امروز: پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۲ Thursday, 25 April 2024

وزیر بهداشت: موانع ورود برخی داروها برطرف شد

وزیر بهداشت: موانع ورود برخی داروها برطرف شد

وزیر بهداشت با بیان اینکه موانع ورود برخی داروها برطرف شده است، گفت: ممکن است بیماران در مراجعه به نخستین داروخانه داروی موردنظر را پیدا نکنند ولی اینطور نیست که این داروهای خاص در هیچ داروخانه‌ای هم موجود نباشد.

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از تسنیم محمد حسن طریقت منفرد در خصوص مشکلات دسترسی مردم به برخی از داروها اظهار داشت: در یکی دو سال اخیر شاهد بودیم که نه درآمدهای پیش‌بینی شده دولت در قانون بودجه محقق شد و نه کشورهای مدعی حقوق بشر، برخلاف موازین بین المللی، از تحریم دارویی کشورمان دست برداشتند، این دو عامل متاسفانه دسترسی به برخی از داروها را با مشکل مواجه ساخت.
وی بیان داشت: خوشبختانه هم اکنون موانع ورود این داروها و برخی از مواد اولیه دارویی برطرف شده، هر چند بازار در زمینه داروهای نوترکیب اشباع نشده است ولی کمبودی هم در این خصوص نداریم.

طریقت منفرد افزود: بازار را باید کنترل کرد، یعنی هم باید جلوی مصرف کاذب را گرفت و هم باید از خروج این داروها از کشور جلوگیری کرد بنابراین ممکن است بیماری با مراجعه به اولین داروخانه داروی موردنظر خود را پیدا نکند ولی اینطور نیست که این داروهای خاص در هیچ داروخانه‌ای هم موجود نباشد.

مردم مشکلات دارویی را به 1490 گزارش کنند

وی گفت: وزارت بهداشت اعلام کرده است که به صورت شبانه روزی از طریق سامانه تلفی 1490 پذیرای طرح شکایات مردمی در زمینه داروست ولی هم به بیماران عزیز و هم به پزشکانی که نسخه داروهای خارجی می‌نویسند تاکید می‌کنیم که داروهای تولید داخل نیز همان کارایی داروهای خارجی را دارند و می‌توانند به راحتی و اطمینان کامل از این داروها استفاده کنند.

طریقت منفرد گفت: بیمارانی که از تاریخ 25 اردیبهشت به این طرف مابه التفاوت بیمه داروی خود را دریافت نکرده اند نیز می‌توانند با 1490 تماس گرفته و مشکل خود را پیگیری کنند تا قسط اول آنان را ما پرداخت کنیم و طبق توافقات انجام شده با بیمه‌ها قسط‌های بعدی این افراد را نیز بیمه‌ها از این پس پرداخت خواهند کرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه پزشکان عمومی که با طرح پزشک خانواده همکاری کنند بعد از مدتی به صورت مجازی و حضوری دوره تخصص پزشک خانواده را همزمان با کار خود خواهند گذراند.

اظهارداشت: این مصوبه در تخصصی ترین شورای آموزش پزشکی کشور توسط روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به تصویب رسیده است و به پیشرفت برنامه پزشک خانواده در کشور کمک بزرگی خواهد کرد.

وی افزود: پزشک خانواده از سال 1374 تکلیف قانونی بوده و اجرای آن در برنامه چهارم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و همچنین بندهای زیادی از برنامه پنجم توسعه کشور را به خود اختصاص داده است. در این برنامه نقش پزشکان عمومی بیش از سایر پزشکان است بنابراین برای اجرای بهتر آن باید جایگاه این پزشکان ارتقاء یابد تا مردم به آن ها بیشتر اعتماد کنند.

ساخت 17 هزار تخت بیمارستانی در دولت های نهم و دهم

وزیر بهداشت در ادامه از ساخت 17 هزار تخت بیمارستانی و 40 هزار تخت در حال ساخت در دولت‌های نهم و دهم خبر داد و گفت: این میزان تخت معادل تمام سال‌های پس از انقلاب تا سال 84 است. اغلب مناطق محروم کشور از نعمت داشتن تخت‌های بیمارستانی برخوردار شده اند ولی هنوز به دلیل نداشتن پزشک به اندازه کافی نمی‌توانند از این امکانات بهره برداری کنند.
طریقت منفرد که در برنامه گفتگوی دو نیم ساعت شبکه خبر حضور یافته بود، خاطرنشان کرد: استفاده مطلوب‌تر از پزشکان عمومی که دوره‌های آموزشی مختلف را بگذرانند می‌تواند در بهره برداری از امکانات بیمارستان‌ها و تجهیزات پزشکی موجود در آنها موثر باشد.

پاسخ به اعتراض برخی از رادیولوژیست‌ها

وی در پاسخ به سئوال مجری برنامه دو نیم ساعت در خصوص اعتراض برخی از رادیولوژیست‌ها در این خصوص، بیان داشت: در تمام نقاط دنیا برخی از تصویربرداری‌ها و سونوگرافی ها را تکنسین‌ها انجام می‌دهند و دیگر یک بیمار را برای انجام این کار ساده کیلومترها دورتر از محل زندگی‌اش نمی‌فرستند.

طریقت منفرد افزود: ولی در برخی از مناطق محروم و کم برخوردار کشور ما که همه روزه رادیولوژیست در بیمارستان حضور ندارد گاهی یک زن باردار یا یک بیمار دست و پا شکسته را برای این کار، به رغم وجود پزشک عمومی در منطقه، به مراکز استان ها می فرستیم و سخن ما این بود که در چنین شرایطی با ایجاد یک سری آموزش های ساده می توان از پزشکان عمومی برای این کار کمک گرفت.

وی با تاکید بر اینکه این طرح در مرحله کارشناسی قرار دارد، اظهارداشت: این کار با بهره گیری از تخصص رادیولوژیست‌ها منافات ندارد، زیرا برخی از تصویربرداری‌های تخصصی را طبیعی است که این افراد باید انجام دهند و کار پزشک عمومی نیست.

تولید 40 دارو با فناوری پیشرفته و بیوتک در کشور

وزیر بهداشت با اشاره به تولید 40 دارو با فناوری پیشرفته و بیوتک در کشور طی سال‌های اخیر، گفت: از نظر قانونی وظیفه وزارت بهداشت تامین داروست، ولی با توجه به ارزبری زیاد داروهای خارجی پیشرفته در کشور و مساله تحریم ها این وزارتخانه چند سالی است که در بحث تولید این داروها در داخل ورود پیدا کرده و خوشبختانه با کمک دانشمندان داخلی، توانسته است اقدامات اساسی و خوبی را نیز در این مدت انجام دهد.

طریقت منفرد به ارزبری 50 درصدی 5 درصد از داروها اشاره کرد و افزود: تولید 30 داروی بیوتک در سال‌های اخیر و تولید و پرده برداری از 10 دارو از جدیدترین نسل داروهای شیمیایی که چند روز پیش توسط رئیس جمهور صورت گرفت بخشی از این اقدامات بوده است که با ادامه این روند ان شاء الله شاهد روزی خواهیم بود که دیگر این میزان ارز برای درصد کمی از داروها از کشور خارج نشود.

وی ادامه داد: تعداد این داروهای با فناوری بالا در دنیا 110 داروست که تاکنون ایران به 40 قلم از آن دست پیدا کرده است و حُسن تولید این داروها اینست که در یک فضای کوچک و تمیز با تجهیزات کم می‌توان آنها را تولید کرد.

3 تا 5 میلیون بیمه نشده در کشور داریم

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه 3 تا 5 میلیون نفر در کشور از هیچ بیمه ای برخوردار نیستند، گفت: برخی افراد هم هستند که از دو تا سه نوع بیمه استفاده می کنند و طبق قانون دولت باید همه را بیمه کند، منتها مشکلی که وجود دارد اینست که هنوز یک بانک اطلاعاتی جامع در خصوص بیمه افراد در دسترس نیست.

وی خاطرنشان کرد: برنامه ای که هم اکنون برای پوشش این افراد وجود دارد این است که در سامانه برنامه پزشک خانواده کسانی که بیمه نیستند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و با اجرای برنامه پزشک خانواده افراد بیمه نشده تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین