امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۰ Tuesday, 16 April 2024

جزئیات کنفرانس مشترک خبری کری، لاوروف و اخضر ابراهیمی

جزئیات کنفرانس مشترک خبری کری، لاوروف و اخضر ابراهیمی

وزیر امور خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) در پاریس گفت: واشنگتن و مسکو تلاش می‌کنند تا از طریق راه‌حل سیاسی بحران سوریه را حل و فصل کنند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به همراه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه کنفرانس خبری مشترکی را در پاریس برگزار کردند.

 

کری تاکید کرد: با لاوروف در مورد تبادل زندانیان گفت‌وگو کردیم. مخالفان سوری آماده‌اند تا لیست زندانیان را تهیه کنند.

 

وی افزود: دولتمردان سوریه آماده‌اند تا برای ارسال کمک‌های بشردوستانه همکاری کنند.

 

لاوروف نیز گفت: دبیرکل سازمان ملل دعوت‌نامه‌هایی را برای تمام شرکت کنندگان ژنو 2 ارسال کرده و سوریه برای شرکت در این نشست اعلام آمادگی کرده است.

کری و لاوروف همچنین بر دعوت از ایران و عربستان تاکید کردند.

***

جان کری در ابتدای کنفرانس خبری مشترک با سرگئی لاوروف و اخضر الابراهیمی بر لزوم حل و فصل بحران سوریه از طریق راهکار سیاسی تاکید و اعلام کرد: در صورتی که بشار اسد با تبادل اسیران و آتش‌بس موافقت کند مخالفان هم آن را می‌پذیرند.

 

وزیر خارجه روسیه در این کنفرانس خبری عنوان داشت: ما توافق داریم که حل و فصل بحران سوریه از طریق راهکار سیاسی باشد و حل و فصل نظامی در خصوص آن وجود نداشته باشد. ما باید تمام تلاش خود را بکنیم و آمریکا و مسکو در خصوص حل و فصل بحران سوریه توافق دارند.

 

وی خاطرنشان کرد: ما باید تمام تلاش خود را برای آغاز روند ژنو انجام بدهیم. ژنو دشوار است و زمان می‌برد اما ما باید کار خود را آغاز کنیم. ما تا روزهای باقیمانده تا برگزاری نشست پیرامون سوریه در مونترو سوئیس مذاکرات خود را ادامه می‌دهیم.

 

کری ادامه داد: در شرایطی که می‌بینیم نظام سوریه قدرتی را برای بهبود شرایط ندارد چگونه می‌تواند با نیت خوب برای حل بحران مشارکت کند؟ ما نباید تاخیری در حل و فصل بحران داشته باشیم. باید حملات هوایی پایان یابد. من با سرگئی لاوروف در خصوص راه‌های ممکن جهت حل بحران صحبت کردیم و دو طرف و نه یک طرف باید دست به کارهایی بزنند. تندروها دست به حملاتی علیه مخالفان می‌زنند. هیچ شکی وجود ندارد که باید این بی‌ثباتی پایان یابد.

 

وی تصریح کرد: من بر این باورم که آمریکا و روسیه باید از تمام توانایی‌های خود استفاده کنند تا طرف‌های مختلف به میز مذاکره بیایند. طرف‌های سوری باید به راه‌حلی برسند و واشنگتن و مسکو تنها پیشنهادهایی را ارائه می‌دهند و ما نمی‌توانیم این پیشنهادها را بر آنها تحمیل کنیم. اما نباید از هیچ تلاشی کوتاهی بورزیم. این مردم سوریه هستند که تصمیم نهایی را در خصوص آینده کشور خود اتخاذ می‌کنند. باید سیاست گرسنگی غیر نظامیان پایان یابد. نقش شریک روسی ما بسیار مهم است.

 

جان کری عنوان داشت: ما درخصوص راه‌ها برای تشویق جهت پایان درگیری‌ها صحبت کردیم. ما در این خصوص با مخالفان سوری مذاکره‌هایی داشتیم و آن‌ها آماده هستند فهرستی از اسیران را ارائه دهند. ما آماده ارسال کمک‌ها هستیم.

 

کری افزود: باید حرف همراه با عمل باشد، ما از این اقدامات استقبال می‌کنیم و به همکاری خود با شریکان روسی خود ادامه می‌دهیم. نقض‌های متقابلی میان طرف‌های درگیر در سوریه صورت می‌گیرد. باید به سمت تحقق امنیت و ثبات حرکت کنیم که مردم سوریه مستحق آن هستند و اردن و لبنان و ترکیه باید از این ثبات برخوردار شوند.

 

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه مردم سوریه آینده خود را تعیین می‌کنند، تصریح کرد: اگر بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با تبادل اسیران و آتش بس موافقت کند مخالفان هم آن را می‌پذیرند.

 

در همین راستا سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد: ما در دیدار با احمد جربا، رئیس ائتلاف مخالفان سوریه نسبت به این مساله اظهار نگرانی کردیم که آن‌ها برای اتخاذ تصمیم نهایی خود درخصوص شرکت در ژنو تاخیر ورزیدند. ما در دیدار با اخضرالابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه تاکید کردیم که از برگزاری کنفرانس ژنو 2 در 22 ژانویه حمایت می‌کنیم.

 

وزیر خارجه روسیه گفت: ما در جریان مذاکرات شاهد این بودیم که نقاط مشترکی وجود دارد که براساس آن ژنو2 باید در راستای اجرای معاهده ژنو یک باشد. ما درخصوص اسیران و کمک‌های انسانی و آتش بس صحبت کردیم، ما باید قبل از آغاز ژنو دست به کار شویم. باید آتش بس داخلی محقق شود.

 

لاوروف اظهار کرد: باید فهرستی درخصوص اسامی اسیران جنگی و غیرنظامیان تهیه شود. باید کمک‌هایی به غیرنظامیان ارائه داده شود. نظام سوریه اعلام کرده که آماده است اجازه عبور کاروان‌های کمک رسانی را بدهد و با مخالفان و هلال احمر همکاری داشته باشد تا این کمک‌ها را به غوطه شرقی و ریف دمشق بفرستد.

 

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: ما امیدوار هستیم که مخالفان نیز چنین مواضع مشابهی را اتخاذ کنند. پیش‌شرط‌هایی در خصوص ژنو وجود ندارد و این‌ مسائلی که مطرح شد تنها پیشنهاد بود. ما در خصوص مشارکت مخالفان با تمام نمایندگانشان در ژنو صحبت کردیم چرا که مهم است که تمام بازیگران اصلی همچون ایران و عربستان در این نشست مشارکت داشته باشند. دعوتنامه‌ها باید به تمامی طرف‌هایی که نقش مهمی دارند ارسال شود.

 

وی در ادامه افزود: ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا این نشست موفقیت آمیز باشد و باید مذاکره میان خود سوری‌ها صورت گیرد.

 

در ادامه اخضر الابراهیمی نیز اعلام کرد: من از شما تشکر می‌کنم که در این کنفرانس حضور به عمل آوردید. ما قبل از این نشست خبری گفت‌وگوهایی داشتیم، من خرسند هستم که نشست ژنو در مونترو در 22 ژانویه برگزار می‌شود. من از تلاش‌های آمریکا و روسیه و دیگر کشورها برای ایجاد فضای مناسب جهت برگزاری نشست بین‌المللی پیرامون سوریه در مونترو و به ویژه از بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل قدردانی می‌کنم که دست به اقداماتی در عرصه کمک رسانی زده است.

 

وی تصریح کرد: حل و فصل مسائل پیرامون ارسال کمک‌های انسانی و تبادل اسیران و برقراری آتش بس فضای مناسبی را برای مذاکرات به وجود می‌آورد. برخی از کمک‌ها به اردوگاه الیرموک، اردوگاه آوارگان فلسطینی در سوریه رسیده است. می‌توان کارهای زیادی انجام داد تا به رنج‌های مردم سوریه پایان داد. وزیران خارجه روسیه و آمریکا در اینجا تاکید کردند که مردم سوریه می‌توانند کشورشان را بسازند، سوریه با دست مردم این کشور ساخته می‌شود.

 

فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه عنوان داشت: مردم سوریه نیاز به کمک دارند. اگر این بحران طولانی‌تر شود به دیگر کشورها نیز کشیده می‌شود که ما در عراق و لبنان شاهد این مساله هستیم. ما منتظر برگزاری نشست ژنو 2 هستیم. نقش ما تشویق سوری‌ها است. من از جان کری و سرگئی لاوروف به خاطر این فرصت و مذاکرات در این خصوص قدردانی می‌کنم.

 

در همین حال یکی از خبرنگاران سوالی را پیرامون اینکه روسیه از مشارکت ایران در ژنو استقبال می‌کند اما آمریکا از این امر استقبال نمی‌کند، پرسید. این خبرنگار همچنین سوالی را درخصوص اظهارات جان کری مبنی بر سیاست گرسنگی غیرنظامیان و همچنین مساله کمک‌های انسانی مطرح کرد که در جواب آن اخضرالابراهیمی گفت: بان کی مون و شخص من به عنوان نماینده سازمان ملل بر این باور هستیم که ایران نقش بسیار مهمی در منطقه دارد و حضور ایران در این نشست بسیار مهم خواهد بود و بان کی مون به کشورهایی دعوتنامه‌هایی فرستاده است که در خصوص آن توافق شده بود. این مذاکرات همچنان ادامه دارد و ما امیدوار هستیم که تصمیم‌ها به سرعت اتخاذ شود.

 

لاوروف نیز در پاسخ به این سوال‌ها گفت: سازمان ملل مسئولیتی را برعهده روسیه و آمریکا می‌گذارد. مساله سوریه همچون برنامه‌های هسته‌ای ایران مهم است. باید از ایران و عربستان جهت شرکت در این نشست دعوت شود. مخالفان دچار دو دستگی شده‌اند، تروریست‌های بسیاری در سوریه هستند، جبهه النصره و جبهه اسلامی در سوریه حضور دارند. جبهه اسلامی شرایط را برای انتقال افراد مسلح میان دو کشور سوریه و عراق تسهیل می‌کند.

 

وزیر خارجه روسیه عنوان داشت: گروه‌های تندرو به “جهادی‌ها” برای آمدن به سوریه کمک می‌کنند، ما براین باوریم که این مساله یک مشکل است و باید آتش‌بس برقرار شود. بسیاری از مخالفان از دولت اسلامی عراق و شام (داعش) با دیگر مخالفان در حال جنگ هستند و ما نمی‌خواهیم که تروریست‌ها از فرصت برقراری آتش بس علیه نظام و مخالفان استفاده کنند. طبیعتا هیچ توافقی میان مخالفان سوریه وجود ندارد. اما نظام و دولت سوریه آمادگی خود را برای ایجاد گذرگاه‌هایی جهت عبور در ریف دمشق اعلام کرده است اما برخی از افراد مسلح به محموله‌های کمک‌رسانی حمله کردند و ما براین باور هستیم که باید امنیت افرادی که در سازمان‌های کمک رسانی هستند، برقرار شود.

 

در همین راستا جان کری نیز اظهار کرد: آنچه که لاوروف گفت نشان داد که مهم است راه‌حلی سریع برای بحران سوریه ایجاد شود. ایران باید نقشی مسئولانه درخصوص بحران سوریه ایفا کند. حقیقت این است که گروه‌های دولت اسلامی عراق و شام و القاعده گروه‌های ترورسیتی هستند و طبیعتا اقدامات آن‌ها مورد قبول نیست. ما با روسیه توافق کردیم که باید با این گروه‌ها که اوضاع را پیچیده‌تر می‌کنند، مقابله شود.

 

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: راه حل نظامی درخصوص سوریه وجود ندارد، اگر آشوب و ناآرامی گسترش پیدا کند تروریست‌ها پیروز خواهند شد و مخالفان میانه‌رو و دیگر کشورها همچون روسیه و آمریکا ضرر خواهند کرد. ما درصدد حفظ نهادهای دولت سوریه هستیم. ایران نقش گسترده‌ای در سوریه ایفا می‌کند اما از حزب‌الله در این کشور نیز حمایت به عمل می‌آورد. مشارکت ایران و یا عدم مشارکت این کشور در حل و فصل بحران سوریه یک مساله ایدئولوژیکی نیست.

کری تصریح کرد: اخضرالابراهیمی گفت که این نشست با هدف اجرای “ژنو یک” است. لاوروف نیز بر آن تاکید کرد، ما نیز بر این مساله توافق داریم. ایران باید از اجرای ژنو یک حمایت کند.

 

کری ادامه داد: مخالفان میانه‌رو سوریه آتش بس را پذیرفته‌اند اما شرط کرده‌اند که دولت سوریه نیز باید آتش بس را بپذیرد.

 

وزیر خارجه آمریکا گفت: ما از حضور ایران در جمع 30 کشوری که برای پایان دادن به بحران سوریه تلاش می‌کنند استقبال می‌کنیم و از ایران دعوت می‌کنیم به این جمع بپیوندد. اما تهران باید مفاد توافقنامه ژنو یک را بپذیرد. مشارکت ایران در نشست ژنو به اهداف کنفرانس کمک می‌کند اما مشارکت یا عدم مشارکت این کشور مساله‌ای است که به تمامی منطقه مرتبط می‌شود.

 

وی افزود: جامعه جهانی متعهد است تا با گروه‌های شبه نظامی تندرو در سوریه مبارزه کند و ما باید اکنون که نهاهای دولتی و زیرساخت‌های کشور سوریه هنوز پابرجاست، دست به کار شویم.

 

انتهای پیام

مشتر

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین