امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۱۴ Friday, 19 April 2024

شواهدی از شلیک موشک به هواپیمای مسافربری مالزی

شواهدی از شلیک موشک به هواپیمای مسافربری مالزی

کاخ سفید اعلام کرد: باراک اوباما و ولادیمیر پوتین به دنبال گزارش سقوط هواپیمای بوئینگ 777 مالزی در نزدیکی مرز روسیه با اوکراین تلفنی گفتگو کردند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید خطاب به خبرنگاران گفت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین همتای روس وی به درخواست مسکو درباره مسئله تحریم‌های جدید علیه روسیه گفتگو کرده و در پایان این مکالمه دو رهبر به گزارش‌های اولیه سقوط هواپیمای مسافربری مالزی در شرق اوکراین اشاره کردند.

 

ارنست گفت که اوباما به کارکنانش دستور داده تا وی را در جریان آخرین اطلاعات مربوط به این حادثه قرار داده و برای بررسی این حادثه با مقامات اوکراینی تماس برقرار کنند.

 

این سخنگوی آمریکایی گفت در جایگاهی قرار ندارد که سقوط این هواپیما را تایید کند.

 

بر اساس گزارش‌ها یک هواپیمای مسافربری خطوط هوایی مالزی با 280 مسافر و 15 خدمه پروازی در نزدیکی مرز اوکراین با روسیه سقوط کرده و همه سرنشینان آن کشته شده‌اند.

 

از سوی دیگر جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری عنوان کرد که آمریکا اطلاعات تایید شده‌ای درباره تلفات این حادثه، دلیل و یا جزئیات بیشتر مربوط به آن ندارد.

 

ساکی گفت: ما از نزدیک وضعیت را تحت نظر داریم.

 

همچنین اوباما در جریان مکالمه خود با پوتین تاکید کرده که به راه حل دیپلماتیک برای بحران اوکراین پایبند بوده و تحریم‌هایی که روز چهارشنبه علیه روسیه اعلام شد، اقدام قابل ترجیح او نیست.

 

اوباما همچنین به پوتین هشدار داد روسیه تا زمانی که اقدامات ملموس برای آرام کردن وضعیت انجام ندهد با هزینه‌ها و انزوای مداوم روبرو خواهد شد.

 

همچنین اوباما تاکید کرده که روسیه و آمریکا منفعت مشترکی در حمایت از یک اوکراین باثبات و موفق داشته و هر دو رهبر بر لزوم راه حل صلح آمیز برای بحران اوکراین از طریق ابزارهای دیپلماتیک تاکید کردند.

 

همچنین اوباما به روسیه و جدایی طلبان تحت حمایت آن در اوکراین هشدار داده تا در محل سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی در مناطق تحت کنترل شورشیان در شرق اوکراین اخلال ایجاد نکنند.

 

کاخ سفید اعلام کرد که اوباما در تماس تلفنی با پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین این حادثه غم انگیز را مورد بحث قرار داده و از ارائه سریع همه کمک‌های ممکن برای مشخص شدن آنچه که رخ داده سخن گفته است.

 

بر اساس اعلام کاخ سفید پوروشنکو از کمک بازرسان بین‌المللی برای تضمین تحقیقات شفاف و جامع در محل سقوط هواپیمای مسافربری استقبال کرده است.

 

کاخ سفید گفت: هر دو رئیس جمهور تاکید کردند که باید همه شواهد در محل سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی در خاک اوکراین دست نخورده در محل باقی بماند تا بازرسان بین المللی بتوانند همه جوانب این حادثه را بررسی کنند.

 

آنها همچنین به جدایی طلبان اوکراینی که کنترل این منطقه را در دست دارند و اربابان آنها در مسکو هشدار دادند که تا شواهد مهم در محل سقوط هواپیما به هیچ وجه چه از طریق چپاول گری و چه از طریق اخلال عمدی برای پنهان کاری نباید ناپدید شود.

 

اوباما همچنین با نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی نیز تماس تلفنی برقرار کرد. اوباما در حالی تماس تلفنی را برقرار کرد که مشغول برگزاری برنامه‌هایی برای جذب حمایت از حزب دموکرات آمریکا بود و به گفته کاخ سفید اوباما در پشت صحنه به سختی برای رسیدگی به این بحران تلاش می‌کند.

 

به گفته کاخ سفید همچنین اوباما این حادثه را در تماس‌های تلفنی با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، جان برنان مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، استفان او سولیوان، معاون مدیر اداره اطلاعات ملی آمریکا، دنیس مک دونو، رئیس دفتر کاخ سفید و لیزا مناکو و بن رودس مشاوران امنیت ملی خود مورد بحث قرار داده است. با این حال اشاره‌ای به تماس وی با چاک هاگل وزیر دفاع و سوزان رایس مشاور امنیت ملی وی نشده است.

 

جو بایدن معاون اوباما نیز اعلام کرد که ظاهرا هواپیمای مالزیایی که از شهر آمستردام عازم کوالالامپور بوده نه بر اثر حادثه بلکه بر اثر اصابت موشک سقوط کرده است.

 

اوباما همچنین در سخنان دیگری که در شهر ویلوینگتون آمریکا مطرح کرد گفت که در حال حاضر ما در تلاش هستیم تا مشخص کنیم در این حادثه هیچ شهروند آمریکایی سوار این هواپیما بوده است یا خیر.

 

وی افزود: من به تیم امنیت ملی خود دستور داده‌ام تا با دولت اوکراین از نزدیک در ارتباط باشد. آمریکا هر گونه کمکی را که بتواند برای مشخص شدن آنچه که رخ داده و علت آن انجام خواهد داد.

 

در عین حال جان مک کین، سناتور جمهوری خواه آمریکایی نیز گفت: آمریکا باید آنچه که اتفاق افتاده را در عرض چند ساعت فهمیده و در عرض چند دقیقه پاسخ این اقدام را ارائه دهد و اگر مشخص شود جدایی طلبان اوکراینی این کار را انجام داده‌اند باید به بلافاصله به مسلح ساختن نیروهای دولتی اوکراین بپردازند.

 

مک کین گفت: ما باید به اوکراینی‌ها سلاح بدهیم در حالی که با عرض شرمندگی تاکنون از این کار سر باز زده‌ایم. این به وضوح تاثیر چشمگیری بر روابط ما با روسیه خواهد داشت.

 

دفتر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در بیانیه‌ جداگانه‌ای گفت: وی رئیس جمهوری آمریکا را در جریان گزارش‌های دریافتی از سوی مراکز کنترل ترافیک هوایی پیش از مکالمه هر دو رهبر قرار داده است.

 

همچنین خبرگزاری شینهوا گزارش داد که یک مقام بلند پایه آمریکایی تایید کرده که هواپیمای مسافربری مالزیایی با اصابت موشک در نزدیکی مرز روسیه با اوکراین سقوط کرده است.

 

این مقام آمریکایی به شبکه سی ان ان گفته است که یک سیستم راداری مشاهده کرده که یک موشک زمین به هوا در این منطقه شلیک شده و پیش از سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی به رهگیری این هواپیما پرداخته است.

 

به گفته این مقام آمریکایی یک سیستم راداردیگر نیز در زمان اصابت موشک به هواپیمای مسافربری مسیر حرکت موشک را ثبت کرده است.

 

شبکه سی ان ان گزارش داد که آمریکا در حال بررسی مسیر شلیک این موشک است تا مشخص کند حمله از چه منطقه‌ای انجام شده و هنوز مسئول این اقدام را نمی‌تواند مشخص کند.

 

روزنامه واشنگتن پست آمریکا نیز به نقل از یک مقام این کشور گفت که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تایید کردند که اصابت موشک زمین به هوا عامل سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی بوده است.

 

بر اساس اعلام مقامات مالزیایی بر اثر این حادثه 154 شهروند هلندی، 43 شهروند مالزیایی، 12 اندونزیایی، 9 انگلیسی، چهار آلمانی و چهار بلژیکی، سه فیلیپینی و یک کانادایی کشته شده‌اند.

 

در واکنش به این واقعه خبرگزاری آسوشیتدپرس از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نقل کرده که: “دولت سرزمینی که این واقعه در آسمان آن رخ داده باید مسئولیت این واقعه را بر عهده گیرد”.

 

پوتین همچنین گفته است: این تراژدی روی نمی‌داد اگر در این مناطق صلح برقرار می‌شد و حملات جدید ارتش اوکراین در مناطق جنوب شرقی اوکراین از سر گرفته نمی‌شد.

 

این در حالی است که هر دو طرف درگیر، جدایی طلبان هوادار روسیه و ارتش اوکراین یکدیگر را مسئول هدف قرار دادن این هواپیما دانسته و می‌گویند که هیچ‌یک در وقوع این حادثه دست نداشته‌اند.

 

رئیس جمهوری اوکراین این حادثه را یک اقدام تروریستی توصیف کرده و آن را به شورشیان هوادار روسیه در شرق کشورش نسبت داده است.

 

پائولو کلیمکین، وزیر خارجه اوکراین مدعی است به شنود تلفنی دسترسی دارد که “اثبات می‌کند” هواپیمای مسافربری خطوط مالزی توسط جدایی طلبان هوادار روسیه هدف قرار گرفته است.

 

همزمان وزیر دفاع اوکراین هم اعلام کرده که هیچ جت جنگنده‌ای در آسمان حوالی این واقعه در حال پرواز نبوده و هیچ موشک زمین به هوایی هم از سوی ارتش اوکراین پرتاب نشده است.

 

آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو گفت از شنیدن این خبر “عمیقا شوکه شده” و نسبت به پیامدهای این واقعه ابراز نگرانی کرده است.

 

نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی در صفحه توییر خود نوشته است: “من از گزارش‌های رسیده مبنی بر سقوط این هواپیما شوک شده‌ام. ما تحقیقات در این زمینه را فورا آغاز می‌کنیم.”

 

رزاق با انتشار عکسی از جلسه اضطراری کابینه خود خبر داده و اعلام کرده در گفتگو با رئیس جمهوری اوکراین از او شنیده که کی‌یف مشغول رایزنی با شورشیان در شرق اوکراین است تا به منظور عملیات تجسس و جمع آوری بقایای هواپیمای ساقط شده، راه دسترسی به این منطقه هموار شود.

 

همزمان هشام الدین حسین، وزیر دفاع مالزی که مسئول رسیدگی به مسئله ناپدید شدن پرواز ام-اچ ۳۷۰ در ماه مارس بود، در صفحه توییتر خود تقاضا کرده است که همه آرامش خود را حفظ کنند و گفته است که او با همکاری وزرای خارجه، حمل و نقل و نخست وزیر کشور سرگرم بررسی حادثه اخیر هستند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین