امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۷ Saturday, 20 April 2024

لزوم بهره گیری از ظرفیت بازاریان آذربایجان غربی در توسعه استان

به قلم سردبیر: گزارش اختصاصی – انسجام صنفی از عوامل رشد و رونق اقتصادی آذربایجان غربی است و داشتن انسجام و روحیه تجاری در میان اصناف می تواند در ارتقای اقتصاد و توسعه استان موثر واقع شود. اصناف و بازاریان در تمامی عرصه های انقلاب اسلامی چه در شروع اولین...

به قلم سردبیر: گزارش اختصاصی – انسجام صنفی از عوامل رشد و رونق اقتصادی آذربایجان غربی است و داشتن انسجام و روحیه تجاری در میان اصناف می تواند در ارتقای اقتصاد و توسعه استان موثر واقع شود.

اصناف و بازاریان در تمامی عرصه های انقلاب اسلامی چه در شروع اولین جرقه های انقلاب در قم از سوی معمار کبیر انقلاب به عنوان تکیه گاه مطمئن روحانیت و انقلابیون بودند، دوران پیروزی انقلاب و هشت سال دفاع مقدس در دو جبهه پشتیبانی از جنگ و حضور در خط مقدم در کنار رزمندگان با تقدیم 64 هزار شهید و در دوران سازندگی و در شرایط فعلی نیز اصناف باید در تنظیم بازار ، اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، بازرسی و نظارت به وظایف خود به بهترین شکل عمل کنند.
در طول تاریخ این مرز و بوم قشر زحمتكش و خدوم اصناف با پایبندی به اصول و ارزشهای دینی كارنامه و نام درخشانی را از خود برجای نهاده و همواره با مولفه های ارزشی مانند امانت، انصاف و عدالت شاخص بوده اند.
اصناف و بازاریان متعهد آذربایجان غربی در كنار پرداختن به فعالیت های اقتصادی و كسب و كار همواره به عنوان موتور محرکه تجارت استان و اقتصاد کشور و همچنین در مسائل روز كشور و تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی نقش آفرینی كرده اند.
اصناف یكی از پیشروترین اقشار جامعه در تمام تحولات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نظام اسلامی است و در 34 سال گذشته اصناف همیشه در خط مقدم و جبهه اولیه انقلاب بودند و هم در دوران دفاع مقدس و هم نهضت بزرگ امام (ره) سعی داشتند، ادای دین كنند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند که تسلط بر كار صنفی، اطلاعات و قوانین و به دست آوردن اعتماد مردم جهت پیشرفت و رونق بازار امری ضروری است و با توجه به وضعیت كشور، امروز ما با جنگ تمام عیار اقتصادی روبرو هستیم و ضروری است كه با تدابیر اندیشی با ساز و كار بازار برخورد كرد.
این در حالی است که پرهیز از کم فروشی و گرانفروشی، ارائه کالای ایرانی با کیفیت، رعایت انصاف، دستگیری از دیگران توسط اصناف و بازاریان همواره مورد تاکید است و رعایت این موارد باعث آرامش در فضای اقتصادی جامعه و مورد رضایت خداوند متعال و مصرف کننده‌ها است.
اتحادیه های صنفی، مجامع امور صنفی و کاسبان، مردمی ترین و خدمتگزارترین بخش اقتصادی استان هستند. نقش فعال اصناف در بخش های مختلف جامعه نیز بر کسی پوشیده نیست و ردپای اتحادیه های صنفی و مجامع صنفی در تمامی رخدادهای مهم فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جامعه دیده می شود.
این در شرایطی است که اصناف و بازاریان آذربایجان غربی در تعدیل قیمت ها و کنترل نقدینگی و قدرت خرید مردم با لحاظ سود متناسب، باید شرایطی را فراهم آورند که در میان مردم به انصاف معروف شوند.
اصناف و اتحادیه های فعال در عمده فروشی ها و حتی در بخش خرده فروشی با سرمایه‌های کم و بسیار باید بیش از گذشته در بازار نقش آفرینی می کنند.
اگر چه نواقص و کاستی ها، ضعف های مدیریتی و غیر کارشناسی در بخش های مختلف از عوامل رکود اقتصادی کشور و استان محسوب می شود ولی نباید از نقش راهبردی و نظارتی غافل شد و اینجاست که نقش اصناف و اتحادیه هویدا می شود و قطعا بدون حمایت نمی توان به این مطلوب رسید.
این در شرایطی است که دلال بازی و حضور تعدادی سودجو و منافع طلب در بخش های مختلف اقتصادی کشور و حتی در آذربایجان غربی همواره یکی از علل عمده گرانی ها و رکود اقتصادی و عدم توسعه یافتگی استان بوده است.
شورای اصناف، مجامع و اتحادیه های صنفی استان باید با تمام توان تلاش خود را برای دفاع از حقوق مصرف کنندگان، کنترل و بازرسی و همچنین تنظیم بازار انجام دهند، چرا که اگر اصناف در چنین موقعیت هایی به وظایف ذاتی خود به نحو احسن عمل کند دیگر مجال و فرصت برای دلالان و سودجویان فراهم نمی شود.
اصناف این وظیفه را سالها است که انجام داده‌اند و نتایج بسیار خوبی را هم در مقاطع مختلف کسب کرده‌اند و در چنین شرایطی که کشور و استان تحت تاثیر افزایش قیمت جهانی برخی کالاها و همچنین مواد اولیه کالاهای اساسی ، دچار تورم شده و از سوی دیگر با اجرای هدفمندی یارانه ها نیز همزمان شده؛ می بایست همچون چشمانی بیدار مراقب باشد و مجال و فرصتی برای عده ای از خدا بی خبر و سود جو و منفعت طلب فراهم نکند.
کارشناسان معتقدند حفظ و تعادل قیمت ها به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای کنترل بازار است و همه مسئولان و به خصوص نهادهای نظارتی و اصناف و اتحادیه ها باید بکوشند تا کسی نتواند به فکر سوء استفاده باشد.
همچنین به نظر می رسد اعضای مجامع امور صنفی باید ضمن داشتن مشارکت و همدلی، در فرهنگ سازی و شیوه های برخورد با مشتری نیز فعالیت کنند.
این در حالی است که انسجام صنفی از عوامل رشد و رونق اقتصاد استان است و داشتن انسجام و روحیه تجاری در میان اصناف می تواند در ارتقای اقتصاد و توسعه آذربایجان غربی موثر واقع شود. اصناف بعنوان یکی از اصلی ترین و فعال ترین بخش های اقتصادی استان می توانند در ارتقای رفاه اجتماعی و خدمت رسانی بهینه به مردم آذربایجان غربی نقش موثری را ایفا کنند.
کارشناسان معتقدند که باید از ظرفیت تشکل بازاریان و سرمایه گذاران در توسعه فعالیت های اقتصادی و برنامه ریزی و هماهنگی حضور سرمایه گذاران در آذربایجان غربی استفاده شود.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین