امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۲۶ Friday, 19 April 2024

روحانی: اگر غمها یکسان نباشد، انسانیت را زیر پا می گذاریم

روحانی: اگر غمها یکسان نباشد، انسانیت را زیر پا می گذاریم

رئیس‌جمهور با بیان اینکه برخی فکر می‌کنند با بمب می‌توان مسائل را حل کرد و قدرتمند بود٬ تصریح کرد که این یک خطای استراتژیک است.

:

به گزارش سایت خبری بینانیوز ، ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم گرامیداشت هفته هلال احمر که صبح امروز در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است٬ گفت: به شما ایثارگران و فداکاران صحنه امداد و نجات و کمک به مردم شریف ایران و همه ملت‌هایی که در زندگی با مشکلاتی مواجه می‌شوند٬ تبریک می‌گویم.
:
رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه آیات قران ما را بر، نیکوکاری و احسان و تعاون و کمک به دیگران توصیه می‌کند و آن همه روایات و سیره زندگی آن بزرگواران این واقعیات را به ما نشان می‌دهد که در بخشی از امور مردم که مربوط به آلام و مشکلات می‌شود٬ فرقی نمی‌کند که آن فرد کیست و دارای چه اعتقادی است و رنگ و زبان و مذهب و ملیت او چیست. وی ادامه داد: هفته هلال احمر برای شما و ملت بزرگ ایران مبارک باشد و ان‌شاءالله همه بتوانیم در راه خدمت به مردم گام‌های بلندتری را برداریم.
:
رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه شاید ویژگی «هلال احمر‌»ها و «صلیب سرخ‌»ها در این مبنا باشد که در این جمعیت‌ها فقط به درد و آلام انسان‌ها و بشر می‌نگرند، اظهار داشت: این مساله فارغ از ملیت،‌نژاد، زبان، مذهب، ایمان و عقیده است که هرکس دچار مشکلی شده و هر کس که با حادثه‌ای ناگوار مواجه شده٬ باید به او کمک کرد.روحانی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم (ص) مبنی بر اینکه «هر انسانی که صدای مظلومیتش بلند شود و از دیگران کمک بخواهد و دیگری به آن اعتنا نکرد بدانید مسلمان نیست»، تصریح کرد: این تعبیر مهمی است. زیرا همه آیات قران و روایات٬ ما را بر، نیکوکاری و احسان و تعاون و کمک به دیگران توصیه می‌کند.
:
رئیس جمهور با بیان اینکه مریض، مریض است. کسی که می‌خواهد به زیر آوار‌مانده‌ای کمک کند٬ به او نمی‌گوید کجایی هستی و ملیت و دین و جناحت چیست؟ یادآور شد: در اینجا انسانیت مطرح است، برخی آیات با «ایها الذین آمنوا» شروع می‌شود و خطابش به ایمان آوردگان است٬ ولی در بسیاری از آیات دیگر با «آمنوا» کار ندارد و در آنجا «یا ایها الانسان» یا «ایها الناس» مطرح است.
:
وی با اشاره به اینکه مشکلات اجتماعی هنوز در ایران مورد تفکیک قرار نگرفته‌اند٬ خاطرنشان کرد: گاهی بحث انتخابات مطرح است و در آنجا حزب و جناح مهم هستند٬ ولی گاهی بحث محیط زیست، نجات جان و کمتر کردن خطر در جامعه مطرح است و در اینجا دسته، حزب و جناح، ملیت و‌نژاد ندارد. اسلام حتی یک گام را فرا‌تر گذاشته و حتی نسبت به حیوانات نیز توجه دارد.روحانی افزود: در اسلام و در منطق انبیا٬ حیوانات هم از جایگاه بالایی برخوردارند حتی به گیاهان و درختان نیز اهمیت داده شده است. پیامبر به لشکریان خود توصیه می‌کند وقتی وارد شهری شدند درخت‌ها را از بین نبرند؛ اولین توصیه پیامبر در رابطه با محیط زیست است.
:
وی با بیان اینکه اسلام در میدان جنگ نیز دستورالعمل‌های ویژه‌ای دارد؛ گفت: گاهی فرا‌تر از انسان و موجودات زنده و حتی نباتات؛ ما در برابر زمین هم مسئولیم. البته زمین جان ندارد٬ اما نباید آن را آلوده کنیم. باید آن را احیا کنیم. وظیفه زنده کردن و احیای زمین را ما بر دوش داریم؛ برای همین اساس اسلام وظیفه سنگینی را بر دوش ما گذاشته که این بخش از مسئولیت با رسالت شما در هلال احمر نزدیک بوده یا عینا با آن مرتبط است.رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: وظایفی که پیامبر و قران به آن تکیه کرده٬ امروز به عنوان مسائل جدید حقوقی در جامعه مطرح است. داوطلب بودن از ویژگی‌های سازمان هلال احمر است. البته خیرخواه بودن، استقلال و غیردولتی بودن نیز از دیگر شاخصه‌های سازمان‌ هلال احمر است و سازمان ویژگی‌های خاص خود را دارد.
:
وی با اشاره به اینکه داوطلب بودن همواره بسیار لذت‌بخش است٬ گفت: قرآن در مورد کسی که برای خدمتی در جامعه داوطلب باشد٬ مانند حضرت علی (ع) که جای پیامبر (ص) برابر شمشیر‌ها داوطلب شد و سینه خود را سپر کند٬ تاکیداتی دارد.روحانی یادآور شد: داوطلب بودن از ویژگی‌های مهمی است که در جمعیت هلال احمر آن را شاهد هستیم؛ مخصوصا در بخش سازمان جوانان این ویژگی به شکل برجسته‌ای مشاهده می‌شود٬ مثل کار بزرگ افرادی که در این سازمان و در مدیریت بخش‌های مختلف مسئولیت دارند و تخصص آنها دارای اهمیت زیادی است.
:
وی با تاکید بر اینکه شما برای جامعه و مردم اساسا آرامش می‌آورید٬ گفت: هر کجا پرچم هلال احمر روی آمبولانس، چادر و ساختمانی باشد٬ به فرد احساس آرامش می‌دهد و آن فرد حس می‌کند تنها نیست. با دیدن آرم هلال احمر مردم احساس می‌کنند همواره کسی در جاده‌ها همراه آنهاست و می‌دانند افرادی خود را برای کمک به آنها آماده کرده‌اند.روحانی افزود: در‌‌ همان ابتدای جاده که فرد از شهر خارج می‌شود٬ وقتی نشان هلال احمر را ببیند قلبش آرامش پیدا می‌کند و می‌داند عده‌ای هستند که برای نجات جان دیگران شب را بیدار می‌مانند و جاده و صحرا را به خانه‌های خود ترجیح می‌دهند و راه‌های سختی را می‌پیمایند تا خود را به فرد گرفتار برسانند. چقدر لذت‌بخش است کار شما وقتی کسی را نجات می‌دهید.
:
رئیس‌جمهور یادآور شد: طبق آیه قران وقتی آدم یک انسان را نجات بدهد٬ گویی انسانیت را نجات داده و سختی همه زندگی از تن انسان بیرون می‌رود. نجات یک انسان از همه دنیا باارزش‌تر است٬ این کار وقتی با نیروهای جوان و تلاش‌های بیشتر ضمیمه می‌شود٬ بسیار پراهمیت‌تر به نظر می‌رسد.وی عنوان کرد: وقتی شما تا سنین ۲۹ سال داوطلب می‌شوید. نباید فراموش کرد یک جوان یا نوجوان که داوطلب می‌شود٬ دنیایی از انرژی دارد و دارای قلبی صاف و پاک است٬ ضمن اینکه یادگیری او نیز سریع‌تر است و می‌تواند با تلاش مضاعف در میدان کمک کند. بنده در ایام نوروز از چند چادر هلال احمر بازدید کردم و نیروهای جوانی را دیدم که همواره به مردم کمک می‌کنند، جوان بودند اما با یک دنیا انرژی به صحنه آمده بودند. رئیس‌جمهور خطاب به جمعیت حاضر در سالن گفت: شما جمع فرشتگان نجات در جامعه ایران و در دیگر جوامع هستید که کار عظیم و بزرگی را انجام می‌دهید. البته فرشته زن و مرد ندارد و مردها هم می‌توانند فرشته باشند.
:
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: حضور شما در بعضی از صحنه‌ها که متاسفانه سیاست در آنجا پررنگ می‌شود و این سایه به کمک‌های نوع دوستانه سایه می‌افکند. جنگ امروز یمن که البته جنگ نیست٬ بلکه حمله ناجوانمردانه همسایه‌ای بر همسایه دیگر است و با بمباران مردم فقیر یک کشور در حال توسعه را نابود می‌کنند٬ بجای کمک با هواپیمایی که از قدرت‌های بزرگ خریده و من نمی‌خواهم بگویم پولش از کجاست٬ رفته‌اند نیرو آموزش داده‌اند و حتی نیرو اجاره کرده‌اند و بر سر مردم بمب می‌افکنند.روحانی با تاکید بر اینکه حکومتی که مسائل سیاسی جهان اسلام و منطقه را نمی‌فهمد٬ پس از سالیان دراز می‌خواهد خود را نشان بدهد، ابراز داشت: آنها قبلا همیشه مسائلشان را با دلار انجام می‌دادند و حالا که می‌خواهند جای دلار را عوض کنند، جای آن را با بمب عوض کرده و فکر می‌کنند با بمب می‌توان مسائل را حل کرد و قدرتمند بود که این یک خطای استراتژیک است.
:
رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه اگر بجای یمن به یک کشور اروپایی حمله می‌شد، صلیب سرخ چه‌ها می‌کرد٬ عنوان کرد: در آن هنگام کمک‌ها از طریق زمینی، هوایی و دریایی انجام می‌شد٬ ولی حالا یک کشور مظلوم و فقیر دچار مصیبت شده و یک همسایه برخلاف حقوق بین‌الملل، به خانه، بیمارستان‌ها و زیرساخت‌های آنها حمله کرده و کمبود غذا و دارو دارد؛ اینجا محل کمک نیست؟ اینجا محل آزمون است. وی افزود: اگر غم ما برای همه یکسان نبود، نشان می‌دهد که اصول انسانی و هلال احمر و صلیب سرخ را زیر پا گذاشته‌ایم.
:
رئیس جمهور با تشکر از خدمات و اقدامات هلال احمر در خصوص بحران یمن٬ بیان کرد: متاسفانه برخی از این تلاش‌ها به دلیل اقدامات خلاف قوانین بین‌المللی نتیجه نداده که باید ادامه یابد و باید به صلیب سرخ فشار آورد. اگر آنها مدعی دخالت ایران هستند، صلیب سرخ بیاید و کمک‌ها را از ما تحویل بگیرد و به آنها بدهد. برای ما مهم نیست که فقط ما بدهیم. شما به صلیب سرخ فشار بیاورید٬ دولت هم می‌کند ولی در این مقوله، ‌صدای شما از صدای دولت رسا‌تر است.روحانی با بیان اینکه هلال احمر در صحنه نجات می‌تواند صدای بلندتری داشته باشد و صلیب سرخ را به صحنه امداد و نجات بیاورد، گفت: اینجا سرزمین ائمه اطهار (ع) است و مردم ایران پرورش یافته مکتب مولا امیرالمومنین (ع) هستند و این درس را به دنیا یاد بدهیم که اساس هلال آحمر و صلیب سرخ در بی‌طرفی و بی‌غرضی است و فکر نمی‌کنم که این مسئله در یمن باشد یا در اروپا.
:
رئیس دولت تدبیر و امید با یادآوری اینکه پیام مهم هلال احمر در حوادثی مانند یمن، سوریه و عراق این بود که هر کجا مشکلی باشد هلال احمر پیشقدم است، اظهار داشت: در کشوری هستیم که هم در داخل معضلات، مشکلات و بحران‌های طبیعی داریم. ما بر روی کمربند زلزله قرار داریم. با ریزگرد‌ها و گرد و غبار، سیل و سایر مسائل مختلف مواجه هستیم و از طرفی در منطقه‌ای قرار داریم که متاسفانه ده‌ها سال است که با معضلات فراوان روبروست و در این شرایط هلال احمر و ظیفه سنگینی دارد.
:
وی با اشاره به برخی از موازی‌کاری‌ها میان دستگاه‌های اجرایی و تاکید برای از بین بردن آنها و تبدیل آن به هم‌افزایی٬ تصریح کرد: در این زمینه در هر سطحی لازم باشد٬ باید جلسه گذاشته شود و حتی در سطح رئیس جمهور٬ که من آمادگی دارم تا جلوی موازی‌کاری گرفته شود و هم‌افزایی صورت بگیرد و مانع از تکراری شدن کار‌ها شویم. سازمان مدیریت هم آماده است.رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اهمیت سازمان جوانان جمعیت هلال احمر خاطر نشان کرد: ما آماده هستیم این سازمان توسعه یابد. یک داوطلب جوان هنگامی که به هلال احمر می‌آید؛ مهارت‌های بسیاری را یاد می‌گیرد که این برای خود و خانواده‌اش مهم است. در ثانی، نیروی جوان ممکن است برای حادثه‌ای که در خارج رخ داده برود. به او زبان و مهارت‌های مختلف را یاد دهید.
:
روحانی با مهم دانستن این مسئله که نیروهای داوطلب جوان جمعیت هلال احمر نسبت به جمعیت بیشتر از کشورهای دیگر است، ابراز داشت: ما اگر سازمان جوانان را توسعه دهیم ممکن است در دنیا نیز اول شویم. آنها را به صحنه آورید که هم اوقات فراغت پر می‌شود و هم مهارت زندگی یاد می‌گیرند و هم خشونت در جامعه کمتر می‌شود.رئیس جمهور با بیان اینکه اساس هلال احمر در خیرخواهی است و این روحیه بسیار ارزشمند است٬ یادآور شد: باید تحمل‌ها را بالا ببریم و مهربانی را در جامعه رواج دهیم. اگر ما نسلی را به هلال احمر آوردیم می‌‌تواند فضای جامعه را آرام کند. چه از نظر اجتماعی و چه از نظر آرامش سیاسی و مقابله با افراطی‌گری و خشونت کمک می‌کند. جوانی که یاد می‌گیرد به دیگران کمک کند دیگر به دنبال خشونت و افراطی‌گری نمی‌رود و به دنبال یاریگری به دیگران است.
:
وی افزود: در مجموع امیدوارم که شاهد توسعه و افزایش سازمان جوانان جمعیت هلال احمر باشیم. ان‌شاءالله سال دیگر آمار خوشحال‌کننده‌تری به ملت بدهید که این برای جامعه و ملت ما ارزشمند است. رئیس دولت تدبیر و امید در پایان با گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله غیوری نماینده پیشین ولی فقیه در جمعیت هلال احمر تاکید کرد: ایشان شخصیت بسیار فوق‌العاده‌ای چه از نظر اخلاقی، ‌چه از نظر مبارزات و کمک به دیگران بودند و البته حضور حجت‌الاسلام والمسلمین معزی که از نظر تبلیغ دینی و مسائل اجتماعی فردی پخته و دارای تجربیات فراوانی هستند٬ می‌تواند کمک بزرگی برای جمعیت باشد و در جذب آسان‌تر کمک‌ها٬ میسر‌تر عمل کند.

./.

۱ دیدگاه برای این خبر ثبت شده است.

  1. از غم یار یار دارم
    از غم جان جان دارم
    اینهمه غم من دارم
    از غم نان نان دارم
    غنچه من غم دارد
    همسر من غم دارد
    قنبر من غم دارد
    اینهمه غم من دارم
    ملت من غم دارد
    دولت من غم دارد
    مخلص تو غم دارد
    علت غم غم دارد
    نقش خدا دارم من
    رنگ خدا دارم من
    منبر خود دارم من
    مشهد خود دارم من
    مرده این جانم من
    مخلص این نامم من
    رفته به کوی کوهم من
    کودک این راهم من
    ساکن این کوی ام من
    ضارب این سازم من
    بیدل و بیدارم من
    ساحل شب تابم من
    وقت نشست دارم من
    با تو نشست دارم من
    ساکن این کویم من
    شب که گذشت خوابم من
    این شب و شب دیدم من
    صیغه بدر دیدم من
    سوژه افکارم من
    از سر شب خوانم من
    زادن خود دیدم من
    مردن خود بینم من
    هرکه نخواست خواهم مرد
    روز نخست گفتم من
    علت خواب خواب است جان
    جان خرد جان است جان
    رفعت جان جان است جان
    منتظر کار است جان

    0
    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین