امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۷:۳۱ Tuesday, 16 April 2024

ظریف: تهدید و زور در دنیای امروز جایگاهی ندارد

ظریف: تهدید و زور در دنیای امروز جایگاهی ندارد

وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: تا قبل از برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل باید تحولاتی در حوزه مذاکره با 1+5 اتفاق بیفتد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، محمدجواد ظریف در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره دستور کار سفرهای جداگانه پادشاه عمان و معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل به تهران گفت: پادشاه عمان هم قصد داشت اولین مقام خارجی باشد که پس از مراسم تحلیف آقای روحانی به تهران می‌آید و هم به عنوان یک اقدام نمادین سفر خود را انجام داد، ضمن اینکه همکاری‌های مختلف در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و تجاری و بحث‌های منطقه‌ای نیز بررسی شد. دیدگاه ما و عمان نسبت به خطرات و تهدیدات منطقه به هم نزدیک است که در این سفر در این زمینه‌ها هم رایزنی شد.

 

 

با معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل درباره سوریه مذاکره کردیم

وی همچنین با بیان اینکه “در سفر معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل درباره موضوع سوریه رایزنی شد”، تصریح کرد: معاون سیاسی بان‌کی‌مون ماموریت ویژه درباره سوریه و تحولات مصر داشت که در این زمینه با وی گفت‌وگو کردیم و بر مواضعمان درباره سوریه، ضرورت یافتن راه حل سیاسی و پایان یافتن دخالت خارجی و توقف کشتارها و جنگ و خونریزی تاکید کردیم.

 

 

امکان استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه باعث تاسف است

ظریف اضافه کرد: متاسفانه برخی این روزها فکر می‌کنند مساله سوریه راه حل نظامی دارد و ما خبرهای زیادی از تهدید به استفاده از زور می‌شنویم که واقعا نگران‌کننده است. مهم نیست این تهدیدها جدی باشد یا خیر، بلکه مساله این است که تعدادی از دولت‌ها به خودشان اجازه می‌دهند در قرن بیست و یکم مانند قرن نوزدهم رفتار کنند. فراموش کرده‌اند که کشورهای متمدن 60 سال پیش تصمیم گرفتند تهدید به استفاده از زور را از روی میز بردارند. قانون جنگل مدتهاست که از روابط بین‌المللی حدف شده است. امروز برخی از کشورها خود را همزمان در موضع قاضی و هیات منصفه و دادستان گذاشته‌اند و می‌خواهند تصمیم خود را اعمال کنند. بسیار باعث تاسف است که در سوریه جنگ وجود دارد و باعث تاسف است که حتی امکان استفاده از سلاح‌های شیمیایی ایجاد شده است.

 

وی با اشاره به اینکه “ایران قربانی سلاح‌های شیمیایی است”، افزود: بر این اساس، هیچ دولتی به اندازه ایران حق ندارد که استفاده از سلاح‌های شیمیایی را به هر شکل آن محکوم کند. برخی کشورها که اسناد اقداماتشان منتشر شده است، با وجود اینکه می‌دانستند رژیم صدام از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کند باز هم به وی اطلاعاتی می‌دادند که در استفاده از همان سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان در سردشت و حلبچه استفاده می‌کرد. آنها امروز به یک بهانه و بدون اینکه چیزی ثابت شده باشد و معلوم شود چه کسی مسئول این جنایت عظیم علیه بشریت است برای خود تصمیم می‌گیرند که جنایت دیگری مرتکب شوند و آن، تهدید به استفاده از زور است. تهدید به استفاده از زور در دنیای امروز هیچ جایگاهی ندارد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان در برابر این پرسش که “دلیل خصومت برخی کشورها و رژیم صهیونیستی با سوریه چیست؟” پاسخ داد: آنها می‌خواهند از شرایطی که متاسفانه در سوریه اتفاق افتاده است استفاده کنند تا به اهداف توسعه‌طلبانه یا دامن زدن به اختلافات داخلی خود برسند. برخی از این مشکلات نیز به دلیل تصور اشتباه نوعی رقابت است در حالی که ما منافع و نگرانی‌های مشترکی با همسایگانمان داریم.

 

 

لشکرکشی به منطقه را نمی‌توانیم تحمل نمی‌کنیم

 

ظریف ادامه داد: اینکه در منطقه ما جنگ داخلی، کشتار و قتل انسان‌های بی‌گناه رخ می‌دهد موجب نگرانی است. کشتن حتی یک انسان جرم است و حتی استفاده از کمترین سلاح شیمیایی نیز جرم بین‌المللی است که باید در هر شکل و به هر صورت آن محکوم شود. ایران به هیچ وجه آمادگی ندارد که استفاده از سلاح‌های شیمایی را تحمل کند اما آمادگی ندارد که این را هم تحمل کند که گروهی از کشورها به خود اجازه دهند که با وجود سابقه‌شان به یک بهانه یا بهانه دیگری به منطقه لشکرکشی کنند و انسان‌ها را به خاک و خون بکشند و افراط را در منطقه ترویج دهند و منطقه را به پرتگاه خشونت و درگیری ببرند که حتما آثار و تبعات آن از مرزهای مصر و سوریه فراتر می‌رود و دامن کشورهای منطقه و حتی خارج از منطقه را خواهد رفت. به آقای فلتمن گفتم تبعات هرگونه ماجراجویی و دخالت خارجی حتما فراتر از مرزهای آن کشور خواد بود و کل منطقه را به آتش می‌کشد و نمی‌تواند در منطقه ترویج داده شود. افراط و خشونت حد و مرز نمی‌شناسد و در یک منطقه نمی‌تواند محصور شود.

 

وی درباره اینکه آیا پیامی از سوی معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل و پادشاه عمان به ایران منتقل شده است؟، گفت: شأن پادشاه عمان بالاتر از این است که پیام بیاورد. ما روش‌های رسمی از طریق دولت سوئیس که حافظ منافع آمریکاست داریم که پیام‌ها را منتقل می‌کند، اما با توجه به اینکه ایران و آمریکا 35 سال است که با هم ارتباط ندارند، برخی کشورهایی که با دو طرف ارتباط دارند برداشت‌هایشان را از دیدگاه‌های دو طرف به همدیگر منتقل می‌کنند که من اسم آن را انتقال پیام نمی‌گذارم بلکه بیشتر به عنوان انتقال برداشت‌ها و کمک به فهم بیشتر شرایط می‌دانم.

 

وزیر خارجه ادامه داد: درست است که آقای فلتمن شهروند آمریکاست و قبلا در وزارت خارجه آمریکا بوده است اما در یک مجمع بین‌المللی مشغول فعالیت است. سفر فلتمن به ایران به عنوان معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل بود و در این قالب هم با ما گفت‌وگو کرد.

 

 

متاسفم که برخی همسایگان گفته‌اند باید برای سوریه راه حل نظامی پیدا کرد

وی با تاکید بر اینکه “سازمان ملل می‌تواند نقش برجسته و محوری در پایان دادن به خشونت‌ها ایفا کند”، تصریح کرد: باید به دنبال راه حل سیاسی بود و روشی یافت که همه گروه‌ها در سوریه بتوانند با هم زندگی کنند. این بازی خطرناک خارجی است که گروه‌ها را به جان هم انداخته است. برخی فکر می‌کنند که سوریه راه حل نظامی دارد. بسیار متاسفم که می‌شنوم برخی از همسایگان ما گفته‌اند باید برای سوریه راه حل نظامی پیدا کرد. این نشان‌دهنده این است که اصلا درک صحیحی از شرایط منطقه ندارند.

 

 

با نیروی نظامی و سرکوب نمی‌شود مشکلات را حل کرد

امروز نمی‌شود برای مشکلات پاسخ نظامی پیدا کرد بلکه باید پاسخ‌هایی از طریق همکاری و یافتن منافع مشترک پیدا کرد؛ بویژه در داخل یک جامعه و شهر اگر بخواهید با نیروی نظامی و سرکوب رفتار کنید، آتشی را ایجاد می‌کنید که هیچ‌گاه متوقف نخواهد شد. با نیروی نظامی و سرکوب نمی‌شود مشکلات را حل کرد. این تصور که می‌شود برای سوریه راه حل نظامی یافت، واهی و باطل است و باید سازمان ملل نقش خود را ایفا کند و این تصور را پایان دهد تا گروه‌های مختلف سوری راه حلی بیابند که مورد توافق همه باشد.

 

 

افراطی‌ها برای آمریکا در سوریه دام پهن کرده‌اند

ظریف درباره اینکه “آیا تحرکات و سفر خاصی درباره مساله سوریه خواهید داشت؟ اظهار کرد: گفت‌وگوهای تلفنی در این رابطه داشته‌ام و امروز و فردا این گفت‌وگوها ادامه خواهد داشت. مشغول رایزنی گستره هستیم که مانع وقوع فاجعه‌ای شود، چراکه این تله‌ای است که افراطی‌ها برای آمریکایی‌ها و دیگران ایجاد کرده‌اند. به نظر می‌رسد تله و دام بسیار بد و خطرناکی برای آمریکا ایجاد کرده‌اند و اگر اوباما در این دام گرفتار شود، حتما خاطره بسیار بدی را از دوران ریاست‌جمهوری‌اش برای مردم به جای خواهد گداشت.

 

 

از معاونت بین‌الملل ریاست جمهوری استفاده نمی‌کنیم

وی در ادامه در برابر این پرسش که “آیا همچنان معاونت بین‌الملل ریاست جمهوری کار خود را دنبال می‌کند، چون آقای سعیدلو گفته است که کار خود را در این حوزه انجام می‌دهد؟” پاسخ داد: آقای روحانی قصد ندارند از این معاونت استفاده کنند و موضوعات سیاست خارجی به وزارت خارجه سپرده می‌شود.

 

 

تا پیش از مجمع عمومی سازمان ملل باید تحولاتی در مذاکره با 1+5 اتفاق بیفتد

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از صحبتهایش با بیان اینکه “به دنبال جنگ با هیچ کشوری نیستیم”، درباره زمان دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 گفت: در فاصله تعیین سازوکار مذاکراتی کشورمان تا زمان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل که حدود یک ماه دیگر انجام می‌شود، تحولاتی باید در حوزه مذاکره اتفاق بیفتد.

 

ظریف ادامه داد: خانم اشتون در تماسی که برای تبریک با من داشت اعلام کرد که آمادگی دارند این گفت‌وگوها انجام شود که تاکید کردم مهم، شکل دادن به اراده سیاسی است. در ایران این اراده وجود دارد. آنها نیز باید این اراده سیاسی را در خود شکل دهند.

 

وی همچنین تاکید کرد: رهبران سیاسی در کشورهای طرف مقابل ما نباید دنباله‌روی سروصداهای یک گروه اندک پر سروصدا و گروه‌های خواهان تنش باشند.

 

 

از توانمندی بانوان در سیاست خارجی بهره می‌بریم

وزیر خارجه در ادامه درباره انتخاب نماینده ایران در سازمان ملل گفت: آقای خزاعی نماینده کنونی ایران در سازمان ملل شش سال است که این وظیفه سنگین را بر عهده دارند. بالاخره این وظیفه در وزارت خارجه می‌چرخد و درباره جانشین ایشان هنوز تصمیم‌گیری نشده است.

 

وی درباره انتخاب سخنگوی زن برای وزارت امور خارجه نیز گفت: اعتقاد دارم که بانوان فرهیخته و توانمند باید در همه حوزه‌ها از جمله سیاست خارجی نقش داشته باشند و تصویر واقعی از جامعه مسلمان و معتقد ایرانی را به دنیا نشان دهند. در کنار آن معتقدم استفاده از ظرفیت‌های همه همکاران باید بر اساس توانمندی‌ها و تخصص‌هایشان باشد. وقتی مدیران جدید وزارت خارجه را اعلام می‌کنیم باید نقش زنان در آن برجسته باشد؛ چه در حوزه سخنگویی و چه در حوزه‌های دیگر. البته تعییر سفرا صرفاً در اختیار وزارت خارجه نیست و سفیر را به پیشنهاد وزیر خارجه، رییس‌جمهور انتخاب می‌کند. پیشنهادهایی را برای برخی سفارت‌ها از بین بانوان توانمند ارائه می‌دهیم تا نتایج آن اعلام شود و امیدواریم مثبت باشد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به این پرسش که ممکن است نام بانوی سخنگوی وزارت خارجه را بفرمایید، گفت: من هنوز نگفتم که سخنگو قرار است خانم باشد و شما یک مرحله جلوتر رفتید و نام وی را می‌پرسید. اجازه دهید تمام معاونان و مدیریت وزارت خارجه را در چند روز آینده اعلام کنم.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین