امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۵۶ Friday, 19 April 2024

ولایتی:از اشتون انتظار داشتیم در قبال کارشکنی‌ آمریکا محافظه‌کاری نکند

ولایتی:از اشتون انتظار داشتیم در قبال کارشکنی‌ آمریکا محافظه‌کاری نکند

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به دیدارش با کاترین اشتون گفت: در ملاقاتی که با اشتون داشتم، فکر می‌کنم این را به خوبی درک کردند که ایران در مذاکرات هسته‌ای و حفظ حقوق هسته‌ای‌اش توامان جدی است.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز به نقل از ایسنا ، علی‌اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام که عصر یک‌شنبه با کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مرکز تحقیقات استراتژیک دیدار داشت، پس از اتمام گفت‌وگوها در نشست خبری حضور یافت و توضیحاتی در رابطه با دیدار خود با اشتون داد.

 

او در رابطه با گفت‌وگوهای خود با اشتون خاطرنشان کرد: در این دیدار موضوع مذاکرات هسته‌ای مطرح شد و راجع به این که ایران بر روی حق هسته‌ای خود در چارچوب ان‌.پی‌.تی مصمم است و به هیچ وجه از این حق خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

 

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: ما علاوه بر تاکید بر حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بر ادامه مذاکرات هم تاکید داریم و حتما باید آن چه که در مذاکرات توافق می‌شود، عمل نمود و به کشورهایی مانند آمریکا اجازه داده نشود که بعد از انجام مذاکرات اقداماتی بکنند که خلاف فضای به وجود آمده در مذاکرات است.

 

ولایتی با اشاره به برخی کارشکنی‌ها از سوی مقام‌های آمریکایی پس از مذاکرات ایران و 1+5 خاطرنشان کرد: بلافاصله بعد از مذاکرات ژنو، کری، وزیر خارجه آمریکا مصاحبه‌ای انجام داد و علیه ایران سخنانی گفت. هم‌چنین شاهد بودیم که مشابه همین اقدام را رییس‌جمهور آمریکا نیز انجام داد. بنابراین اقداماتی که مسوولان آمریکایی به بهانه فشارهای صهیونیست‌ها انجام می‌دهند، قابل قبول نبوده و دقیقا برخلاف توافق‌هایی است که در ژنو صورت گرفته است و این خود مانعی برسر راه دستیابی به توافق بین‌المللی بین ایران و 1+5 است.

 

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که آمریکایی‌ها هستند که توافق ایران و 1+5 را نقض می‌کنند و من هم در گفت‌وگوهایم با اشتون به او تاکید کردم که آمریکایی‌ها در پی این مدت صحبت‌هایی کردند که خلاف توافق‌های ژنو بود از آن جمله می‌توان به افزایش تحریم‌ها و استفاده از کلمات تند علیه ایران اشاره کرد. هم‌چنین آن‌ها بر خصومت‌های گذشته خود با ایران پافشاری می‌کنند و این خود مانعی برسر راه ماموریتی است که شما (اشتون) برای مذاکرات در ایران و 1+5 دنبال می‌کنید.

 

ولایتی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره تحولات اوکراین و گفت‌وگوهای انجام شده با اشتون در این زمینه گفت: خانم اشتون دیدگاه‌های خود را در رابطه با تحولات اوکراین اعلام کرد و به عقیده من یک اشتباه محاسباتی در رابطه با این کشور از سوی غربی‌ها صورت گرفته است و همین عامل باعث شده است که وضعیت اوکراین به این صورت در آید.

 

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد: غربی‌ها گمان نمی‌کردند واکنش روسیه به اوکراین به این شدت باشد، بنابراین در حال حاضر با وضعیتی مواجه هستیم که به نفع مردم اوکراین نیست و باز هم در این مسیر اختلاف دیدگاه بین اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها وجود دارد. برخی از کشورهای اروپایی اعلام کردند که حاضر نیستند روسیه را تحریم کنند زیرا این تحریم دوجانبه بوده و به هر دو طرف ضرر می‌زند ولی حتی آمریکایی‌ها هم که ابتدا با لحن تندتری در رابطه با اوکراین صحبت می‌کردند، این روزها لحنی ملایم‌تر پیدا کرده‌اند زیرا در اوکراین اشتباهات محاسباتی داشتند و این امر باعث شده است که در اوکراین ناآرامی‌هایی به وجود بیاید.

 

ولایتی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران خواستار مذاکرات دو طرف در اوکراین است، تاکید کرد: ملت اوکراین باید بدون دخالت بیگانگان خود مسائل‌شان را حل و فصل کنند.

 

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از این نشست خبری گفت: به نظر می‌رسد آن‌طور که سایر کشورها غیر از آمریکایی‌ها استقبال کردند از تعهدات جدید که در منطقه اتفاق افتاده و از توسعه همکاری با ایران نیز استقبال کردند، زیرا آن‌ها متوجه شدند در تحریم ایران در حقیقت این خودشان بودند که بی‌جهت از منافع روابط با ایران خود را محروم کردند و این به دلیل فشار آمریکا بود ولی پس از مذاکرات ژنو می‌بینیم علی‌رغم تلاش آمریکایی‌ها، در نشست خبری بین رییس‌جمهور آمریکا و رییس‌جمهور فرانسه و درخواست آن‌ها برای قطع ارتباط اقتصادی سایر کشورها با ایران، رییس‌جمهور فرانسه در مصاحبه مطبوعاتی گفت ما نمی‌توانیم به شرکت‌های خصوصی خود دستور بدهیم که با ایران روابط نداشته باشند.

 

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که نظر اشتون درباره کارشکنی‌های آمریکا پس از توافق ژنو چیست؟ گفت: او راجع به تلاش‌های خود و این که نسبت به آینده خوشبین است، اظهاراتی داشت ولی به نظر می‌رسد در پاسخ به این سوال شما که نظرش درباره کارشکنی‌های آمریکا پس از توافق ژنو چیست، جوابی نداشت و خود او بر تلاش‌هایش در ادامه راه تاکید دارد.

 

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که اشتون در بدو ورود به ایران اعلام کرده است که برای بررسی دیدگاه و نظرات مقام‌های ایران در رابطه با مذاکرات هسته‌ای به این کشور سفر می‌کند و قصد دارد از جدیت مسوولان ایرانی در این توافق‌ها آگاه شود و آیا او این جدیت را در مسوولان ما دید یا خیر، خاطرنشان کرد: اشتون هم ایران را در مذاکره جدی یافت و هم دید که آن‌ها در حفاظت از حقوق هسته‌ای خود جدی هستند و در حقیقت نوعی تاکید بر موضع‌گیری‌هایی که مذاکره‌کنندگان ما تا به حال داشته‌اند از یک سو و جدیت آنه‌ا را در مذاکرات از سوی دیگر مشاهده کرد.

 

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام در رابطه با این که چه انتظاری از اشتون به عنوان هماهنگ‌کننده بین ایران و اعضای 1+5 دارید؟ گفت: ما انتظار داریم به عنوان مسوول مذاکرات طرف مقابل هرگاه هرکدام از اعضای 1+5 برخلاف توافق‌های مذاکرات عمل کردند، او باید یکی از معترضان باشد و اگر به یاد داشته باشید وقتی آمریکایی‌ها تحریم‌هایی خارج از چارچوب و برخلاف توافق ژنو داشتند، لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد آن چه که آمریکایی‌ها انجام دادند، خلاف مقررات و توافق‌های ژنو است و ما این انتظار را از اشتون داشتیم که او هم چنین موضع‌گیری‌هایی بکند و محافظه‌کاری نکند.

 

ولایتی اظهار کرد: در ملاقات با خانم اشتون درباره مذاکرات هسته‌ای روابط ایران و اروپا و مسائل منطقه از جمله سوریه بحث و گفت‌وگو شد.

 

وی افزود: درباره سوریه تاکید شد که تشویق به حضور نیروهای تروریستی و کسانی که آنها را به داخل سوریه می‌فرستند، مشکل این کشور را حل نمی‌کند.

 

او تاکید کرد: دولت سوریه مصمم است که با تروریست‌های اسلحه به دست بجنگد.

 

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل ادامه داد: ما معتقدیم که معترضانی که اسلحه به دست ندارند، می‌توانند پس از خروج تروریست‌ها از این کشور در انتخابات شرکت کنند و هرکه انتخاب شد، دولت سوریه را تشکیل دهد نه این که افرادی اسلحه به دست بخواهند تعیین کننده سرنوشت مردم سوریه باشند.

 

ولایتی در پایان درباره برداشته شدن تحریم‌ها تاکید کرد: در دیداری که با خانم اشتون داشتم، اعلام کردم که باید همزمان که ایران به تعهدات و مقررات بین‌المللی پایبند است و به مذاکرات ادامه می‌دهد، تحریم‌های یک‌جانبه و چند جانبه علیه ایران برداشته شود.

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین