امروز: چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۹ Wednesday, 24 April 2024

دعوت از روحاني براي مراسم حج

دعوت از روحاني براي مراسم حج

به گزارش سایت تحلیلی وخبری بینانیوز،ملک عبدالله پادشاه عربستان از حسن‌روحانی ريیس‌جمهور ایران برای مراسم حج تمتع دعوت به عمل آورده است و آن‌طور كه رسانه‌هاي عربستاني خبر داده‌اند اين دعوت با پذيرش رييس جمهور ايران مواجه شده است. رابطه ايران و عربستان را بايد يكي از دشوارترين عرصه‌هاي ديپلماسي خارجي كشور طی سه دهه گذشته ارزيابي كرد. مراودات تهران و رياض كه فراز و فرود بي‌سابقه‌اي را در خود داشته، از كرانه‌هاي قطع ارتباط دوجانبه تا ديدارهاي مكرر سالانه سطح بالا را تجربه كرده است و اینک به‌نظر می‌رسد با روی کار آمدن روحانی و استقبال سعودی‌ها از این انتخاب در ریل جدیدی به حرکت در آمده است.
آغاز فصل جدیدی از روابط ایران و عربستان سعودی
دعوت پادشاه عربستان از روحانی برای حج
با روی کار آمدن گفتمان اعتدال و عقلانیت در سیاست خارجی ایران، امیدها به بهبود روابط ایران با دنیای پیرامون به‌ویژه حلقه اول پیرامونی ایران یعنی همسایگان تقویت شده است. در این ارتباط ملک عبدالله پادشاه عربستان از حسن روحانی ريیس‌جمهور ایران برای مراسم حج تمتع دعوت به عمل آورده است.
پیش‌تر هم ملک عبدالله و امیر سلمان ولیعهد عربستان در پیام‌هاي جداگانه اما همسو پیروزی روحانی و گفتمان او را در انتخابات ریاست‌جمهوری تبریک گفتند. سایت مشرق به نقل از شبکه المیادین نوشته است: عبدالله‌بن عبدالعزیز پادشاه عربستان از رییس‌جمهوری ایران دعوت به عمل آورده و قرار است ريیس‌جمهور ایران در این مراسم حضور داشته باشد. هر چند که در این خصوص ريیس سازمان حج و زیارت گفت که با توجه به سفر نیویورک و اهمیت آن از منظر جهانی که همزمان با ایام حج است، روحانی تصمیمی برای حضور در حج امسال ندارد. همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه درخصوص خبر منتشر شده در رسانه‌های عربی مبنی بر دعوت پادشاه عربستان از روحانی برای شرکت در مراسم حج با ابراز بی‌اطلاعی از این دعوت اظهار كرد: اگر چنین چیزی هم باشد از طریق وزارت امور خارجه نبوده است و من هم تنها خبر را شنیده‌ام.
رابطه ايران و عربستان را بايد يكي از دشوارترين عرصه‌هاي ديپلماسي خارجي كشور طی سه دهه گذشته ارزيابي كرد. مراودات تهران و رياض كه فراز و فرود بي‌سابقه‌اي را در خود داشته، از كرانه‌هاي قطع ارتباط دو جانبه تا ديدارهاي مكرر سالانه سطح بالا را تجربه كرده است و اینک به‌نظر می‌رسد با روی کار آمدن روحانی و استقبال سعودی‌ها از این انتخاب در ریل جدیدی به حرکت در آمده است. مساله مهمی که در این میان قابل بحث است، اهمیت روابط با همسایگان به‌ویژه دولت عربستان سعودی است. اهمیتی که به درستی مورد تاکید ريیس‌جمهور چه در شعارهای انتخاباتی و چه پس از پیروزی در انتخابات قرار گرفت. اهمیت این ارتباط ناشی از مولفه‌هاي قدرت منطقه‌ای عربستان است. جايگاه و تاثيرگذاري این کشور در منظومه كشورهاي عرب عضو شوراي همكاري خليج‌فارس و جايگاه اين كشور در جهان اسلام و اقتصاد جهاني، به ويژه در تامين درصد بالايي از انرژي جهان صنعتي قابل تشخیص است. یکی از راهبردهای اساسی ایران در عرصه سیاست خارجی همواره توجه به همکاری و همگرایی منطقه‌ای درجهت برطرف‌سازی معضلات و شکوفایی اقتصادی برای ملت‌هاي منطقه بوده است. با در نظر گرفتن چنین رویکردی لزوم توجه بیشتر به همکاری و همگرایی در حل و فصل مسائل منطقه بیشتر و برجسته مي‌شود. از این‌رو ضرورت شکل‌دهی به امنیت منطقه‌ای و رسیدن به مکانیسم‌هاي امنیت بخش، بیش از پیش باید از سوی دو بازیگر اصلی منطقه خاورمیانه در دستور کار قرار بگیرد. ایران و عربستان به دلیل وجود شاخص‌هاي بازیگری منطقه‌ای و چانه زنی در سطح فرامنطقه‌ای مي‌توانند امنیت و صلح در خلیج‌فارس را به‌عنوان یکی از زیر مجموعه‌هاي امنیت و صلح بین‌المللی تحقق بخشند.

انتهای پیام

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین