امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۲ Friday, 19 April 2024

ظریف : دیدار با آمریکایی‌ها را نه هدف می‌دانیم نه حوزه ممنوعه

ظریف : دیدار با آمریکایی‌ها را نه هدف می‌دانیم نه حوزه ممنوعه

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه دیدار با آمریکایی‌ها را نه هدف می‌دانیم نه حوزه ممنوعه تاکید کرد که رسیدن به توافق با 1+5 ممکن است.

 

وی همچنین گفت: دولت آمریکا روز قبل از اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دیدار با مقامات ایران ابراز تمایل کرد اما فرصت کافی برای انجام هماهنگی‌های لازم وجود نداشت تا متوجه شویم که این دیدار صرفاً نمایشی نیست.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا، محمد جواد ظریف که شب گذشته به صورت ویدئو کنفرانس از نیویورک در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری شرکت کرده بود، با بیان اینکه سخنرانی رییس جمهور در سازمان ملل در واقع تلاشی از سوی ایران برای بیان دیدگاه‌های کشور بر اساس سیاست امید و تدبیر دولت روحانی بود خاطرنشان کرد: در این سخنرانی رییس جمهور این واقعیت را برای دنیا نشان داد که آرمان ها و منافع ملی ما در یک جهت و برای پیشبرد صلح جهانی و جلوگیری از جنگ و خون‌ریزی و افراط است و پیشنهاد ایشان به جامعه بین المللی برای مقابله با جنگ و افراط به عنوان یک حرکت جدیدی است که انشاءالله با پیگیری‌هایی که خواهد شد در مقالات، سمینارها و در گفتمان سیاسی به عنوان یک حرکت جدی که هم پایگاه مردمی و هم پایگاه سیاسی دارد قابل طرح و پیگیری خواهد بود.

 

ظریف در پاسخ به این پرسش که ریشه تغییر لحن مقامات اروپایی و غربی در قبال ایران چه بود گفت: مردم ما با حضور در انتخابات در واقع شرایط جدیدی را سامان داده و نشان دادند به جمهوری اسلامی ایران اعتماد دارند و رأیشان را در اختیار جمهوری اسلامی قرار می دهند و از طریق صندوق های رأی دیدگاه خود را چه برای ادامه یک سیاست و یا تغییر سیاست در چارچوب نظام جمهوری اسلامی تثبیت می کنند که این شرایط در منطقه ما هیچ نمونه ای ندارد.

 

ظریف با بیان اینکه ایران در بیش از سی سال گذشته قدرت عظیم مردمی داشته است ادامه داد: با بازسازی سرمایه اجتماعی در انتخابات اخیر حرکت جدیدی شروع شد و مردم با هوشمندی و انتخاب بسیار خرمندانه دیدگاه تدبیر و امید را انتخاب کردند که دیدگاه مقابله با خشونت و افراط در سطح جهان است.

 

وی افزود: آقای روحانی در واقع پیام مردم ایران را که در صندوق رأِی منعکس شده بود در سازمان ملل برای افکار عمومی به شکل بسیار شیوایی بیان کرد که مورد استقبال قرار گرفت و توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد.

 

وی در پاسخ به این پرسش که در روزهای گذشته بیش از 30 ملاقات داشته اید، تاثیر دیپلماسی نوین ایران را چگونه ارزیابی می کنید، اظهارکرد: من در چند ملاقات بسیار مهم با رئیس جمهور همراه بودم، از جمله در ملاقات با رییسان جمهور فرانسه، اتریش و لبنان و البته به دلیل اینکه خودم هم تعداد زیادی ملاقات داشتم نتوانستم در همه ملاقات های رئیس جمهور حضور داشته باشم؛ تا کنون حدود 30 ملاقات داشتم و قرار است در روزهای آینده نیز ملاقات‌های بیشتری با وزرای خارجه کشورهای غربی، اسلامی، در حال توسعه و آسیایی داشته باشم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: آنچه در همه ملاقات ها دیده می شود این است که ایران را به عنوان یک بازیگر عمده در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شناسایی می کنند و می بینند که حرف برای گفتن داریم.

 

وزیر خارجه کشورمان توضیح داد: اینکه حرف خودمان را می زنیم و از موضع استقلال با اعتماد به نفس و خودباوری دیدگاه منطقی و معقولی بیان می کنیم و نیازی نداریم که از ادبیات خشن و لحن تهدید و تند استفاده کنیم و می توانیم با لحن منطقی منطبق بر حقوق بین الملل مواضعی که بسیاری از دولت ها و کشورها و مردم جهان آن مواضع را از آن خود می‌دانند با لحن و زبان قابل پذیرش ارائه کنیم، شرایطی است که مورد استقبال قرار می گیرد.

 

ظریف با بیان اینکه وزرای خارجه در دیداربا وی، برداشت‌های مثبتی داشته اند افزود: به شما اطمینان می دهم که در همه ملاقات‌ها بر حقوق ملت ایران تکیه کردیم اما با لحنی بیان کردیم که برای وزرای خارجه منطقی و عقلانی بود.

 

وی با بیان اینکه این شیوه در مذاکرات فردا با 1+5 نیز به همین شکل خواهد بود، تصریح کرد: در مذاکره با خانم اشتون نیز همین شیوه را داشتیم و امیدواریم دیدگاه ایران را بدون وارد شدن به حاشیه هایی که می تواند مورد سوء استفاده مخالفین و مغرضین ما قرار گیرد و جنگ طلب ها را در پیشبرد سیاست شان یاری کند، بیان و ازمنافع مردم حمایت و حراست کنیم و وضعیت معیشتی مردم را از همین طریق بهبود ببخشیم.

 

ظریف، درباره نشست ایران و 1+5 که قرار است پنجشنبه در نیویورک در سطح وزرای امور خارجه برگزار شود، گفت: این جلسه یک جلسه محتوایی در سطح وزرای خارجه برای نشان دادن اراده سیاسی است و ایران این اراده سیاسی را دارد که موضوع هسته یی را بر اساس احترام به حقوق مردم ایران و رفع هرگونه نگرانی معقول بین الملی به پیش ببرد.

 

وی گفت:‌ کاملا هم ممکن می دانیم که در یک فاصله زمانی کوتاه به یک راه حل جامع برسیم و ضمن توافق بر یک راه حل جامع، گام‌های متعددی هم که مورد نظر دو طرف و به صورت گام به گام باشد به پیش ببریم،این اقدام دومرحله ای، یعنی توافق بر یک راه حل جامع و قرار دادن این راه حل جامع به عنوان هدف مشترک و سپس توافق بر اقدامات مرحله‌ای با هدف رسیدن به مرحله نهایی در یک فاصله زمانی کوتاه مدت می تواند از دید ما ایجاد اعتماد کند.

 

وی ادامه داد: به این موضوع امیدوارم و از آنچه که این روزها در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و ملاقات ها شنیده‌ام به نظر می‌رسد کشورهای عضو 1+ 5 این آمادگی را دارند که با همین دیدگاه وارد مذاکرات شوند، این جلسه به عنوان شروع و برای نشان دادن اراده سیاسی است .

 

ظریف همچنین گفت: در مورد سطح و زمان نشست‌های بعدی مذاکرات ما ادامه دارد، امیدواریم در نیمه ماه اکتبر(اواخرمهر ماه) دور بعدی مذاکرات به همین شکل و دیدگاه پیش رود و درباره سطح انجام مذاکرات هنوز در حال رایزنی هستیم.

 

وزیر امور خارجه کشورمان درباره اقدامات رژیم صهیونیستی و تلاش های ضد ایرانی آنها و اینکه مقامات غربی همراه با هیات اسرائیلی جلسه را در هنگام سخنرانی رئیس جمهور ایران ترک نکرده‌اند تصریح کرد: آنچه در زمان سخنرانی دیدم این بود که تنها صندلی خالی مربوط به رژیم صهیونیستی بود که در اجلاس شرکت نکرده بودند، چون می دانستند امسال دیگران با آنها اجلاس را ترک نمی‌کنند و دیگر نمی‌توانند با یک بازی تبلیغاتی مظلوم نمایی، حمایت غرب را از ظلم‌ها و تجاوزاتش کسب کنند و باج خواهی که در طول حدود 60 سال گذشته از این طریق از کشورهای غربی و دیگر کشورها داشت داشته اند را اعمال کند.

 

ظریف افزود: اسرائیلی ها تصمیم گرفتند از ابتدا در زمان سخنرانی دکتر روحانی در مجمع حضور نداشته باشند چون می‌دانستند که نمایش هر ساله درباره ترک سالن همزمان از سوی تعدادی از هیات‌ها اتفاق نمی‌افتد و حتی شاهد بودیم در زمان نزدیک شدن به سخنرانی روحانی بسیاری از هیات ها که در سالن حضور نداشتند و یا در حال مذاکرات دو جانبه بودند وارد سالن شدند و پشت صندلی‌هایشان قرار گرفتند و این در حالی است که در زمان مجمع عمومی به جز اجلاس اول افتتاحیه که همه هیات‌ها یا در سطح رئیس یا بالاتر شرکت می‌کنند ایران نیز به همین دلیل در سطح وزیر خارجه در اجلاس افتتاحیه شرکت کرد و در باقی موارد در مجمع عمومی عده کم تری حضور می‌یابند اما ما شاهد بودیم بسیاری از روسا و نمایندگان دائم برای شنیدن سخنرانی آقای رییس جمهوری وارد سالن شدند.

 

وزیر امور خارجه تصریح کرد: دکتر روحانی در مورد جنایات رؤیم صهیونیستی علیه فلسطین پیام جمهوری اسلامی و مواضع کشورمان را اعلام کرد؛ ایشان تاکید کرد که استفاده از کلمه “آپارتاید” برای اشاره به جنایاتی که در فلسطین می‌گذرد وزن کمی دارد و این نشان دهنده توان جدی حقوقی و سیاسی برای مقایسه کردن و تصویر سازی از جنایات بر مردم فلسطین است بدون اینکه برای جنایتکاران راه فرار و امکان مظلوم نمایی ایجاد شود.

 

ظریف درباره رایزنی‌هایش درباره سوریه در دیدار با وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه و ترکیه با وجود اختلاف دیدگاه برای راه حل بحران سوریه گفت: متاسفانه فاجعه‌ای که امروز در سوریه رخ می‌دهد و بیش از 2 سال است که مردم این کشور را قربانی بسیار ناگوار کرده است، موضوع اصلی مجمع امسال است، دستور کار مجمع بسیاری از موضوعات را درخود دارد اما فضای مجمع عمومی و حواشی آن در واقع شرایط ویژه ای است، همه گفتند ایران از جهت مثبت ستاره مجمع عمومی است و متاسفانه وضعیت سوریه از دیدگاه منفی موضوع قالب در همه بحث ها است.

 

ظریف افزود: در همه دیدارها چه در دیدارها با سه وزیر خارجه غربی و چه با دوست و برادرم وزیر خارجه ترکیه – که متاسفانه در این موضوع با هم اختلاف نظر داریم – و چه با وزیر خارجه روسیه – که دیروز گفت وگوی بسیار طولانی داشتم – بحث سوریه موضوع اصلی مذاکرات بوده است.

 

وی افزود: در بحث‌ها چند محور را مورد تاکید قرار دادیم، استفاده از سلاح شیمیایی در هر شکل آن و بدون توجه به عاملین استفاده و یا قربانیان آن از نظر ما محکوم است، این موضع قطعی نظام ایران است و رهبری انقلاب و رئیس ‌جمهور و مردم ایران هم که به عنوان قربانیان سلاح های شیمیایی هستند بیشترین تأکید و اصرار را بر این موضوع داشته اند که سلاح شیمیایی نباید دیگر دراین منطقه استفاده شود.

 

ظریف با بیان اینکه پذیرش کنوانسیون منع گسترش سلاح های شیمیایی از سوی سوریه یک حرکت خوب است که باعث شد صدای طبل‌های جنگ کاهش پیدا کند، تاکید کرد: بر اساس مصوبات شورا و قطعنامه 1540 شورای امنیت، سلاح‌های کشتار جمعی در دست گروه‌های غیرحکومتی از جمله گروه‌های افراطی و تکفیری که در سوریه هستند از هر خطر دیگری در این حوزه جدی تر و شدید تر است و هر برنامه ریزی بین المللی باید شامل خلع سلاح گروه های تکفیری هم بشود که این موضوع مورد توافق همه طرف‌هایی بود که با آنها ملاقات داشتم.

 

وی ادامه داد: موضوع دیگری که همه درباره آن اتفاق نظر داشتند این بود که برای سوریه باید راه حل سیاسی پیدا شود، خوشحالم که همه این موضوع را می دانند که سوریه راه حل نظامی ندارد، ما معتقدیم باید هرچه سریعتر مسیر مذاکرات در سوریه هموار شود و سوری ها با یکدیگر وارد مذاکره شوند، در این زمینه ضمن اینکه بر اصل نبودن راهکار نظامی توافق هست ممکن است در جزئیات به ویژه از طرف کسانی که از برخی گروه ها حمایت می کنند دیدگاه ها ی ویژه ای داشته باشند.

 

ظریف با اشاره به اینکه رئیس جمهور فردا قرار است با دبیر کل سازمان ملل و اخضر ابراهیمی نماینده وی در موضوع سوریه دیدار کند، افزود: در این دیدارها تاکید می‌کنیم که منافع ایران در صلح و مراجعه به آراء مردم سوریه است، ما برای منافع خود و کمک به حل بحران سوریه از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم.

 

به گزارش ایسنا ظریف در ادامه در پاسخ به این پرسش که رسانه های غربی درباره احتمال دیدار در حاشیه ضیافت ناهار خبرهایی نوشته بودند و وقتی که این دیدار انجام نشد، عنوان کردند که ایرانی‌ها گفته‌اند زمان لازم برای هماهنگی وجود نداشته است گفت: ما همواره اعلام کرده‌ایم که موضوع مهم، اراده سیاسی برای یافتن راه حل مشکلات است، همواره گفته‌ایم که موضوع این دیدار را نه یک هدف می‌دانیم و نه یک حوزه ممنوعه. این دیدار، ممکن بود، در صورتی که آمادگی و هماهنگی لازم برای آن ایجاد می‌شد و شاید می توانست یک شروع خوب باشد.

 

وی با بیان اینکه “آقای روحانی با اصل دیدار مشکلی نداشت”، گفت: رییس‌جمهور تاکید دارد که آنچه در جهت منافع ملی و پیشبرد آرمانها و اهداف ایران باشد در حوزه اختیارات خود پیگیری خواهد کرد؛ بنابراین اصل دیدار آنقدر مهم نبود که محتوایش برای ما اهمیت داشت زیرا ما اینجا به دنبال کارهای نمایشی نیستیم بلکه به دنبال این هستیم که منافع مردم را تامین کنیم.

 

ظریف افزود: دولت آمریکا روز قبل از اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای دیدار با مقامات ایران ابراز تمایل کرد اما فرصت کافی برای انجام هماهنگی‌های لازم وجود نداشت تا متوجه شویم که این دیدار صرفاً نمایشی نیست.

 

وی تاکید کرد: فرصت کافی نبود تا مطمئن شویم این دیدار صرفاً یک حرکت نمایشی نیست بلکه حرکتی جدی برای رفع مشکلات و گامی رو به جلو و حداقل، نشان دادن اراده سیاسی است.

 

وزیر امور خارجه در ادامه با اشاره به اظهارات اوباما در نشست مجمع عمومی سازمان ملل تصریح کرد: با برخی دیدگاههایی که مطرح شد اختلاف نظر جدی داریم اما صحبت‌های نسبتاً معتدل‌تری در مقایسه با گذشته از سوی اوباما مطرح شد، اگر این صحبت‌ها مبنای یک سیاست جدی از سوی آمریکا برای رفع سوءتفاهم ها با ایران و رفع نگرانی مردم ایران از حرکتهای ایالات متحده باشد، شاید بیش از یک دیدار بتواند برای حل مشکلات کمک کند.

 

ظریف در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود، درباره نشست روز پنجشنبه با 1+5 اظهار کرد: در این نشست بصورت واضح تر خواهیم دید که وزیر امور خارجه اروپا با چه دیدگاه و گرایشی در جلسه حضور خواهد یافت و چگونه می خواهد کار را پیش ببرد و آیا اراده سیاسی و تمایل دارد که موضوع هسته‌ای را به سمت یک راه حل که منافع همه دنیا و صلح و امنیت بین المللی و حقوق مردم ایران در آن رعایت شود پیش ببرد.

 

وی در عین حال تاکید کرد: نشانه هایی وجود دارد که ایشان این تمایل را در اجلاس پنجشنبه ابراز خواهد کرد و اگر اینگونه باشد به نظر می‌رسد مسیر خوبی پیش رو داشته باشیم و بتوانیم کار را به پیش ببریم.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سئوال که آیا شما در جریان ملاقات با مقامات غربی یک اراده سیاسی در آنها برای واقع بینی در برابر مردم ایران دیدید، گفت: آنچه می توانم ببینم این است که لحن صحبت ها کاملا عوض شده است، در سال های گذشته طرف‌های مذاکره با ایران کمتر غربی‌ها بودند، اما در دو سه روز گذشته آنقدر درخواست مذاکره از جانب کشورهای غربی برای رئیس جمهور و بنده بوده است که نتوانستیم برای برخی از این دیدارها فرصتی پیدا کنیم و این موضوع نشان دهنده تغییر جهت گیری و دیدگاه و انشاءالله تغییر واقعی در رفتار آنها خواهد بود.

 

ظریف تصریح کرد: نکته قابل توجه در اجلاس، استقبال و اقبالی است که نسبت به ریاست جمهوری و بنده وجود داشت و امیدواریم اگر این حرکت به عنوان شروعی برای اقدامات عملی و حرکت به سمت راه حل تلقی شود، بتوانیم آینده بهتری برای مردم ایران و صلح و ثبات در منطقه و جهان داشته باشیم.

 

وی در پایان گفت: از همه تقاضا می کنم که برای پیشبرد سیاست‌های ایران و دفاع از منافع و توفیق در خدمت به این مردم خوب برای ما دعا کنند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین