امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۰۴ Tuesday, 16 April 2024

دولت آمریکا تعطیل شد

دولت آمریکا تعطیل شد

در پی مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با بودجه پیشنهادی اوباما برای سال آینده مالی، دولت واشنگتن برای نخستین بار در 17 سال گذشته تعطیل شد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز ،‌ به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری بی‌بی‌سی انگلیسی، بدین ترتیب بیش از هفتصد هزار کارمند دولت آمریکا فعلا مجبورند به مرخصی بروند و هیچ تضمینی وجود ندارد که بعدا پرداختی در قبال این مرخصی‌های اجباری از سوی دولت صورت گیرد.

 

در سیاست آمریکا رخدادی موسوم به “تعطیلی دولت” به موقعیتی گفته می‌شود که دولت ارائه تمام خدمات را بجز خدمات ضروری را متوقف می‌کند. به طور معمول سرویس‌هایی که به کار خود ادامه می‌دهند شامل نیروهای پلیس،‌ آتش‌نشانی، خدمات ملی آب و هوا، خدمات درمانی،‌ شرکت پست، نیروهای مسلح،‌ شرکت آب و برق و مدیریت ترافیک هوایی هستند.

 

در پی این اقدام همچنین فعالیت سازمان ملی هوانوردی و فضا (ناسا) به طور کلی متوقف شد و صدور گذرنامه به حالت تعلیق درآمد.

 

تعطیلی دولت زمانی روی می‌دهد که قانونگذاران آمریکایی نتوانند بر روی بودجه مالی برای سال مالی جدید به توافق برسند. در نتیجه زمانی که بودجه کافی وجود نداشته باشد، دولت آمریکا می‌تواند خدمات غیر ضروری را در ابتدای سال مالی جدید متوقف کند.

 

کارمندان دولتی که خدمات ضروری ارائه می‌دهند اغلب با نام “کارمندان ضروری” شناخته می‌شوند و لازم است که به فعالیت خود ادامه دهند.

 

جمهوری خواهان آمریکا که در مجلس نمایندگان این کشور اکثریت را در اختیار دارند، اعلام کرده بودند که شرط تصویب بودجه در مجلس نمایندگان آمریکا به تعویق افتادن برنامه‌های اصلاحات بهداشتی اوباما موسوم به “اوباما کر” است.

 

بودجه پیشنهادی اوباما برای آنکه عملی شود باید در هر دو بخش کنگره یعنی مجلس نمایندگان و سنا مورد تصویب قرار گیرد. بودجه پیشنهادی دولت در سنا با توجه به اینکه اکثریت سناتورها دموکرات‌ هستند، تصویب شد اما مجلس نمایندگان این کشور که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان قرار دارد از تصویب بودجه پیشنهادی دولت اوباما سر باز زد.

 

باراک اوباما در صفحه توییتر خود ساعاتی پس از نیمه شب به وقت محلی نوشت: “آنها کار خود را کردند. گروهی از جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان دولت را مجبور به تعطیلی کردند و این اقدام به خاطر طرح اصلاحات برنامه‌های بهداشتی صورت گرفت.”

 

این در حالی است که حدود یک ساعت مانده به نیمه شب مجلس نمایندگان آمریکا خواستار برگزاری جلسه‌ای با نمایندگان سنا برای دستیابی به توافق شده بود اما دموکرات‌ها در واکنش اعلام کردند که برای جلوگیری از تعطیلی دولت دیگر خیلی دیر شده است.

 

در همین حال روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی به موضوع تعطیلی دولت واشنگتن پرداخت و در این زمینه نوشت: در پی تعطیلی دولت آمریکا حدود 700 هزار تن از کارکنان دولتی که یک سوم کل کارکنان دولت واشنگتن را تشکیل می‌دهند، مجبور به مرخصی اجباری بدون حقوق خواهند شد.

 

اوباما همچنین پیامی از پیش ضبط شده به سربازان آمریکایی داد و در آن گفت که کنگره به وظایف خود برای تامین بودجه مورد نیاز دولت عمل نکرده است. دولت آمریکا بزرگترین استخدام کننده در این کشور به شمار می‌رود و تعطیلی آن می‌تواند آسیب اقتصادی قابل توجهی را به آمریکایی‌ها وارد کند.

 

نظرسنجی‌ای که شبکه خبری سی‌ان‌ان آن را انجام و منتشر کرد نشان می‌دهد حدود 46 درصد از آمریکایی‌ها جمهوری خواهان کنگره را در تعطیلی دولت مقصر می‌دانند و این در حالی است که 36 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی بر این باورند که اوباما در این مورد مقصر است.

 

براساس نتایج این نظرسنجی، 69 درصد از مردم آمریکا معتقدند که جمهوری خواهان در کنگره آمریکا مانند “بچه‌های لوس” عمل می‌کنند و 47 درصد همین نظر را در مورد اوباما دارند.

 

جان مک‌کین که در انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا نامزد حزب جمهوری‌خواه بود، اعلام کرد: ما نمی‌توانیم پیروز شویم و اقدام به تعطیلی دولت تاثیرات منفی بر حزب خواهد داشت.

 

آخرین باری که دولت آمریکا تعطیل شد به 17 سال پیش باز می‌گردد. در اواخر سال 1995 و اوایل سال 1996 دولت آمریکا به مدت 21 روز تعطیل شد که در این جریان نیز باز هم پای جمهوری خواهان در میان بود. در آن زمان جمهوری خواهان آمریکا سعی داشتند بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت را مجبور به کاهش هزینه‌های عمومی کنند. البته این تاکتیک جمهوری خواهان در آن زمان نیز با شکست مواجه شد و کلینتون در انتخابات دیگری که اواخر سال 1996 برگزار شد توانست بار دیگر بر مسند ریاست جمهوری تکیه زند.

 

هری رید، رهبر اکثریت دموکرات در سنای‌ آمریکا در واکنش به اقدام اخیر جمهوری خواهان گفت: ما نباید در برنامه اصلاحات بهداشتی اوباما دخالت کنیم.

 

جان بوئنر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در این زمینه گفت: این قانون در حال حاضر آماده اجرا نیست.

 

وی از سنای آمریکا خواست با به تعویق انداختن این قانون به مردم آمریکا گوش فرا دهد.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین