امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۶ Thursday, 18 April 2024

مشروح نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران

مشروح نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: درباره آخرین وضعیت دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن متاسفانه هنوز خبر جدیدی نداریم. از نزدیک پیگیر این موضوع هستیم.

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، سیدعباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران گفت: سفارت ایران در یمن در تماس با مقامات امنیتی این کشور است. ما دولت یمن را در این باره مسوول می‌شناسیم و حفظ جان این دپیلمات ایرانی با دولت یمن است که امیدواریم با تلاش‌های دولت یمن شاهد آزادی سریعتر ایشان باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره انتشار بیانیه‌ای از سوی اخوان‌المسلمین مبنی بر اینکه شرط کمک به خروج از بحران، آزادی مرسی است گفت: ما مواضع‌مان را درباره تحولات مصر به روشنی بیان کرده‌ایم. خواهان انسجام و اتحاد ملی در این کشور از طریق گفت‌وگو بین همه جناح‌های سیاسی هستیم. امیدواریم با درایت رهبران مصر و اخوان‌المسلمین گفت‌وگوها بین طرفین به نتیجه برسد. ما تاکیدمان بر حفظ آرامش و ثبات در مصر است که مسلما نقش مهمی در تحولات منطقه‌ای ایفا می‌کند.

وی به تماس تلفنی روز گذشته صالحی با وزیر خارجه مصر اشاره کرد و گفت: در این تماس تلفنی بر حفظ انسجام ملی در مصر تاکید شد و اینکه دو کشور بتواند درباره مسائل مهم منطقه‌ای به خصوص تحولات سوریه و فلسطین رایزنی‌های خود را ادامه دهند که مورد استقبال وزیر خارجه مصر هم واقع شد.

خبرنگار دیگری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر تصمیم برای بازرسی‌های جدید از تاسیسات هسته‌یی ایران پرسید که عراقچی پاسخ داد: هیچ توافق جدیدی با آژانس صورت نگرفته است. مذاکراتی که در چارچوب همکاری‌های جدید بین دو طرف آغاز شده هنوز به سرانجام نرسیده است که درباره آن مطلع هستید ما در قالب تعهدات پادمانی خود و تعهدات بین‌المللی در چارچوب ان پی تی کماکان آماده همکاری با آژانس هستیم و فعلا به فراتر از آن چارچوب انتقاد داریم و آن را قبول نداریم.

وی همچنین درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه القاعده مسوول ربوده شده دیپلمات ایرانی در یمن است، گفت: این اخبار صرفا در رسانه‌ها منتشر شده است اخبار مختلفی در رسانه‌ها منتشر شده اما هنوز هیچ خبر تایید شده‌ای نداریم بنابراین قضاوت نمی‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره اینکه اعلام شده مقامات ارشد امارات در مراسم تحلیف روحانی، رییس‌جمهور منتخب کشورمان شرکت می‌کنند و چه دعوت‌هایی از دیگر کشورها انجام شده گفت: مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب کشورمان 13 مرداد در مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. برای اولین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی تصمیم گرفته شده از مقامات خارجی برای شرکت در این مراسم دعوت شود. البته امری مرسوم در دنیا است که برای مراسم تحلیف روسای جمهور جدید از سایر کشورها نیز دعوت‌هایی صورت بگیرد. معمولا کشورهای همسایه و کشورهای دیگری که دوستی نزدیک دارند در این مراسم شرکت می‌کنند. اما ما دعوت عام انجام دادیم. دعوت‌نامه ما شامل همه کشورها می‌شود البته غیر آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی که اصولا آن را به عنوان یک کشور قبول نداریم.

وی توضیح داد: تمرکز ما بر کشورهای منطقه است. استقبال بسیار خوبی در حد استانداردهای یک مراسم تحلیف از این دعوت صورت گرفته است به خصوص از طرف کشورهای منطقه که ما در حال جمع‌بندی هستیم. پس از رسیدن به جمع‌بندی کشورهای شرکت‌کننده را اعلام خواهیم کرد. اخباری که تا قبل از آن منتشر می‌شود در حد گمانه‌زنی است که هیچ‌کدام را تایید نمی‌کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره قرار گرفتن نام شاخه نظامی حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی از سوی اروپا گفت: این اقدام کاملا غیر‌حرفه‌ای و جانب‌دارانه بود و آقای صالحی نیز در این خصوص شخصا موضع گرفتند. ما این اقدام را یک اقدام علیه ملت شریف و مقاوم لبنان تلقی می‌کنیم. زیرا حزب‌الله بخشی از خواستگاه سیاسی لبنان است که در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی لبنان حضور دارد و مورد احترام و پذیرش مردم لبنان و البته مردم منطقه و جهان اسلام است. مقاومت مشروع حزب‌الله در برابر رژیم صهیونیستی همواره توسط مردم لبنان و منطقه ارج گذاشته شده است و قرار دادن نام این گروه در زمره گروه‌های تروریستی اقدامی کاملا نسنجیده از طرف اتحادیه اروپا است و بسیار عجیب است. فکر می‌کنم اگر در زمان جنگ جهانی اتحادیه اروپا وجود داشت حتما گروه‌هایی را که با نازیسم و فاشیسم مبارزه می‌کردند هم در لیست گروه‌های تروریستی قرار می‌داد. به همان اندازه قرار دادن نام حزب‌الله در لیست گروه‌های تروریستی عجیب است. ما این عمل را تقبیح می‌کنیم و معتقدیم این اقدام هیچ تغییری در ماهیت مواضع حزب‌الله و گرایش مردم منطقه ایجاد نخواهد کرد و این اقدامی است که اتحادیه اروپا در راستای منافع رژیم صهیونیستی انجام داده و تنها به پیچیده تر شدن بحران در منطقه خاورمیانه خواهد انجامید و فکر نمی کنیم به ایجاد آرامش در این منطقه حساس که بحران‌های مختلفی در سوریه و مصر دارد کمک کند. امیدواریم اتحادیه اروپا در این مسیر تجدید نظر کند.

وی درباره اینکه کنگره آمریکا دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را به گردش در نیاورده است نیز گفت: این اقدام با نامه‌ای که تعدادی از اعضای کنگره درباره تعامل بهتر با ایران نوشتند هم زمان شد . آن نامه و این اقدام علائمی هستنداز حرکت سیاست در آمریکا به سمت عقلانیت و واقع بینی بیشتر. مردم آمریکا هزینه اقدامات مخرب و سیاستهای مخرب دولت آمریکا و گرایش‌های تندرو در آمریکا را به کرات پرداخته‌اند و همواره خواهان تغییر در این سیاست‌های مخرب بوده‌اند. امیدواریم این حرکتی که آغاز شده با اقدامات عملی همراه شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: همواره گفته‌ایم و مجدد تاکید می‌کنیم که ملاک و معیار ما گفتار و سخنان زیبا نیست بلکه تغییر در رفتار و رویکردها است. اگر این حرکت با اقدامات عملی برای جبران سیاست‌های غلط گذشته و تصحیح مسیر غلط گذشته صورت گیرد مسلما می‌تواند در راستای کاهش تنش‌ها و شروع فضای جدیدی تلقی شود.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اخبار منتشر شده مبنی بر ضرب و شتم یکی از نمایندگان مجلس از سوی افراد ناشناس در مکه گفت: سفارت ما در عربستان این موضوع را پیگیری می‌کند و در تماس نزدیک با مقامات سیاسی و امنیتی عربستان است. متاسفانه یکی از نمایندگان مجلس در زمان حج عمره توسط چند نفر مورد ضرب و شتم قرار گرفته است از نظر ما اصلا این امر مورد قبول نیست و دولت عربستان را مسوول حفظ امنیت همه حجاح می‌دانیم. اینکه گروهی به نماینده مجلس حمله می‌کنند مسلما مسوولیت دولت عربستان را سنگین‌تر می‌کند پیگیری‌ها درباره این موضوع ادامه دارد.

وی درباره آخرین وضعیت باغ قلهک گفت: این موضوع توسط قوه قضاییه پیگیری می‌شود.

عراقچی همچنین درباره دعوت از مقامات انگلیس برای شرکت در مراسم تحلیف گفت: در اروپا برای دعوت در مراسم تحلیف استثنا قائل نشدیم و از همه کشورهای اروپایی دعوت کردیم البته اصولا مراسم تحلیف عمدتا با حضور کشورهای منطقه و دوست برگزار می‌شود.

عراقچی همچنین درباره گمانه‌زنی‌های یک نشریه سعودی درباره تیم جدید هسته‌یی ایران نیز گفت: در این باره باید منتظر ماند تا دولت جدید مسوولیت خود را آغاز کند پس از آن حتما اعضای کابینه و اعضای دولت و همینطور اعضای مذاکره‌کننده مشخص خواهند شد.

خبرنگاری درباره وضعیت پناهجویان در استرالیا و اینکه چه تعدادی از پناهجویان ایرانی هستند پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: متاسفانه داستان استرالیا و پناهجویان ایرانی داستانی طولانی و غم‌انگیزی است که متاسفانه ظرف سالهای گذشته با این مسئله روبه‌رو بوده‌ایم که تعدادی از هموطنان ما عمدتا در سنین جوانی فریب ادعاهای گروه‌های قاچاقچی انسان را خورده‌اند و به امید رسیدن به موقعیت و امکانات بهتر سعی کرده‌اند به سمت استرالیا حرکت کنند و ورود غیرقانونی به این کشور داشته باشند. قاچاقچیان انسان با دریافت مبالغ هنگفت آنها را از مسیرهای مختلف عبور می‌دهند. یکی از مسیرهای اصلی اندونزی بوده است. متاسفانه شاهد بودیم این قبیل افراد را سوار کشتی‌هایی می‌کنند که اصلا از امنیت و ایمنی برخوردار نیست و پس از گرفتن مبالغ هنگفت بیش از ظرفیت کشتی افراد را سوار می‌کنند و به سمت استرالیا حرکت می‌کنند. موارد زیادی داشته‌ایم که این کشتی‌ها گرفتار امواج دریا می‌شوند و در دریا دچار سانحه شده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این کشتی‌ها که بیش از ظرفیت خود را سوار کرده‌اند افرادش در این سانحه غرق شده‌اند. دولت اندونزی و استرالیا البته تمام تلاش خود را برای نجات حادثه دیدگان کرده‌اند اما معمولا همراه با غرق شدن تعدادی زیادی از افراد همراه بوده است و متاسفانه در موارد زیادی حتی جنازه‌ها هم پیدا نشده‌اند و حالت دیگر این بوده است که آنها پس از رسیدن به استرالیا با ماجراهای جدیدی روبه‌رو می‌شوند در کمپ‌های پناهندگان نگهداری می‌شوند. استرالیا این کمپ‌ها را در جزایر دور افتاده‌ای قرار داده است که یکی از آنها جزیره نارو است. در آنجا تقریبا به طور کامل فراموش می‌شوند. پس از مدت‌ها بلاتکلیفی سر به شورش و عصیان گذاشته‌اند و با مقامات محلی و مردم آن جزیره درگیر شده‌اند.

وی ادامه داد: اینکه دقیقا چه تعداد از افراد در این درگیری مجروح یا احیانا کشته شده باشند خبر دقیقی نداریم. مجموعه این تحول و حرکت دغدغه و دردسری برای ما و دولت اندونزی و دولت استرالیا بوده است. چندین دور مذاکرات به صورت دوجانبه بین سه کشور وجود داشته تا با این پدیده برخورد شود و از تبعات منفی آن جلوگیری کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در آخرین اقدام دولت اندونزی ارائه ویزا در فرودگاه‌ها را لغو کرد که در همین راستا این موضوع انجام شد. ما البته مشورت‌های خود را برای اینکه از این موضوع جلوگیری کنیم ادامه می‌دهیم اما امیدواریم نهادهای داخل کشور از جمله رسانه‌ها کمک کنند و اطلاع‌رسانی دقیق‌تر و کامل‌تری به افرادی که فریب این داستان‌ها و گروه قاچاقی‌ را می‌خورند را بدهند که افراد پس از همکاری با قاچاقچیان اموال و جانشان را دست ندهند و جامعه را دچار مشکلات متعدد نکنند.

وی در ادامه درباره آخرین پیگیری‌ها از تصادف یک دیپلمات عربستان با یکی از هموطنانمان که منجر به فوت این ایرانی شد گفت: از رسانه‌ها خواهش می‌کنم این موضوع را سیاسی نکنند. سیاسی شدن این موضوع کمکی به حل شدن آن نمی‌کند. به هر حال یک جرمی اتفاق افتاده که از پیچیدگی‌های خاص خود برخوردار است. مجرم یک دیپلمات است مصنونیت سیاسی دارد و نمی‌شود با آن برخورد کرد مگر اینکه این مصنونیت را دولتشان لغو کند و این کار آسان و سریعی نیست که دولتی مصونیت دیپلمات خود را لغو کند تا بشود در محاکم قضایی به آن رسیدگی کرد.

عراقچی ادامه داد: این درخواست صورت گرفته است اما موضوع هنوز به سرانجام نرسیده است. مذاکرات بین دو کشور ادامه دارد از طرف دیگر مذاکرات بین برخی مقامات سعودی و خانواده آن مرحوم ادامه دارد تا بتوانند با پرداخت دیه موضوع را حل و فصل کنند به هر حال این موضوع پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. خواهش می‌کنم با سیاسی کردن، این موضوع را دچار حواشی نکنید. در این صورت به اصل قضیه صدمه خواهد خورد.

خبرنگار دیگری درباره آخرین وضعیت سه کوهنورد ایرانی که در مسیر بازگشت از فتح قله‌ای در رشته کوه های هیمالیا پاکستان گم شده‌اند گفت که پیش از ورودش به جلسه آخرین تماس‌ها را برای پیگیری وضعیت آنها با سفارت کشورمان در پاکستان انجام داده است و متاسفانه خبر جدیدی از این سه ایرانی نیست.

وی افزود: سفارت‌های ایران در اسلام‌آباد و پکن پیگیر این موضوع هستند. محلی که این عزیزان مفقود شده‌اند در کوههای بین پاکستان و چین است سفارت ما در اسلام‌آباد با مقامات محلی تماس نزدیک دارد. هماهنگ شده است که گروه‌های امداد و هلی‌کوپتر تجسس اعزام شده‌اند با برخی مقامات محلی هم در تماس بودیم. متاسفانه هنوز خبر جدیدی نداریم. امیدواریم که حادثه‌ بدی برای آنها رخ نداده باشد و به زودی به کشور باز گردند.

خبرنگار دیگری پرسید در روزهای گذشته بحثی درباره انتقال پرونده هسته‌یی از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه مطرح شد با توجه به عضویت شما در تیم هسته‌یی مذاکره‌کننده آیا این موضوع را محتمل می‌دانید که عراقچی پاسخ داد: آنچه که در روزهای گذشته مطرح شده مبتنی بر حدس و گمان و تحلیل‌هایی است که بعضا از سوی افراد مختلف مطرح می‌شوند تا جایی که معطل هستم هیچ تصمیم در این باره گرفته نشده است البته رییس جمهور محترم اختیار این را دارد که تکلیف و پیگیری این پرونده را به هر مقامی که صلاح می‌دانند واگذار کنند. آنچه که مطرح است گمانه‌زنی است. البته صحبت‌هایی وجود دارد که آیا ادامه کار در شورای عالی امنیت ملی انجام شود یا در وزارت امور خارجه. البته تصمیم‌گیری درباره این پرونده مانند تصمیم‌گیری درباره بقیه‌ پرونده‌های مهم و امنیتی در شورای عالی امنیت ملی صورت خواهد گرفت. اما مذاکرات می‌تواند توسط دبیرخانه صورت گیرد یا توسط وزارت امور خارجه. البته هر کدام از آنها از قابلیت‌های خود برخوردار هستند و مزایایی دارند. البته در شرایط فعلی هنوز زود است و فکر می‌کنیم در زمان متقضی تصمیم‌گیری در این باره انجام گیرد.

خبرنگار دیگری درباره واکنش ایران نسبت به تولد نوه ولیعهد انگلستان و اینکه آیا از آن به عنوان راهکاری برای ارتقاء سطح روابط قطع شده دو کشور استفاده می‌کنید که عراقچی گفت: این موضوع را تبریک عرض می‌کنم.

وی در ادامه پاسخ به این سوال که باعث خنده حاضران شد، گفت: این موضوع را به ملکه محترم انگلیس و ولیعهد این کشور که دارای نوه شدند تبریک می‌گویم. ظاهرا این سومین نفری است که در لیست رسیدن به سلطنت قرار می‌گیرد. قطعا ابعاد روابط ایران و انگلیس بزرگتر و پیچیده تر از این است که این قبیل مسائل نقشی در آن ایفا کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص رویکرد جدید جنبش حماس پس از تحولات اخیر در مصر، ترکیه و سوریه نیز گفت: در طول دو سال گذشته با فتنه‌ای که در سوریه آغاز شد برخی از دوستان ما را در تشخیص مرزهای دقیق دوستی و دشمنی دچار اشتباره کرد و بعضا از نقش رژیم صهیونیستی و کشورهای خالرجی و آمریکا در فتنه‌ای که در سوریه در جریان است غفلت کردند. تحولات چند هفته اخیر مقداری ذهن‌ها را باز کرد و مسائل را روشن‌تر کرد. روابط ما با حماس همواره خوب بوده است. حماس را به عنوان یک عضو و عنصر مهم در مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی به رسمیت شناختیم و همکاری کردیم. علیرغم فراز و نشیب‌های دوساله روابط ما و حماس کماکان ادامه دارد. آنچه که ما و حماس را به هم متصل می‌کند مقاومت علیه رژیم جعلی صهیونیستی است. برخی مسائل در منطقه ممکن است بعضا سوء تفاهم‌هایی را ایجاد کند که در حال رفع شدن است. تماس‌ها بیشتر شده و علایق دو طرف برای حفظ ارتباط مستحکم‌تر شده است.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین