امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۹ Friday, 19 April 2024

فرار هزاران مسلمان آفریقای مرکزی در پی نسل‌کشی مسیحیان

فرار هزاران مسلمان آفریقای مرکزی در پی نسل‌کشی مسیحیان

در پی افزایش خشونت‌های نژادی و درگیری‌های میان مسلمانان و مسیحیان در جنوب ‌آفریقای مرکزی هزاران تن از مسلمانان این کشور به چاد و کامرون مهاجرت کردند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، در حالی که شاهدان عینی از کشته شدن 70 مسلمان در جنوب ‌آفریقای مرکزی به دست مسیحیان مسلح خبر می‌دهند، گزارشات حاکی از این است که هزاران تن از مسلمانان جنوب آفریقای مرکزی در حال مهاجرت به چاد و کامرون به خاطر فرار از خشونت‌های نژادی شبه‌نظامیان مسیحی هستند که به اقدامات خشونت‌آمیزی از جمله کشتار و سوزاندن جسد مسلمانان می‌پردازند.

 

فاتو بنسودا، دادستان دادگاه کیفری بین‌الملل نیز اعلام کرد که جنایت‌های جنگی احتمالی در آفریقای مرکزی را مورد بررسی قرار خواهد داد.

 

همچنین شاهدان عینی گزارش دادند که کامیون‌ها و تاکسی‌های زیادی شهروندان مسلمان را از بانگوئی، پایتخت آفریقای مرکزی به سمت چاد انتقال دادند.

 

این اقدام در حالی صورت گرفت که مسیحیان این منطقه شروع به دشنام‌ دادن به صاحبان تاکسی‌ها و کامیون‌هایی کردند که مسلمانان را به چاد می‌بردند.

 

به گفته شاهدان عینی یکی از کامیون‌های مذکور در معرض حمله برخی شبه‌نظامیان مسیحی، “آنتی بلاکا” قرار گرفت اما نیروهای آفریقایی به سرعت آنها را متفرق کردند.

 

 

کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل در این باره اعلام کرد که حدود 9 هزار مسلمان در 10 روز گذشته به کامرون مهاجرت کردند.

 

شاهدان عینی نیز اعلام کردند که نیروهای ارتش چاد برای کوچاندن شهروندان مسلمانی که سه‌شنبه گذشته در معرض هجوم جمعی از شبه‌نظامیان مسیحی در شمال غرب بانگوئی قرار گرفته بودند، وارد عمل شدند. این حمله به کشته شدن یکی از نیروهای ارتش چاد انجامید.

 

به گفته شاهدان عینی حمله دیگری نیز در نزدیکی شهرک “بوالی” واقع در شمال بانگوئی در اثنای عملیات کوچاندن مسلمانان صورت گرفت.

 

نظامیان مسیحی چهارشنبه گذشته یک مسلمان را در یکی از خیابان‌های بانگوئی اعدام کرده و پس از اینکه جسدش را تکه تکه کردند، آن را سوزاندند.

 

این نظامیان اعلام کردند که فرد مذکور از گروه “سیلیکا” بوده که موجب سرنگونی دولت فرانسوا بوزیزه، رئیس‌جمهوری مخلوع آفریقای مرکزی در مارس سال گذشته میلادی شد. در پایان ماه گذشته نیز شبه‌نظامیان مسیحی دو فرد مسلمان را در نزدیکی فرودگاه بانگوئی کشتند و جسد آنها را قطعه قطعه کردند.

 

از سوی دیگر، دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای از کاترین سامبا پانزا، رئیس‌جمهوری موقت آفریقای مرکزی خواست تا حادثه روز چهارشنبه گذشته را بررسی کند.

 

در این بیانیه آمده است: عملیات اعدامی که اخیرا رخ داد، اقدامی وحشیانه است.

 

فرمانده نیروهای آفریقایی نیز روز شنبه نسبت به اقدامات گروه‌های مسلح و قانون‌شکنان و خشونت‌های نژادی که توسط آنها صورت می‌گیرد، هشدار داد و اعلام کرد که در آینده با جدیت بیشتری با این افراد برخورد خواهد شد.

 

مسلمانان آفریقای جنوبی از زمان سرنگونی فرانسوا بوزیزه، در مارس 2013 همواره در معرض کشتارهای دسته جمعی و تبعیض‌نژادی قرار دارند این در حالی است که جامعه جهانی در قبال این اقدامات خشونت‌آمیز سکوت اختیار کرده است.

 

در همین راستا، عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست تا هر چه سریعتر برای پایان دادن به خشونت‌های نژادی علیه مسلمانان در غرب ‌آفریقای مرکزی وارد عمل شوند.

 

در این بیانیه تاکید شده که نیروهای سازمان ملل که در حال حاضر در این کشور حضور دارند از توقف جنگ و درگیری‌ها در آفریقای مرکزی عاجز و ناتوانند.

 

اوضاع امنیتی در آفریقای مرکزی از زمان کودتای میشل دجوتودیا، رئیس‌جمهور پیشین این کشور و سرنگونی دولت فرانسوا بوزیزه وخیم شده است.

 

در ‌آغاز ژانویه دجوتودیا با فشارهایی که از سوی روسای برخی کشورها صورت گرفت از قدرت کنارگیری کرد. وی در زمان حکومت خود برخی هم‌پیمانانش در ائتلاف “سیلیکا” را به ارتکاب جنایت‌هایی علیه مسیحیان متهم کرد. این اقدام باعث شد مسیحیان برای دفاع از خود گروه‌هایی شبه‌نظامی تشکیل دهند. از زمان برکناری دجوتودیا آفریقای مرکزی در باتلاقی از خشونت‌های نژادی و اقدامات انتقام‌گیرانه فرو رفت.

 

در 29 ژانویه گذشته عقب‌نشینی افراد مسلح “سیلیکا” از شهر “بودا” واقع در شمال غرب آفریقای مرکزی موجب وقوع خشونت‌های بی‌سابقه و منجر به کشته شدن 84 مسیحی و مسلمان شد.

 

این اقدامات خشونت‌آمیز موجب مهاجرت یک چهارم از ساکنان آفریقای مرکزی شد که تعداد آنها به 4.6 میلیون تن می‌رسید.

 

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز پیشتر نسبت به تقسیم آفریقای مرکزی به خاطر اقدامات خشونت‌آمیز میان مسیحیان و مسلمانان هشدار داده بود.

 

از سوی دیگر گروه تروریستی القاعده در مغرب اسلامی در بیانیه‌ای تهدید کرد که انتقام خون قربانیان مسلمانی را که در جریان درگیری میان مسلمانان و مسیحیان در آفریقای مرکزی کشته شده‌اند را خواهد گرفت.

 

انتهای پیام

 

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین