امروز: پنج شنبه، ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۲ Thursday, 18 April 2024

وزیر راه و شهرسازی:برای حل مشکلات مسکن مهر تلاش می‌کنیم

وزیر راه و شهرسازی:برای حل مشکلات مسکن مهر تلاش می‌کنیم

عباس آخوندی

وزير راه و شهرسازي از پروژه هاي مسكن مهر شهر جديد گلبهار بازديد كرد و گفت: براي حل مشكلات اين شهر جديد تلاش مي كنيم. آخوندي در اين بازديد از برخي پروژه هاي عمراني شهر جديد گلبهار همچون متروي گلبهار – مشهد و همچنين روند تكميل پروژه هاي مسكن مهر اين شهر ديدن كرد.

به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز ، وزير راه و شهرسازي با اشاره به بی انضباطی در ساخت كنارگذر شمالي مشهد، گفت: توسعه راه آهن مشهد و برقي كردن راه آهن تهران – مشهد تحولي عظيم در اقتصاد کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس آخوندي در سفر به خراسان رضوی در جمع خبرنگاران ضمن ابراز رضايت از فعاليت هاي انجام شده در فرودگاه بين المللي مشهد اظهار داشت: با توجه به هشت ميليون مسافر جابه‌جا شده در طول سال از طريق اين فرودگاه روند توسعه فرودگاه و كارهاي اجرايي طرحهاي عمراني با استفاده از توان بخش خصوصي با سرعت خوبي در حال اجرا مي باشد.

وي در ادامه طرح توسعه فرودگاه مشهد را نمونه‌يي موفق از يك مدل مشاركت بخش خصوصي و بخش عمومي عنوان كرد و افزود: با توجه به اينكه فرودگاه مشهد فرودگاه بسيار فعالي است، امكان جذب سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در آن وجود داشته و دارد و مديريت فرودگاه تلاش بسيار خوبي در جذب سرمايه‌گذار در اين بخش داشته است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در اين مجموعه در بخش‌هاي مختلف اعم از پاركينگ‌ها و نيز تجهيز فرودگاه چه در داخل ترمينال و چه فضاي بيروني از سرمايه‌گذاري بخش خصوصي استفاده شده كه بيانگر عملكرد مطلوب اين مجموعه در جذب سرمايه‌گذار خصوصي است.

وي اظهار داشت: اين فرودگاه با توجه به حجم جابه جايي هشت ميليون مسافر در سال نياز به پشتيباني هاي شهري بسياري زيادي دارد و ايجاد پاركينك براي اين فرودگاه خيلي مهم است ضمن آنكه خوشبختانه اجراي خط مترو از فرودگاه به درون شهر هم در حال اجرا است.

وي بيان كرد: اميدوارم در اين زمينه ارتباط فرودگاه به مترو به صورت مستقيم از داخل پايانه به ايستگاه مترو برقرار شود كه مسافران نياز به خروج از فرودگاه براي ورود به مشهد نداشته باشند.

گفتني است پروژه هاي استريپ سازي بين دو باند، سالن تشريفات اختصاصي، پاركينگ طبقاتي و اتصال فرودگاه شهيد هاشمي نژاد به خط يك مترو مشهد در اين ديدار مورد بازديد وزير راه و شهرسازي قرار گرفت.

تحول عظيم با برقي كردن راه آهن تهران – مشهد

وزير راه و شهرسازي در جریان بازدید از ايستگاه راه آهن مشهد از قسمت هاي مختلف راه آهن مشهد همچون بخش ابنيه سنگين راه آهن، انبار توشه، محوطه حمل ونقل و بخش بازرگاني بازديد كرد. وي همچنين از سالن داخلي ايستگاه، سكو ها و خطوط در حال احداث در آن بازديد و در جريان اجراي مراحل مختلف خطوط جديد قرار گرفت.

وی توسعه راه آهن مشهد و برقي كردن راه آهن تهران – مشهد را تحولي عظيم در اقتصاد و نوع نگرش مردم به سفر، سياحت و گردشگري در استان دانست. آخوندی احداث راه آهن سرخس – زاهدان – چابهار را باعث اتصال كشورهاي آسياي ميانه به خليج فارس از مسيري كوتاهتر خواند كه خود يكي از طرح هاي مهم شرق كشور است.

مشكلات آزادراه كنارگذر شمالي مشهد

وزير راه و شهرسازي با اشاره به اهميت آزادراه كنارگذر شمالي مشهد ، اظهار داشت: اين پروژه ملي از مهم ترين محورهاي شرياني و ترانزيتي شرق كشور محسوب مي شود.

آخوندي در اين بازديد گفت: آزادراه كنارگذر شمالي مشهد، محوري كليدي است كه حمل و نقل در 3 پايانه ترانزيتي پرتردد شرق و شمال شرق كشور يعني باجگيران، لطف آباد و دوغارون را تسهيل مي كند.

وي اتصال بزرگراه مشهد – قوچان و محور ترانزيتي مشهد – فريمان – تربت جام – دوغارون را از كاركردهاي كليدي اين آزادراه خواند و اظهار داشت: اين پروژه ملي به طول 72 كه به بهره برداري نيز رسيده است از مهم ترين محورهاي شرياني و ترانزيتي شرق كشور محسوب مي شود.

وزير راه و شهرسازي افزود: با افزايش تردد در اين محور ترانزيتي، شاهد تسهيل در عبور و مرور وسايل نقليه، كاهش ترافيك و افزايش ايمني در حركت خودروها خواهيم بود.

آخوندي همچنين در اين بازديد از عوارضي هاي آزادراه كنارگذر شمالي مشهد و تقاطع هاي غير همسطح آن بازديد و با مديران شركت مجري پروژه گفتگو كرد.

براي حل مشكلات گلبهار تلاش مي كنيم

وزير راه و شهرسازي از پروژه هاي مسكن مهر شهر جديد گلبهار بازديد كرد و گفت: براي حل مشكلات اين شهر جديد تلاش مي كنيم. آخوندي در اين بازديد از برخي پروژه هاي عمراني شهر جديد گلبهار همچون متروي گلبهار – مشهد و همچنين روند تكميل پروژه هاي مسكن مهر اين شهر ديدن كرد.

وی افزود: يكي از برنامه هاي اساسي وزارت راه و شهرسازي بررسي معضلات و مشكلات مسكن مهر و رفع آنها است. سعي مي كنيم وضعيت خدمات روبنايي اعم از بيمارستان، آموزش و پرورش، حمل و نقل و امور فرهنگي را رفع نماييم.

وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: مشهد به عنوان پايتخت معنوي ايران اسلامي، همواره به عنوان يكي از اركان توسعه كشور داراي اهميت خاصي است.

آخوندي با اشاره به تعامل خوب و وجود هماهنگي لازم بين مسوولان و مردم، يادآور شد: با توجه به نگاه و پيگيري ويژه دولت و مسوولان ارشد استان، حساسيت رسالت راه و شهرسازي در انجام امور محوله و خدمت رساني به مردم لايق و ولايتمدار چند برابر است.

همچنین آخوندي در نشست هم انديشي با صاحب‌نظران و اعضاي هيئت‌ علمي دانشگاه‌هاي خراسان‌رضوي كه در تالار اجتماعات ساختمان مركزي دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد، با تاكيد بر اينكه بايد به وضع موجود شهرها سامان دهيم، عنوان كرد: ريشه اين مسائل به حاكميت جغرافيايي در ايران برمي‌گردد و دوگانگي بين حاكميت شهري و سياسي ريشه اصلي اين مطلب است، اعتقادم اين است و در شوراي شهر تهران نيز اين مطلب را بيان كردم كه كلانشهري مانند تهران بايد تحت حاكميت شهر تهران باشد زيرا تعارض حاكميتي براي شهرها مشكلات بسياري ايجاد كرده است.

وزير راه و شهرسازي گفت: مداخلات دولت در روند شهرنشيني طي سالهاي گذشته موجب تشديد فقر شهري و كاهش حس هويت شهري در كشور شده است.

وي اظهار داشت: شهر بيش از اين كه يك سازمان كالبدي باشد يك سازمان اجتماعي است و سلول هاي آن شهروندان هستند. انسان نيز يك عنصر اجتماعي است و با اين ديدگاه بايد در بسياري از مطالعات شهري تجديد نظر شود.

آخوندي افزود: اگر با اين ديد نگاه كنيم شايد مجبور شويم بسياري از طرح‌هاي مطالعاتي كه چه در كشور و چه در خراسان رضوي انجام شده را تجديد نظر كنيم و يا حداقل ببينيم سازمان اجتماعي پشتيبان اين طرح‌ها چيست.

وزير راه و شهرسازي تصريح كرد: همواره اين بحث مطرح مي‌شود كه ميزان كاميابي در چه حد است؟ اينكه طرح‌ها و برنامه‌ها تا چه ميزان كاميابي و موفقيت دارند سئوالي است كه هم فراروي دولت و هم دانشگاه و جامعه حرفه‌اي قرار دارد.

وي با طرح اين پرسش كه آيا اين طرح‌ها واقعا مي‌توانند محرك توسعه و حتي راهنماي توسعه باشند يا خير؟ گفت: بايد قبول كنيم كه هر شهري داراي مسائلي واقعي است كه با عدم به‌ رسميت شناختن آنها مشكلات شهري حل نمي‌شود و ما نمي‌توانيم از پذيرش واقعيات فرار كنيم.

آخوندي تصريح كرد: واقعيت اين است كه روند شهرنشيني در ايران به نحوي صورت مي‌گيرد كه متاسفانه برخي مطالعات دولت حتي تشديد كننده اين فقر شهري و قطب‌بندي انگ‌زني به محلات مختلف و كاهش حس تعلق و هويت شهري شده است، قاعدتا شما در اين شهر نمي‌توانيد مدعي يك هويت شهري و حتي هويت محلي باشيد زيرا با توجه به حجم و افزايش روند سريع مهاجرت به اين شهر هويت شهري دچار خلل شده است.

وي با طرح اين پرسش كه اين ناهمگوني را چگونه مي‌توان سامان داد، عنوان كرد: ما دچار فرسودگي اجتماعي هستيم، بايد بتوانيم از اين ناهمگوني به يك حس تعلق و هويت شهروندي برسيم.

آخوندي افزود: به رسميت شناختن فقر شهري از نظر هويت، اقتصاد و سياست و همچنين پذيرش فقرا دو مساله مهم هستند كه بايد آنها را در قالب عدالت اجتماعي مطرح كنيم.

وي با اشاره به تشديد فقر شهري و كاهش حس هويت به ويژه در كلانشهرها گفت: مشهد از دهه 40 تاكنون هيچ هويت شهري يا حس تعلق را براي شهروندان نداشته و رشد حجم اين شهر و روند سريع مهاجرت به آن نگران كننده بوده است به طوري كه از دهه 70 جمعيت مشهد از يك ميليون و 800 هزار نفر به سه ميليون و 200 هزار نفر رسيده است.

آخوندي گفت: بروز ناهنجاريهاي اجتماعي در شهر مشهد به مراتب سريعتر از اصفهان بوده است و جمعيت اصفهان اينك به رغم افزايش فوق العاده صنعت در آن، كنترل شده اما مشهد طي 20 سال گذشته نه تنها جمعيتش كنترل نشده بلكه وضعيت روزبروز نگران كننده تر مي شود.

وي افزود: اكنون به هيچ نشانه اي از روند توسعه شهري در شهر مشهد نرسيده ايم و روند مهاجرت به اين شهر روز به روز در حال افزايش است و پيش بيني مي شود طي 20 سال آينده جمعيت مشهد به بيش از پنج ميليون نفر برسد.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه وضعيت آينده مشهد نگران كننده است، گفت: روند توسعه شهر با وجود مشكلات زيست محيطي و اجتماعي همچنان روندي نگران كننده بوده و متاسفانه هيچ نشانه‌اي نداريم كه روند توسعه شهر كنترل شده باشد.

آخوندي افزود: همچنين روند مهاجرت به مشهد رو به افزايش است و تمركز در مشهد به شدت افزايش مي‌يابد، اگر اين روند ادامه داشته باشد مسائل اين شهر بسيار پيچيده‌تر مي‌شود.

آخوندي افزود: اساتيد دانشگاههاي مشهد بايد در وهله نخست جمعيت متجانس شهري، تهديد مهاجرت به مشهد، آينده شهر و افق جمعتي آن را مورد مطالعه قرار دهند.

وي آينده شهر مشهد را يك مسئله ملي دانست و خاطرنشان كرد: بايد در مجامع علمي به صورت بي‌پرده وضعيت آينده مشهد را مورد بحث و بررسي قرار داد، شهروندان مشهدي هم بايد مطلع باشند كه در اين شرايط و با بحران‌هاي اجتماعي، كمبود آب و كاهش كيفيت زندگي مشكلات بسياري در آينده پيش مي‌آيد.

وزير راه و شهرسازي در ادامه سخنانش با بيان اينكه جمعيت جديد شهر گلبهار تاسال گذشته رقمي حدود 10 هزار نفر بوده است، اظهار كرد: اين رقم در حال حاضر حدود 30 هزار نفر است و پيش‌بيني مي‌شود تا يك و نيم سال آينده به 200 هزار نفر برسد.

وزير راه و شهرسازي افزود: من با طرح CDS(استراتژيهاي توسعه شهري) موافق هستم اما اين طرح به معناي قبول حق حاكميت شهروندان بر شهر و حقوق شهروندي است كه بايد آن را بپذيريم و بحث فقر شهري و عدالت شهري در مركز اين طرح قرار بگيرد.

بي انضباطي در ساخت كنارگذر شمالي مشهد

آخوندي همچنين به كنارگذر شمالي مشهد اشاره و بيان كرد: بي انضباطي در ساخت اين كنارگذر از جاده هاي روستايي كشور كه به صورت تصادفي ساخته مي شود، بيشتر بوده است.

وي با بيان اينكه از طرح‌هايي كه ايمني جاده اي را تامين كند استقبال مي كنيم، گفت: ايمني جاده اي ربطي به دو بانده كردن يا توسعه معابر ندارد بلكه ايمني جاده اي به مسائل جانبي مانند علائم رانندگي و فرهنگ رانندگي مربوط مي شود.

وزير راه و شهرسازي افزود: مشهد 50 درصد جا به جايي ريلي، دو و نيم ميليون تن حجم بار كشور، 12 درصد جا به جايي جاده اي و هشت درصد جا به جايي هوايي كشور را دارد. اين ظرفيتها بايد در قالب يك مجموعه ديده شود و در خدمت صنعت گردشگري قرار گيرد.

آخوندي گفت: طرح جامع حمل و نقل خراسان رضوي بايد هرچه سريعتر تدوين شود و ساخت يك بندر خشك در اين استان مورد مطالعه قرار گيرد تا حمل و نقل در خدمت توسعه استان قرار گيرد. وي افزود: بدون مشاركت جامعه علمي، به توسعه منطقه اي دست نمي يابيم.

./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین