امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۰ Tuesday, 16 April 2024

مبارزه با قاچاق کالا و ضرورت امنیت سرمایه گذاری در آذربایجان غربی

گزارش اختصاصی: به قلم سردبیر – مبارزه جدي با قاچاق کالا و مفاسد اقتصادي و اداري از شرايط لازم سرمايه گذاري است و انحصار زدائي در اقتصاد از عوامل مهم در مبارزه با فساد است و شفافيت در سياست ها و قوانين، كنترل و نظارتها و وجود رسانه هائي با...

گزارش اختصاصی: به قلم سردبیر – مبارزه جدي با قاچاق کالا و مفاسد اقتصادي و اداري از شرايط لازم سرمايه گذاري است و انحصار زدائي در اقتصاد از عوامل مهم در مبارزه با فساد است و شفافيت در سياست ها و قوانين، كنترل و نظارتها و وجود رسانه هائي با ویژگی نقادی عالمانه و تخصصی كه از قدرت آزادي لازم برخوردارند از راهکارهای اساسی مبارزه با فساد است.

مقوله امنیت رکن اساسی هر جامعه ای است و اصولا تلاش برای برقراری امنیت پایدار دغدغه مستمر حاکمیت در هر کشوری است. یکی از مهمترین محورهای امنیت، امنیت اقتصادی و مقابله با آسیب‌های تاثیر گذار و مخرب امنیت اقتصادی است و در راه ایجاد امنیت اقتصادی، ضمن ایجاد سیستم مناسب باید جایگاه مالکیت خصوصی و سرمایه‌گذاری و حرمت آن را نه تنها در حرف که در عمل و در حین اجرا حفظ کرد.
در شرایط کنونی باید طوری با مالکیت خصوصی و سرمایه‌گذاری برخورد کرد که سرمایه گذار احساس کند که حرمت دارد و بداند که با کار و تلاش و سرمایه‌گذاری خود می‌تواند به اشتغال و تولید در جامعه کمک کند.
مبارزه اصولی با مفاسد اقتصادی و اطلاع رسانی دقیق و صحیح و سنجیده می تواند در میان سرمایه داران و سرمایه گذاران، اعتماد روانی ایجاد کند و باید دستگاه قضایی ضمن مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی در عمل مدافع سرمایه گذاری و ایجاد رونق اقتصادی باشد و با قطع دست سرمایه داران و سرمایه گذاران کاذب و دروغین زمینه را برای سرمایه گذاری و تولیدکنندگان واقعی مهیا و آماده سازد.
ضروری است رسانه‌ها و مسئولان امر برای ارتقای احساس امنیت در میان سرمایه گذاران بکوشند و از سوی دیگر برای تسهیل در امر سرمایه‌گذاری‌ها توسط بخش خصوصی ابتدا باید به الزامات و زیر ساخت‌های سرمایه‌گذاری توجه شود و لازم است به این نکته رسید که یکی از مهم‌ترین الزامات سرمایه‌گذاری در کشور و استان وجود قوانین مورد نیاز و شفاف در این حوزه است.
این در شرایطی است که تحقق سرمايه گذاري مستلزم انعطاف پذيري آن يا پيوسته در تغيير و تحول بودن سياست هاي اقتصادي و هم چنين ساختار اقتصادي است كه اگر اجزاي اين ساختار شناخته شود و مكانيسم عملكرد هر جز ياري كننده اجزاي ديگر باشد؛ موجب كاهش هرز رفتن نيرو و فرسايش مي شود كه اين ساختار وابسته به عمل ساختار اداري است كه براي سلامت و درستي آن بسيار بايد كوشيد.
يك ساختار اقتصادي خوب بايد با ايفاي نقش محوري توان اولويت بندي برنامه ها را داشته باشد زيرا ضرورت پيشرفت هر فعاليت اجتماعي، سياسي، فرهنگي و… پشتوانه اقتصادي است كه سرمايه گذاري از اصلي ترين آن است. لازمه يك ساختار مناسب اين است كه هر عملي در آن بايد نظامند و داراي دليل منطقي و علمي باشد كه بسيار موثر بر امنيت اقتصادي و اثرگذار در جذب سرمايه است.
این در حالی است که از شرايط لازم سرمايه گذاري مبارزه جدي با مفاسد اقتصادي و اداري است كه تحقق آن بسيار مهم است. همچنین انحصار زدائي در اقتصاد از عوامل مهم در مبارزه با فساد است.
ابلاغيه هاي اصل ۴۴ قانون اساسی گامي موثر در راستای انحصار زدایی است اما در اجراي آن بايد مواظب بود تا انحصار جديد بخش عمومي يا خصوصي (افراد خاص) بوجود نيايد. لذا تدوين قوانين ضد انحصاري از ضروريات است. همچنين شفافيت در سياست ها، قوانين، ضوابط و دستورالعمل ها نقشي بسيار موثر در مبارزه با فساد ايفا مي كند.
قاچاق کالا امروزه علاوه بر سود اقتصادی به عنوان چالش اجتماعی در حوزه‌های منطقه‌ای و ملی حائز اهمیت است و در چنین شرایطی برنامه اصلی فرماندهی مرزبانی آذربایجان غربی در سال ‌جاری، مبارزه بی‌امان با اخلالگران و سودجویان است به طوری‌که در این زمینه 35 قاچاقچی دستگیر و با تکمیل پرونده به مقام قضایی معرفی شده‌اند.
علاوه بر آن، در كنترل و نظارتها وجود رسانه هائي كه از قدرت آزادي لازم برخوردار باشند، اجتناب ناپذير است تا با نقادي نظارت را انجام دهند.
شرایط اقتصادی استان آذربایجان غربی نشان می دهد که فراری دادن سرمایه گذاران ظلم فاحش در حق مردم منطقه است و بایستی از کارآفرینان سالم استان حمایت عملی شده و به این نکته واقف شد که ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری مهم‌ترین اصل توسعه در استان است.
در این میان نقش رسانه های محلی استان بسیار تاثیر گذار است به طوری که نشر اکاذیب و یک کلاغ چهل کلاغ نمودن موضوعات و مفاسد اقتصادی، ریسک سرمایه گذاری را در آذربایجان غربی بالا می برد و تا زمانی که وحدت رویه در برخورد با مفاسد اقتصادی وجود نداشته باشد هرگز نمی توان به تحقق اصولی سرمایه گذاری در استان امید بست.
این در شرایطی است که طی روزهای اخیر مقامات رسمی استان در مرزبانی آذربایجان غربی از رشد 70 درصدی کشف کالای قاچاق در آذربایجان غربی خبر دادند. در حالی که از یک ماه گذشته شاهد رشد 70 درصدی کشف کالای قاچاق در آذربایجان غربی هستیم ولی با اجرای طرح‌های مختلف مقابله با قاچاق و عملیات‌های رزمی اطلاعاتی، متخلفین سرشناس دستگیر شدند.
به گفته مسئولان امر، کشف بیش از 200 میلیون ریال کالای قاچاق در ماه گذشته نشانگر هماهنگی بسیار خوب دستگاه‌های مرتبط با این موضوع است و ماموران مرزی با کسانی که بخواهند امنیت مرزهای استان را به مخاطره بیاندازند به شدت برخورد قانونی می‌کنند.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین