امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۵۶ Saturday, 20 April 2024

سرنوشت احمدی نژاد بعد از ریاست جمهوری چه خواهد شد؟

در حالی که كمتر از دو ماه تا پایان دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد باقی مانده است، گمانه زنی‌ها در مورد وضعیت وی در مدت باقی مانده و نیز بعد از دوره ریاست جمهوری ایشان آغاز گردیده است.پس از اتفاقات مهم دوران دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد موضع گیری‌های وی...

در حالی که كمتر از دو ماه تا پایان دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد باقی مانده است، گمانه زنی‌ها در مورد وضعیت وی در مدت باقی مانده و نیز بعد از دوره ریاست جمهوری ایشان آغاز گردیده است.پس از اتفاقات مهم دوران دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد موضع گیری‌های وی درباره قوای دیگر، خانه نشینی 11 روزه و چالش‌هایی …

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز ، سرنوشت رؤساي جمهور پس از پايان دوره هميشه براي احزاب رقيب، خودي و هم‌چنين توده مردم جالب بوده است؛ عرف نظام‌هاي سياسي در جهان متفاوت است ولي در بعضي از کشورها، رئيس‌ جمهور به نوشتن خاطرات و فروش امتياز آن مي‌پردازد، بعضي‌ها به ابراز نظر در موضوعات مختلف به مصاحبه با رسانه‌ها پرداخته و از اين بابت کسب درآمد کرده و ارتزاق مي‌کنند، بعضي به کارهاي عام‌المنفعه پرداخته، مي‌کوشند نام نيک از خود بجاي گذارند، گروهي در کنار ديپلماسي رسمي کشور، راه ميانه ولي درنهايت به سود کشور خود مي‌گشايند، بعضي به احزابي که از آن برخاسته‌اند؛ برگشته، تعدادي هم در سايه نشسته مي‌کوشند، با کنترل از راه دور، عوامل و بازيگران سياسي را در مسير خواست خود اداره کنند، البته هستند کساني که در مشاغل ديگري مشغول به‌کار مي‌شوند و به تعريف خاطره دوران رياست جمهوري به ديگران مي‌پردازند.

اما در کشور ما سرنوشت رؤساي جمهور چه شد؟ رئيس جمهور نخستين، بني‌صدر، در خارج از کشور در نقش اپوزيسيون، سايت و نشريه اداره مي‌کند و مي‌کوشد در تحليل‌ها اثبات کند که هم در گذشته و هم در زمان حال بيش از ديگران مي‌فهميده است، رئيس جمهور دوم با شهادت خويش نام نيکي از دوران نخست‌وزيري و رياست جمهوري کوتاه خود در خاطره‌ها گذاشت. رئيس جمهور سوم، در مقام رهبري از تجربيات اجرايي و سياسي ژرف خويش در سطحي عالي بهره مي‌گيرد، رئيس جمهور چهارم، هاشمي رفسنجاني، در مجمع‌تشخيص مصلحت رياست کرده و در خبرگان نيز چندي در جايگاه رياست عمل کرد، هرچند اکنون اساساً در مجمع تشخيص فعال است و هر از چندگاهي بخشي از خاطرات خود را منتشر مي‌کند، اما سعي دارد در سياست روز نيز فعال بوده و از حاشيه، متن را اداره کند.

رئيس جمهور پنجم، سيد محمد خاتمي، از سياست کناره نگرفته ولي رهبري اصلاحات را به دنبال دارد؛ نقش او در كناره گيري عارف در انتخابات رياست جمهوري يازدهم حاكي از همين مورد است.

اما سرنوشت احمدي‌نژاد پس از پايان دو دوره رياست وي چه خواهد بود؟ او اخيراً گفته است به دانشگاه برمي‌گردد.

در حالی که كمتر از دو ماه تا پایان دوره ریاست جمهوری احمدی نژاد باقی مانده است، گمانه زنی‌ها در مورد وضعیت وی در مدت باقی مانده و نیز بعد از دوره ریاست جمهوری ایشان آغاز گردیده است.

پس از اتفاقات مهم دوران دوم ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد موضع گیری‌های وی درباره قوای دیگر، خانه نشینی 11 روزه و چالش‌هایی که با برخی از چهره‌های سیاسی (حتی در دولت‌های خود وی) داشت سبب شد تا آینده سیاسی این رئیس‌جمهور- که همزمان هم مورد حمایت برخی اصول‌گرایان است وهم مورد انتقاد آن‌ها- در هاله‌ای از ابهام باشد.

درباره جایگاه سیاسی آقای احمدی نژاد پس از ریاست جمهوری دهم چند سناریو وجود دارد.

یکی اینکه وی به عنوان فردی که قبلاً رئیس جمهور بوده در یک سمت رسمی و قانونی نظیر عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار بگیرد و فعالیتی فراتر از آن نداشته باشد.

دوم این که به عنوان رهبر یک حزب یا جریان سیاسی وارد صحنه شود و یک تیم متشکلی را به عنوان یک حزب برای خود فراهم کند و تلاش کند که در انتخابات ریاست جمهوری آینده یا مجالس آتی نقش داشته باشد اين مورد نيز با توجه به عملكرد دولت وي بسيار كمتر به آن پرداخته شده است؛ زيرا احمدی‌‌نژاد جریان قوی در کشور ایجاد نکرده بود که پس از دوران ریاست جمهوری او باقی بماند. نتايج انتخابات شوراي شهر تهران و شكست حاميان دولت حاكي از همين مساله است.

سوم این که بعد از انتخابات ریاست جمهوری عزلت سیاسی اتخاذ کند و دیگر در صحنه سیاست حضور نداشته باشد.

عده ای نیز معتقدند ممکن است احمدی نژاد به ظاهر در صحنه سیاسی نباشد و در حاشیه قرار بگیرد، اما هدایت نامرئی بعضی از جریان‌های هوادار خود را بر عهده می‌گیرد.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین