امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۹ Saturday, 20 April 2024

مشروح نشست هفتگی عراقچی با خبرنگاران

نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه کشور

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: آنچه ملاک تغییر نگاه ما به تعاملات با آمریکاست رفتار این کشور است که باید در صحنه عمل تغییر کند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا، سیدعباس عراقچی در نشست هفتگی‌اش با خبرنگاران در پاسخ به اینکه آمریکا و دولت انگلیس برای مذاکره با ایران بعد از انتخاب آقای روحانی چراغ سبز نشان داده‌اند، فکر می‌کنید این کشورها با حسن نیت وارد مذاکره با ایران می‌شوند و این امر خیر اتفاق می‌افتد؟ گفت: اینکه خیلی از کشورها از جمله غرب و اروپایی‌ها به طور رسمی و غیرسمی برای گفت‌وگو و تفاهم بیشتر با ایران اظهارنظر کرده‌اند امر مطلوبی است، اما در رابطه با آمریکا کار ما از چراغ سبز گذشته است. ما منتظر تغییر عملی در رفتار آمریکایی‌ها هستیم.

وی گفت:‌ ما این تجربه را در رابطه با آمریکایی‌ها پیش از این داشته‌ایم و آنچه ملاک تغییر نگاه ما نسبت به آمریکایی‌هاست رفتار آنها در صحنه عمل است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رایزنی وزارت خارجه با مقامات جدید مصر پس از برکناری محمد مرسی، گفت: آقای صالحی رایزنی‌های مستقیمی با سرپرست وزارت خارجه مصر قبل از برکناری‌شان داشتند و با آقای البرادعی نیز گفت‌وگو داشتند، همچنین با بازیگران منطقه‌ای ابتکاراتی را مطرح کردند.

وی ادامه داد: در سفر کوتاهی که آقای صالحی به ترکیه داشتند، مباحثی مطرح شد. اختلاف موضع ما با ترکیه در مسائل منطقه وجود دارد و امر غیرقابل انکاری نیست. همچنین آقای صالحی با وزیر خارجه امارات گفت‌وگوی تلفنی در رابطه با مصر و سایر مسائل به ویژه سوریه داشتند.

عراقچی تصریح کرد: ما با همه طرف‌ها مذاکرات در این باره را ادامه می‌دهیم و امیدواریم موضوع مصر در آرامش و حفظ انسجام ملی به سرانجام مناسب برسد و به خواست‌های مشروع مردم پاسخ داده شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره اظهارات جک استراو وزیر خارجه پیشین انگلیس درباره تمایل سفرش به تهران و اظهار امیدواری نسبت به بازگشایی سفارت دو کشور خاطرنشان کرد: هیچ درخواست رسمی برای سفر به تهران صورت نگرفته است. اظهارات منتشر شده در رسانه‌ها درباره اظهارات ایشان کاملا گویا است. ما از اینکه آقای استراو و هر کس دیگری که علاقمند به سفر به ایران باشد بتواند این سفر را انجام دهد خوشحال خواهیم بود. ملت ایران، ملت مهمان‌نوازی هستند.

وی ادامه داد: درباره روابط ما با اتحادیه اروپا هم سیاست کلی ایران رفع تنش‌های موجود و اعتمادسازی است که شامل دولت انگلیس هم خواهد شد.

عراقچی اضافه کرد: اینکه ایشان ابراز علاقه کردند که بین ایران و انگلیس و برای بهبود روابط اقدامی انجام دهند باید گفت اگر این اراده وجود دارد ایشان اول از لندن شروع کنند تا تهران. ما خواهان قطع رابطه نبودیم بلکه اقدام قطع ارتباط از طریق دولت انگلیس صورت گرفته و تبعا باید از آن ناحیه اقدامی برای رفع این مشکلات انجام شود.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفراحمدی‌نژاد به عراق گفت: بیش از یک سال است که رییس‌جمهور دعوت‌نامه از طرف آقای طالبانی رییس جمهور عراق دریافت کرده بودند که سفری رسمی در چارچوب روابط دو جانبه به عراق داشته باشند. این سفر به دلیل بیماری آقای طالبانی به تاخیر افتاد و با توجه به ادامه این بیماری تاخیر ادامه داشت.

وی افزود: ایده‌ای که مطرح است و دوستان عراقی ما بر آن اصرار داشتند این بود که پیش از پایان دوره ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد این سفر به میزبانی معاون رییس جمهور عراق که در حال حاضر کفیل ریاست جمهوری است انجام شود. برنامه‌ریزی برای آخر این هفته صورت گرفته است امیدواریم این سفر انجام شود و آن را اقدام مثبتی می‌دانیم که در چارچوب روابط دوجانبه وبهبود روابط دوستانه و عمیق دو کشور موثر خواهد بود.

 

خبرنگار دیگری درباره اقدام شورای امنیت مبنی بر حمایت نکردن از گزارش مربوط به نقض تحریم‌ها از سوی ایران پرسید که عراقچی گفت: بعضی از کشورهای عضو شورای امنیت تلاش کردند برنامه موشکی ایران را که ماهیتی کاملا دفاعی دارد به عنوان نقض تحریم‌های شورای امنتیت مطرح کنند که با مخالفت برخی دیگر اعضای این شورا مواجه شد. این قبیل تحرکات را اصلا سازنده در شرایط فعلی نمی‌دانیم و اگر هدف آنها فشار آوردن بیشتر در زمینه هسته‌یی است قطعا کارساز نخواهد بود. درباره برنامه موشکی ایران نیز مجدد تاکید می‌کنیم این برنامه کاملا ماهیتی دفاعی دارد و صد در صد مشروع است همانطور که هر کشور دیگری برای دفاع از خود مجاز به تامین نیازهای دفاعی‌اش است.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در واکنش به اظهارات نتانیاهو درباره برنامه هسته‌یی ایران و توهین به رییس‌جمهور منتخب کشورمانگفت: اینکه ایشان از حماسه شکوهمندی که در ایران در انتخابات بسیار گسترده و بزرگ رخ داد عصبانی باشند کاملا قابل درک است و اینکه این مشارکت عظیم مردم مورد استقبال جامعه بین‌المللی قرار گرفته باشد و فضای مثبتی را در جامعه بین‌الملل ایجاد کرده باشد ایشان را عصبانی کرده باشد قابل درک است. شنیدن اظهارات توهین آمیز از ایشان عجیب نیست. از رژیمی که سراسر عمرش مملو از جنایات مختلف و جنگ طلبی و وحشی‌گری نسبت به مردم بی‌دفاع فلسطین است شنیدن این توهین‌ها عجیب نیست. اینکه ایشان به کشورهای دیگر درباره آقای روحانی رییس جمهور منتخب توصیه‌هایی می‌کنند و الفاضی را به کار می‌برند نشان‌دهنده دخالت این رژیم در روابط ایران با کشورهای دیگر است و نشان‌دهنده تلاش آنها برای تخریب روابط ایران با کشورهای دیگر است. اگر ما به دنبال مدرکی بودیم که به مردم خود و سایر کشورها نشان دهیم که این رژیم صهیونیستی چه نقش مخربی را ایفا می‌کند شاید بهتر از صحبت های ایشان مدرک دیگری نمی‌شد پیدا کرد. اگرچه مدرک زیاد است.

وی تاکید کرد: عصبانیت ایشان قابل درک است و ما بنا نداریم کلمات توهین‌آمیز ایشان را جواب دهیم و برای آن ارزشی قائل نیستیم.

 

خبرنگار دیگری درباره اقدام ایران برای برقراری آتش‌بس در ماه رمضان در سوریه پرسید که عراقچی گفت: سیاست‌های ما درباره سوریه تغییری نکرده است کماکان معتقدیم راهکار سیاسی فقط باید برای حل این مشکل جستجو شود و تصمیم‌گیری درباره زمان و دستور کار و شرکت کنندگان اجلاس ژنو 2 اتخاذ نشده است. اختلاف نظرهای جدی بین طرفین وجود دارد، البته مسلما اگر ایران دعوت شود نقش سازنده‌ای را ایفا خواهد کرد و ما به طور مثبت آن را بررسی خواهیم کرد و اصولا اعتقاد داریم هر راهکار برای سوریه باید فراگیر باشد و همه بازیگران و تاثیرگذاران را در بربگیرد.

وی گفت: معارضین سوریه درخواست آتش‌بسی را داشته‌اند از نظر ما نفس آتش‌بس امری مطلوبی است ما که به آنها توصیه می‌کنیم به طور کامل آتش‌بس برقرار کنند و اسلحه‌ها را کنار بگذارند و با دولت وارد گفت‌وگو شوند. دولت سوریه سال گذشته هم این پیشنهاد را مطرح کرد اما همین گروه‌های معارض با‌ آن مخالفت کردند و به درگیریهای خود و جنگ ‌افروزی در ماه رمضان ادامه دادند. امیدواریم هر چه سریعتر این گروه‌ها به این نتیجه برسند که راهکار نظامی درباره سوریه وجود ندارد و تنها راه گفت‌وگوهای ملی با حضور دولت و همه معارضین واقعی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تاکید داریم بین معارضین واقعی و گروه‌های تروریستی و تکفیری حتما باید تمایز قائل شد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره آخرین اقدامات ایران نسبت به پیگیری وضعیت اخراج ایرانیان از امارات نیز گفت: آخرین اقدام وزارت خارجه تماس تلفنی آقای صالحی با همتای اماراتی بود که در کنار پیگیری موضوعات دیگر بحث اخراج تعدادی از ایرانیان نیز مطرح شد. ایشان به طور جدی نگرانی‌های خود را از این موضوع اعلام کردند و وزیر خارجه امارات پاسخ دادند که تلاش خواهند کرد در این باره تجدید نظر صورت گیرد.

 

عراقچی درباره تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده درباره هدف‌گیری موشک‌های بالستیک عربستان سعودی به سمت تهران و تل‌آویو نیز تصریح کرد: صحت و سقم این تصاویر محل بحث و گفت‌وگو است. ما در حال ارزیابی این موضوع هستیم، اما آنچه که برای ما مهم‌تر است این است که چرا باید در این شرایط چنین تصاویری منتشر شود و این تلقی بین دو کشور بزرگ جهان اسلام ایجاد شود که رقابت و تنش به حدی است که بخواهند موشک‌هایشان را به سمت یکدیگر نشانه بگیرند. این حتما دسیسه پشت پرده برای بالا بردن تنش و درگیری در منطقه مهم خلیج‌فارس و بین دو کشور مهم ایران و عربستان به خصوص در شرایط حاضر که دولت ایران در حال انتقال است و آقای روحانی در حال آماده شدن برای شروع دوره مسوولیت‌شان هستند. در این فضا و در این شرایط چنین اقداماتی حتما مشکوک است.

وی ادامه داد: ما خواهان روابط دوستانه مبتنی بر احترام متقابل بین ایران و عربستان هستیم عربستان را کشور بزرگ و تاثیرگذار در جهان اسلام می‌دانیم البته اختلافاتی هم با این کشور به خصوص در زمینه موضوعات منطقه‌ای داریم اما برخورد با این اختلافات و حل کردن آن قطعا از طریق موشک نخواهد بود بلکه از طریق گفت‌وگو است.

 

خبرنگاری پرسید آیا اقدامی برای بازگشایی سفارت‌های ایران در کانادا صورت گرفته است که عراقچی پاسخ داد: هنوز هیچ اقدام جدید در این باره صورت نگرفته و تغییری در روابط رسمی ایران و کانادا انجام نشده است.

 

خبرنگار دیگری درباره گرایش روزافزودن مردم جمهوری آذربایجان به اسلام پرسید که عراقچی گفت: آذربایجان کشور بزرگ اسلامی عمدتا شیعه است. مردم آن همواره گرایش به اسلام و مظاهر اسلامی داشته‌اند و ما چیزی غیر از این شاهد نیستیم.

وی درباره اظهارات سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه این کشور باید مراقب رفتار خود باشد تا سرنوشتی مانند مصر نداشته باشد نیز گفت: ما مخالف هرگونه دخالت کشورهای دیگر در امور داخلی هر کشور هستیم و به آمریکایی‌ها هم توصیه می‌کنیم که از این دخالت خودداری کنند و تحلیل‌های عجیب و قریبی که می‌تواند باعث افزایش تنش‌های داخلی و منطقه‌ای شود خودداری کنند. اگر مقامات آمریکایی می‌توانستند چنین پیش‌بینی‌های داشته باشند قطعا درباره مسائل منطقه جلوتر از این بودند.

 

خبرنگار دیگری پرسید دولتمردان آمریکایی از گسترش روابط ایران و آرژانتین و امضای تفاهم‌نامه درباره حادثه آ‌میا ابراز نگرانی کردند موضع ایران در این باره چیست که عراقچی پاسخ داد: این نگرانی‌ها جای تعجب دارد ایران و آرژانتین دو کشور هستند که از سالهای طولانی قبل و روابط خوب و دوستانه‌ای داشته‌اند و همکاری‌های اقتصادی مفصلی در عرصه‌های مختلف داشته‌ایم حتی در موضوع راکتور تحقیقاتی هسته‌یی تهران پس از انقلاب تامین سوخت از طریق آرژانتین صورت می‌گرفت موضوعی به نام آمیا باعث ایجاد تلخی این روابط برای چندین سال شد موضوعی که ابعاد واقعی آن هیچ‌گاه روشن نشد و به نظر ما دلیل واقعی آن دخالت صهیونیست‌ها در این ماجرا بود. امروز این دو کشور تصمیم گرفته‌اند که این سوءتفاهم و مشکل را به نفع عاقلانه و مدبرانه‌ای حل و فصل کنند . اینکه کشورهای دیگر از این موضوع ناراحت و عصبانی هستند برای ما قابل درک نیست و به آنها توصیه می‌کنیم که در روابط ایران و آرژانتین دخالت نداشته باشند.

 

خبرنگار دیگری به بیانات مقام معظم رهبری درباره سیاست خارجی در دولت احمدی‌نژاد اشاره کرد که عراقچی پاسخ داد: در هشت سال گذشته ایران حضور گسترده و جدی در عرصه‌های بین‌المللی و سازمان‌های بین‌المللی داشته است. حضور آقای احمدی‌نژاد در سازمان ملل متحد و سخنرانی که هر بار همه شرکت‌کنندگان منتظر شنیدن آن بودند یکی از مهمترین نمادهای حضور در عرصه بین‌المللی است. حضوری که با مصاحبه‌های متعدد و ملاقات‌های مختلف همراه بود. حضور ما در عرصه سازمان همکاری‌های اسلامی و حضور موثر در جنبش غیرمتعهدها که منجر به کسب ریاست این جنبش شد را در این راستا ارزیابی می‌کنیم. در همه این عرصه‌ها و البته سازمان‌های بین‌المللی متعدد دیگر مواضع و شعارهای اصولی انقلاب اسلامی ایران از سوی دولت همواره تکرار شد. اگر صحبت از صلح بود همواره از صلح حمایت کردیم صلحی در کنار عدالت.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ورود مفهوم عدالت به مذاکرات و مباحثات بین‌المللی نتیجه تلاش‌های جدی سیاست خارجی دولت حاضر بود. همه مفاهیم بین‌المللی که غربی‌ها در جهت منافع خود هدایت می‌کردند را با معرفی مفاهیم جدید و به خصوص با تاکید بر مفهوم عدالت سعی کردیم به مسیر درست خود هدایت کنیم البته گفتنی‌ها در این باره بسیار زیاد است و جلسه جداگانه‌ای می‌خواهد.

وی در عین حال گفت: علاقه‌مند هستم به موضوع هسته‌یی هم اشاره کنم و مواضع دولت جناب آقای احمدی‌نژاد در ایستادگی و مقاومت بوده است و ثمراتی در تثبیت حقوق هسته‌یی ایران داشته است و امروز برای همه دنیا غیرقابل انکار است. به هر حال مفاهیمی مانند مقاومت، ایستادگی‌،عدالت در کنار صلح و امنیت از دستاوردهای دولتهای نهم و دهم در عرصه بین‌الملل بود که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم واقع شد.

 

خبرنگاری پرسید آیا دولت موقت فعلی در مصر را به رسمیت می‌شناسید و آیا در گفت‌وگوهایی که داشته‌اید خواستار آزادی آقای مرسی شده‌اید که عراقچی پاسخ داد: معتقدیم انقلاب در مصر به پایان نرسیده و دموکراسی در مصر آغاز شده و پایدار خواهد بود و به مسیر خود ادامه خواهد داد. البته هر دموکراسی نوپایی با فراز و نشیب‌هایی هم مواجه خواهد بود تا به وضعیت ثبیت شده‌ای برسد. امیدواریم این وضعیت تثبیت شده هر چه سریعتر با حفظ انسجام ملی و گسترش روند آشتی ملی صورت گیرد و ما شاهد مصر قوی و با ثبات در منطقه مهم خاورمیانه باشیم.

وی تاکید کرد: مصر از کشورهای بزرگ و مهم خاورمیانه و جهان عرب و اسلام است و همواره از تاثیرگذاران جدی بر مسائل بین‌الملل بوده است مردم مصر هوشمند و با درایت هستند و مقاومت آنها در برابر رژیم صهیونیستی و ایستادگی آنها از گذشته مثال‌زدنی است. امیدواریم این مسیر هر چه سریعتر به حالت ثبات برسد.

عراقچی تاکید کرد: ما خواهان توقف هرگونه خشونت ودرگیری بوده ایم و خواسته‌ایم بازداشت ها‌ و دستگیری‌ها خاتمه و کاهش یابد و مسیر تحولات مسالمت‌آمیز و صلح جویانه باشد. در گفت‌وگویی که با مقامات مصری، آقای البرادعی و کامل العمرو سرپرست وزارت خارجه مصر داشته‌ایم این مواضع را اعلام کرده‌ایم.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اظهارات رهبر اخوان‌المسلمین مصر مبنی براینکه به زودی ارتش آزاد مصر تشکیل خواهد شد گفت: هیچ اقدامی که منجر به تشدید درگیری‌ها و درگیری‌های مصری – مصری شود را اصلا نمی‌پذیریم و رد می‌کنیم. هرگونه حرکتی که منجر شود به درگیری و تنش در داخل جامعه مصر قطعا محکوم است و مورد تایید نیست. بنابراین از همه طرف‌های درگیر درخواست می‌کنیم که روال آشتی ملی را طی کنند.

وی در عین حال گفت: این اظهارات البته در رسانه‌ها مطرح شده اما اینکه چقدر صحت داشته باشد و یا تا چه اندازه گفتاری برای چانه‌زنی سیاسی باشد مشخص نیست. فکر می‌کنیم که رهبران اخوان‌المسلمین از بلوغ کافی‌،‌ هوشمندی و درایت لازم برخوردار هستند. اخوان یک گروه سابقه‌دار در جهان اسلام و مصر است و اجازه نخواهند داد درگیری ها در مصر به سمت درگیری‌های مصری – مصری سوق داده شود. امیدواریم با گفت‌وگو هایی که انجام خواهد شد با حفظ وحدت ملی بین همه طرف‌ها شاهد تحقق خواسته‌های مشروع مردم مصر باشیم.

 

وی همچنین درباره خروج کامل نیروهای آمریکایی در سال 2014 از افغانستان و برخی از اظهارات مطرح شده مبنی بر احتمال ادامه حضور بخشی از این نیروها در افغانستان گفت: قرار است نیروهای خارجی و آمریکایی تا پایان سال 2014 از افغانستان خارج شوند. البته گفت‌وگوهایی بین دولت افغانستان و آمریکا وجود دارد تا نیروهای آمریکایی بعضی از پایگاه‌های خود را بعد از 2014 حفظ کنند البته این گفت‌وگوها فراز و نشیب‌های خود را داشته است و اخیرا به دلیل تاسیس دفتر طالبان در دوحه دولت افغانستان این گفت‌وگوها را متوقف کرد.

عراقچی اضافه کرد: این ایده وجود دارد که آمریکایی‌ها به بهانه‌ آموزش نیروهای نظامی افغان و مقابله با تروریسم تعدادی از دفاتر خود را حفظ کنند. ما ادامه حضور نیروهای آمریکایی‌ها را خلاف امنیت افغانستان می دانیم .ادامه حضور نیروهای خارجی باعث ادامه درگیری‌ها و تنش‌ها و ادامه حضور نیروهای تروریستی خواهد شد و مخل ثبات و صلح در افغانستان است. دیدگاه‌های خود را به مقامات دولت افغانستان منتقل کردیم و امیدواریم مذاکرات آنها با مقامات آمریکایی به نتیجه‌ای برسد که منافع مردم افغانستان و منافع کشورهای منطقه لحاظ شده باشد. ناامنی‌هایی که اخیرا گسترش پیدا کرده را ناشی از تلاش‌ آمریکایی‌ها برای بقا در افغانستان می‌دانیم. همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم هرگونه حضور نیروهای خارجی به ادامه ناامنی‌ها منجر خواهد شد و نشانه‌های آن از اکنون پیدا است. امیدواریم دولت افغانستان که در طول ده سال گذشته نشان داد در جهت منافع مردم افغانستان حرکت می‌کند با این حضور برخورد مناسبی داشته باشد و تصمیم‌گیری درستی صورت گیرد.

 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره انتقادات مطرح شده نسبت به 300 سفر خارجی انجام شده رحیم مشایی و همچنین اخبار منتشر شده درباره لیست همراهان رییس جمهور در سفر به مسکو گفت: در هر دو موضوع وزارت خارجه دخیل نیست. آقای مشایی به عنوان هیات همراه رییس جمهور این سفرها را رفته‌اند و طبعا ریاست محترم جمهور و نهاد ریاست جمهوری باید اطلاعات لازم را در این باره ارائه کند. البته ما درک می‌کنیم که اگر نمایندگان سوالی داشته باشند ناچارا از وزارت خارجه باید صورت گیرد.

وی افزود: درباره هیات ریاست محترم جمهور به مسکو هم نهاد ریاست جمهوری قطعا تاملی که را باید داشته باشند خواهند داشت و اطلاعات نزد آنها است.

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین