امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۳ Saturday, 20 April 2024

گزارش اختصاصی: رکود معاملات بازار مسکن در اروميه؛ قيمت‌ها همچنان بالاست

تحلیل روز : به قلم سردبیر – با خروج سرمايه‌ها از بازار سکه و طلا، مسکن يکي از بازارهاي جذاب براي جذب نقدينگي است، اما با وجود افزايش قيمت رهن و اجاره؛ کاهش اندک نرخ ارز چندان در بازار مسکن تأثيرگذار نبود فقط کمي رکود در معاملات خريد و فروش...

تحلیل روز : به قلم سردبیر – با خروج سرمايه‌ها از بازار سکه و طلا، مسکن يکي از بازارهاي جذاب براي جذب نقدينگي است، اما با وجود افزايش قيمت رهن و اجاره؛ کاهش اندک نرخ ارز چندان در بازار مسکن تأثيرگذار نبود فقط کمي رکود در معاملات خريد و فروش مسکن منجر شده است و انگار همه منتظر يک حادثه هستند.

سال به سال که مي‌گذرد، درد دل‌هاي مستأجرهاي جوان و برخي اوقات نيز ميانسال که سال‌هاست اندوخته اندک خود را در بانک‌ها پس انداز کرده‌اند و در برخي اوقات نيز جواناني که در مسکن مهر ثبت نام کرده ولي هنوز به آرزوي خود نرسيده‌اند؛ نيز زياد مي‌شود و بايد با گوش شنوا پاي درد دل اين هم‌وطنان نشست.
داستان بي پايان گراني‌ها اين روزها در بازار مسکن روايت ديگري به خود گرفته است. در مراجعه با مشاورين املاک اروميه، اغلب مي‌شنويد که خريد و فروشي نيست و مردم منتظر هستند تا ببينند چه مي‌شود.
ولي اجاره بهاي خانه‌ها هر سال که نه هر شش ماه به تغييراتي مواجه مي‌شود. اگر چه وزارت راه و شهرسازي قطعاً با افزايش اجاره بها در شهرهاي مختلف مخالف است و برنامه کنترلي نيز در اين زمينه به ويژه افزايش توليد مسکن مهر را در اولويت قرار داده است، ولي هيچ برنامه نظارتي و کنترلي از سوي دولت نتوانسته در اين حوزه خوب و موفق عمل کند.
هر چند در اين زمينه از سوي رسانه‌ها و خبرگزاري‌ها بزرگنمايي مي‌شود اما شايسته نيست صدا و سيما به اين موضوع دامن زده و بر التهاب آن بيفزايد چرا که هيچ افزايش قيمت واقعي را شاهد نيستيم و اگر تغييري نيز رخ داده است اغلب کاذب است. اين در حالي است که رسانه‌ها بايد سعي کنند در اين زمينه اطلاع‌رساني دقيق و شفافي داشته باشند تا از طريق مسکن مهر مشکل اجاره‌نشين‌ها برطرف شود و تمام مستأجران صاحب خانه شوند.
سياست‌هاي حمايتي دولت نهم و دهم با بحث مسكن مهر از همان ابتداي دولت حتي در شكل حمايت از انبوه سازان اين چنين وانمود مي‌کرد كه اين دولت در كنار حمايت از اقشار آسيب پذير جامعه در اجراي هدفمندي يارانه‌ها نيم نگاهي نيز به موضوع مسكن دارد كه يكي از مهم‌ترين دغدغه هاي مردم است.
افتتاح فازهايي از مسكن مهر در برخي از شهرستان‌ها نيز آثاري موقت داشت ولي هنوز به شکل محسوس نتوانسته التهاب‌هاي اين بازار آشفته را بكاهد. اقتصاددانان بر اين باورند که نقدينگي واقعي کشور خيلي بيشتر از 450 هزار ميليارد تومان اعلامي و حدود 500 هزار ميليارد تومان است و اين نقدينگي تورم‌زاست و موجب مي‌شود يک حرکت توده اي مانند گردباد از بازاري به بازار ديگر هدايت شود و به شدت بر افزايش قيمت‌ها تأثير گذار است.
در ماه‌هاي اخير که نوسانات زيادي در بازار ارز و طلا روي داد؛ برخي از کارشناس مسايل اقتصادي بر اين باور بودند، بورس و بازارهاي سرمايه اي نيز امکان جذب نقدينگي را دارند اما سرمايه گذاري در اين بازارها از پيچيدگي‌هايي برخوردار است که ممکن است افراد عادي تمايل چنداني به بازار بورس نشان ندهند.
البته برخي نيز معتقدند که با شرايط پيش آمده در بازار امکان کاهش 10 تا 15 درصدي قيمت مسکن دور از انتظار نيست. چرا که مسکن کالايي خاص است و در تمام دنيا عرضه آن از تقاضا کمتر است و همچنين قابليت صادرات و واردات را نداشته و به 220 شغل و 40 صنعت وابسته است و مباحث مطرح پيرامون کاهش آن رواني است.
از سوي ديگر کاهش نرخ دلار موجب کاهش نرخ برخي از فلزات در روزهاي گذشته شده اما مسکن تا يک سال آينده رکودي بي_سابقه را تجربه مي‌کند و انبوه سازان و بساز و فروش‌ها همچنان به توليد ادامه مي‌دهند.
با گشتي در شهر اروميه به راحتي مي‌توان ركودي در روند معاملات در بازار اين كالاي پر زرق و برق ديد. که نظر مي‌رسد اين ركود همانند احتكاري براي افزايش قيمت مسكن و سودآوري بيشتر باشد.
البته برخي اين اتفاق را سياسي مي‌دانند و مي‌گويند که کاهش و افزايش چشمگيري در بازار مسکن نخواهيم داشت و با تثبيت قيمت‌ مسکن در دولت جديد، خريد و فروش به روال خود برمي‌گردد و متقاضيان توان خريد بيشتري بدست مي‌آورند.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین