رسیتال فلوت و پیانوی ایران-اتریش شب گذشته، با اندکی تغییر برنامه، در حالی در سالن رودکی اجرا شد که هیچیک از تماشاگران نمیدانستند، پیانیست متبحر این گروه به علت سرماخوردگی شدید، قادر به شنیدن اصوات نیست.
به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، «آریا باستانینژاد» موسیقیدان ایرانی شامگاه گذشته با دو عضو گروهش «مارگارتا بابینسکی» پیانیست و «کارین لایتنر» نوازنده اتریشی فلوت روی صحنه تالار رودکی رفت، اما پارهای از مشکلات غیرمنتظره، تغییراتی اساسی را به اجرا تحمیل کرد.
پس از ارائه سه قطعهی ابتدایی، باستانینژاد رو به مخاطبان گفت: ما امشب اندکی تغییر در برنامههایمان داریم و من پیش از هر بخش، توضیحاتی را ارائه خواهم کرد.
پس از تریوت اولیه، باستانینژاد با فلوت خود، لایتنر را همراهی کرد. قطعه بعدی سولوی این نوازنده زبردست اتریشی بود که مورد استقبال موسیقیدوستان ایرانی قرار گرفت.
رهبر رسیتال ایران-اتریش پس از آن اعلام کرد: اثر بعدی، ریشهای ارمنی دارد و سپس قطعهای نواخته میشود که با الهام از موسیقی فولکلور ایرانی تنظیم شده است.
بابینسکی و باستانینژاد به خوبی از پس این بخش از اجرایشان برآمدند و تماشگرانی که کمکم یخشان باز شده بود، از آنها با تشویقی پرشور میزبانی کردند.
دو نوازندهی زن اجرای شب گذشته جشنواره بینالمللی موسیقی فجر، پیش از تنفسی 10 دقیقهای، قطعه ای با فضای شادتر را ارائه کردند.
اما جالبترین نکته رسیتال فلوت و پیانوی ایران-اتریش، سرماخوردگی شدید بابینسکی پیانیست بود که موجب شده بود شنوایی این نوازنده تقریبا به کل از کار بیفتد. این بدین معناست که بابینسکی تمام همنوازیها را بدون شنیدن صدای ساز خود و همراهانش صورت دارد. اما کار او به ویژه تکنوازی دو موومان از بتهوون آنچنان تبحرآمیز بود که هیچیک از مخاطبان متوجه این موضوع نشد.
پس از اتمام اجرا بود که باستانینژاد در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران راجع به تغییرات اعمال شده، گفت: تغییر برنامهها به خاطر بیماری سخت مارگارتا بابینسکی بود. سرماخوردگی، شنوایی او را به کل مختل کرده بود. ما مجبور شدیم اجرای 2 ساعته خود را به 1:40 دقیقه کاهش دهیم و قطعاتی را جایگزین برنامهی پیشین کنیم.
پس از اجرای سولوی پیانیست گروه، لایتنر روی صحنه آمد و به زبان انگلیسی رو به حضار در سالن رودکی گفت: این هفتمینبار است که به ایران آمدهام و از این که دوباره به این کشور بازگشتم، بسیار خوشحالم. من مردم ایران را خیلی دوست دارم و از این چنین فرصتی به من داده شده بسیار مفتخرم.
نوازندهی برجسته فلوت پس از آن، سه اثر از باخ را برای مخاطبان ایرانیاش اجرا کرد. بخش بعدی اجرا شامل همنوازی چهار قطعه با هنرمندی باستانی و بابینسکی بود.
در پایان هم آریا باستانینژاد در توضیحاتی راجع به آخرین اثر گروهش، گفت: نام این قطعه «Oblivion» است که معنای آن «Lack of Consciousness» یا عدم هوشیاری است.
این آهنگ که از تمی آرام و ملایم برخودار بود، مورد پسند موسیقیدوستان واقع شد و حضار با تشویق، این سه نوازنده ایرانی-اتریشی را همراهی کردند.
باستانینژاد در صحبت کوتاهی که پس از اجرا با خبرنگار ایسنا داشت، اظهار داشت: همکاری گروه ما از ملبورن و تحت حمایت دانشگاه هنر و موسیقی و سفارت اتریش آغاز شد. ما یک ماه برای این کار مشترک تمرین کردیم. پیش از حضور در جشنواره موسیقی فجر، در روزهای 22 و 23 بهمن در شیراز اجرا داشتیم که با استقبال بینظیر مردم مواجه شدیم.
دکتر آریا باستانینژاد از سن 7 سالگی فراگیری ابتدایی موسیقی را نزد پدر خود آغاز نمود. وی در سال 1374 در دانشگاه هنر تهران فراگیری آکادمیک موسیقی را با ساز نی آغاز کرد. باستانینژاد در همان دانشگاه به تحصیل در رشته کارشناسیارشد نوازندگی فلوت پرداخت و پس از دستیابی به رتبه برتر در پایان دوره کارشناسی ارشد به عنوان اولین دانشجوی ممتاز بورسیه دانشگاه هنر برای ادامه تحصیل در رشته دکترای پداگوژی به استرالیا رهسپار شد.
باستانینژاد در دوران دکترا به فراگیری هرچه بیشتر ساز فلوت و رشتههای میوزیکولوژی و پداگوژی نزد اساتید برجسته استرالیایی، اروپایی و آمریکایی همچون جیمز گالوی، توماس پینشف، دنیس بوریاکف، مارگارت کارتومی، مادی منتل هوود و جین ست کات پرداخت. وی پس از بازگشت به ایران در بهمنماه 1392 کار تدریس در دانشگاه را از سرگرفت.
از آخرین آثار وی میتوان به «تکنیک تنفس اتوماتیک برای نوازندگان سازهای بادی» متشر شده توسط بریتیش ژورنال و «بررسی انتقادی پداگوژیسازی موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شده توسط ژورنال آمریکایی پژوهش تاریخی در آموزش موسیقی اشاره کرد.
باستانینژاد اکنون با سمت استادیار و به عنوان مدیر گروه نوازندگی سازهای بادی دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران و استاد افتخاری رشته پداگوژی موسیقی در دانشکده آموزش موسیقی دانشگاه موناش ملبورن مشغول بکار است.
مارگارت بابینسکی که از هشت سالگی آرزوی پیانیست شدن خود را برای همه بازگو میکرد، تنها پس از یک سال فراگیری پیانو، توانست به کلاسهای استعدادهای درخشان آکادمی موسیقی وین راه یابد. او از محضر استادانی چون مایکل کریست (وین)، کارل –هینز کمرلینگ (سالزبورگ)، رادولف کهرر (موسکو) بهره برد و در سالهای پس از آن، به یکی از بهترین نوازندگان پیانوی نسل جوان بدل شد.
کارین لایتنر یکی از نوازندگان شناختهشده فلوت در سراسر دنیاست که هم به عنوان تکنواز و هم با همراهی گروههای موسیقی مجلسی، به اجرای برنامه میپردازد. او در جشنوارههای بینالمللی کشورهای متعدد فعالیت داشته و به عنوان تکنواز به ارکسترهای متعددی دعوت شده است. از این میان میتوان به ارکستر مجلسی وین، ارکستر فیلارمونیک کیپ تون، ارکستر فلارمونیک هرادک کِرالُوه، ارکستر فلارمونیک بوسلاو مارتینو به رهبری جاناتان شفر (نیویورک)، ارکستر موتزارت وین در انجمن موسیقی وین، ارکستر سمفونیک بیزانس، ارکستر لوبلین در لهستان، ارکستر سمفونی رادیو اسلواکی و ارکستر مجلسی تیمز لندن اشاره کرد.
انتهای پیام