امروز: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۸ Thursday, 25 April 2024

عبدالله و غنی: آماده رفتن به دور دوم هستیم

عبدالله و غنی: آماده رفتن به دور دوم هستیم

در حالی که آماری رسمی از نتایج رای گیری در افغانستان اعلام نشده است، دو نامزد ریاست جمهوری که در منابع غیر رسمی به عنوان پیشتازان انتخابات مطرح هستند، می‌گویند اگر برنده انتخابات در مرحله اول مشخص نشود، آماده رفتن به دور دوم هستند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، عبدالله عبدالله و اشرف‌غنی احمدزی، در گفت‌وگوهای جداگانه به بی‌بی‌سی گفتند که مردم انتظار دارند انتخابات ریاست جمهوری یک برنده روشن داشته باشد.

 

سه روز پس از انتخابات شانزدهم فروردین که حدود هفت میلیون نفر در آن شرکت کردند، برخی این احتمال را مطرح کرده‌اند که شاید هیچ‌ کدام از ۸ نامزد این انتخابات نتواند برنده قطعی دور اول باشد.

 

در پایان رای‌دهی روز شنبه، اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله هر دو ادعا کردند که پیروز این انتخابات هستند اما این دو نامزد، حالا می‌گویند ترجیح می‌دهند کمیسیون مستقل انتخابات نتیجه رسمی را اعلام کند. در همین حال، این کمیسیون امروز اعلام کرد که نتایج اعلام شده در منابع خبری و شبکه‌های اجتماعی، “درست نیست” و نتایج هنوز نهایی نشده است.

 

کمیسیون مستقل انتخابات در حال شمارش آرائی است که از ولایات به مرکز می‌رسند.

 

پس از آنکه یک کامیون پر از برگه‌های رای در ولایت قندز در شمال شرق افغانستان منفجر شد، کمیسیون مستقل افغانستان اعلام کرد که احتمالا برگه‌های رای را از این پس با کمک هلی‌کوپتر به کابل منتقل خواهند کرد.

 

انتظار می‌رود نتیجه اولیه انتخابات تا دو هفته دیگر اعلام شود.

 

چند روز مانده به اعلام نتیجه اولیه انتخابات، عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی می‌گویند امیدوارند نهادهای برگزارکننده انتخابات با دقت و صداقت به شکایت‌های انتخاباتی رسیدگی کنند.

 

“ائتلاف نمی‌کنیم”

این دو نامزد انتخابات که منابع غیررسمی بیشترین شانس را برای پیشتازی آنها قائل هستند، گفته‌اند در صورتی‌ که به دور دوم انتخابات بروند، با رقیب احتمالی خود ائتلاف نخواهند کرد.

 

عبدالله گفت: “مردم افغانستان باید از حق‌شان محروم نشوند. اگر انتخابات برود به دور دوم، مردم حق دارند باز بروند پای صندوق‌های رای و رای خود را به نامزد خود بدهند. ولی ما درباره یک احتمال صحبت می‌کنیم.”

 

غنی گفت: “ما خبرهای خوبی دریافت می‌کنیم. از مردم تشکر می‌کنیم که به ما اعتماد کردند. ولی ترجیح می‌دهیم که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نتیجه نهایی را اعلام کند و این صلاحیتی است که قانون به کمیسیون مستقل انتخابات داده است.”

 

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در کلیک اعلامیه کوتاهی که در وبسایت رسمی خود منتشر کرده، گفته است آماری که از سوی منابع خبری و یا کاربران شبکه اجتماعی در مورد نتیجه انتخابات اعلام می‌شود نادرست است.

 

این کمیسیون گفته که “تا حال هیچ فیصدی نتایج در دفتر مرکزی کمیسیون مستقل انتخابات طی مراحل نگردیده” است.

 

این اعلامیه افزوده که ثبت نتایج رسیده از مراکز رای‌گیری از روز دوشنبه ۱۸فروردین آغاز شده اما اعلام نتایج تدریجی به دست آمده، وقت بیشتری را خواهد گرفت.

 

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان همچنین گفته است صفحه‌ای که به نام این کمیسیون روی شبکه اجتماعی فیس‌بوک ایجاد شده، جعلی است.

 

در یکی دو روز گذشته، آمار و ارقامی به عنوان نتایج اولیه انتخابات روی این صفحه منتشر شده است و بسیاری از کاربران فیس بوک و هواداران نامزدهای مختلف اقدام به بازنشر این آمار کرده‌اند.

 

زلمی رسول، یکی دیگر از نامزدان مطرح در این انتخابات نیز دیروز در یک کنفرانس خبری گفته که نتیجه رسمی انتخابات را خواهد پذیرفت اما پیش‌بینی کرده که اگر نتیجه انتخابات در مرحله اول مشخص نشود، او یکی از دو نامزد حاضر در مرحله دوم خواهد بود.

 

بسیاری از مردم افغانستان، موضوعات مربوط به انتخابات را با دقت دنبال می‌کنند؛ انتخاباتی که سرنوشت سیاسی افغانستان را مشخص خواهد کرد.

 

انتظار می‌رود تا چند روز دیگر و مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات، صف‌بندی‌های سیاسی هم روشن‌تر شود.

 

کارشناسان بر این باور هستند که در صورت کشیده شدن انتخابات به دور دوم، احتمالا بحث ائتلاف‌های سیاسی هم بیشتر مطرح خواهد شد و ممکن است نامزدانی که از دور حذف می‌شوند، برای حضور در نظام آینده، ناگزیر به ائتلاف با یکی از دو نامزد باقی مانده شوند.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین