امروز: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۳ Thursday, 25 April 2024

در لایحه بودجه 93 هیچ تغییری از نظر وابستگی به نفت انجام نشده است

در لایحه بودجه ۹۳ هیچ تغییری از نظر وابستگی به نفت انجام نشده است

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رییس جمهور اقدام دولت در ارائه لایحه هدفمندی یارانه‌ها به مجلس در جهت تعامل بیشتر دولت با مجلس عنوان کرد و درباره پایان مهلت یک ماهه برای معرفی مفسدان اقتصادی گفت: این موضوع فعلا در حال بررسی است و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کار پیگیری می‌کنند.

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، نوبخت معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رییس جمهور در حاشیه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران درباره ارائه لایحه هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت اینگونه توضیح دادکه قرار بود بحث هدفمندی یارانه‌ها به مرحله اجرای این قانون در سال 93 طبق یک لایحه به مجلس تقدیم شود و با توجه به قانون هدفمندی یارانه دولت موظف است منابع و مصارف این قانون را هر سال طی 4 ردیف در بودجه منظور کند که این کار انجام شد.

 

وی افزود: بنابراین همزمان با ارائه لایحه بودجه 93 به مجلس ما 4 ردیف منابع و مصارف اجرای قانون هدفمندی در سال 93 را براساس وضع موجود بررسی کرده و لایحه آن را تقدیم مجلس کردیم.

 

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رییس جمهور در ادامه افزود: با توجه به اینکه بحث هدفمندی یارانه‌ها و اجرای آن تاثیر بسیار مهمی در زندگی همه مردم از کودکی به صورت نوزاد متولد شده تا سن سالمندی به نوعی با این قانون مرتبط هستند،‌ که ما نسبت به اجرای قانون در وضعیت موجود انتقاد داشتیم و می‌خواستیم آن را به شکل بهتری اجرایی کنیم به همین دلیل آن را در قالب لایحه‌ای به مجلس ارائه کردیم.

 

نوبخت خاطر نشان کرد: آنچه که در قالب هدفمندی یارانه به مجلس تقدیم شد تکلیف قانونی بوده و با توجه به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاقه‌مند بودن زودتر از مفاد آن اطلاع پیدا کند در قالب تبصره‌ای آن را ارائه کردیم.

 

وی تصریح کرد: ظاهرا تمام کمیسیون‌های مجلس در حد یک روز و یک شب لایحه هدفمندی را مورد بررسی قرار دادند و کمیسیون تلفیق نیز بیش از یک روز بحث و بررسی در مورد لایحه هدفمندی را مورد بررسی قرار داد و دهها پیشنهاد بر روی هر یک از مباحث یک تبصره مطرح شد بنابراین از این جهت فکر می‌کنم با توجه به بررسی‌های که کمیسیون تلفیق بر روی این تبصره انجام داده است فرصت مناسبی بوده و اگر روزهای بیشتری در اختیار نمایندگان بود قطعا بیشتر آن را مورد بررسی و دقت نظر قرار می‌دادند در نتیجه آنچه که امروز در صحن علنی مجلس مطرح شد فرآیند تمام پیشنهادات و نظرات از سوی کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است.

 

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رییس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا یک روز فرصت کافی برای کمیسیون‌های به منظور بررسی هدفمندی زمان خوبی است یا خیر گفت: تمام بحث هدفمند کردن یارانه‌ها در سال جاری یک تبصره است و همان یک تبصره است که وضع موجود را مشخص می‌کند لذا مبحث فرایند هدفمندی یارانه‌ها فراتر از بودجه است.

 

نوبخت تصریح کرد: در بودجه باید مشخص شود چند درصد رشد برای اجرای هدفندی پیش‌بینی خواه شد لذا تمام بحث هدفمندی تصمیم‌گیری بر روی یک عدد است.

 

نوبخت با اشاره به اینکه کل مبلغ در نظر گرفته برای هدفمندی 63 هزار و 200میلیارد تومان در 93 می‌باشد گفت: قرار نیست قانون را بررسی کنیم که ببینیم که آیا نیاز به تخصیص اعتبارات تا چه اندازه است زیرا قانون سال‌ها در دستور کار بود و ما باید در بودجه پیش‌بینی کنیم که آنچه از طریق این قانون اتفاق می‌افتد چه چیزی خواهد بود. زیرا باید در نظر داشت که قانون هدفمندی تصویب شده و در حال اجرا است.

 

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رییس جمهور با بیان اینکه عمده بودجه هدفمندی پیش از این صرف پرداخت نقدی به خانوارها می‌شد گفت در سال 93 ضمن پرداخت نقدی پیش‌بینی کرده‌ایم که 10 هزار میلیارد تومان به تولید جهت بهبود حمل و نقل عمومی و بهبود روشهای تولید به کار گرفته شود همچنین حدود 12 هزار میلیارد تومان به بخش سلامت اختصاص پیدا کرده است.

 

نوبخت با اشاره به اینکه پرداخت یارانه‌ها به خانوارها،‌ تولید و توجه به بهداشت و درمان سه مولفه‌ای است که در قانون هدفمندی مورد توجه قرار گرفته است گفت: در این زمینه مجلس می‌تواند از ما سوال کند که چند درصد درآمدها در سال 93 افزایش می یاید و یا خیر. همچنین این درآمدها در کجا قرار است هزینه شود و منبع مشخص باشد لذا معتقدیم کاری دولت انجام داده در جهت تعامل بیشتر با مجلس است .

 

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رییس جمهور تصریح کرد: آنچه که مجلس دولت را در لایحه بودجه 93 مکلف کرده بود ما هم انجام دادیم لذا فکر نمی‌کنم قصوری از سوی دولت صورت گرفته باشد بنابراین زمانی که لایحه بودجه تصویب شده و سرجمع درآمدها مشخص شود دولت می تواند در مورد سایر موارد تصمیم‌گیری کند.

 

وی در پاسخ به سوالی بودجه 93 را به هیچ وجه مرتبط با دستاوردهای توافق ژنو ندانست و گفت: در لایحه بودجه 93 هیچ تغییری از نظر وابستگی به نفت انجام نشده است و همان میزان یک میلیون بشکه نفت خام و حدود 300هزار بشکه مایعانات گازی پیش‌بینی شده است.

 

نوبخت درباره اینکه در مجلس شورای اسلامی نگرانی‌ها نسبت به افزایش حامل‌های انرژی و آثار تورمی آن وجود دارد گفت: ما لایحه هدفمندی را با مبلغ 63 هزار میلیاد تومان به مجلس تقدیم کردیم و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز پیشنهادات خود مطرح کردند لذا فکر می‌کنم این مسئله را در راستای تعامل دولت و مجلس است.

 

معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رییس جمهور همچنین در رابطه با پایان مهلت یک ماهه دستگاه‌های اجرایی برای معرفی مفسدین اقتصادی گفت: ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی متشکل از نمایندگان دولت و مجلس در قوه قضاییه این کار پیگیری می‌کنند لذا هنوز در دست بررسی است.

 

نوبخت همچنین درباره حضور بر سفر هیات‌های پارلمانی بر کشور گفت: این سفر در چارچوب منافع ملی ما صورت می‌گیرد و آنچه که در این مذاکرات انجام می‌شود با توجه به تلاش‌های که برای منزوی کردن کشور ما دارند باید گفت که جمهوری اسلامی ایران در همه تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای نقش ممتازی دارد.

 

وی همچنین در رابطه استعفای نجفی رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: نسبت به این موضوع بی‌اطلاع هستم.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین