امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۵ Saturday, 20 April 2024

پتانسيل بالاي آذربایجان غربی در جذب سرمايه براي گسترش صنايع تبديلي كشاورزي

گزارش اختصاصی : به قلم سردبیر – وجود مراکز تحقيقاتي کشاورزي و منابع طبيعي، وجود سيلوها و سردخانه‌ها براي نگهداري بلند مدت محصولات كشاورزي، از جمله جذابيت‌هاي سرمايه گذاري در بخش کشاورزي و صنايع تبديلي، تکميلي، فرآوري و بسته بندي محصولات اين بخش در آذربايجان غربي محسوب مي‌شود. کشاورزي آذربايجان...

گزارش اختصاصی : به قلم سردبیر – وجود مراکز تحقيقاتي کشاورزي و منابع طبيعي، وجود سيلوها و سردخانه‌ها براي نگهداري بلند مدت محصولات كشاورزي، از جمله جذابيت‌هاي سرمايه گذاري در بخش کشاورزي و صنايع تبديلي، تکميلي، فرآوري و بسته بندي محصولات اين بخش در آذربايجان غربي محسوب مي‌شود.

کشاورزي آذربايجان غربي به دلايل مختلف در موقعيت خاصي قرار گرفته است و اگر حمايت جدي مسئولان از قشر زحمتکش کشاورزان در دولت يازدهم صورت گيرد بدون شک مي‌توان به توسعه استان آذربايجان غربي بسيار اميدوار بود.
کارشناسان اقتصادي بر اين باورند که کمبود نقدينگي و سرمايه در گردش مهم‌ترين مشکلات بخش صنعت استان آذربايجان غربي است و با پايين آمدن نرخ بهره بانکي و تامين سرمايه در گردش واحد هاي توليدي شاهد رونق اشتغال‌زايي و توسعه عرصه اقتصادي استان خواهيم بود.
شناخت نقاط قوت، فرصت‌ها و نيز مشكلات و تنگناهاي بخش کشاورزي مي‌تواند استان آذربايجان غربي را به چشم اندازهاي روشن‌تر در كشاورزي و صنايع وابسته به آن سوق دهد، چرا که صنايع وابسته به كشاورزي در منطقه به دليل داشتن موقعيت منحصر به فرد،اهميت و نقش مهمي در توسعه فعاليت‌هاي زراعي، باغي، آبزي پروري دامداري و توسعه اقتصاد کشاورزي داشته و با توجه به تنوع شرايط آب و هوايي و امکان توليد انواع محصولات کشاورزي، توسعه صنايع تبديلي و تکميلي در استان، جذابيت اقتصادي ويژه اي را در پي دارد.
اين در حالي است که صنايع وابسته به كشاورزي در منطقه به دليل داشتن موقعيت منحصر به فرد،اهميت و نقش مهمي در توسعه فعاليت‌هاي زراعي، باغي، آبزي پروري دامداري و توسعه اقتصاد کشاورزي داشته و با توجه به تنوع شرايط آب و هوايي و امکان توليد انواع محصولات کشاورزي، توسعه صنايع تبديلي و تکميلي در استان، جذابيت اقتصادي ويژه اي را در پي دارد.
با بررسي پتانسيل‌هاي موجود در كشاورزي استان و پيشرفت فناوري و صنايع، ايجاد و توسعه صنايع تبديلي در زمينه كشاورزي، با توجه به آثار مستقيم و غير مستقيمي كه در بخش كشاورزي بر جاي مي‌گذارد، از اهميت زيادي در رشد اقتصاد کشاورزي برخوردارمي?سازد. استان آذربايجان غربي از نظر سطح كشاورزي در كشور جزء رتبه هاي برتر و از نظر سطح زيركشت اراضي و سطح باغات رتبه خوبي را در ميان ساير استان‌ها داراست.
آذربايجان غربي در توليد برخي محصولات كشاورزي داراي مزيت نسبي در سطح كشور بوده و در توليد انگور ، گيلاس و سيب درختي داراي رتبه اول است.از سوي ديگر، مزيت‌هاي سرمايه گذاري در بخش کشاورزي و صنايع تبديلي استان بسيار بالاست و منابع طبيعي، اقليم مستعد و خاک نسبتاً حاصل خيز کشاورزي، موقعيت ويژه ژئواکونوميک و قرار گرفتن در مسير جاده ابريشم و محل اتصال خاورميانه آسيا و اروپا از ويژگي‌هاي آذربايجان غربي است.
اين استان به دليل زيرساخت‌هاي توسعه يافته در حوزه هاي مخابرات، برق، جاده، راه آهن، فرودگاه، بازارگسترده داخلي با جمعيت 75 ميليون نفري و دسترسي سريع به کشورهاي منطقه با جمعيت 300ميليون نفري، وجود نيروي انساني آموزش ديده، کارآ و با صرفه اقتصادي، هزينه هاي پايين توليد وخدمات عمومي شامل نهاده‌ها، مواد اوليه، انرژي، حمل‌ونقل، ارتباطات و دستمزد، وجود دانشگاه‌ها ومراکز آموزشي تحقيقات کشاورزي به عنوان تأمين کننده نيروي متخصص اين بخش داراي شرايط ويژه اي براي گسترش صنايع تبديلي از قبيل کنسانتره، آب ميوه، سبزه پاک کني، سردخانه ميوه و صنايع غذايي است.
احداث سدهاي بزرگ و کوچک و سيل بندها در مسير آب‌هاي روان و رودخانه‌ها و اجراي روش‌هاي نوين آبياري در اراضي پاياب سدهاي استان، احداث شبکه هاي فرعي طرح‌هاي آبياري تحت فشار و تجهيز و نوسازي مزارع، وجود بستر مناسب جهت ايجاد کشت و صنعت درپاياب سدها به دليل وسعت اراضي قابل کشت و تنوع اقليم از ديگر مزيت‌هاي آذربايجان غربي در حوزه کشاورزي است.
وجود مراکز تحقيقاتي کشاورزي و منابع طبيعي، وجود سيلوها و سردخانه‌ها براي نگهداري بلند مدت محصولات كشاورزي، از جمله جذابيت‌هاي سرمايه گذاري در بخش کشاورزي و صنايع تبديلي، تکميلي، فرآوري و بسته بندي محصولات اين بخش از قبيل کنسانتره، آب ميوه، سبزه پاک کني، سردخانه ميوه و صنايع غذايي در آذربايجان غربي محسوب مي‌شود.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین