امروز: چهارشنبه، ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۶ Wednesday, 17 April 2024

زیبـاری: قرارداد تسلیحاتی با ایران نداریم

زیبـاری: قرارداد تسلیحاتی با ایران نداریم

در این دور از گفت‌وگوها درباره همه مسائل مطرح شده توافق کردیم و مشخصا درباره اروندرود و لایروبی رودخانه و پاکسازی آن از اضافه‌های موجود و هم‌چنین مساله تاسیس سی بی سی و تاسیس خطوط مرزی توافق کردیم. کار را با آرامش و با تخصص انجام دادیم و توانستیم 1300 کیلومتر از مرزهای زمینی را در بیابان‌ها و کوه‌ها ترسیم کنیم و پیشرفت زیادی توانستیم به‌دست آوریم.

 

 

وزیر امور خارجه عراق با ابراز خرسندی از توافقات به‌دست آمده با ایران درباره تعیین خطوط مرزی گفت: درباره همه مسائل مطرح شده در مذاکرات توافق کردیم.

 

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از  ایسنا، هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق که برای دیدار با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است، بعداز ظهر چهارشنبه در کنفرانس مطبوعات مشترک خود با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: در پاسخ به سفر وزیر امور خارجه ایران به تهران سفر کردم تا بتوانیم با هم درباره موضوعاتی کار کنیم و آن‌ها را به سرانجام برسانیم که برای ما بسیار حیاتی و سرنوشت‌ساز است تا بتوانیم صفحات دردناک و تیره و سیاه تاریخ دو کشور را پشت سر بگذاریم و آغاز به باز کردن صفحه جدیدی از همکاری‌ها با محبت و مودت کنیم.

 

 

او افزود: به جای این که مرزهای ما سد باشند می‌خواهیم مرزهای ما پل‌های ارتباطی برای همکاری‌های مثبت باشد.

زیباری ادامه داد: در این دور از گفت‌وگوها درباره همه مسائل مطرح شده توافق کردیم و مشخصا درباره اروندرود و لایروبی رودخانه و پاکسازی آن از اضافه‌های موجود و هم‌چنین مساله تاسیس سی بی سی و تاسیس خطوط مرزی توافق کردیم. کار را با آرامش و با تخصص انجام دادیم و توانستیم 1300 کیلومتر از مرزهای زمینی را در بیابان‌ها و کوه‌ها ترسیم کنیم و پیشرفت زیادی توانستیم به‌دست آوریم.

 

 

وی ادامه داد: موضوع دیگری که به توافق رسیدیم مساله آب‌ها و رودخانه‌های دو کشور بود که می‌توانیم این همکاری را الگویی برای مناسبات دو کشوری که با هم روابط جنگی داشتند اما امروز به دنبال افق‌های روشنی از مناسبات هستند قرار دهیم.

این دیپلمات ارشد عراقی ادامه داد: به فرمول نهایی برای یادداشت تفاهم مشترک بین دو کشور رسیدیم و در اولین فرصت ممکن افتخار خواهیم داشت که این یادداشت تفاهم را که در تهران، بصره و یا خرمشهر به امضا برسانیم.

زیباری گفت: از آن چه که به دست آوردیم خوشحالم و می توانیم به دو ملت و افکار عمومی این اطمینان را بدهیم که توانستیم دستاوردهای زیادی داشته باشیم تا در اولین فرصت این دستاورد به مرحله امضا برسانیم.

 

 

وزیر خارجه عراق ادامه داد: درباره مسائل منطقه‌یی و بحران سوریه بحث و گفت‌وگو کردیم و از زبان آقای وزیر پیشرفت‌های موجود در پرونده هسته‌ای ایران را شنیدیم.

او گفت: ما در رهگذر از تحولات اخیر چالش‌های زیادی را در کشورمان شاهدیم اما نسبت به آینده خوش‌بین هستیم. انتخاباتی پیش رو داریم و از همه دوستان می‌خواهیم روند سیاسی در عراق را حمایت کنند. امیدواریم بتوانیم بر موج افراط‌گرایی و تروریست در عراق فائق آییم و یک عراق دموکراتیک جدید ایجاد کنیم.

خبرنگار دیگری درباره اخبار منتشر شده درباره فروش سلاح از ایران به عراق پرسید که وزیر خارجه عراق پاسخ داد: شما به این موضوع‌ها عادت‌ کرده‌اید اما ما به آن عادت نداریم. روز گذشته بیانیه‌ای از سوی وزارت دفاع عراق صادر شد و توضیح داده شد که هیچ‌گونه قرارداد و موافقت‌نامه‌ای در این باره وجود نداشته است. ما در عراق به قانون بین‌المللی پایبندیم و به مصوبات و قطعنامه‌های سازمان ملل احترام می‌گذاریم و دوستان ما در ایران این شرایط کنونی عراق را درک می‌کنند.

 

 

خبرنگار دیگری پرسید عراق تحرکات منطقه‌یی انجام می‌دهد از جمله دیدارهایی با مقامات روسیه و ایران؛ آیا به دنبال احیای نقش منطقه‌یی عراق هستید؟ که زیباری پاسخ داد: عراق به جایگاه خود در جهان عرب و منطقه بازگشته و سفرهای اخیری که مقامات کشورهای مختلف به بغداد داشتند نشانگر این است. نقش عراق نقش حاشیه‌یی نیست و کشورهای بزرگ و ابرقدرت‌ها خواهان شنیدن نظرات عراق هستند. عراق وارث بار بسیار سنگینی از رژیم گذشته صدام است و بار کشور برادر کویت و بار نتایج جنگ تجاوزکاران به ایران را بر دوش کشیدیم. اگر درباره تلاش منطقه‌یی دست جمعی می‌پرسید پاسخش این است که بله. ما نیاز به رایزنی بین دوستان خود و همسایگان داریم.

 

 

وی اضافه کرد: همه ما تحت تاثیر بحران سوریه هستیم و از افزایش روند تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه گله‌مند هستیم. همه این مسائل ما را در معرض تهدید قرار داده است و نیاز به رایزنی با همه داریم.

این دیپلمات ارشد عراقی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا درخواست آمریکا برای ارائه توضیح درباره قرار داد تسلیحاتی با ایران را خلاف استقلال و حاکمیت خود نمی‌دانید؟ گفت: عراق حاکمیت خود را دارد و مستقل عمل می‌کند. آ‌مریکا خواستار توضیحاتی شده بود که وزارت دفاع در این باره توضیحی ارائه کرد و تاکید کرد هیچ‌گونه قراردادی آن‌گونه که در گزارش‌های خبری بوده وجود ندارد و از این جهت ما آن را تمام شده تلقی می‌کنیم.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین