امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۷ Saturday, 20 April 2024

خسارت‌ بالای سرمازدگی محصولات کشاورزی آذربایجان غربی

برودت هوا در اردیبهشت ماه در آذربایجان غربی در سال جاری خسارات فراوانی به محصولات کشاورزی استان زده است و باید با اعتمادسازی سازمان‌های متولی بیمه در راستای حمایت از کشاورزان می‌توان فشار مالی ناشی از خسارت‌های وارده از بلایایی چون سرمازدگی، سیل و بارش تگرگ به باغات و محصولات...

برودت هوا در اردیبهشت ماه در آذربایجان غربی در سال جاری خسارات فراوانی به محصولات کشاورزی استان زده است و باید با اعتمادسازی سازمان‌های متولی بیمه در راستای حمایت از کشاورزان می‌توان فشار مالی ناشی از خسارت‌های وارده از بلایایی چون سرمازدگی، سیل و بارش تگرگ به باغات و محصولات کشاورزی کشاورزان را به حداقل ممکن رساند.

به گزارش خبرنگار سایت تحلیلی خبری بینانیوز، یکی از بلایای طبیعی که هر ساله موجب وارد آمدن خسارت های فراوانی به قشر زحمت کش کشاورز در روستاها می شود، سرمازدگی محصولات کشاورزی است.
طبق اعلام مسئولان هواشناسی، چهارم اردیبهشت امسال نیز برودت هوا به منفی دو درجه رسید و بسیاری از باغ‌های استان با سرمازدگی مواجه شدند. این عامل باعث شد تا بسیاری از میوه ها و محصولات کشاورزی باغات مختلف شهرستان های استان سرمازده شده و از بین بروند.
بر اساس اعلام مسئولان حوزه کشاورزی، پس از موج سرما در هفته اول اردیبهشت ماه سال جاری باغ‌های شمال استان تا 90 درصد خسارت دیدند.
گزارش های تایید شده سازمان های مربوطه حاکی است که باغ‌های سلماس، خوی، منطقه باراندوز و نازلوی ارومیه بیشترین خسارت را متحمل شدند و زردآلو، آلو، سیب و گردو دارای بیشترین خسارت وارده را دیده اند و با توجه به اینکه باغ‌های انگور در استان‌های همجوار نیز با سرمازدگی مواجه شدند امکان کمبود و افزایش قیمت این میوه وجود دارد.
برخی باغ‌های شمال استان تا 100 درصد نیز خسارت دیده‌اند که این رقم در باغ‌های ایستاده به 20 تا 50 درصد می‌رسد.
این در حالی است که متأسفانه فقط 14 درصد باغ‌های خسارت دیده دارای بیمه محصولات کشاورزی هستند.
در صورت انجام کارشناسی دقیق‌تر برای تعیین خسارت توسط بیمه، کشاورزان تمایل بیشتری برای بیمه کردن محصولات خود خواهند داشت.
این در شرایطی است که از ابتدای سال جاری تاکنون 4 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شمال استان از جمله شهرستان چایپاره براثر سوانح طبیعی خسارت دیدند.
سال گذشته 50 میلیارد ریال خسارت براثر سیل به اراضی کشاورزی این منطقه وارد شده بود که این میزان 10 تا 30 درصد کل اراضی کشاورزی این منطقه را شامل می‌شود.
این در حالی است که در سال گذشته در حریم رودخانه‌های روستایی بناهای زیادی احداث شده است و تخلیه بنا‌های حاشیه رودخانه‌ها و انتقال آن‌ها به مناطق امن‌تر از موضوعات قابل توجه و زمان‌بری است که اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.
احداث سیل بندها در روستاهای شهرستان نیز از دیگر اقدامات مؤثر صورت گرفته در این زمینه است و البته طرح‌های آبخیزداری از برنامه‌های آینده شهرستان چایپاره است که می‌تواند تا حدودی خسارات ناشی از سیل در این شهرستان را کاهش دهد.
لزوم فرهنگ‌سازی کشاورزان در بیمه باغات و محصولات کشاورزی بسیار ضروری است و با اعتمادسازی سازمان‌های متولی بیمه در راستای حمایت از کشاورزان می‌توان فشار مالی ناشی از خسارت‌های وارده از بلایایی چون سرمازدگی، سیل و بارش تگرگ به باغات و محصولات کشاورزی کشاورزان را به حداقل ممکن رساند.
بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یکی از راهکارهای نوین برای مقابله با خطرات فعالیتهای کشاورزی و در نتیجه کاهش نوسانات درآمدی کشاورزان مورد توجه و تاکید قرار گرفته است.
در ایران پس از تصویب قانون بیمه محصولات کشاورزی درسال1363، صندوق بیمه محصولات کشاورزی با هدف بیمه انواع محصولات کشاورزی و دامی، به عنوان وسیله ای برای دستیابی به هدفها و سیاست های بخش کشاورزی، در بانک کشاورزی تشکیل و شروع به فعالیت کرده است.
این در حالی است که منظور حمایت و مشارکت کشاورزان در جبران زیان های ناشی از خطرات تهدید کننده و سوانح طبیعی و حوادث قهری، به عنوان وسیله ای برای نیل به هدفها و سیاست های خودکفایی در تولیدات کشاورزی، صندوق بیمه محصولات کشاورزی با استقلال مالی و شخصیت حقوقی طبق مقررات شرکت های دولتی با سرمایه اولیه يک میلیارد ریال در بانک کشاورزی تاسیس شد.
وظایف صندوق بیمه، تامین پوشش حمایتی برای انواع محصولات کشاورزی، دام، طیور، زنبورعسل، کرم ابریشم، آبزیان پرورشی، طرح های جنگل کاری، مرتع داری و آبخیزداری در مقابل خسارت های ناشی از سوانح طبیعی و حوادث قهری نظیر تگرگ ، طوفان، خشکسالی، زلزله، سیل، سرمازدگی و یخبندان، آتش سوزی، صاعقه، آفات و امراض نباتی عمومی و قرنطینه ای و امراض واگیر حیوانی عمومی و قرنطینه ای به عنوان وسیله ای برای نیل به اهداف و سیاست های بخش کشاورزی است.

تاکنون دیدگاهی ثبت نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین