امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۴ Saturday, 20 April 2024

خروج مجتمع پتروشيمي مهاباد از بحران بي پولي

صنعت پتروشيمي به دليل اينكه امكان توليد محصولات مختلف و متنوعي را فراهم مي كند مي تواند در رفع مشكلات اقتصادي و رفع نیازهای صنایع داخلی کشورمان نقش كليدي ايفا كند. به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز، صنعت پتروشيمي بعنوان يكي از مهمترين حلقه هاي زنجيره توسعه پايدار و افزايش...

صنعت پتروشيمي به دليل اينكه امكان توليد محصولات مختلف و متنوعي را فراهم مي كند مي تواند در رفع مشكلات اقتصادي و رفع نیازهای صنایع داخلی کشورمان نقش كليدي ايفا كند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز، صنعت پتروشيمي بعنوان يكي از مهمترين حلقه هاي زنجيره توسعه پايدار و افزايش درآمدزايي نقشي حياتي در جوامع ايفا ميكند، هرچند عمليات ساخت مجتمع پتروشيمي مهاباد براي نقش آفريني در زمينه محروميت زدايي از منطقه، ايجاد بسترهاي اشتغال پايدار، حرک ‌بخشی به فرآیند تولید در مناطق کمتر توسعه یافته، ارتقای فناوری در بخش صنایع مرتبط با نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین فعال کردن صنایع پایین دستی پتروشیمی در مناطق مختلف کشور از سال 84 آغاز شد اما با وجود قول مسئولان براي اتمام آن در كمتر از 3 سال بعد از گذشت 7 سال جز قرارگيري اين طرح در ليست مهرماندگار نسخه اي ديگر براي خروج از ركود ساخت مجتمع پتروشيمي مهاباد پيچيده نشده است.

به گزارش اروم نیوز؛ تخصيص نيافتن به موقع اعتبارات يكي از علت هاي اصلي در ركود نزديك به يك دهه مجتمع پتروشيمي مهاباد عنوان مي شود كه به نظر اين امر هم از نگرش امنيتي كه مسئولان به اين استان دارند، ‌نشات گرفته است تا بارديگر آذربايجان غربي طرحي راكد را در قلب خود جاي داده و مردم آن هرروز در انتظار به سرانجام رسيدن اين طرح و بازشدن افق هاي روشني براي اشتغال زايي و رفع محروميت را به سر برند.

استاندار آذربايجان غربي دراين خصوص گفت: هرچند زمان طولاني براي ساخت و بهره برداري از اين طرح بزرگ اقتصادي هدررفته اما آنچه مهم است اينكه هم اكنون اين طرح به پيشرفت فيزيكي بالاي 70 درصد رسيده است و اميدواريم قرارگيري آن در ليست طرح مهرماندگار از بروز هرنوع مشكل مالي مقابل اجراي طرح جلوگيري كند.

«وحيد جلال زاده» با بيان اينكه اين طرح با مشاركت بخش خصوصي ساخته مي شود، اضافه كرد: این طرح پس از بهره برداری، قادر خواهد بود برای یک هزار نفر به صورت مستقیم و چهار هزار نفر به صورت غیرمستقیم زمینه اشتغال فراهم کند و حال كه طرح به اين مرحله رسيده است نبايد ارزش كار انجام شده را كم و شيريني بهره مندي از اين صنعت مهم در توسعه اقتصادي را به تلخي تبديل كرد.

فرماندار مهاباد هم از احتمال بهره برداري از مجتمع پتروشيمي مهاباد در سال جاري خبر داد و تصريح كرد: تمام تلاش خود را انجام مي دهيم تا بهره برداري از اين طرح امسال امكان پذير شود.

«خضركاك درويشي» افزود: هرچند كلنگ ساخت اين مجتمع در سال 84 برزمين خورد اما عمليات اجرايي آن به طور دقيق از سال 89 آغاز شد كه بايد مدت زمان اجراي اين طرح از همين سال حساب شود.

وي با بيان اينكه مشكلات مالي و تامين نشدن قطعات وتجهيزات مورد نياز از مهمترين دلايل ركود اين مجتمع در طول سال هاي گذشته بود، اضافه كرد: با توجه به وضعيت اقتصادي حاكم بر جامعه و افزايش سرسام آور قيمت ها، تعلل در كار باعث افزايش اندكي از سرمايه مورد نياز براي ساخت طرح مجتمع پتروشيمي مهاباد شد.

فرماندار مهاباد مجموع اعتبار ريالي و ارزي هزينه شده براي ساخت مجتمع پتروشيمي اين شهر را 650 ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: شهرستان مهاباد يكي از شهرهاي محروم و البته مهم آذربايجانغربي به شمار مي رود كه سرمايه گذاري در بخش هاي توليدي و اقتصادي در آن در مجموع به نفع كل استان و البته منطقه است.

وي افزود: صنعت پتروشيمي به دليل اينكه امكان توليد محصولات مختلف و متنوعي را فراهم مي كند مي تواند در رفع مشكلات اقتصادي و بيكاري مردم اين شهر و درآمدزايي براي كل كشور و رفع نیازهای صنایع داخلی کشورمان نقش كليدي ايفا كند.

نماينده مردم مهاباد در مجلس شوراي اسلامي هم با انتقاد از تاخير بوجود آمده گفت: تمامي طرح هاي به جا مانده از قبل مصوبات سفرها شبهه سياسي بودن سفرها را بيشتر به يقين نزديك مي كند، اگر قرار بود كارها همانگونه بر زمين بماند كه پيش از سفرهم بر زمين مانده بود پس اين همه خرج و هزينه براي انجام سفرها سر آخر ان ها در ليست طرح هاي مهر ماندگار قرار دادن چه سودي داشت؟

احمدي خاطرنشان كرد: متاسفانه سفرها هم مثل بسياري از مصوبات و طرح هاي دولتي بيشترين عايدي و منفعت را براي شهرهای توسعه يافته و برخوردار داشت به جاي اينكه گره از مشكلات شهرستان هاي محرومي همچون مهاباد باز كند بيشتر بلاي جان آن ها، از بين رفتن اعتماد مردم به دولت، هدررفت سرمايه ها و زمان شد كه اميدواريم پايان سوء مديريت ها باشد.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین