امروز: چهارشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۷ Wednesday, 17 April 2024

تعطیلی هیچ چیز در دستور کار نیست/ مسائل دفاعی خارج از بحث مذاکرات است

تعطیلی هیچ چیز در دستور کار نیست/ مسائل دفاعی خارج از بحث مذاکرات است

وزیر خارجه کشورمان گفت: می‌خواهیم در کوتاه‌ترین زمان با 1+5 به توافق برسیم که امیدواریم این کار طی شش ماه انجام شود.

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا،  محمد جواد ظریف پس از پایان این دور از مذاکرات در کنفرانسی خبری در جمع خبرنگاران گفت: طبق برنامه اقدام مشترک ژنو توافق کردیم با هدف ادامه برنامه صلح آمیز هسته‌ای و ایجاد اطمیان از صلح‌آمیز بودن آن را ادامه دهیم.

 

وی گفت : طبق برنامه حداکثر ظرف یک سال از تاریخ اجرایی شدن، مرحله اول مذاکرات برای رسیدن به راه‌حل جامع می‌تواند انجام شود و توافق نهایی به اجرا گذاشته شود که فکر می‌کنم تا بهمن سال دیگر بکشد، البته ما می‌خواهیم در کوتاه‌ترین زمان به توافق برسیم که امیدواریم طی شش ماه انجام شود.

 

ظریف ادامه داد: طرفین دیدگاه‌های خود درباره موضوعات را بیان کردند و قبل از آن، من و خانم اشتون در جلسه اصلی سه شنبه صبح موضوعات اصلی را مطرح کردیم و بعد کارشناسان در جلسات مختلف دو جانبه وچند جانبه مسایل را بررسی کردند.

 

وی افزود: بحث‌های مهمی مطرح شد که چه موضوعاتی می‌تواند در دستور کار باشد وچه موضوعاتی نمی‌تواند. در برخی موارد تفاهم است و در برخی موارد نه، اما توافق کردیم با حوزه‌هایی که تفاهم است کار را شروع کنیم، اما دیدگاه عمومی این است که جز موضوع هسته‌ای هیچ موضوع دیگری بحث نمی‌شود و این چارچوب در توافق ژنو به دست آمده است.

 

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران گفت: تاریخ جلسات سطح سیاسی تا آخر اردیبهشت و خرداد را هماهنگ کردیم اما تا خرداد چندین جلسه سطح سیاسی وکارشناسی را توافق کردیم که برگزار کنیم و اولین آن جلسه کارشناسی درحاشیه نشست بعدی شورای حکام است وجلسه سیاسی بعدی از 26 تا 29 اسفند که در سطح سیاسی نشست برگزار می‌شود.

 

وی گفت: راه دشواری در پیش داریم و ما تاکید کردیم دو طرف باید مراقبت کنند و باید در اقدامات و اظهارات کاری نکنند که بی‌اعتمادی مردم ایران را تشدید کنند و از این فرصت بی‌نظیر و تاریخی که مردم ایران با حضور در انتخابات و مراسم راهپیمایی 22 بهمن فراهم کردند استفاده کنند و از اظهاراتی که فقط برخی گروه‌های فشار را راضی می‌کند خودداری کنند.

 

ظریف اظهار کرد : فضای مذاکرات خیلی جدی بود و دو طرف معتقد بودند که برای جلسه اول شاید قدری مثبت تر از آن چیزی بود که فکر می‌کردیم.

 

وی تاکید کرد: ما نمی‌پذیریم کسی برای ما نسخه بپیچد. در زمان مذاکره هیچ کس این امکان را نداشت و نخواهد داشت که با نمایندگان ایران جز با زبان احترام و تکریم صحبت کند. هیچ‌ کس نمی تواند موضوعی را به ما تحمیل کند و در موضوعاتی که دشوارتربوده ما مواضعمان را بیان کردیم و احساس شد که تلاش می‌شود با دید انتخاب‌های منتفاوت نه جزمی و تاکید بر فقط یک راه با موضوع برخورد شود.

 

وی یادآور شد: فعلا در ابتدای راه هستیم و نیاز است به جزییات بپردازیم که در برخی موارد فنی خواهد بود و موضوعات ریز حقوقی مطرح خواهد بود و راه پر فراز و نشیب در پی داریم و به همدلی همه اقشار مردم و نخبگان جامعه نیاز داریم و بیش از آن به دعای خیر.

 

وزیر خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی گفت: چارچوب ما آن چیزی است که در توافق آمده و تنها موضوعات مربوط به برنامه هسته‌ای قابل مذاکره است اما هنوز درباره همه مسایل و جزییات به توافق نرسیدیم.

 

ظریف گفت: ما اصرار می‌کنیم که درباره هیچ چیز جز این که اطمینان دهیم برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز می‌ماند صحبت نمی‌کنیم و تمام اسناد مورد توجه ما بر موضوعات هسته‌ای متمرکز است و مسایل دفاعی و توانمندی ما خارج از این مباحث است و همه می‌دانند که موضع ما این است که مسایل دفاعی خارج از بحث مذاکرات است.

 

وزیر خارجه گفت: ما هیچ چیز برای پنهان کردن نداریم اما نحوه اطمینان پیدا کردن از این مساله از طریق بستن سایت میسر نیست بلکه تنها با نظارت‌های بین‌المللی این کار میسر است و تعطیلی هیچ چیز در دستور کار نیست.

 

وی گفت: هنوز چیزی مکتوب نشده است اما موضوعات دو طرف در جلسه دو روز گذشته مطرح شده و توافق هم کردیم که در میان راه دو طرف همدیگر را سورپرایز و متعجب نکنند.

وی با بیان این که اظهاراتی که در دو ماه گذشته مشاهده کردیم کمکی به اعتماد نکرده است، افزود: این موضوع را در همه سطوح برخورد و تعامل بر این مساله تاکید می‌کنیم که از این اظهارات پرهیز کنند.

 

ظریف در پاسخ به این پرسش که درباره راکتوراراک و محدوده غنی‌سازی و مسایل دیگر در چارچوب توافق ژنو بحث شد؟ گفت که اگر درباره این مسایل بحث شده بود که دیگر مذاکرات تمام شده بود.

 

وی ادامه داد: ما درباره موضوعات صحبت کردیم و درباره مسایلی که شما اشاره کردید هنوز به آنها وارد نشده‌ایم.

 

ظریف تاکید کرد: روش‌های مختلفی وجود دارد که از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان حاصل شود و این کار از نشست‌های کارشناسی آغاز می‌شود . ما چند موضوع داریم که یکی از آنها بحث تحریم‌هاست و دیگر بحث هسته‌ای و روی این دو موضوع تمرکز خواهیم کرد ضمن این‌که بحث همکاری‌های هسته‌ای هم داریم که از همین مذاکرات یک جلسه تکنیکی مقدماتی درباره همکاری‌های هسته‌ای داشتیم.

 

وی ادامه داد : در جلسه بعدی فنی بیشتر با بحث هسته‌ای مثل غنی‌سازی صحبت می‌کنیم و بعد در جلسه رسمی درباره تحریم‌ها صحبت خواهیم کرد . در عین حال ما موضوعات را هم‌زمان پیش می‌بریم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد که دراین مذاکرات موضوعات مطرح شد نه این که این موضوعات نهایی شده باشد. بر اساس برنامه اقدام بحث اراک، حوزه‌های غنی‌سازی و تحریم‌های دوجانبه و چند جانبه مطرح است و در زمینه همکاری هسته‌ای برای ساخت راکتور هسته‌ای و غیره مطرح است و ما موضوعات را هم‌زمان بررسی می‌کنیم . وقتی به مرحله نهایی برسیم این موضوعات در زمان‌بندی مشخص اجرا می‌شود اما در قالب یک مجموعه واحد.
رییس هیات مذاکره‌کننده ایران تصریح کرد: ما بر روی یک سری اقدامات در چارچوب توافق ژنو به تفاهم رسیدیم و بر روی برخی مسایل توافق نکردیم. ما معتقدیم اقدامات آمریکا در افزایش تحریم‌ها به بی‌اعتمادی دامن زده است اما برنامه هسته‌ای ما هم ادامه دارد. موضوعاتی در برنامه مشترک است که به آنها اشاره شده و موضوعاتی هست که در توافق ژنو به آن اشاره نشده است.

 

وی گفت: آمریکایی‌ها باید بپذیرند که تحریم‌ها هیچ تاثیری بر مردم ما نگذاشته است علاوه بر این‌که غیرقانونی و ناکارآمد است.

 

ظریف خاطرنشان کرد: به برخی موضوعات در توافق ژنو نپرداختیم و موضوع مرحله اول نبوده است ضمن این‌که اقدامات خلاف جهت اطمینان است. آنچه که مهم است این ‌کهبرنامه دفاعی ما موضوع هیچ مذاکره‌ای نیست. ما از مذاکرات به دنبال این هستیم که اطمینان دهیم ایران به دنبال سلاح هسته‌آی نیست و براساس منافع استراتژیک مان این دیدگاه را داریم و آن را مخل امنیت خود می‌دانیم و بارها توسط مسوولان کشور بیان شده است و اساسا این موضوع سالبه به انتفاع موضوع است .

 

وی درباره تشکیل کارگروه های بررسی موضوعات درباره مسایل گام نهایی گفت: همین جلسات فنی و کارشناسی شکلی از کارگروه‌هاست.

 

وزیر خارجه کشورمان درباره اراده طرف مقابل برای رسیدن به راه‌حل جامع تاکید کرد: پشت میز مذاکره همه با نمایندگان ایران با عزت و احترام صحبت می‌کنند و ندیدم در سطح بنده و دوستانم کسی با تحکم صحبت کند.درفضا و لحن مذاکرات احترام متقابل درباره نمایندگان ایران وجود دارد اما در فضای بیرونی چنین چیزی نمی‌بینیم و امیدواریم این فضا در بیرون مذاکرات باشد تا کار را بهتر پیش ببریم.

 

وی گفت: من ندیدم به غیر از مطالبی که برخی گروه‌ها در طرف مقابل می‌گویند کما این‌که برخی هم در داخل کشور خودمان می گویند اما ما که نباید به این مطالب واکنش نشان دهیم و این اقدامات برای اعمال فشار است .

 

وزیر خارجه کشورمان در ادامه با انتقاد از برخی اخبار که در سایت‌های داخلی بدون اشاره به منبع موثق منتشر می‌شود، گفت: متاسفانه برخی دوستان حرف‌های نامربوطی را می‌زنند که هیچ منبع موثق و جدی ندارد، اما به طور جدی در سایت‌های داخلی منتشر می‌شود.

 

ظریف با ذکر نکردن اخبار مورد اشاره با بیان این‌که به اشاعه کذب و حرف مفت معتقد نیستم، گفت: چیزهایی وجود خارجی ندارد و یا ترجمه غلط منتشر می‌کنند و گاهی حرف‌های نامربوط به تیتر یک تبدیل می‌شود . در آمریکا وقتی می‌خواهد سیاست سازی شود همه گروه‌های فشار و کنش‌گران غیر دولتی که بسیاری از آنها از منابع صهیونیستی تعذیه می‌شوند شروع به صحبت می‌کنند اما در آمریکا 99 درصد مردم به این مطالب اهمیت نمی‌دهند اما در ایران به خوبی منتشر می‌شود.

 

وی به خاطره‌ای از یک سوال خبرنگاری در قم اشاره کرد و گفت : در سفری که به قم رفته بودم برای دیدار با مراجع یک خبرنگار از من پرسید که نظرتان درباره حضور نمایندگان رژیم صهیونیستی در مذاکرات چیست؟ و من صراحتا گفتم که آنها هیچ جایگاهی در مذاکرات ندارند و بعد در سایت‌ها دنبال منبع این خبر گشتم اما متاسفانه مشاهده کردم جز یک سایت داخلی به نقل از یک سایت نامربوط عبری این خبر را منتشر کرده و بعد پاسخ من بر روی سایت‌های انگلیسی قرار گرفت و متاسفانه این مساله باعث شد پاسخ من در دنیا مطرح شود تا برای رژیم صهیونیستی در مذاکرات جایی پیدا شود. این دلیل نمی‌شود هر اطلاعلاتی که مطرح می‌شود را ما منتشر کنیم.

 

وی گفت: پیشرفت ما در این مذاکرات همان‌قدری بود که توقع داشتیم و درباره روش‌های رسیدن به راه‌حل هم تفاهم‌هایی صورت گرفته است و ان‌شاءلله به نتیجه خواهیم رسید.

 

ظریف درباره نشست‌های کارشناسی ایران و 1+5 و حضور کارشناسان فنی و هسته‌ای و بانکی در این نشست‌ها گفت: کارشناسان سازمان انرژی اتمی در نشست‌ها هستند و وقتی بحث‌ها به مساله تحریم ‌ها بکشد طبیعی است کارشناسان بانکی هم حضور پیدا می‌کنند.

 

وزیر امور خارجه کشورمان درباره سفر کاترین اشتون گفت که در آینده نزدیک و قبل از جلسه بعدی مذاکرات ایران و 1+5 به ایران می‌آیند.

وی درباره اظهارات اخیر مقام معظم رهبری و تاثیر آن در مذاکرات گفت که این اظهارات تاثیر بسزایی بر مذاکرات دارد و پیام رهبر دیدگاه مردم ایران را بیان داشت که درباره رویکرد غرب مشکوک هستند اما در عین حال بر این مساله تاکید می‌کنند که ایران نسبت به اجرای توافقات متعهد است.

 

به گزارش ایسنا‌، هم‌زمان با نشست خبری وزیر خارجه کشورمان وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا نیز در جمع خبرنگاران کشورش و نیز خبرنگاران خارجی حاضر در محل به سوالات‌شان پاسخ داد.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین