثابت شیمی آب و یک واحد آزمایشگاه ریزآلاینده معدنی با تجهیزات مدرن آزمایشگاهی در سطح استان، عملیات پایش کیفی آب شرب تحویلی به روستاهای تحت پوشش استان را از نقطه استحصال تا نقطه مصرف انجام و عملیات کلرسنجی مشترک با مراکز بهداشت روستایی نیز انجام می شود.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین