امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۶ Saturday, 20 April 2024

کنترل بی‌سابقه اینترنت توسط نهادهای اطلاعاتی بریتانیا

کنترل بی‌سابقه اینترنت توسط نهادهای اطلاعاتی بریتانیا

 در بریتانیا نیز همانند آمریکا، فعالیت شهروندان در دنیای مجازی زیر کنترل نهادهای اطلاعاتی قرار دارد. به نوشته گاردین، نهادهای امنیتی بریتانیا ترافیک اینترنت را کنترل و حجم عظیمی از داده‌ها را ضبط و نگهداری می‌کنند.

به گزارش سايت تحليلي و خبري بينانيوز، چند هفته پس از افشای کنترل و نگهداری برنامه‌ریزی‌شده اطلاعات مربوط به ارتباطات شهروندان توسط آژانس امنیت ملی آمریکا، روزنامه‌ی بریتانیایی گاردین خبر داده این کار توسط نهادهای امنیتی بریتانیا نیز صورت می‌گیرد و آنها این داده‌ها را در اختیار همکاران آمریکایی خود نیز قرار می‌دهند.

eqw

اشپیگل آنلاین روز شنبه (اول تیر) به نقل از روزنامه گاردین نوشت، نهادهای اطلاعاتی بریتانیا به‌صورت مخفیانه ترافیک اینترنت را در سراسر جهان در گره‌ گاههای اصلی آن شنود می‌کنند. مواردی که مورد تجسس قرار دارند، اطلاعات مربوط به ایمیل‌ها، مکالمات تلفنی و نیز موضوعاتی هستند که در شبکه فیسبوک توسط اعضای آن منتشر می‌شود.

به نوشته گاردین، اطلاعات شخصی حساس جمع‌آوری‌شده و در “مرکز ارتباطات دولتی” در بریتانیا تجزیه و تحلیل می‌شوند. این اطلاعات هم‌چنین در اختیار نهادهای امنیتی آمریکا قرار می‌گیرند.

افشاگری گاردین از فعالیت جاسوسی بریتانیا در اینترنت، براساس اسنادی است که ادوارد اسنودن، افشاگر برنامه شنود “پریسم” آمریکا در اختیار این روزنامه قرار داده است. اسنودن گفته است هدفش از این کار افشای “بزرگترین عملیات جاسوسی در تاریخ بشر” در جهت “حراست از آزادی‌های اساسی مردم” در سراسر جهان است.

ادوارد اسنودن٬ متخصص جوان شبکه‌های کامپیوتری و همکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا است. او اوایل ماه ژوئن اطلاعات مربوط به شبکه عظیم جاسوسی دیجیتال آمریکا٬ موسوم به برنامه “پریسم” را در اختیار روزنامه‌های گاردین و واشنگتن ‌پست قرار داده بود.

گفته می‌شود آژانس امنیت ملی آمریکا در چارچوب برنامه “پریسم” همه اطلاعات مربوط به مکالمات تلفنی شهروندان آمریکا را جمع‌آوری می‌کند.

براساس اسنادی که در اختیار گاردین قرار دارد، سیستم کنترل اینترنت در بریتانیا از دو بخش تشکیل شده است: بخش نخست مدیریت اینترنت که در واقع به معنای تسلط بر اینترنت است. بخش دیگر بهره‌برداری از آن است. همین فرمول‌بندی روزنامه گاردین به تنهایی ابعاد فعالیت نهادهای اطلاعاتی بریتانیا بر روی اینترنت را نشان می‌دهد.

ره‌گیری ترافیک اینترنت

روزنامه گاردین در گزارش خود نوشته است، از ۱۸ ماه پیش تاکنون عملیاتی تحت عنوان “تمپورا” (Tempora) در بریتانیا در جریان است. در این عملیات که توسط “مرکز ارتباطات دولتی” بریتانیا صورت می‌گیرد، ترافیک اینترنت در سراسر جهان از طریق کابل‌های فیبرنوری کنترل و مورد تجسس قرار گرفته و برای مدت ۳۰ روز ضبط و نگهداری می‌شود. شرکت‌هایی که به نحوی با این عملیات مرتبط هستند باید در این باره سکوت اختیار کنند. در مواردی حتی آنها به اجبار تن به همکاری می‌دهند.

عملیات “تمپورا” برای نخستین بار در سال ۲۰۰۸ آزمایش شد. دو سال بعد، در سال ۲۰۱۰، مرکز ارتباطات دولتی بریتانیا دارای بزرگترین امکان دسترسی به اینترنت و کنترل آن در مقیاس جهان شد، که حتی بزرگتر از دیگر اعضای اتحادیه‌ی موسوم به “پنج چشم” است. بریتانیا، آمریکا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند اعضای “اتحادیه استراق سمع”، موسوم به “پنج چشم” هستند. در بین این پنج کشور، بریتانیا از نظر امکانات جاسوسی و اطلاعاتی، یک ابرقدرت به شمار می‌رود.

از ماه مه سال ۲۰۱۲ سیصد تحلیل‌گر مرکز ارتباطات دولتی بریتانیا به همراه ۲۵۰ کارمند آژانس امنیت ملی آمریکا در عملیات “تمپورا” مشغول به فعالیت بوده و در حال غربال‌ کردن انبوه اطلاعات هستند. بیش از ۲۰۰ کابل ارتباطی از بریتانیا به سوی آمریکا، کانادا و غرب اروپا مورد شنود و تجسس قرار می‌گیرد. مبادله داده‌ها میان ۴۶ کانال ارتباطی می‌تواند به‌طور همزمان زیر کنترل و تجسس قرار ‌گیرد. علاوه بر این روزانه ۶۰۰ میلیون تماس تلفنی می‌‌تواند شنود شود.

گاردین به نقل از منابع امنیتی نوشته است که جمع‌آوری اطلاعات توسط نهادهای اطلاعاتی در چارچوب یک سری مقررات امنیتی و به صورت قانونی انجام می‌شود. این برنامه کنترل داده‌ها، بنا بر نوشته گاردین، به پیشرفت جدی در تشخیص و پیشگیری از جرم و جنایت منجر شده است.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین