امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۵ Friday, 19 April 2024

تحولات اوکراین/ دستور بازداشت یانوکوویچ

تحولات اوکراین/ دستور بازداشت یانوکوویچ

ده‌ها تن از معترضان اوکراینی کلاه بر سر، لباس نظامی پوشیده و با در دست داشتن باتوم‌های آهنی همگی متحد شدند تا از کی‌یف پایتخت اوکراین و در پی خلاء قدرت ناشی از برکناری ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری این کشور دفاع کنند.

 

در تازه‌ترین خبر نیز اعلام شد وزیر کشور موقت اوکراین دستور بازداشت یانوکوویچ را صادر کرده است.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، آرسین آواکوف، وزیر کشور در دولت انتقالی اوکراین در صفحه خود در پایگاه ارتباط اجتماعی فیس بوک نوشت: ویکتور یانوکوویچ به اتهام کشتار دسته جمعی غیرنظامیان تحت تعقیب قرار گرفته است.

 

وی خاطرنشان کرد: تحقیقات جنایی علیه ویکتور یانوکوویچ و تعدادی دیگر از مسئولان به اتهام کشتار دسته جمعی غیرنظامیان آغاز و حکم بازداشت آنها صادر شده است.

 

در پی خشونت‌ها در کی‌یف که 82 کشته در هفته گذشته برجای گذاشت پارلمان اوکراین یانوکوویچ را برکنار کرد و وی از زمان برکناری‌اش در انظار عمومی ظاهر نشده و احتمالا در شرق کشور مخفی شده است.

 

در همین حال به نقل از خبرگزاری رویترز، نیروهای دفاعی خودخوانده که آرایشی دفاعی به خود گرفته‌اند، بیرون از پایتخت اوکراین نیز با یکدیگر متحد شده‌اند.

 

در طول چند ماه درگیری میان معترضان ضد دولت کی‌یف و نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور درگیری‌های گسترده به وقوع پیوست و باعث سرنگونی ویکتور یانوکوویچ شد.

 

با وجود فرار یانوکوویچ از پایتخت که روز جمعه صورت گرفت، برخی مردان دولت وی به حمایت و پشتیبانی و گشت‌زنی در خیابان‌های کی‌یف و نگهبانی خارج از ساختمان‌های دولتی و گشت زنی در میدان استقلال کی‌یف ادامه می‌دهند.

 

روز یکشنبه وزارت کشور اوکراین اعلام کرد که پلیس راهنمایی و رانندگی کی‌یف در کنار فعالان و معترضان دولتی به برقراری نظم و امنیت در شهر می‌پردازد.

 

تعداد زیادی از نگهبانان که نوجوانان نیز در میان آنها دیده می‌شوند، در چادرهایی مستقر در میدان استقلال حاضر شده‌اند و به تامین امنیت در شهر می‌پردازند.

 

این نیروی دفاع خودخوانده اوکراین که “سوتنی” نام دارند، اعلام کردند نیازمند حمایت از سوی نهادها و مردم هستند تا زمان برگزاری انتخابات در 25 مه سال جاری میلادی که رئیس جمهوری جدید انتخاب می‌شود از مردم و کشور دفاع کنند چرا که هم اکنون یک خلا قدرت در اوکراین دیده می‌شود.

 

در همین حال دو تن از متحدان ویکتور یانوکوویچ توسط نیروهای مرزی زمانی که تلاش می‌کردند تا از کشور بگریزند مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.

 

تعداد زیادی از متحدان یانوکوویچ اخیرا تلاش کردند تا از اوکراین فرار کنند حتی یانوکوویچ نیز دست به چنین تلاشی زده است اما مرزبانان جلوی او را گرفتند.

 

ویکتور پشونکا، دادستان کل اوکراین و اولکساندر کلیمینکو، رئیس بخش مالیات اوکراین نیز حین فرار از طریق فرودگاه دونتسک توسط گارد امنیتی متوقف شدند.

 

دادستان موقت کل اوکراین نیز در این باره گفت: اقدامات امنیتی پس از دستگیری این دو تن بیشتر شده و شکایت اولیه علیه این دو ارائه شده است.

 

وزیر کشور برکنار شده و سایر وزرای دولت سابق اوکراین نیز در همین فرودگاه دیده شدند.

 

یانوکوویچ کمی پس از محکوم کردن کودتا در تلویزیون محلی و رد این مساله که استعفا داده است تلاش کرده تا با استفاده از یک هواپیمای شخصی روز شنبه از فرودگاه دونتسک، اوکراین را ترک کند.

 

هم‌چنین سخنگوی سرویس پلیس مرزی اوکراین نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: معاونان یانوکوویچ تلاش کردند تا با دادن رشوه به پلیس مرزی از کشور خارج شوند اما نگهبانان فرودگاه مذکور این رشوه را رد کردند.

 

ویتالی کلیچکو، رهبر مخالفان اوکراین روز یکشنبه با مقام‌های بلاروس تلفنی صحبت کرد و از آنها خواست تا رئیس پلیس برکنار شده اوکراین را به این کشور مسترد کنند. البته رئیس جمهوری بلاروس اعلام کرده که افرادی را که کلیچکو از آن‌ها نام برده، در بلاروس نیستند.

 

از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه گزارش داد: هزاران تن از معترضان اوکراینی در شهر سواستوپل دست به راهپیمایی زده و ناآرامی سیاسی در اوکراین را که باعث درگیری‌های بیشتر در این کشور می‌شود، مورد انتقاد قرار دادند. آن‌ها همچنین پلاکاردهایی را در دست داشتند که عبارت “مادر روسیه ما را نجات بده” روی آن نوشته شده بود.

 

در این میان یکی از حاضران در راهپیمایی سواستوپل که 10 هزار تن در آن شرکت داشتند، فریاد می‌زد: فاشیست‌ها قدرت در کی‌یف را به دست گرفته‌اند.

 

این معترضان همچنین پرچم سه رنگ روسیه و بنرهای نیروی دریایی را در دست داشتند. راهپیمایان همچنین خواستار الحاق مجدد کریمه به روسیه شدند. همچنین اکثر شعارهایی که تظاهرکنندگان می‌دادند نشان از خشم آنها از یانوکوویچ و ناتوانی وی در مقابله با بحران موجود در کشور بود.

 

یکی از معترضان حامی روسیه در این باره گفت: یانوکوویچ دیگر رئیس جمهوری من نیست، او ضعف خود را با اعزام نیروهای پلیس برای مقابله با معترضان به ما نشان داد.

 

 

سواستوپل در منطقه خودمختار شبه‌جزیره کریمه در اوکراین قرار دارد که محل اصلی جنبش‌های حامی مسکو در اوکراین محسوب می‌شود.

 

در همین حال در بحبوحه نگرانی‌ها در مورد اینکه این راهپیمایی‌ها در منطقه مذکور یک نقطه عطف برای جدایی طلبان حامی روسیه محسوب می‌شود، ایالات متحده، آلمان، فرانسه و لهستان خواستار همبستگی ملی در اوکراین شدند.

 

در مکالمه تلفنی میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان دو طرف مخالفت خود را با جدایی طلبی و تجزیه در اوکراین اعلام کردند.

 

همچنین وزارت خارجه ترکیه ضمن استقبال از حل‌وفصل مسالمت‌آمیز بحران اوکراین، حمایت خود را از تحولات این کشور اعلام کرد.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین