امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۱۵ Thursday, 18 April 2024

تصادف خونین در اتوبان تهران-قم؛ 44 تن جان باختند

تصادف خونین در اتوبان تهران-قم؛ ۴۴ تن جان باختند

شب گذشته حادثه خونینی در اتوبان قم-تهران به وقوع پیوست که متاسفانه منجر به کشته و زخمی شدن 88 تن از هموطنان‌مان شد.

به گزارش سایت خبری و تحلیلی بینا نیوز وبه نقل از «تابناک»، شب گذشته اتوبوسی که از اصفهان به سمت تهران در حرکت بود در کیلومتر 30 اتوبان قم-تهران، در محدوده پاسگاه کوشک نصرت دچار ترکیدگی لاستیک شد؛ این خودرو پس از انحراف با عبور از گاردریل وسط اتوبان وارد لاین غربی شد و با یک دستگاه اتوبوس که از تهران به مقصد یزد در حرکت بود به شدت تصادف کرد.

این تصادف شدید در ادامه منجر به آتش گرفتن هر دو اتوبوس شد و همین مسئله موجب افزایش تعداد مجروحان و جان باختگان سانحه شد تا بر اساس آخرین اطلاعات اعلام شده، 44 تن از هموطنان در این تصادف خونین جان خود را از دست داده و 43 تن دیگر مجروح شوند. این در حالی است که برخی گزارش‌ها، تعداد مجروحان این حادثه را 39 تن ذکر کرده‌اند.

بر اثر این سانحه مهیب، اتوبان تهران-قم ساعاتی مسدود شد كه با تلاش عوامل راهداري و نيروی انتظامي مسیر بازگشايی شد؛ بسته شدن اين مسير موجب ترافيک و ازدحام صدها خودرو شده بود.

این در حالی است که مجروحان این حادثه با تلاش دستگاه‌های امدادی به سه بیمارستان شهید بهشتی، نکویی و علی‌ابن‌ابی‌طالب در قم منتقل شدند و وضعیت عمومی بسیاری از آنها مطلوب گزارش شده است. به گفته اسماعیل زارعی کوشا، فرماندار قم حال سه تن از مصدومان وخیم اعلام شده است.

گفتنی است کشته شدگان به آرامستان بهشت معصومه (س) قم منتقل شده‌اند تا اقدامات لازم برای شناسایی هویت آنها انجام شود.

رئیس پلیس راهور ناجا خود را به محل حادثه رساند

شدت این رویداد دردناک به حدی زیاد بود که سردار اسکندر مومنی، رئیس پلیس راهور ناجا بدون فوت وقت خود را به محل حادثه رساند. وی در توضیحاتی گفت: در ساعت 23 شب گذشته یک فقره تصادف دلخراش و نادر در کیلومتر 28 آزاد راه قم به تهران اتفاق افتاد.

وی افزود: بررسی اولیه در صحنه حاکی است اتوبوسی که از مسیر قم به تهران حرکت می‌کرد به علت نقص فنی و ترکیدگی لاستیک منحرف می‌شود که ابتدا با یک خودروی سواری و سپس به گاردریل برخورد و با تخریب گاردریل به لاین مخالف منحرف شده و با یک دستگاه اتوبوس دیگر برخورد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هر دو اتوبوس اسکانیا پس از حادثه دچار حریق شدند، گفت: به علت ضعف بدنه اتوبوس‌ها و نقص در سیستم برق رسانی هر دو اتوبوس اسکانیا پس از حادثه دچار آتش سوزی شدند که تعدادی از مسافران عقب موفق شدند با شکستن شیشه اتوبوس از آتش سوزی فرار کرده و خود را به بیرون پرتاب کنند.

سردار مومنی ادامه داد: متاسفانه هر دو دستگاه اتوبوس پس از برخورد دچار آتش سوزی می‌شوند و تا این لحظه متاسفانه 44 نفر از هموطنان فوت می‌کنند و 39 نفر هم مصدوم شده و جهت مداوا به بیمارستان منتقل شده‌اند که با بررسی به عمل آمده حال اولیه مجروحان در بیمارستان خیلی وخیم نیست و امیدواریم تعداد کشته‌ها افزایش نیابد.

وی با اشاره به اینکه سهم شرکت تولید کننده اتوبوس نیز در این حادثه مشخص شده است، گفت: بر این اساس شرکت تولید کننده اتوبوس اسکانیا (عقاب نشان) 50 درصد در این حادثه مقصر شناخته شده است. تیم کارشناسی ویژ‌ه‌ای در صحنه حادثه حاضر بوده و در حال بررسی‌اند که اطلاعات تکمیلی در این خصوص متعاقبا اعلام می‌شود.

تشکیل ستاد مدیریت بحران در قم

به محض وقوع حادثه با حضور استاندار و عده‌ای از مسئولان جلسه‌ ستاد مدیریت بحران در محل وقوع حادثه تشکیل و تصمیمات لازم برای امدادرسانی به حادثه دیدگان اتخاذ شد.

این ستاد از خانواده داغ‌دیدگان خواسته است ضمن خویشتن‌داری، تا شناسایی اجساد همکاری لازم را با مسئولان داشته باشند.

با دستور استاندار قم رسیدگی ویژه به مصدومان این حادثه در دستور کار قرار گرفته است.

ترکیدگی لاستیک عامل بروز حادثه اعلام شد

حسین درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر به فارس گفت: ساعت 22:49 دقیقه شب گذشته یکی از اتوبوس‌ها که در مسیر تهران-قم در حال حرکت بود، ناگهان دچار ترکیدگی لاستیک شد تا از مسیر منحرف و با اتوبوس دیگری برخورد کرده و در نهایت هر دو اتوبوس دچار آتش‌سوزی شدند.

وی افزود: از طریق نیروی انتظامی نیروهای امدادی مطلع و در لحظه 6 دستگاه خودروی عملیاتی و 15 نیروی امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

سخنگوی سازمان امداد و نجات تصریح کرد: 80 نفر از سرنشینان هر دو اتوبوس از این حادثه آسیب دیدند که 44 نفر در لحظه فوت کردند و 36 نفر مجروح توسط نیروهای اورژانس در جمعیت هلال‌احمر به بیمارستان انتقال داده شدند.

شدت تصادف و سوختگی، تشخیص هویت اجساد را سخت کرده است

سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: همگی اجساد حادثه تصادف به بیمارستان شهید بهشتی و آرامستان بهشت معصومه قم منتقل شده‌اند و کار معاینه اجساد، توسط پزشکی قانونی استان قم تا ساعتی دیگر خاتمه می‌یابد.

صدیقی آخا، مدیرکل پزشکی قانونی قم در خصوص شناسایی اجساد منتقل شده به شهر قم اظهار داشت: به علت شدت سانحه تصادف و سوختگی‌ها، هنوز هویت هیچ یک از اجساد مشخص نشده است.

علاوه بر ترکیدگی لاستیک، نقص در سیستم سوخت و برق هم نقش داشته

سرهنگ اردشیر جمشیدی‌راد، رییس پلیس راه قم از جان باختن 44 تن در این حادثه و مجروح شدن 39 تن دیگر خبر داده و در تشریح جزییات حادثه به ایسنا گفت: یک دستگاه اتوبوس اسکانیا از سمت اصفهان به تهران در حال حرکت بود که به علت ترکیدگی لاستیک با یک دستگاه خودروی سواری [یک دستگاه تاکسی] برخورد و پس از عبور از گاردریل و منحرف‌شدن به مسیر مقابل با یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از مسیر تهران به یزد در حال حرکت بود، برخورد می‌کند.

وی با بیان اینکه هر دو اتوبوس پس از برخورد با یکدیگر دچار حریق می‌شوند، گفت: علت اصلی بروز این حادثه نقص فنی (ترکیدگی لاستیک) و نقص در سیستم سوخت و برق اتوبوس تعیین شد که این دو علت در میزان خسارات نقش عمده‌ای را ایفا کرد.

نماینده شرکت اسکانیا در ایران به دادگاه معرفی می‌شود

سردار محمدرضا مهماندار، فرمانده پلیس راه کشور به مهر گفت: ساعت 11شب گذشته یک دستگاه اتوبوس اسکانیا که از اصفهان به سمت تهران در حرکت بود پس از مجتمع توریستی مهتاب و در نقطه ای که دارای شیب زیادی به سمت تهران است، به دلیل ترکیدن لاستیک جلو کنترل خود را از دست داده و پس از انحراف و برخورد با گاردریل وسط اتوبان وارد مسیر مخالف شده و با یک دستگاه اتوبوس اسکانیای دیگر که به از تهران به سمت اردکان یزد در حرکت بود برخورد می‌کند؛ به علت نقص فنی در سیستم برق اتوبوس اسکانیا هر دو خودرو دچار آتش سوزی شده و در این حادثه 44 نفر کشته و 39 نفر نیز مجروح شدند.

وی با بیان اینکه این حادثه به علت نقص فنی خودروها رخ داده و شرکت عقاب نشان به عنوان نماینده اسکانیا در این رابطه به دادگاه معرفی می‌شود، تاکید کرد: چندی قبل اتوبوس اسکانیای دیگری در استان خوزستان با یک دستگاه کامیون برخورد و دچار آتش سوزی شد که در آن حادثه بیش از 14 مسافر جان خود را از دست دادند. این در حالی است که در حادثه دیگری که در اردوی دانش آموزان بروجنی رخ داد به علت واژگونی اتوبوس اسکانیا 26 دانش آموز جانشان را از دست دادند. باید به فکری به حال این اتوبوسها کرد چرا که دارای بدنه و ایمنی بسیار ضعیفی هستند.

توضیحات رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر

محمود مظفر، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر درباره برخورد شدید دو دستگاه اتوبوس، گفت: در ساعت 22:55 شب‌گذشته گزارش برخورد مرگبار دو دستگاه اتوبوس در اتوبان تهران-قم از طریق نیروی انتظامی به مرکز فوریت‌های امدادی 147 اعلام شد که با توجه به نوع گزارش دریافتی بلافاصله پنج تیم رهاسازی به منطقه اعزام شد.

وی با بیان اینکه شدت برخورد به حدی بود که هر دو اتوبوس کاملا آتش گرفتند، گفت: متاسفانه در این حادثه بیش از 40 تن از هموطنان جان خود را از دست دادند و بیش از 36 تن مجروح شدند که توسط عوامل اورژانس به بیمارستان منتقل شدند.

مظفر ادامه داد: به نظر می‌رسد که به دلیل ترکیدگی لاستیک اتوبوس کاشان و انحراف آن و همچنین آتش‌سوزی دو اتوبوس این حادثه دردناک رخ داده است.

پایان گمانه‌زنی درباره تعداد مجروحان

با اعلام اسامی 44 مجروح این حادثه دلخراش توسط ستاد بحران استان قم، گمانی‌زنی و روایات مختلف پایان یافت.
اسامي مجروحان انتقال داده شده به بيمارستان شهيد بهشتي به شرح زير است:

فاطمه قربان زاده 34 ساله
محمد اعرابي 23 ساله
محمد اكبري 34 ساله
سمانه بروقي 25 ساله
زهرا بروقي 2 ساله
فاطمه رمضاني 58 ساله
سيد حسين حسيني 27 ساله
علي پور مصطفوي 30 ساله
مريم تقي نژاد 34 ساله
نرگس عرب زده 9 ساله
نسرين عرب زاده 2 ساله
محمد بناپور 61 ساله
محمدعلي فروزان 78 ساله

اسامي مجروحان انتقال داده شده به بيمارستان علي ابن ابيطالب قم:

علي موسي زاده 21 ساله
سيد حسن روحانيون 34 ساله
زهره خان محمدي 46 ساله
محمدحسين احمدي 50 ساله
محمد كريم زاده اردكاني 27 ساله

اسامي مجروحان انتقال داده شده به بيمارستان نكويي قم:

حسين رحيمي 35 ساله
هادي برقي 14 ساله
ياسر توكلي 24 ساله
مريم افشاري 28 ساله
مازيار بيرامي 26 ساله
مرتضي ياري 37 ساله
محمدحسين برزگري 39 ساله
اميرحسين زارع 6 ساله
سجاد شوندي 18 ساله
سيد محمد موسوي 22 ساله
مريم بلوري 35 ساله
عبدالكاظم محمديان 53 ساله
نازنين زهرا رحيمي 3 ساله
حامد طاوسي 30 ساله
محمد طحان 52 ساله
علي برقي 55 ساله
رضا نجف پور 27 ساله
معصومه برقي 50 ساله
سيد محمدجواد حسني 32 ساله
مريم كرمي 30 ساله
حسن پورمعصومي 27 ساله
حسين مروتي 43 ساله
هوشنگ عربي 23 ساله
پرنياز پورسعيد 26 ساله
آرزو بلوري 3 ساله
resized_289070_889

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین