امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۴۶ Friday, 19 April 2024

حفظ باروری مبتلایان سرطان با تکنیک فریز تخمدان

حفظ باروری مبتلایان سرطان با تکنیک فریز تخمدان

رییس پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی از موفقیت در کاربرد عملی تکنیک فریز تخمدان و تولید چند قلم دیگر از فاکتورهای رشد وارداتی در پژوهشگاه خبر داد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز ،  دکتر گورابی در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار داشت: در راستای اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه‌های تحقیقات، محققان پژوهشگاه رویان موفق به تولید چند قلم از پروتئین‌های نوترکیب شده اند که به عنوان فاکتور رشد استفاده می‌شوند. تاکنون چند قلم از این پروتئین‌ها با کمک ستاد سلول‌های بنیادی تولید شده و به مرحله تجاری سازی و عرضه به سایر مراکز تحقیقاتی رسیده اند.

 

موفقیت تازه رویان در کاربرد عملی تکنیک فریز تخمدان

گورابی با اشاره به فعالیتهای گسترده پژوهشگاه رویان در زمینه پزشکی تولیدمثل و درمان ناباروری خاطرنشان کرد: یکی از روش‌های جدید در زمینه پزشکی تولید مثل، فریز و نگهداری بافت تخمدان برای حفظ باروری زنانی است که به دلیل ابتلا به سرطان تحت رادیوتراپی و شیمی درمانی قرار گرفته‌اند. با توجه به موفقیت روزافزون درمان سرطان، ذخیره اسپرم و تخمک برای حفظ باروری در مردان و زنان بالغ مورد توجه قرار گرفته که البته گرفتن تخمک و فریز کردن آن تا چند سال پیش کار سختی بود که در سالهای اخیر توفیقات زیادی در تسهیل این روش حاصل شده است. البته اگر ناچار باشیم در فاصله کمی از تشخیص، بیمار سرطانی را تحت درمان قرار دهیم باید بخشی از تخمدان را برداریم و نگه داریم تا بعدا پیوند بزنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: بانک تخمدان مدتهاست که در پژوهشگاه رویان راه اندازی شده ولی تاکنون بیشتر کاربرد آزمایشگاهی داشته و برای بررسی زنده مانی سلول‌ها استفاده شده ولی با تحقیقاتی که طی سالهای اخیر انجام داده ایم در این زمینه موفقیتهای چشمگیری کسب کرده ایم که ما را نسبت به زنده مانی آنها مطمئن کرده و وقت آن رسیده که روی پیوند مجدد بافتهای فریز شده متمرکز شویم که این کار در سایر کشورها نیز در مراحل اولیه است.

 

گورابی در ادامه در خصوص فعالیتها و دستاوردهای جدید رویان در حوزه جنین‌شناسی گفت: عمده فعالیتهای ما در این حوزه به بهبود روش‌ها و بررسی اثرات سوء روی حاصل فریز تخمدان متمرکز است و در بخش پزشکی ناباروری هم عمدتا در زمینه عوامل شکست‌های مکرر در درمان ناباروری، سقط، اختلالات اسپرم و مبانی ژنتیکی آنها فعالیت داریم که مقالات متعددی نیز در یک سال گذشته داشته ایم.

 

وی افرود: محققان زیست فناوری پژوهشگاه هم که اغلب در مرکز اصفهان متمرکز هستند در حال استخراج پروتئین از شیر حیوانات تراریخته هستند که حاوی فاکتور TPA است. در این راستا شیر زیادی از دام‌های حاصل از این تکنیک را فریز کرده و تحقیقات فراوانی در زمینه استخراج فاکتور انجام داده ایم که امیدواریم بتوانیم تخلیص را در حجم بالا انجام دهیم.

 

گورابی تصریح کرد: یکی از زمینه های فعالیت پژوهشکده اصفهان تکثیر دام‌های با شیرآوری بالا است که به اقتصاد روستاییان کمک شایانی می‌کند. کاری که خیلی وقت محققان ما را می‌گیرد، ساده سازی روش‌های معمول شبیه‌سازی است که مستلزم تجهیزات پیچیده می باشیم که امیدواریم با به ثمر نشستن این تحقیقات مراکز تحقیقاتی کشور با امکانات کمتر هم بتوانند به این عرصه وارد شوند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین