امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۰۵ Tuesday, 16 April 2024

تلاش قطر برای جعل نام خلیج‌فارس؛ از تاسیس الجزیره تا میزبانی جام‌جهانی

تلاش قطر برای جعل نام خلیج‌فارس؛ از تاسیس الجزیره تا میزبانی جام‌جهانی

مجید تفرشی گفت: دولت قطر سال‌هاست پروژه‌های بزرگ تبلیغاتی و رسانه‌ای خود را برای جعل نام «خلیج فارس» مانند تاسیس شبکه‌ی الجزیره و میزبانی جام جهانی فوتبال 2022 کلید زده است.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ،  این استاد و پژوهشگر اسناد ایرانی در دهمین همایشی ملی علمی – پژوهشی خلیج فارس در بندر عباس، با بیان این مطلب نسبت به ضرورت ایجاد کمپین بین‌المللی در راستای دفاع از منافع ملی ایران با محوریت خلیج فارستاکید کرد و افزود: سال‌ها پیش می‌توانستیم به این موضوع بپردازیم،‌ اما متاسفانه سیاست‌های حوزه‌ی بین‌الملل کشور این موضوع را در اولویت قرار نداد، اما امروز که به نظر می‌رسد ایران وارد شرایط نوینی در بُعد بین‌المللی شده است، باید بازنگری جدی و علمی نسبت به منافع ملی خود در سطح جهان داشته باشیم.

 

وی با اشاره‌ای کوتاه به تاریخچه‌ خلیج‌فارس افزود: همه‌ی ما می‌دانیم که در سال‌های حکومت قاجار و پهلوی، ایران ماجراهای زیادی را در منطقه داشته است و خلیج فارس نیز از این مسأله تاریخی مستثنی نبوده است. به گواه تاریخ دولت بریتانیا و دست‌نشاندگان آن در این منطقه، در آن روزگار در راستای سیاست ایران‌زدایی از خلیج فارس قصد خرید همه‌ی جزایر منطقه را دنبال می‌کردند و بعدتر در حکومت محمدرضا شاه نیز منطقه خلیج فارس با چند چالش جدی مواجه بوده است.

 

او ادامه داد: اوپک و سلطه ایران بر آن، زفار، تأسیس امارات، جنگ عراق علیه ایران و غیره از آن دسته بازی‌های سیاسی آن دوره علیه منافع ملی خلیج فارس بوده است. همچنین نخستین اعلامیه‌ی عراق برای توجیه بین‌المللی حمله‌ی نظامی به ایران (شهریورماه 1359) نیز با ادعای دفاع از حاکمیت عربی در منطقه عربستان اشغال شده (منظور خوزستان) بوده است؛ بنابراین مساله‌ی بازیگران جهانی و نقشه‌های شوم آنها علیه منافع ملی ایران موضوعی پیش پا افتاده و ساده نیست که بخواهیم ساده از کنار آن بگذریم.

 

وی اضافه کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته سیاست‌های نادرستی در سطح بین‌الملل اعمال شد که جبران آن به تلاش و تحقیق علمی نیازمند است. در دولت جدید که به نظر می‌رسد دنیا روی خوشی به ایران نشان داده است، باید از موقعیت جاری برای ترمیم و بهبود مسایل تاریخی که منافع ملی و به ویژه منافع حوزه‌ی خلیج فارس را تهدید می‌کند، سود برد.

 

این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: مساله خلیج‌فارس مسأله‌ی آنی، حیاتی و ملی ایران است. این مسأله، مسأله‌ی دیروز، امروز و فردا نیست، یک مسأله‌ی دائمی برای ایران است. مسأله‌ایست که ایران هر روزه با آن مواجه است و باید در ابعاد منافع آنی، میان‌مدت و راهبردی آن برنامه علمی داشته باشد.

 

تفرشی اظهار کرد: توجه به نکاتی مانند ایجاد کمپین جدی با ابعاد رسانه‌ای، تبلیغاتی در دنیا که درآمد سرشاری را برای جذب و استفاده از بهترین محققان حوزه‌ی خلیج فارس به کار می‌گیرند را از مهمترین مواردی دانست که با ید به آن پرداخت و افزود: در این میان کمتر پژوهشگری وجود دارد که با انصاف سخن از حقانیت ایران به میان آورد. مؤسسه‌هایی مانند موسسه‌ی تحقیقات استراتژیک لندن و مؤسسه‌ی سلطنتی لندن که از بهترین‌های حوزه تحقیقات علمی در دنیا هستند، با پول کشورهای عربی در حال فعالیت پژوهشی قوی درباره‌ی ایران هستند.

 

وی اضافه کرد: باید بپذیریم که برای اثبات حقانیت خلیج فارس در عرصه‌ی بین‌المللی باید بیشتر و بهتر کار کرد؛ چون در دفاع تاریخی و سیاسی از کشورهای عرب هزینه‌های هنگفتی می‌شود. همچنین باید بدانیم شدت خشم آنها نسبت به محققانی که درباره‌ی ایران کار می‌کنند، غیرقابل باور است. از سوی دیگر متاسفانه دفاع از محققان بین‌المللی در دستور و اولویت کاری ایران نبوده است و در سال‌های گذشته در مسأله‌ی خلیج‌فارس فعالیت علمی و جدیی صورت نگرفته است.

 

او تاکید کرد: مسایل مربوط به ایران یکی از مسایل مهم در دنیاست، در حالی که خودمان ساده و بی‌توجه از کنار آن می‌گذریم.

 

تفرشی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت‌های تبلیغاتی قطری‌ها علیه ایران گفت: دولت قطر پس از تجاوز عراق به خاک ایران چند کار رسانه‌ای دقیق و حساب شده مانند تأسیس شبکه‌ی الجزیره و اخیرا شبکه‌ جدید العربیه انجام داد که همه‌ی این برنامه‌های تبلیغاتی برای عربی سازی اسناد موجود در زمینه خلیج فارس به کار بسته شده است.

 

او اظهار کرد: برگزاری جام جهانی فوتبال 2022 در قطر که در این پروژه بازیگران عرب هدف بزرگ عنوان کردن نام جعلی خلیج ع ر ب ی را دنبال می‌کنند؛ بسیار ساده‌انگارانه است، که تصور شود این هزینه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها از سوی کشورهای عربی برای مطرح کردن یا دوستی با ایران دنبال می‌شود.

 

این استاد اسناد ایرانی ادامه داد: در این میان و با هدف تهدید منافع ایران، عربستان به طور مفصل پروژه‌هایی را با هزینه‌های هنگفت طراحی و اجرا کرده است. ایجاد مؤسسات تحقیقاتی با پژوهشگران برجسته در راستای تحریف تاریخ و جعل نام خلیج فارس انجام می‌شود. وضعیت امارات نیز که روشن است و نیازی به طرح سوءاستفاده‌های آن از خلیج فارس و جزایر اطرافش نیست.

 

وی تأکید کرد: همه‌ی این موارد وجود دارد و باید دانست طبیعت رفتاری کشورهای عربی غیر از این نیست. ما تصور می‌کنیم بر پایه‌ی باور و اجماع ایرانی که حقانیت خلیج فارس امری مسلم و غیرقابل انکار است، باید برای دنیا نیز این‌گونه باشد و دنیا را موظف به دفاع از آن می‌دانیم، در صورتی‌که با تاسف باید گفت عالم سیاست براساس زر و زور بنا شده است.

 

تفرشی تصریح کرد: برخی کشورهای عربی با ایران دشمنی‌های آشکار و نهان می‌کنند و ما می‌توانیم در مقابل، کار علمی، عمیق و دائمی انجام دهیم، چون نفوذ بر جامعه‌ی بین‌المللی با فعالیت علمی – پژوهشی حاصل می شود نه لشگرکشی و فحاشی.

 

این پژوهشگر تاریخ در ادامه تاکید کرد: بحث خلیج‌فارس مبحثی است که همه‌ی ایرانیان بر آن اتفاق نظر و اجماع دارند، بنابراین برای پاسداشت این خاک پاک و پرافتخار نباید فقط به برگزاری جشنواره، همایش، و نشست بسنده کرد. باید در عرصه‌های بزرگ علمی پا گذاشت. فتح قلوب و اذهان جامعه بین المللی در این مسیر اتفاق می افتد. تأسیس اندیشکده‌های بین‌المللی در این زمینه یکی از مؤثرترین شیوه‌های ورود به این داستان است.

 

تفرشی در پایان گفت: برای اثبات حقانیت خلیج‌فارس باید ابعاد مختلف تحقیقات علمی را در سطح بین المللی ارائه دهیم، از مبحث موسمی و فصلی پرهیز کنیم و به روز بزرگداشت خلیج فارس به بهانه تقویم تکیه نکنیم. مسأله خلیج فارس مسأله یک روز نیست؛ مسأله تمام روزها یعنی 365 روز سال است که باید از باب پژوهش به آن بپردازیم.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین