در چنین محیطی افراد ترجیح میدهند که برای انجام امور روزمره خود کمتر مسافرت کنند چون این کار جز تلف کردن وقت، انرژی، پول و ایجاد ترافیک، آلودگی هوا و مشکلات عصبی نتیجهای برای آنها نخواهد داشت.
به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز ، مهندس مهران حاجیلو کاندیدای انتخابات شورای اسلامی شهر ارومیه اخیرا مقاله ای با عنوان شهر و شهروند الکترونیک؛ضرورت گریزناپذیر را به نگاشر در آروده که متن آن در ذیل می آيد:
در شهر الکترونیکی تمامی خدمات مورد نیاز ساکنان شهر از طریق شیکه های اطلاع رسانی تأمین می شود و شهروندان از مراجعه حضوری بینیاز ميشوند،
شهر الکترونیک این امکان را برای ارائهکنندگان خدمات شهری و همچنین خدمات گیرندگان مهیا میکند که آنها در کوتاهترین زمان ممکن از بیشترین خدمات شهری و الزامات زندگی در یک کلانشهر توسعهیافته برخوردار شوند. گفتوگوها درخصوص ایجاد دولت الکترونیک و همچنین تلاش برای احداث شهرهای الکترونیک اگرچه سالهاست در ایران رواج دارد ولی نخستین گام در پیدایش چنین فضایی را میتوان با ایجاد دفاتر الکترونیک پلیس+10 مشاهده کرد که 10 خدمت مورد نیاز شهروندان را در کوتاهترین زمان ممکن به آنها ارائه میکند.
شهروند شهر الکترونیک
یکی از ملزومات گسترش فرهنگ شهروندی الکترونیک این است که اطلاعات لازم درباره خدمات مختلف شهری در شبکههای الکترونیک در اختیار شهروندان قرار بگیرد طوریکه شهروند فعال قبل از خارج شدن از خانه، از طریق اتصال به اینترنت پرسرعت ارزان ابتدا تمام مسیرهایی را که باید برود مورد بررسی قرار دهد ، سپس نوع کالاها یا خدماتی را که باید دریافت کند، بررسی کند و درصورت لزوم ذخیره اینترنتی انجام میدهد، یا از جزئیات کالای مورد نظر یا خدمات اطلاع پیدا کند و فقط در موارد کاملا ضروری سفر درون شهری انجام دهد.
ابزارهایی نظیر تلفنهای همراه، رایانههای جیبی و دستی، کیوسکهای اطلاعرسانی که حتی پیش از اختراع اینترنت تحت عنوان مینیتل موجود بود و بر بستر مخابرات کار میکرد یا کیوسکهای اینترنتی به کمک شهروندان آمده و به راحتی اطلاعات را در اختیار آنها قرار میدهند.
در چنین محیطی افراد ترجیح میدهند که برای انجام امور روزمره خود کمتر مسافرت کنند چون این کار جز تلف کردن وقت، انرژی، پول و ایجاد ترافیک، آلودگی هوا و مشکلات عصبی نتیجهای برای آنها نخواهد داشت.
شهر و شهروند الکترونیک
گزارشهای منتشر شده از میزان ترددهای درون شهری در شهرهای بزرگ نشان میدهد که ٧٠درصد از ترددهای روزانه درون شهری شهروندان ایرانی صرفا به منظور کسب اطلاعات در مورد خدمات مختلف صورت میگیرد. نتیجه چنین ترددهایی افزایش ترافیک، افزایش معضلی به نام آلودگی هوا، پرداخت هزینه بیشتر برای سوخت و همچنین افزایش تلفات ناشی از تصادفات است. معضل پدیدهای به نام ترددهای غیرضروری در ایران در شرایطی رخ میدهد که در شهرهایی مانند سئول، پایتخت کرهجنوبی و در چارچوب تحقق پروژههایی همچون شهر الکترونیک بیش از ٥٠٠ خدمت به صورت آنلاین به شهروندان ارائه میشود. تحقق شهر الکترونیک در ایران مستلزم توجه به دو موضوع مشخص فراهم ساختن زیرساختها و فرهنگسازی است.
بعد از اجرای طرحهایی همچون ایجاد دولت الکترونیک در کشور بهتر است پروژههای ایجاد شهر الکترونیک محقق شود. در صورتی که خدمات متداول در حوزه مدیریت شهری با بهرهگیری از سیستمهای الکترونیک با موفقیت مواجه شود و شهروندان خدمات خود را از این طریق برطرف کنند، میتوان به گسترش خدمات در حوزههای کلانتر در این حوزه اندیشید.
در حال حاضر بسیاری از خدمات شهری از طریق سیستمهای الکترونیک قابل دریافت هستند. باید دانست که نکته مهم در اجرای پروژهای به نام شهر الکترونیک وابسته به موضوعی به نام «شهروند الکترونیک» است؛ به عبارت بهتر مادامی که شهروندان به لحاظ فرهنگی، آموزشی و اطلاعاتی به آن مرحله از استفاده مطلوب از خدمت الکترونیک نرسند و همچنان ترجیح بدهند، همان سیستم سنتی خدماترسانی با استفاده از کاغذ و قلم را ادامه بدهند پروژه شهر الکترونیک به نتیجه نمیرسد.
مزایای شهر و شهروند الکترونیک
1. تعامل دوسویه شهروندان
2. کاهش زمان اتلاف شده شهروندان
3. راهاندازي و بهره مندی از مرکز اطلاعات شهرداري
4. ایجاد دفاتر خدمات الكترونيكي شهر
5. سایت اینترنتی شهرداري برای دریافت اطلاعات لازم در زمینه های خدمات شهرداری
6. مديريت و كنترل طرحهای در دست اجرای شهرداری
7. اتوماسيون اداري براي افزايش سرعت گردشگري و كاهش بوروكراسي و نامهنگاريها
8. سامانه مديريت فوريتها درخصوص خدمات شهري تحت مسئوليت شهرداري و ارجاع مكانيزه و بدون وقفه به عوامل اجرايي و همچنين كنترل و نظارت و اطلاعرساني مجدد
9. سامانه هوشمند مديريت حمل زباله
10. مميزي مكانيزه شهر
11. سامانه قوانين و مقررات شهري برای يكپارچهسازي و تجمع قوانين و مقررات شهري،
12. اطلاعرساني به شهروندان و تكريم ارباب رجوع
13. وحدت رويه در اجراي قوانين و مقررات توسط واحدهاي اجرايي در شهرداري
14. اطلاع یابی و تشخيص قوانين و مقررات منسوخ شده
15. كاوشگر الکترونیکی شهر براي ارائه سرويس و خدمات الكترونيكي به شهروندان و دسترسي آسان جستوجو از طريق نرمافزار برپايه اطلاعات مكاني اماكن، معابر و نشاني در شهر
16. سامانه بازديدهاي يكپارچه با هدف تجميع بازديدهاي حوزههاي شهرسازي، نوسازي، املاك و فضاي سبز
17. سامانه طرح ترافيك با توجه به محدوديت آمد و شد در محدوه ترافيكي
18. سامانه آرشيو الكترونيكي با توجه به حجم پروندههاي شهرسازي و نوسازي
19. سامانه يكپارچه شهرسازي برای تشكيل پرونده در دفاتر خدمات الكترونيكي
20. سامانه يكپارچه مالي برای يكپارچهسازي مالي، برقراري ارتباط مكانيزه و ايجاد امكان تبادل اطلاعات بين زيرسيستمها
21. سامانه طرح تفصيلي برای تعيين مشخصات دقيق عناصر و عوامل مختلف شهري شامل نحوه استفاده از اراضي در سطح محلات و پهنههاي مختلف، وضعيت مشروح و تفصيلي شبكه عبور و مرور، ميزان تراكم جمعيت و تراكم ساختماني، ضوابط كامل احداث بنا و اولويتهاي مربوط به مناطق بهسازي و نوسازي و توسعه و حل مشكلات شهري
22. جستجوی متوفیان در آرامستان باغ رضوان
23. جستجوی الکترونیکی در کتابخانه مرکزی شهر
24. درخواست رسیدگی به تخلفات ساختمانی
25. درخواست نامگذاری معابر شهر
26.و…