امروز: جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۸ Friday, 26 April 2024

عراقچی : گرفتار جزئیات نشویم / این تماس نشانه عظمت ایران است

عراقچی:گرفتار جزئیات نشویم/این تماس نشانه عظمت ایران است

معاون حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه و عضو هیات ایرانی حاضر در نیویورک، توضیحاتی درباره چگونگی برقراری تماس تلفنی میان روسای جمهور آمریکا و ایران ارائه داد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز ، سیدعباس عراقچی که به همراه محمد جواد ظریف به نیویورک سفر کرده است، در برنامه تلویزیونی نگاه یک، درباره اینکه مقامات آمریکایی گفته‌اند که تماس برای انجام گفت وگو از سوی ایران بوده است گفت: درخواست دیدار از سوی آمریکا مطرح شد، مذاکراتی بین نمایندگی ما و آنها مطرح شد، زمانی که ما نپذیرفتیم، طرفین درباره ایده های دیگری بحث کردند و از سوی کارشناسان دو طرف بر روی آن کار شد و نهایتا ایده گفت وگوی تلفنی مطرح شد و آقای اوباما بودند که تماس گرفتند و این گفت وگوی تلفنی انجام شد.

 

وی در برابر این پرسش که وقتی مقامات آمریکایی درباره این موضوع صداقت نداشتند آیا می توانند برای مذاکرات قابل اعتماد باشند؟ پاسخ داد: یکی از مقامات آنها عبارت نادرستی به کار برده بود و بعد هم توسط رسانه هایی که نمی خواهند این ارتباطات صورت بگیرد بزرگ و برجسته شد. ما هم اعتراض کرده ایم و گفته‌اند که در صحبتهای آینده‌شان آن را درست خواهند کرد.

 

عراقچی ادامه داد: البته ما هیچ گاه به آمریکایی ها اعتماد صد درصد نداشته ایم و در ادامه مسیر هم هیچگاه اعتماد صددرصد نخواهیم کرد. بدبینی که مقام معظم رهبری در بیاناتشان فرمودند کاملا درست و مبتنی بر تجربیات زیادی است که ما داشته ایم. مسلما این طور نیست که کوچکترین اعتماد را داشته باشیم و تمام اقداماتی که صورت می گیرد با توجه به تجربه گدشته است.

 

معاون وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه در آمریکا جناح ها و افکار مختلف و متناقضی وجود دارد، خاطرنشان کرد: آنها نقش خود را در تخریب هر حرکتی که بخواهد صورت بگیرد ایفا می کنند.

 

وی با بیان اینکه دیدار و مذاکره با یک گفت وگو و تماس تلفنی که عمدتا به تعارفات خواهد گذشت تفاوت ماهوی بسیار زیادی دارد افزود: تلاش هایی شد؛ طرف آمریکایی اصرار داشت که ملاقات حضوری صورت گیرد. با بررسی هایی که شد، آقای روحانی صلاح به برگزاری آن ندید. تماس تلفنی هم به یکسری تعارفات و بحث هسته یی محدود شد.

 

عراقچی ادامه داد: ما اعتراض کرده ایم. گفتند صحبتی که انجام شده از جانب افرادی بوده که یا اطلاع نداشتند یا در جریان اصل موضوع نبودند. البته در این باره چندان ریز شدن و وارد جزییات بسیار شدن ارزش خاصی ندارد. آنچه که مهم است تقاضا برای دیدار و آمدن به سمت ایران از طرف آمریکا انجام شد. که خود آنها نیز این موضوع را گفته اند. این نشان دهنده عظمت ملت ایران است. گرفتار جزییاتی که ممکن است ما را ازمسیر اصلی منحرف کند نشویم.

 

عراقچی در پاسخ به اینکه ادعای تماس از طرف ایران از جانب یکی از مقامات عالی رتبه آنها بوده است گفت: ما به این موضوع اعتراض کردیم ، آنها هم قبول کرده اند و گفته اند که این موضوع را تصحیح می کنند و قبول کرده اند که اشتباه کرده اند. اما در این کشمکش ها نباید موضوع اصلی گم شود که ما با عزت کامل برخورد کردیم و آنها به سمت ما آمدند. نباید مغفول بماند که چگونه ابرقدرتی که داعیه های بسیار زیادی دارد برای دیدار با رییس جمهور ما به نوعی التماس می‌کند.

 

این عضو تیم مذاکره کننده ایران با 1+5 تاکید کرد: مسلما تاریخ پرتنش با یک گفت‌وگوی تلفنی، ملاقات یا مذاکره به روابط معمول برنمی‌گردد و اگر کسانی چنین برداشت و انتظاری دارند اشتباه است. آنچه که تعیین کننده تغییر ماهیت روابط بین ایران و آمریکاست، سیاست‌های عملی و قدم‌هایی است که در عمل برداشته می‌شود. مقدمه تغییر سیاست‌ها، تغییر در رویکردها و مقدمه تغییر در رویکردها، تغییر در لحن و ادبیات است که در زمان گفت وگو ها جدی تر خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه “غنی‌سازی تحت هر شرایطی ادامه می‌یابد و این موضع مسلم ماست”، افزود: چارچوب‌های غنی‌سازی سطح، میزان، شکل آن می‌تواند موضوع مذاکره باشد، اما در هر حال اصل غنی‌سازی تعلیق بردار نیست.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین