امروز: سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۷ Tuesday, 23 April 2024

وزیر علوم: دانشگاه ملی مهارت ایجاد می شود

وزیر علوم: دانشگاه ملی مهارت ایجاد می شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در راستای سیاست مهارت آموزی برای دانشجویان، دانشگاه ملی مهارت ایجاد می‌شود و مهارت آموزی با محوریت این دانشگاهها در سایر دانشگاه‌های کشور پیاده خواهد شد.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، دکتر رضا فرجی‌دانا در همایش معاونان آموزشی دانشگاه‌ها که با شعار” مشارکت و ارتقای کیفیت” در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، سیاست های وزارت علوم را برای ارتقای کیفیت آموزش عالی تشریح کرد.

 

وی در آغاز سخنان خود ضمن تبریک فرا رسیدن ایام دهه فجر و ادای احترام و گرامیداشت یاد و خاطره امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی از ایشان به عنوان شخصیت بزرگی یاد کرد که به ایران و همچنین اسلام در عصر حاضر حیات مجددی بخشید .

 

وی با اشاره به اینکه در تاریخ آموزش عالی بعد از انقلاب اسلامی، دستاوردهای مهمی بویژه در بخش آموزش و افزایش ظرفیت دانشگاهها با تلاش همه دولت‌ها کسب شده است، بر ضرورت آسیب‌شناسی و نقد روندهای گذشته و موجود برای تعالی بیشتر تاکید کرد.

 

وزیر علوم با اعلام اینکه عدم تقاضا محور و ماموریت گرا نبودن برای دانشگاههای کشور یک نقص است اظهار داشت: دانشگاهها باید به محیط خود پاسخگو باشند که این پاسخگویی علاوه بر اینکه رسالت دانشگاه است موجب پویایی آن نیز می‌شود.

 

وی تاکید کرد: دانشگاهها باید برای خود ماموریت های ملی، منطقه‌ای و فراملی تعریف کنند که در این راستا رشته‌های دانشگاهی نه صرفاً در پاسخ به تقاضای اجتماعی متقاضیان تحصیل، بلکه در پاسخ به نیازهای جامعه طراحی شوند.

 

وزیر علوم وجود صندلی های خالی در مجموعه آموزش عالی را فرصت مناسبی دانست که باید از آن برای تغییر رشته های اشباع شده به رشته های جدید مورد نیاز بازار کار استفاده کرد.

 

فرجی دانا کارآفرینی و مهارت آموزی را دو اصل مهمی دانست که باید دانشگاهها برای تقویت آن برنامه ریزی کنند و دانشجویان به گونه ای تربیت شوند که قابلیت کار آفرینی داشته باشند تا بتوانند نیازها و تقاضاهای جامعه را درک کرده و آنها را به طرح کسب وکار تبدیل و با ایجاد شرکت های دانش بنیان و تکمیل زنجیره علم تا محصول به تولید ثروت در جامعه کمک کنند.

 

وزیر علوم با بیان اینکه کیفیت در آموزش عالی یک اصل مهم است گفت : معنی کیفیت در آموزش عالی این است که دانشگاهها به جایگاهی برسند که در رفاه اجتماعی مردم نقش داشته باشند.

 

فرجی دانا یکی از ساده ترین و مهمترین راهکارهای افزایش کیفیت دانشگاهها را بکارگیری نیروهای توانمند، دارای تحصیلات عالی و نخبه در حوزه “آموزش “دانشگاه دانست و گفت: این همکاران در خط اول پاسخگویی به اعضای هیات علمی و دانشجویان قرار دارندو نحوه برخورد آنها در رضایت دانشگاهیان بسیار موثر است.

 

وزیر علوم استفاده از شیوه های نوین تدریس و بهره گیری از تجربیات موفق دانشگاههای برتر دنیا و به اشتراک گذاشتن منابع علمی اساتید باتجربه با دانشگاههای کمتر برخوردار را از جمله راهکارهای کیفیت آموزشی دانشگاهها بیان کرد.

 

فرجی دانا ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد دوره های آموزش ضمن خدمت بویژه برای استادیاران تازه جذب شده گفت : باید در راستای به روز شدن اساتید تلاش کنیم و فرصت های مطالعاتی را در اختیار اعضای هیات علمی قرار دهیم که این فرصت ها می تواند در دانشگاههای برخوردار داخلی ، صنایع کشور یا دانشگاههای برتر دنیا باشد.

 

وزیرعلوم تمرکز زدایی و تفویض اختیارات به دانشگاهها را از مهمترین برنامه های وزارت علوم اعلام کرد و گفت : مدیران دانشگاهها تا جایی که امکان دارد اختیارات قابل واگذاری را به اعضای هیات علمی و اگذارکنند و مشارکت آنان را در مدیریت ها افزایش دهند.

 

وی افزود: اگر اعضای هیات علمی در فرآیند انتخاب مدیران نقش داشته ،همدلی و همفکری بیشتری با وی خواهند داشت و قطعا شاهد کاهش مطالبات خواهیم بود.

 

وزیر علوم در پایان سخنان خود بر پاسداری از ارزشها و پرهیز از ابتذال در دانشگاهها تاکید کرد و گفت: ارزش های علم و عالم با ابتذال ناسازگار است که در این راستا نکته مهم این است که ما خود به ارزش ها پایبند بوده و به آن عمل کنیم .

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۱ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۱ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین