امروز: سه شنبه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۳ Tuesday, 16 April 2024

نرخ رشد جمعیت ایران به ۱.۳درصد رسید/ لزوم تجدید نظر در سیاست جمعیتی

بلومبرگ اعلام کرد: سال‌های آینده شرایط جمعیتی در بسیاری از کشورها به حالت خاکستری در خواهد آمد. به گونه‌ای که جمعیت بالای 64 سال در جهان به نسبت اقشار جوان و میانسال رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد. به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از بلومبرگ، رشد نامتعادل...

بلومبرگ اعلام کرد: سال‌های آینده شرایط جمعیتی در بسیاری از کشورها به حالت خاکستری در خواهد آمد. به گونه‌ای که جمعیت بالای 64 سال در جهان به نسبت اقشار جوان و میانسال رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از بلومبرگ، رشد نامتعادل جمعیت می‌تواند اثرات مختلفی را در کشورهای جهان در بر داشته باشد. کاهش قابل توجه رشد جمعیت و یا حتی رشد منفی جمعیت که در حال حاضر در بعضی کشورهای اروپایی شاهد هستیم، باعث بروز عدم تعادل در اجتماع خواهد شد که یکی از اصلی‌ترین تأثیرات آن کاهش نیروی کار شاغل در جامعه و همچنین بالارفتن بیش از حد هزینه‌های حمایتی و مستمری افراد بالای 64 سال خواهد بود.

با کاهش نیروی کار و افزایش مستمری بگیران دولتها با مشکلات جدی در رشد اقتصاد ملی و تولید ناخالص داخلی و در نتیجه تأمین بودجه سلامت برای افراد اجتماع روبرو خواهند شد.

با بالا رفتن نسبت سنی افراد جامعه به کل افراد، نیاز جامعه به پرداخت مستمری، تأمین خدمات حمایتی برای افراد سالخورده و یا حتی ایجاد آسایشگاه برای نگهداری افراد سالخورده افزایش خواهد یافت که تأمین هرکدام از این موارد در صورت کاهش نیروی کار در هر کشوری با موانع جدی برای تأمین هزینه مواجه خواهد شد.

به عنوان مثال هزینه‌های حوزه سلامت در کشور ژاپن که در حال حاضر در شرایط جمعیتی خاکستری قرار دارد، با الگوی دیگر کشورها متفاوت است.

رشد جمعیت پیر در این کشور به گونه ای است که بیش از 50 درصد بودجه درمانی این کشور به این قشر اختصاص پیدا کرده است.

از مجموع حدود 420 میلیارد دلار بودجه سالانه حوزه سلامت در ژاپن، 208 میلیارد دلار در این کشور صرف مراقبت و درمان اقشار کهنسال می‌شود.

به عنوان مثال بنا به اعلام انجمن بیمارستان های ژاپن، معادل 90 درصد از مجموع 250 هزار بیمار که از راه لوله گذاری در ژاپن تغذیه می‌شوند، بر روی تخت بستری بوده و متوسط سنی آنها 81 سال ارزیابی شده است، متوسط زمان بستری شدن این افراد تا زمان بهبودی یا مرگ آنها 2.3 سال محاسبه شده است و هزینه سالانه تغذیه هر بیمار از طریق لوله گذاری معادل 48 هزار دلار برآورد شده است که این میزان در سال برای تمام بیماران معادل 12.7 میلیارد دلار در ژاپن است که معادل 3 درصد کل بودجه سلامت در این کشور می‌شود.

علی رغم ظرفیت بالای بیمارستان‌های ژاپن به نسبت دیگر کشورها، دولت این کشور در حال سوق دادن مردم این کشور برای استفاده از خدمات پرستاری و بستری شدن در منازل است. بر اساس آخرین آمارها در کشور ژاپن به ازای هر 1000 نفر جمعیت، 13.5 تخت در بیمارستان‌های این کشور وجود دارد. این میزان در کشورهایی مانند ایالات متحده و انگلیس به ترتیب معادل 3.1 و 3 تخت محاسبه شده است.

بنابر این کشورهای جهان از جمله ایران که در سال های اخیر با کاهش فزاینده نرخ رشد جمعیت روبرو بوده‌اند، باید با تغییر در سیاست های جمعیتی و تلاش برای افزایش رشد آن تا میزان متعادل از بروز جمعیت خاکستری جلوگیری کنند، تا اولا از کاهش نیروی کار و تبعات اقتصادی- اجتماعی آن در سال‌های آینده جلوگیری کنند و ثانیا با اتخاذ سیاست های اجتماعی و اقتصادی متناسب با رشد جمعیت اقشار کهنسال اجتماع، خود را برای تأمین مالی و حمایت از این افراد آماده کند.

همچنین بانک جهانی، اعلام کرد: نرخ رشد جمعیت در ایران در سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ رقم ۱.۲درصد و در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ رقم ۱.۳درصد بوده است.

سایت نیشن مستر، جمعیت ایران در سال ۲۰۱۱ حدود ۷۵میلیون و ۴۴۸هزار نفر بوده است.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۰ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین