امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۳ Friday, 19 April 2024

پاسخ‌های مسئول پیست اسکی دیزین در مورد حادثه اخیر

پاسخ‌های مسئول پیست اسکی دیزین در مورد حادثه اخیر

مسئول پیست اسکی دیزین می گوید باید شرایط مان را با وضع موجود بسنجیم و نباید خودمان را با پیست اسکی کشورهایی مثل سوئیس مقایسه کنیم.

 

به گزارش سایت تحلیلی خبری بینانیوز ، قربانعلی سولقانی در گفت‌وگو با ایسنا ، با ابراز تاسف از درگذشت نوید شاهسوندی، اظهار کرد: متاسفانه در چند روز اخیر قضاوت‌های یک جانبه و نادرستی توسط برخی از رسانه‌ها صورت گرفت که مطمئنا پیگیری خواهد شد.

 

او ادامه داد: در روزهای اخیر برخی صحبت‌هایی که مطرح شد کاملا غرض ورزانه بود و ما با مدارک مستند از جمله فیلم روز حادثه غلط بودن این ادعاها را ثابت خواهیم کرد.

 

مسئول پیست دیزین افزود: این حادثه روز پنجشنبه 24 بهمن ماه در قله دیزین نرسیده به انتهای پیست قله رخ داد. در این بین نباید فراموش کرد که محدوده پیست با مسیر پیست متفاوت است. کل پیست دیزین محدوده‌ای در حدود 550 هکتار دارد و در کل این مساحت، پرتگاه، دره و مناطق بهمن گیر داریم، اما در این محدوده مسیرهایی برای اسکی مشخص شده است.

 

سولقانی گفت: برخی از مناطقی که فنس کشیده شده و با ماشین برف روب مشخص شده است، مسیرهایی هستند که در آن می‌توان اسکی کرد، اما نوید شاهسوندی در محدوده پیست نبوده است.

 

او ادامه داد: آن مرحوم در محدوده‌ای بوده که همه از آن عبور می‌کنند. ایشان از قله‌ به سمت یک دو راهی که به سمت رستوران و یا قله اسکی می‌رود حرکت خود را آغاز کرده بود، البته پیش از آن که حرکت خود را شروع کند، توقفی را در مسیر بالاتر که جزو مسیر اصلی نیست، داشته است و بعد از آن به سمت پایین حرکت کرده است.

 

مسئول پیست دیزین با بیان این که گویا مرحوم شاهسوندی قصد داشته به یکی از اسکی بازان عبوری که در آنجا ایستاده بود، برخورد نکند که بعد تعادل خود را از دست داد و به سمت پایه دکل برخورد کرد، ادامه داد: در این بین برخی مطلبی را در مورد بسته نشدن فنس مطرح می‌کنند، ولی باید گفت قرار نیست نقش نگه دارنده را برای اسکی باز انجام دهد. حتی این فنس‌ها ممکن است سبب آسیب رساندن به اسکی باز شود.

 

سولقانی افزود: اسکی باز از حدود 50 – 60 متر قبل از مسیر اصلی حرکت خود را آغاز کرد و بعد از آن هم با از دست دادن تعادلش به پایه دکل برخورد کرد. خوشبختانه با نصب دوربین‌های مدار بسته در دیزین حرف‌های ما کاملا مستند است، زمان رخ دادن حادثه حتی با ثانیه مشخص است. این حادثه ساعت 12:18:23 رخ داد و اولین گروه امدادی 12:23:11 بالای سر فرد مصدوم رسید. یعنی در مدت زمانی کمتر از پنج دقیقه‌ اقدامات امدادی برای فرد آسیب دیده صورت گرفت که در نوع خود کم نظیر است.

 

او اضافه کرد: خود من در مسابقاتی که سال‌ها قبل در فرانسه داشتم کمرم دچار آسیب شد و در مدت زمانی حدود 12 تا 15 دقیقه‌ انتظار کشیدم تا اولین گروه امدادی بالای سر من برسد. من قصد مقایسه ندارم، اما در حداقل زمان، امکانات امدادی برای فرد مصدوم در پیست اسکی دیزین انجام می‌شود.

 

سولقانی با بیان این که پس از آن که در مدت زمانی حدود 8 تا 9 دقیقه‌ اقدامات اولیه برای فرد آسیب دیده انجام شد، گفت: بعد از حدود چند دقیقه‌ فرد آسیب دیده به مرکز 115 دیزین انتقال داده شد و رسیدگی‌های لازم بر رویش انجام گرفت. بعد از آن درخواست حضور بالگرد در محل حادثه صورت گرفت، اما متاسفانه در مسیر تهران به دیزین بالگرد یک بار مجبور شد نزدیک به پیست شمشک بنشیند و بعد از آن با اصرار ما به سمت دیزین آمد و در مقابل درمانگاه فرود آمد.

 

او در پاسخ به سوالی در مورد این که تاخیر نسبتا طولانی در نشستن بالگرد به چه علتی بوده؟ نیز گفت: به نظرم بالگرد در مسیر تهران به دیزین کمی در مسیریابی دچار اشتباه شد و بعد از آن هم در هنگام فرود نتوانست در پیست دیزین بنشیند. ما در مقابل درمانگاه فنس کشیدیم و با علامت H محل فرود را برای بالگرد مشخص کردیم و بعد از حدود پنج دقیقه‌ مصدوم را به داخل بالگرد انتقال دادیم تا به سمت تهران حرکت کند.

 

مسئول پیست دیزین خاطر نشان کرد: بعد از حدود 9 دقیقه‌ از حرکت بالگرد فرد آسیب دیده به بیمارستان امام (ره) منتقل شد و در حدود سه ساعت در آنجا حضور داشت. متاسفانه در مسیر انتقال از بیمارستان امام خمینی‌ (ره) تا بیمارستان پارس گویا مشکلی برایش پیش آمد.

 

سولقانی در پاسخ به سوالی در مورد این که گفته می‌شود شما به خاطر این که بتوانید جان آسیب دیده را نجات دهید او را به عنوان یک چهره سرشناس معرفی نموده‌اید؟ گفت: ماجرا به این شکل نبوده است. مطمئن باشید اگر امکانش وجود داشته باشد بالگردهای امدادی برای تمام افراد آسیب دیده به محل اعزام می‌شوند. حادثه در ایام آخر هفته‌ رخ داده و کمی در اعزام بالگرد مشکل به وجود آمده، ولی تا زمانی که مجوز پرواز صادر شود و بالگرد به محل حادثه برسد مدت زمانی سپری می‌شود. برای مثال وقتی در اتوبانی تصادفی رخ می‌دهد هیچ کس نمی پرسد فرد آسیب دیده چه کسی است، بلکه بلافاصله بالگرد را به محل در صورت لزوم اعزام می‌کنند.

 

او همچنین در پاسخ به سوالی در مورد پایین بودن کیفیت ابزارهای امدادی در پیست دیزین نیز، گفت: تجهیزات موجود در پیست دیزین برای حمل مجروح کاملا استاندارد است. این وسایل سالیان سال است که در این پیست استفاده می‌شوند و خوشبختانه در این مدت پیش نیامده که حادثه ای رخ دهد و به علت نبود امکانات برای فرد اتفاقی افتاده باشد. مگر می‌شود برانکارد استاندارد در این پیست وجود نداشته باشد. من نمی‌دانم این حرف‌ها از کجا سرچشمه گرفته است. در محیطی که همه روزه تعداد بسیاری علاقمند مشغول اسکی کردن هستند امکان رخ دادن حوادث وجود دارد و ما به تمام افراد آسیب دیده رسیدگی می‌کنیم.

 

مسئول پیست اسکی دیزین در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود در مدت زمان پس از حادثه مسئولان پیست پیگیر وضعیت فرد مصدوم نبودند؟ گفت: به هیچ عنوان این طور نیست. پس از وقوع این حادثه وضعیت فرد مصدوم از طرف شرکت بامپاد و مسئولان پیست دیزین پیگیری و رسیدگی شد. البته این وظیفه ما است که پیگیر این ماجرا باشیم و نمی‌دانم چرا برخی اعلام کرده‌اند که ما نسبت به مرحوم شاهسوندی بی‌تفاوت بوده‌ایم.

 

سولقانی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود پس از رخ دادن این حادثه احتمال لغو مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در پیست دیزین وجود دارد؟ اظهار کرد: فدراسیون اسکی در این مورد تصمیم گیرنده است، ولی فراموش نکنیم که پیست اسکی دیزین تنها پیستی است که رییس کنفدراسیون آسیا و رییس برگزاری مسابقات آسیا که سه سال پیش از آن بازدید کرده‌اند در مورد کیفیت بالای آن اتفاق نظر داشته‌اند، حتی در آن مقطع زمانی مسئولان کنفدراسیون اسکی آسیا گفتند اگر مسابقات بین‌المللی قرار است در ایران برگزار شود، بهترین گزینه پیست اسکی دیزین است.

 

او ادامه داد: البته در چند روز اخیر مسابقات انتخابی تیم ملی جوانان در پیست دیزین برگزار شد و در طول این مدت فعالیت‌های این پیست به روال طبیعی دنبال شده است. ولی ما متولی برگزاری مسابقات قهرمانی جوانان آسیا نیستیم. هماهنگی‌های لازم را در این مورد انجام شده و دعوتنامه‌ها برای کشورهای آسیایی ارسال شده است. اما در نهایت فدراسیون اسکی تصمیم گیرنده است.

 

سولقانی در پاسخ به این سوال که سرپرست فدراسیون اسکی مسئول مستقیم این حادثه را روسای پیست دیزین می‌داند، گفت: ایشان تازه در فدراسیون اسکی حضور پیدا کرده‌اند و حتما بررسی‌های لازم را در این مدت انجام داده‌اند. من در مورد گفته‌های ایشان نظری ندارم. حتما ایشان بررسی‌های لازم را انجام داده‌اند و به این نتیجه‌ رسیده اند که پیست‌های اسکی ایران ناامن هستند.

 

مسئول پیست اسکی دیزین در پاسخ به سوالی در مورد این که چرا بعد از وقوع حادثه اطراف محل حادثه را فنس کشیدید؟ نیز گفت: ما هیچ گونه صحنه سازی را در محل حادثه انجام ندادیم، بلکه این کار را کردیم تا رسیدن به نتیجه‌ نهایی از تردد و تجمع در محل جلوگیری شود. دوربین‌هایی که در پیست دیزین نصب شده است، تمام وقایع را ثبت کرده است.

 

 

سولقانی درباره گفته‌های مسئول فنی پیست اسکی دیزین که گفته بود در هیچ یک از پیست‌های اسکی دنیا پزشک حضور ندارد، نیز اظهار کرد: متاسفانه آقای شکرآبی نتوانستند منظور خود را به درستی مطرح کنند. منظور ایشان این بوده که در هیچ جای دنیا پزشک وسط پیست اسکی حضور ندارد. برای مثال طبق آمار سالیانه 26 تا 27 هزار نفر در حوادث رانندگی کشته می‌شوند و این مانند آن است که بگوییم دکتر باید در وسط اتوبان حضور داشته باشد!

 

او اضافه کرد: گروه امدادی در پیست اسکی حضور دارد و وظایف خود را پس از رخ دادن حادثه انجام می‌دهند. بعد از آن که گروه امدادی وظایف را انجام داد، گروه پزشکی برای ادامه درمان وارد عمل می‌شوند.

 

مسئول پیست اسکی دیزین در مورد این که چرا مانند بسیاری از پیست‌های مطرح اسکی دنیا بالگردی در پیست دیزین حضور ندارد؟ گفت: بحث حضور بالگرد یک مساله کاملا فنی است. پیست اسکی مانند آژانس مسافرتی نیست که در آن بالگرد حضور داشته باشد. برای مثال در استادیوم 100 هزار نفری آزادی که همیشه تعداد زیادی از افراد حضور پیدا می‌کنند مگر بالگرد حضور دارد؟ هر کسی باید شرایطش را با وضع موجود بسنجد. من که نمی‌توانم شرایط پیست دیزین را با پیست‌های اسکی سوئیس بسنجم. بالاخره اینجا کشوری جهان سومی است. شرایط آن بدین شکل است. من 13 سال در پیست‌های اسکی اروپا، آمریکا و آسیا اسکی کرده‌ام و می‌دانم همه آن پیست‌ها دارای امکانات این چنینی نیستند. ما باید شرایط خودمان را با وضع موجود تطبیق دهیم.

 

سولقانی در پایان گفت: برای مثال هر ماه چیزی حدود 100 میلیون تومان برای باز کردن جاده هزینه می‌کنیم و با وجود این دارای مشکلات بسیاری هستیم. چرا هیچ گاه در مورد این مساله صحبتی مطرح نمی‌شود؟

 

 

انتهای پیام

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین