امروز: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۰ Thursday, 25 April 2024

تلنگر ترکان بازتاب واقعیت، واکنش اعتراضی مجلس نشینان به حقیقتی عیان

تلنگر ترکان بازتاب واقعیت، واکنش اعتراضی مجلس نشینان به حقیقتی عیان

اکبر ترکان
نوک پیکان مسئولیت در این زمینه با کیست، ایشان نمی گویند که مجلس نهم همان رفتار در ماه های پایانی با دولت دهم را البته با روندی بس مضاعف تر در قبال دولت یازدهم در پیش گرفته است در حالیکه نوع عملکردها و پیگیری روندهای تعاملی از سوی دو دولت بسیار متمایز و متفاوت بوده است.
به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز ،به نقل از خرداد نیوز ، «وظیفه ما حمایت کامل و جدی از دولت دکتر روحانی است زیرا مشکلات کشور بسیار زیاد است و تا آنجا که امکان دارد باید از دولت در پیروزی بر مشکلات حمایت کنیم.»
«مجلس قصد کارشکنی نسبت به دولت و عملکرد کابینه یازدهم را ندارد.» و «دوستان مجلسی هم باید از اقداماتی که دولت را در تنگنا قرار می‌دهد پرهیز کنند.»

این دو نقل قول که در دو پاراگراف مورد اشاره قرار گرفته معطوف به دو نماینده مجلس، اعضای شناخته شده جبهه اصولگرایان و از چهره های تاثیر گذار مجلس است. آقایان محمد جواد باهنر و حسین مظفر، اولی نایب رئیس مجلس است و دومی معاون نظارت مجلس.

این سخنان می تواند مطلعی خوبی برای بازنگری در رفتارورزی های سیاسی اکثریت پارلمان باشد که از در تعامل و هم افزایی با دولت وارد شوند اما شواهد لااقل تا بدین لحظه حاکی از مغایرت گفتاری و عملکردی در بهارستان است.

عدم رای اعتماد به تنی چند از وزرا، کارت زردهای پی در پی، سئوالات پر شمار و متواتر، تهدید به استعفای دسته جمعی نمایندگان استانی، خط و نشان کشی ها ممتد و بی سابقه، صدورچند نامه سرگشاده و بیانیه و اخطار کتبی خطاب به رئیس جمهور، تهدید به استیضاح وزرای کلیدی و … بخشی از فعالیت های مجلس در قبال دولت تازه برآمده یازدهم بوده است.

حال با این اوصاف باید گفت که حمایت جدی و موثر مجلس از دولت روحانی که آقای باهنر بدان اشاره می کند، با کدامین مصادیق قابل اثبات است؟ آیا کار دیگری هم از دست مجلس بر می آمده که در طول این مدت از آن دریغ ورزیده است؟ می دانیم و می دانند که نظارت حق مجلس است اما گمان نمی کنیم که بتوان به عملکردهای سپری شده پسوند واژه تعاملی افزود.

می دانیم و می دانند که قاطبه نمایندگان مجلس همسو و همنظر با دولت تازه نبوده و خاستگاه سیاسی مشترکی نداشته اند اما می دانیم و می دانند که در همه جای دنیا وفق اصول دموکراسی و اصل تفکیک قوا به فعل و نظر مردم توجه شده و در راستای هم افزایی پیرامون حل مشکلات مردم گام بر می دارند، که در این سکنات و وجنات نشانی از آن نیست.

حرف آقای مظفر محترم اما اگر بخشی از مجلسی ها قصد کارشکنی در برابر دولت ندارند پس نام این رفتارها را چه می توان گذاشت؟ البته هنوز بازه زمانی مطلوبی برای تغییر نگرش ها و اصلاح رویه ها وجود دارد اما باید ادله و نشانه ای برای آنان یافت و بر آن تاکید ورزید.

محمد جواد مظفر البته در ادامه سخنانی که فرازی از آن در بالا آمد و در جواب به اظهارات تازه اکبر ترکان در روزنامه آرمان انتشار یافته، می گوید: بهتر است دولتمردان سعه‌صدر بیشتری داشته باشند. وی اضافه می کند: نقطه‌نظرات مطرح شده از سوی وکلای ملت برای اصلاح روند امور مطرح می‌شود که البته این مباحث نگاه قاطبه مجلس است.

وی در ادامه از سخنان شکاف افزا انتقاد کرده و می گوید: که این شکاف به نفع دولت و مجلس نیست و هزینه آن از جیب مردم پرداخت می شود. جالب ترین بخش از سخنان آقای مظفر اما این بخش است:  مردم از اختلاف خسته شده‌اند؛ مطلوب است رئیس‌جمهور تذکرات لازم را در این زمینه برای وفاق بیشتر 2 قوه بدهد.

آقای مظفر درست می گویند هم در زمینه ایجاد اتفاق و تزاحم میان مجلس و دولت در راستای بهبود شرایط و هم در این زمینه که مردم از اختلافات سیاسی خسته اند

اما ایشان نمی گویند که نوک پیکان مسئولیت در این زمینه با کیست، ایشان نمی گویند که مجلس نهم همان رفتار در ماه های پایانی با دولت دهم را البته با روندی بس مضاعف تر در قبال دولت یازدهم در پیش گرفته است در حالیکه نوع عملکردها و پیگیری روندهای تعاملی از سوی دو دولت بسیار متمایز و متفاوت بوده است.

ایشان نمی گویند که سخنان اکبر ترکان مستند به ادله های واضح و مبرهن است و اگر وی انتقادی را مطرح می سازد بر اساس این واقعیات بیان می کند و نقد سازنده ای است که باید شنید و به مصداق این مثل که ” آینه چون نقش تو بنمود راست خود بشکن آینه شکستن خطاست” باید مورد توجه قرار گیرد.

نکته جالب توجه آنست که ترکان در اظهارات خود به موضوعات خاصی اشاره نکرده و تنها گفته است: کسانی که عقلانیت و تدبیر را قبول ندارد مسلم است که مقابل دولت یازدهم خواهند ایستاد. مردمی که به این نمایندگان رای دادند به رفتار، افکار و عملکرد آنها به دقت نگاه کنند اگر رفتار آنها را نمی‌پسندند برای مجلس آینده فکری کنند. ما از مردم استدعا می‌کنیم که فعالیت آنها را به خوبی رصد کنند و اگر دیدند که این رفتار درست و منطقی نیست در انتخابات مجلس آینده تجدیدنظر کنند.

اینکه اکثریت مجلس در طیف مخالف سیاسی روحانی است و یا اینکه مردم عملکردهای نمایندگان را رصد کنند و ملهم از عملکردها آرای خود را در انتخابات بعدی به صندوق بریزند، مسائل شاق و حادی نیست و به اصول بدیهی اشاره دارد که اتفاقا به بینش بالنده و بصیرت افزایی مردم اشاره دارد و شایسته تمجید است و اگر نمایندگان معترض فکر می کنند این سخنان به ضرر آنهاست باید ببینند چه عملکردهایی باعث می شود که مردم از آنان روی برگردانند و سخنان ترکان موضوعیت یابد.

حال البته اگر ایشان و دیگر دوستان انتقادات مهندس ترکان را وارد نمی دانند چه خوبست که در عمل نشان بدهند که اینچنین نیست و آقای ترکان و بسیاری دیگر اشتباه می کنند.

البته گویا تندروها بر همان سبک و سیاق قبلی می رانند و قصد کوتاه آمدن ندارند چرا که کریمی قدوسی در واکنش به اظهارات ترکان اعلام داشته که اگر اظهار نظرهای افراطی!! مشاورین روحانی ادامه داشته باشد، رئیس جمهوری را به مجلس می کشانیم.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین