امروز: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۱۱ Thursday, 25 April 2024

وزیر اقتصاد : راهی جز نگاه به تولید داخلی نداریم

وزیر اقتصاد : راهی جز نگاه به تولید داخلی نداریم

وزیر اقتصاد عنوان کرد: در شرایط فعلی که توفیقات برای مقابله با تورم به وجود آمده، دولت احیای اقتصاد، رونق تولید و بهبود فضای کسب‌وکار را از مهم‌ترین وظایف و برنامه‌های خود می‌داند.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا  ، علی طیب‌نیا – وزیر امور اقتصادی و دارایی – با تاکید بر این‌که با کاهش شدید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی مواجه هستیم، گفت: میزان اندک ایجاد اشتغال و تورم به اعداد بی‌سابقه رسیده و وقتی تورم و رکود با هم همراه می‌شوند استفاده از سیاست‌های تنظیم تقاضا برای مقابله با این دو بسیار سخت می‌شود.

 

وی با بیان این‌که سیاست‌های دولت برای مبارزه با تورم به ویژه انضباط مالی و عدم استقراض از منابع بانک مرکزی، توفیق زیادی نصیب دولت کرده است، خاطر نشان کرد: به نحوی که تورم ماهانه که در خرداد‌ماه 3.5 واحد درصد بود، در آذر‌ماه به نیم درصد رسیده است.

 

طیب‌نیا با بیان این‌که مشکل پیچیده‌تر و حاد‌تر که کاملا ساختاری است، مشکل رکود و کسادی اقتصاد است، اظهار کرد: ساختار اقتصاد ناسالم و نامنسجمی که از قبل از انقلاب به ارث برده شده به همراه سیاست‌های ناکارآمد هشت سال اخیر و نهایتا تحریم‌ها مجموعا شرایط سختی را به لحاظ رکود اقتصادی در کشور فراهم کرده است.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این‌که رشد اقتصادی در سال‌های قبل به منفی 5.8 درصد رسیده، خاطر نشان کرد: به لحاظ سرمایه‌گذاری رشد منفی حدود 22 درصدی به لحاظ ماشین‌آلات منفی 14 و در سرمایه‌گذاری مسکن منفی 32 درصد را شاهد بوده‌ایم.

 

به گفته وی در شرایط فعلی که توفیقات برای مقابله با تورم به وجود آمده، دولت احیای اقتصاد، رونق تولید و بهبود فضای کسب‌وکار را از مهم‌ترین وظایف و برنامه‌های خود می‌داند.

 

طیب‌نیا در ادامه با تاکید بر این‌که هیچ راهی جز نگاه به توان داخلی و تولید داخلی وجود ندارد، گفت: باید ظرفیت و امکانات بالقوه را به فعلیت برسانیم. این موضوع به معنی بی‌توجهی به فرصت‌های بین‌المللی نیست.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: ما از فرصت‌های داخلی و خارجی استفاده می‌کنیم تا به رشد پایدار برسیم.

 

وی با طرح این سوال که برای احیای تولید و رونق کسب و کار چه باید کرد، گفت: در یک طبقه‌بندی ساده و ابتدایی بازیگران اقتصادی را می‌توان به چهار گروه تقسیم کرد.

 

به گفته طیب‌نیا دسته اول کارمندان با درآمد ثابت و ریسک‌پذیری پایین، دسته دوم خویش‌فرمایان، دسته سوم افرادی که تاکید بر استقلال و راه‌اندازی کسب‌وکارهای بزرگ داشته و از فرصت‌ها و موقعیت‌ها استفاده می‌کنند، دسته چهارم نیز افرادی هستند که از محل تلاش و کسب و کار درآمدی ندارند بلکه از طریق سرمایه‌های قبلی خود و در اختیار قرار دادن آن به دو گروه اول درآمدزایی می‌کنند.

 

وی با بیان این‌که دسته دوم و دسته سوم معمولا ویژگی خاصی دارند که از سایر گروه‌های اجتماعی متمایز می‌شوند، بیان کرد: راه‌اندازی کسب و کار جدید بدون این گروه‌ها شکل نمی‌گیرد حتی اگر همه عوامل لازم یعنی نیروی کار و سرمایه‌ وجود داشته باشد.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این‌که این افراد و کارآفرینان عوامل تولید را تلفیق می‌کنند، اذعان کرد: کارآفرینان منتظر شغل نیستند بلکه شغل ایجاد می‌کنند. سرمایه‌دار و کارگر نیستند اما این دو را مورد استفاده قرار می‌دهند. کارآفرینان هنرمند، متخصص و مخترع هم نیستند اما توان بهره‌برداری مناسب از این سه عامل را دارند.

 

وی مهم‌ترین ویژگی کارآفرینان را اراده و عزم آنها در اجرای تصمیمات دانست و بیان کرد: کارآفرین خلاق است و به فکر سود شخصی نیست، اما این سوال به وجود می‌آید چرا با وجود انبوه فرصت‌های خدادادی رشد اقتصادی ایران منفی است.

 

طیب‌نیا با تاکید بر سوال فوق بیان کرد: ایران همیشه از ایده‌های جذاب برخوردار بوده. کارآفرین همواره ایده‌های نو و جدید داشته‌ است اما این فرصت‌ها منجر به تولید در رشد اقتصادی نشده است.

 

وی با اشاره به این‌که علت اصلی فقدان یک عامل است و آن عامل نیز کارآفرین است، تصریح کرد: اگر عامل اصلی را در فقدان کارآفرین بدانیم باید بررسی کنیم که علت اصلی فقدان این عنصر چیست.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: ظرفیت‌های بالقوه کارآفرینی در ایران همواره وجود داشته و آموزش‌های مربوط به آن نیز توسعه یافته است. لذا شاخص درک فرصت‌های کارآفرینی در کشور وجود دارد.

 

وی با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین محرک‌های کارآفرینی انگیزه‌ی کارآفرینان است، اظهار کرد: یکی از انگیزه‌های کارآفرین چشم‌انداز آینده است. شرایط سیاسی کشور، تنش‌های بین‌المللی، محیط عمومی کسب و کار، امنیت اقتصادی، تضمین حقوق مالکیت و روان‌بودن امور از جمله مهم‌ترین مواردی است که همه برانگیزه کارآفرینان تاثیر می‌گذارد.

 

طیب‌نیا با تاکید بر این‌که هر زمان محیط سیاسی مبهم باشد و همه فعالیت‌های اقتصادی ناپویا فعالیت‌های اقتصادی کارآفرینان به حالت انتظار رفته و کاهش می‌یابد، خاطر نشان کرد: کارآفرین نباید با بروکراسی پیچیده کشور و مداخله‌ی آن مواجه باشد. کارآفرین باید بتواند با توجه به شرایط اقتصادی سازوکار فعالیت‌های خود را تهیه کند.

 

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی کارآفرین باید احساس کند برای تبدیل ایده‌های خود به اجرا همه شرایط محیطی فراهم است ولی عوامل محیطی و فضای کسب و کار در ایران چندان مناسب نیست.

 

مجال و فرصت بروز خلاقیت از کارآفرینان سلب شده

وی با تاکید بر مطلب فوق و با اشاره به رتبه‌ی 152 ایران در شاخص کسب و کار اظهار کرد: اگر به مقتضات شرایط اقتصادی و محیطی ایران در سه دهه قبل نگاه کنیم، عدم اطمینان ناشی از جنگ تحمیلی، تورم، ملی شدن صنایع در ایران، ایجاد انحصار در بازار‌ها و صنایع، مقررات متعدد گیج‌کننده در صادرات و واردات، تعیین و تغییر دستوری نرخ ارز و کالا و خدمات همه و همه عوامل مجال و فرصت بروز ظرفیت کارآفرینی را در ایران سلب کرده است.

 

طیب‌نیا با اشاره به این‌که مجموعه شرایط باعث شد به جای کارآفرینان ثروت‌آفرین فضا به رانتجویان فرصت‌طلب داده شود، گفت: هر کسی که اطلاعات و ارتباط ویژه در این شرایط را داشت با استفاده از رانت از این تلاطم‌ها استفاده کرده و یک شبه بدون هیچ خلاقیتی درآمد‌های کلان کسب کرده است.

 

شاه کلید ثروت‌آفرینی ظرفیت کارآفرینان است

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه با اشاره به این‌که شاه‌کلید تقویت توان کشور و افزایش ثروت‌آفرینی کارآفرینان و ظرفیت‌های بالقوه آنها در احیای فرصت‌ها است، گفت: در وزارت امور اقتصادی و دارایی براساس برنامه‌ریزی راهبردی و سند نقشه راه استراتژیک این وزارتخانه مهم‌ترین اولویت راهبردی، افزایش توان ثروت‌آفرینی با استفاده از اهرم بهبود فضای کسب و کار است.

 

وی ادامه داد: 24 مرکز مسوول و زیرمجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی وجود دارند که مسائل حاکمیتی هستند و از آنها خواسته‌ایم که اولویت‌های راهبردی، اهداف کمی و حوزه مسوولیت‌های آنها به همراه برنامه عملیاتی و اجرایی را تنظیم تا بتوانیم از این موارد در بهبود فضای کسب و کار کشور استفاده کنیم.

 

بهبود فضای کسب و کار در دستور کار تمامی سازمان‌ها قرار گرفت

طیب‌نیا در ادامه با بیان این‌که از این پس سازمان امور مالیاتی تنها مسوول مالیات‌ها نیست، گفت: بلکه این سازمان وظیفه‌ی بهبود فضای کسب و کار در حوزه مالیات‌ها را دارد. گمرک نیز از این پس تنها مسوول انجام وظایف و کسب درآمد‌های گمرکی نیست، بلکه باید دغدغه‌ سرعت‌بخشی امور کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه را نیز داشته باشند.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در این زمینه تصریح کرد: سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی اقتصاد ایران و بازار سرمایه و سازمان‌های تابع نیز از این پس اولویت اصلی خود را بهبود مستمر فضای کسب و کار قرار دادند.

 

وی در ادامه با بیان این‌که با تلاش در حوزه وزارت اقتصاد نمی‌توان به بهبود 100درصد دست یافت، بیان کرد: اعتقاد دارم که بهبود فضای کسب و کار امری فرادستگاهی و حتی فراقوه‌ای است و محیط کسب و کار پدیده‌ای چند وجهی است که نمی‌شود تنها از طریق یک وزارتخانه و یا یک قوه به سرانجام برسد.

 

طیب‌نیا با تاکید بر این‌که رتبه‌ ایران در شاخص اخذ مجوز از هر شاخص دیگری در وضعیت نامناسبی قرار گرفته، گفت: مادامی که همکاری دسته‌جمعی صورت نگیرد به نتیجه‌ی مطلوب نخواهیم رسید و اگر همکاری بین مجلس و سه قوا در رویه‌ها و شیوه‌های اجرایی شکل نگیرد، توفیق چندانی حاصل نمی‌شود.

 

وزیر امور اقتصادی و دارایی در پایان با تاکید بر این‌که دست در دست هم برای بهبود شرایط کارآفرینی، ثروت‌آفرینی و گسترش بنگاه‌ها می‌دهیم، گفت: برای به فعلیت رساندن انگیزه‌های کارآفرینی، فراهم‌کردن و بهبود فضای کسب و کار بهترین راه ممکن است که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند در این مسیر دوست و یاور وزارت اقتصاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین