امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۳ Saturday, 20 April 2024

واحدهای سرد خانه ای محصولات کشاورزی، چشم انتظار اعتبارات بانکی

واحدهای سرد خانه ای محصولات کشاورزی، چشم انتظار اعتبارات بانکی

به قلم سردبیر : گزارش اختصاصی – سردخانه های استان علیرغم اینکه به لحاظ تعداد و ظرفیت اسمی و عملی رتبه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص داده اند ولی به دلیل نگهداری سایر محصولات کشاورزی، امکان جذب مابقی سیب ها را ندارند.

:

استان آذربایجانغربی به عنوان یکی از قطبهای مهم تولید سیب درختی در کشور نقش پررنگی را در تامین، عرضه و صادرات سیب درختی در سطح کشور و منطقه ایفا می نماید. یک سوم تولید سیب مورد نیاز کشور در آذربایجان غربی تولید می‌شود و سالانه ۳۰ درصد از کل سیب تولیدی استان جذب صنایع تبدیلی شده و بقیه به مصرف تازه خوری می‌رسد.‏

:
امسال براساس پیش بینی های انجام شده بیش از 400 هزارتن سیب درختی از آغاز برداشت این محصول در سردخانه های استان ذخیره سازی شده است که مقدار قابل توجهی از آن روانه بازارهای مصرف داخلی و کشورهای همسایه شده است.

:
در حال حاضر نزدیک به 300 هزارتن سیب درختی در سردخانه های استان موجود است و در سال جاری بیش از 950 هزار تن سیب درختی از باغ‌های استان برداشت شده است که با توجه به خسارت سرمازدگی و سال آوری ژنتیکی این محصول نسبت به سال گذشته در حدود 270 هزار تن با کاهش مواجه بوده است .

:
طبق آمار نزدیک به ۱۰۰ هزار تن سیب درختی براثر وزش باد شدید در استان در سال جاری ریزش داشته است و در زمان برداشت محصول ، این امر باعث افت قیمت سیب زیر درختی و و متاسفانه قیمت خرید از دو هزار و 500 ریال به یک هزار و 800 ریال در کنار جاده‌ها و مزارع کاهش یافت.

:
قیمت عمده فروشی سیب درختی درمیدان میوه و تره بار و سردخانه های استان برای سیب درجه یک بین 15هزار تا 28 هزارریال و سیب درجه 2 بین شش هزار تا 14 هزارریال است و سیب ممتاز در بسته بندی با کیفیت بالا در حدود 30 هزار ریال نیز به فروش می رسد .

:
یکی از مسائل مهم نحوه توزیع این محصول از مرحله تولید تا بازار مصرف می باشد به طوری که در حال حاضر سیب درختی در ارومیه به طور میانگین به قیمت 18 هزار ریال از باغدار خریداری شده و در فروشگاههای مصرف از جمله تهران به مبلغ 60 هزار تا 80 هزار ریال عرضه می شود .

:
این در حالی است که کوچک بودن قطعات ، عدم وجود قوانین در خصوص حذف باغات در مناطق نا مساعد و باغات رها شده در حاشیه شهرها و روستاهای بزرگ که کانون آفات و بیماریها بوده ، بذری بودن پایه های باغات موجود ، نامشخض بودن وضعیت فروش ، عدم وجود سورت و بسته بندی مناسب ، مجهز بودن تنها 4 درصد از باغات به آبیاری تحت فشار از جمله مسایل و مشکلات مهم بر سر راه تولید سیب استان است.
از سوی دیگر، بر اساس آمار موجود سالانه بطور متوسط یک میلیون تن سیب از باغات استان برداشت می شودکه 30% از این مقدار تحت عنوان سیب زیردرختی که اصطلاحاً سیب صنعتی نامیده می شود جهت تولید کنسانتره و فرآورده های دیگر نظیر سرکه، آب میوه، مربا و چیبس از سوی کارخانجات صنایع تبدیلی استان و سایر استانها جذب و پس از تبدیل به فرآورده های مذکور قسمت اعظم آن به کشورهایی اروپایی و آسیایی صادر می گردد.

:
بخشی از دو سوم باقیمانده محصول تولید شده به صورت تازه خوری مصرف و قسمت اعظمی نیز یا به عنوان میوه شب عید و ایام نوروز در سردخانه های استان ذخیره و یا به کشورهای آسیایی و همسایه از جمله ترکیه، آذربایجان، ترکمنستان ، عراق ، روسیه و بقیه کشورها صادر می گردد.
از سویی سردخانه های استان علیرغم اینکه به لحاظ تعداد و ظرفیت اسمی و عملی رتبه نخست را در سطح کشور به خود اختصاص داده اند و به رغم گنجایش حدود 400 هزار تن سیب درختی در خود، سیب درختی مازاد بر مصرف باغداران در دستشان باقی مانده و سردخانه های کشور نیز به دلیل نگهداری سایر محصولات کشاورزی، امکان جذب مابقی سیب ها را ندارند هر چند برخی عوامل دخیل در خرید و ذخیره سازی سیب درختی، بخشی از این کالا را در سردخانه های استانهای تهران، اصفهان ، آذربایجان شرقی، همدان و … نگهداری می کنند و البته متحمل هزینه های حمل مضاعفی نیز می گردند.

:
به نظر می رسد به منظور حمایت از تولیدکنندگان و جلوگیری از ورود واسطه ها و دلالان، باید بخشی از سیب تولیدی استان بصورت مطلوب در سردخانه ها ذخیره و نگهداری شود و در تحقق آن، باید واحد های سردخانه ای مصوب جدیدی ، در صورت تامین اعتبار ایجاد شوند تا علاوه برایجاد اشتغال، در افزایش درآمد تولیدکنندگان و ارتقا سطح اقتصاد کشاورزی منطقه تاثیر مهمی را از خود بجای گذارد.

:

مسئولان استان باید تلاش کنند با فراهم سازی فعالیت واحدهای سرخانه ای دیگر محصولات کشاورزی، راه را برای استفاده بهینه و مدیریت یافته از منابع موجود و صیانت از سرمایه های ملی بخش کشاورزی در سال حماسه اقتصادی فراهم آورند.
این در حالی است که اهمیت پوشش بیمه ای محصولات زراعی و باغی جهت کاهش تاثیر خسارات وارده به بهره برداران بعنوان چتری حمایتی و مهم بر کسی پوشیده نیست و با توجه به سابقه منطقه در رخداد حوادث ناخواسته طبیعی، بهره برداران استان باید بیمه محصولات را تا فرصت باقیمانده در اولویت اصلی پروسه تولید خود قرار دهند تا در مواقع بروز حوادث طبیعی، بخشی از خسارات وارده تامین و در روند تولید آنان را دچار مشکلات اعتباری ننماید.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین