امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۲ Friday, 19 April 2024

تحلیل روز: توانمندي‌هاي آذربايجان غربي در حوزه کشاورزي

به قلم سردبیر: با وجود تمام محدوديت‌ها و تحريم‌هاي اعمال شده، 5 /244 ميليون دلار صادرات محصولات کشاورزي و دامي استان به عبارتي رشد 11/4درصدي صادرات محصولات کشاورزي از آذربايجان غربي صورت گرفته است. به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز ، پنجمين نمايشگاه بين‌المللي کشاورزي آذربايجان غربي در حالي روز...

به قلم سردبیر: با وجود تمام محدوديت‌ها و تحريم‌هاي اعمال شده، 5 /244 ميليون دلار صادرات محصولات کشاورزي و دامي استان به عبارتي رشد 11/4درصدي صادرات محصولات کشاورزي از آذربايجان غربي صورت گرفته است.

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز ، پنجمين نمايشگاه بين‌المللي کشاورزي آذربايجان غربي در حالي روز پنج شنبه با حضور جمعي از مسئولان استان در اروميه گشايش يافت که اين نمايشگاه که با هدف تبادل اطلاعات کشاورزي مدرن، ارگانيک مکانيزه و نانو تکنولوژي راه‌اندازي شده و در محل نمايشگاه هاي دائمي اروميه واقع در پارک جنگلي اروميه آماده بازديد علاقه‌مندان و عموم مردم است.اين نمايشگاه در زمينه‌هاي آبزيان، نهاده‌هاي دامي، طيور، باغباني، آبياري دام، دامپزشکي و صنايع بوده و 100 شرکت داخلي و خارجي در اين نمايشگاه توليدات خود را به نمايش گذاشته‌اند.اين در حالي است که آذربايجان غربي به لحاظ موقعيت جغرافيايي و وضعيت آب و هوايي و زمين حاصل_خيز و قرار گرفتن در منطقه شمال غرب کشور و هم مرزي با کشورهاي هم‌جوار خارجي بهترين شرايط را براي کشاورزي دارد و همواره نيز جزء قطب‌هاي اصلي کشور در توليد محصولات کشاورزي بوده است.
سال گذشته با وجود تمام محدوديت‌هاي اعمال شده، علاوه بر تحقق اهداف صادراتي شاهد 5 /244 ميليون دلاري صادرات محصولات کشاورزي و دامي استان يعني به عبارتي رشد ?? درصدي صادرات محصولات کشاورزي از آذربايجان غربي بوده است.
همچنين صادرات 430 هزار و 667 ميليون ريالي فرآورده‌هاي دامي و گوشت احشام خوراکي و از محل صادرات سبزيجات، جمعا به ارزش 372 هزار و 453 ميليون ريال در سال گذشته از آذربايجان غربي صورت گرفته است.
آمارها نشان مي‌دهد که صادرات نباتات زنده و محصولات گل با ارزشي معادل 46 هزار و 384 ميليون ريال نيز بوده است.اميد مي‌رود با توسعه و مکانيزه کردن ابزارهاي کشاورزي و حرکت به سمت محصولات ارگانيک رشد شتابنده اي در حوزه کشاورزي روي دهد.
چرا که هم اکنون به دليل وجود نظام سنتي در بخش کشاورزي ، فقط حدود ?? درصد محصولات به صورت ارگانيک توليد مي‌شود که اين امر بايد در اکثر اراضي کشاورزي کشور توسعه و تسري يابد.
اگر چه در حال حاضر در توليد محصولات کشاورزي سالم از وضعيت مناسبي برخوردار است، اما بايد کم کم به سمت توليد انبوه محصولات ارگانيک گام برداشت. محصول ارگانيک بدون استفاده از سم و کودشيميايي توليد مي‌شود که دستيابي به آن سخت است و در کمتر جايي از دنيا توليد مي‌شود.
بخشي از انواع محصولات ارگانيک توليد داخل به دليل تقاضاي زياد در بازار به کشورهاي همسايه صادر مي‌شود. در دنيا قيمت محصولات ارگانيک و سالم بيش از ساير محصولات کشاورزي است و براي مصرف محصولات ارگانيک و سالم بايد اطلاع رساني و فرهنگ سازي شود تا مردم به سمت مصرف اين محصولات سوق داده شوند. اين در حالي است که اخيرا نيز مسئولان امر از پيش بيني خريد 256 هزار تن محصولات کشاورزي در سال زراعي جاري خبر دادند و اعلام شد که تعاون روستايي آذربايجان غربي توانايي خريد 256 هزار تن محصول کشاورزي به صورت تضميني و توافقي از کشاورزان استان را دارد.
همچنين 140 مرکز خريد تضميني و توافقي محصولات کشاورزي در آذربايجان غربي وجود دارد. کارشناسان معتقدند که با وجود اعمال برخي محدوديت‌ها، علاوه بر تحقق اهداف، رشد 4/11 درصدي در بخش صادرات محصولات کشاورزي استان آذربايجان غربي نشان مي‌دهد که همت و اراده مصممي در مديريت اين بخش در حال شکل گيري است و بايد با حمايت و هماهنگي ساير بخش‌ها توسعه خوبي اتفاق افتد.
از سوي ديگر ميوه‌هاي خوراکي عمده‌ترين محصولات صادراتي استان محسوب مي‌شود و سال گذشته صادرات ميوه‌هاي خوراکي، در سطح استان به ارزش 3 ميليون و 490 هزار و 624 ميليون ريال بوده است.
به گفته مسئولان، سامانه مجازي خريد محصولات کشاورزي نيز تا پايان خرداد ماه سال جاري راه اندازي مي‌شود و اين سامانه در راستاي توسعه تجارت الکترونيک، با همکاري بانک کشاورزي و اتحاديه ميوه و تره بار تهران راه اندازي مي‌شود. اين سامانه به صورت عمده فروشي بوده و به ساير استان‌ها نيز متصل مي‌شود.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین