امروز: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۴ Thursday, 25 April 2024

عراقچی:درباره موارد اختلافی بحث شد/ احتمال رسیدن به توافق وجود دارد

عراقچی:درباره موارد اختلافی بحث شد/ احتمال رسیدن به توافق وجود دارد

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای مذاکرات سه ساعته دکتر محمدجواد ظریف با خانم کاترین اشتون را مفید توصیف کرد و گفت: در این نشست درباره موارد اختلافی بحث شد اما هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که بطور جدی وارد متن آنها یا متن مشترک کلی شویم .

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز ، به نقل از ایرنا ، سیدعباس عراقچی در جمع خبرنگاران گفت: مقداری از اعتماد از دست رفته ما در این دور از گفت و گوها جلب شد و تقریبا سه ساعت بحث فشرده ای را که با خانم اشتون داشتیم، بسیار بحث مفیدی بود.

معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: برای اولین بار از دیروز تاکنون وارد محتوای مذاکرات شدیم و همان طور که قرار بود اول بر روی یکسری از مفاهیم که درک مشترک نسبت به آنها برای مذاکرات لازم است صحبت کردیم و بعد بتدریج نه اینکه وارد متن شویم ولی وارد محتوای مذاکرات شدیم.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه با بیان اینکه برخی موارد جدی مورد اختلاف است، افزود: در این جلسه به صورت کلی این موارد اختلافی مورد بحث واقع شد و هنوز به مرحله ای نرسیده ایم که به طور جدی وارد متن آنها یا متن قبلی و در حال کار بر روی کلیات اختلاف نظرها هستیم.

وی درباره اعتماد سلب شده از ایران در دور قبلی مذاکرات اظهار داشت: به هر حال یک مقداری اطمینان جلب شده است که خانم اشتون به عنوان نماینده هر 6 کشور در حال صحبت است و هر 6 کشور هم به ما اطمینان داده اند که از مواضع خانم اشتون حمایت می کنند و ایشان نماینده تام الاختیار آنهاست.

عراقچی خاطرنشان کرد: البته به هر حال هم برای نماز و ناهار و هم برای اینکه خانم اشتون یک مشورتی با سایر اعضا داشته باشند، یک توقفی در مذاکرات داشتیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به سوالی در خصوص اخبار منتشر شده درباره حضور مجدد وزیر امور خارجه آمریکا در مذاکرات گفت: به هر حال این طور که ما داریم می بینیم وزرای خارجه آمادگی های اولیه را دارند پیدا می کنند تا مانند دور قبلی مذاکرات غافلگیر نشوند.

معاون وزیر امور خارجه گفت: احتمال رسیدن به توافق وجود دارد و لازمه آن این است که انعطاف پذیری از طرف مقابل نشان داده شود و ما بتوانیم به سرعت روی متن به تفاهم برسیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه قدر احتمال دارد درباره موارد اصلی دو طرف به توافق برسند، گفت: فضا در مجموع فضای مثبتی است و اراده در طرفین برای حل موضوعات دیده می شود ولی این اراده هنوز به مرحله عمل نرسیده است.

عراقچی افزود: احتمال توافق وجود دارد ولی هنوز زود است که قضاوت کرد. 

عضو تیم مذاکره کننده در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه لحن غرب در این دور از گفت و گوها خوب بوده است یا نه، اظهار داشت: لحن کشورهای شرکت کننده در دور قبل هم خوب بود و این بار هم خوب است؛ ما در لحن مذاکرات مشکلی نداریم ولی بحث محتوای مذاکرات است.

وی تصریح کرد: در مذاکرات گذشته به هر حال سوء تفاهماتی پیش آمد و منجر به زیاده خواهی هایی شد و این بار آنها سعی کردند تا اجتناب کنند و در حال حاضر با موضع واحد صحبت می کنند البته اختلافات بر سر جای خود باقی است.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا دیگر نشستی با اعضای گروه 1+5 برگزار نخواهد شد و نشست ها تنها با خانم اشتون خواهد بود؟، گفت: تصور ما این است که تا وقتی با خانم اشتون به نتیجه نرسیم، نه.

عراقچی اضافه کرد: بحث ها در مذاکرات ریز است و در یک جمع بزرگ مشکل است لذا همه آنها به خانم اشتون وکالت دادند و ایشان از طرف همه آنها دارد مذاکره می کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه درباره لزوم انعطاف پذیری بیشتر ایران، گفت: طبیعی است که هر طرف انتظار دارد طرف مقابل انعطاف نشان دهد ولی مهم این است که ما در مذاکره به یک توافق مشترک برسیم.

عضو تیم مذاکره کننده در پاسخ به سوالی درباره اینکه احتمال توافق وجود دارد یا نه، گفت: احتمال همه چیز وجود دارد.

عراقچی خاطرنشان کرد: ما در چند موضوع اختلاف داریم و هنوز به توافق نزدیک نشده ایم ولی در عین حال موارد بسیار زیادی وجود دارد که مورد توافق از قبل بوده و هنوز هم هست.

وی در خصوص پررنگ شدن موضوع رآکتور تحقیقاتی اراک گفت: اخباری که پخش می شود همه اش حدس و گمان است و اجازه بدهید ما به حدس و گمان ها فعلا اهمیتی ندهیم و درباره مذاکرات در پشت میز مذاکره بحث کنیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای با تاکید بر اینکه مذاکرات جدی شروع شده است، گفت: حق غنی سازی خط قرمز ماست و به هیچ وجه متوقف نمی شود.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین