امروز: شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۲ Saturday, 20 April 2024

گزارش مشروح نخستین نشست خبری رئیس جمهور منتخب

رییس‌جمهور منتخب مردم گفت: من می‌خواهم خطاب به ملت بزرگ ایران بگویم که وعده‌های انتخاباتی را فراموش نخواهم کرد. به گزارش بینانیوز به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران پس از پیروزی در انتخابات، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و...

رییس‌جمهور منتخب مردم گفت: من می‌خواهم خطاب به ملت بزرگ ایران بگویم که وعده‌های انتخاباتی را فراموش نخواهم کرد.

به گزارش بینانیوز به نقل از خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در اولین نشست خبری خود با خبرنگاران پس از پیروزی در انتخابات، ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خیرمقدم به خبرنگاران و اصحاب رسانه، افزود: این جلسه به شما تعلق دارد و من کوتاه سخن می‌گویم تا شما سوالاتتان را بپرسید.

وی خاطرنشان کرد: لازم می‌دانم از ملت بزرگ و هوشمند ایران به خاطر خلق این روزهای به یاد ماندنی در تاریخ کشور تشکر و سپاسم را تقدیم کنم.

روحانی با بیان اینکه “این انتخابات تنها یک انتخابات و تنها یک حضور نبود بلکه این انتخابات اعلام اعتماد و مشارکت فعال و آغاز فصلی نو بود؛ گویی همه می‌گفتند غصه‌ها به سر آمد”، گفت: مردم پای صندوق‌های رای، شرایط نوینی را خلق کردند و در نتیجه پس از اعلام نتیجه انتخابات همه جشن گرفتند چون همه پیروز بودند،‌ ملت پیروز بود. ملت در برابر افکار عمومی جهان و صحنه تاریخ سرفراز بود.

 

Image00001

 

رییس‌جمهور منتخب مردم اضافه کرد: همه آمدند، به ویژه جوانان عزیز چه کردند، خیابان‌ها، مجامع،‌ ورزشگاه‌ها و در فضای مجازی چه غوغایی کردند، درود بر جوانان پرشور وطن. سپاس می‌گویم به همه آنهایی که میانه‌وری و اعتدال را برگزیدند، آنها که تحقق اهداف انقلاب و آرمان ملی را انتخاب کرده‌اند و از مسیر اعتدال، عدل و نه افراط و تفریط و خودسری قدم گذاشتند، آنها که اخلاق و ادب و احترام و همچنین وحدت و انسجام و همدلی را برگزیدند. من به همه آنها تبریک می‌گویم و می‌خواهم بگویم که ای ملت بزرگ ایران، وعده‌های انتخاباتی را فراموش نخواهم کرد و از خداوند می‌خواهم به من توفیق دهد تا برای آنها عمل کنم. البته ملت توجه دارد که همه کارها بر مبنای زمان و طبق اولویت‌ها دنبال خواهد شد.

وی با بیان اینکه “من خدا را گواه می‌گیرم که در ایام انتخابات کمتر به فکر رقابت بودم و بیشتر تمرکزم بر روی مسائل کشور و سخنان زیبای ملت بود که آن را در کوی و برزن می‌شنیدم”، افزود: کشور نیاز به همدلی، وحدت و اعتماد دارد. تنه‌ها، توهین‌ها و تخریب‌ها را برای همیشه از یاد ببرید و فراموش کنید و مثل جوان‌ها باشید و از آنها یاد بگیرید. صادقانه با پاکی و پاکدلی به فکر کشور و آینده آن باشید و کمتر به گذشته نگاه کنیم و فقط تجربه اندوخته گذشته را مورد توجه قرار دهیم و بیشتر به فکر آینده و نجات کشور باشیم.

رییس‌جمهور منتخب در بخش دیگری از صحبتهای خود تاکید کرد: دولت شما یعنی دولت تدبیر و امید طبق وعده در راه نجات اقتصاد کشور، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان با مشی اعتدالی، اهداف ملی را دنبال خواهد کرد.

وی ادامه داد: جا دارد در اینجا از همه سپاسگزاری کنم؛ از عزیزانی که این ایام اظهار لطف کردند و تبریک گفتند نیز سپاسگزارم. از رهبر معظم انقلاب تا مراجع تقلید، تا روحانیون و ائمه جمعه، تا همه اقشار و احزاب، تا اساتید و فرهیختگان و اندیشمندان و تا تک تک ملت ایران از زن و مرد، پیر و جوان و از همه سپاسگزارم.

روحانی در ادامه صحبتهای خود اظهار کرد: امیدوارم به کمک یکدیگر با برادری و وحدت، دست به دست یکدیگر نهاده و راه پیشرفت و سربلندی کشور را در پیش بگیریم.

حسن روحانی در ادامه نشست خبری خود، بعد از صحبت‌های ابتدایی خود در جمع خبرنگاران به سوالات آنها در زمینه‌های مختلف پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رییس‌جمهور منتخب مردم در پاسخ به پرسش خبرنگار واحد مرکزی خبر مبنی بر اینکه “شما بحث اعتدال را مطرح کرده‌اید، لطفا در مورد مصداق اعتدال در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و دیگر عرصه‌ها پاسخ دهید”، گفت: اعتدال همان مشی و شیوه‌ای است که در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، راه تندروی، افراط، شعار، خودشیفتگی را می‌بندد.

وی با اشاره به ضرورت تکیه بر خرد جمعی و مشورت، اظهار کرد: اعتدال متکی بر برآورد هزینه و فایده و متکی بر این است که مسیر قانون‌گرایی دنبال شود و جلوی تندروی و افراط گرفته شود.

روحانی با بیان اینکه “در مورد مصادیق اعتدال در عرصه‌های مختلف در جایش توضیح می‌دهم” تاکید کرد: با مشی اعتدال می‌توانیم به اهداف برسیم. من معتقدم که در عرصه‌های مختلف اجتماعی،‌ فرهنگی و اقتصادی به جای اینکه مستقیما دولت دخالت کند باید امور را به انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی و تخصصی در این زمینه سپرد. از نظرات مردم و صاحب‌نظران در عرصه‌های مختلف باید استفاده شود و امور به خود مردم واگذار شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه خبر مبنی بر اینکه “شما از اعتمادی که مردم به شما کرده‌اند چگونه در عرصه‌های مختلف استفاده می‌کنید و از طرف دیگر از ظرفیت به وجود آمده در عرصه بین‌المللی در جهت تعامل با سایر کشورها با توجه به استقبال جهانی از شما چگونه استفاده خواهید کرد؟”، گفت: سوال شما در ظاهر کوتاه بود اما پاسخ‌های مفصلی می‌طلبد.

رییس‌جمهور منتخب مردم با اشاره به اهمیت مسائل اقتصادی و توجه به معیشت مردم اظهار کرد: برای حل این مسائل لازم و ضروری است که در دو مرحله اقداماتی انجام شود.

وی افزود: در مرحله اول باید به فکر نیازهای فوری مردم مثل کالاهای اساسی بود و با توجه به اینکه ما در آستانه فرا رسیدن به ماه مبارک رمضان هستیم و باید با کمک دولت فعلی و همچنین دولت آینده در این زمینه فعالیت کنیم.

روحانی با بیان اینکه “44 روز دیگر دولت منتخب مستقر می‌شود”، تاکید کرد: باید با همکاری دولت فعلی اقداماتی در این زمینه انجام شود و دوستان من در تلاش هستند تا در این زمینه اقداماتی انجام شود و با دولت فعلی در تماس هستند و ان‌شاءالله کمیته‌های مشترکی در این زمینه تشکیل شود تا نیازهای فوری مردم تامین شود.

وی با اشاره به اهمیت ایجاد ثبات و آرامش در عرصه اقتصادی گفت: معتقدیم که در این زمینه باید ظرفیت اقتصادی در کشور فعال و موانعی که در این زمینه وجود دارد برطرف شود. بخش‌هایی که فعال نیستند باید فعال شوند و نقدینگی به سرعت کنترل و به سمت تولید هدایت شود.

روحانی با بیان اینکه “اگر این اقدام‌ها و قدم‌ها برداشته شود آثار آن را به مرور در عرصه‌های مختلف از جمله در بازار مشاهده خواهیم کرد و شاهد این خواهیم بود که تمام بازار به نوعی به تعادل برسند و در دیگر بخش‌ها نیز اثرات خود را خواهد گذاشت”، در پاسخ به پرسش دوم این خبرنگار گفت: دولت جدید احساس می‌کند که فرصت جدیدی برای تعامل با سطح دنیا ایجاد شده است و این فرصت را مردم با حضور فعال و مشارکت حداکثری خود ایجاد کرده‌اند و من امیدوارم که تمام کشورها نیز از این فرصت به وجود آمده استفاده کنند، استفاده از این فرصت منتهی به تامین منافع متقابل می‌شود.

رییس‌جمهور منتخب مردم با اشاره به شرایط حاکم بر عرصه منطقه و بین‌الملل در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی گفت: تعامل دیگر کشورها با جمهوری اسلامی ایران و دولت آینده نه تنها فقط به نفع ایران خواهد بود بلکه به نفع منطقه و دنیا نیز خواهد بود.

در ادامه، خبرنگار الجزیره در مورد برنامه‌های دولت جدید جهت تعامل با کشورهای عربی منطقه از جمله عربستان سعودی از روحانی پرسید که وی در پاسخ با تاکید بر اینکه “اولویت اول دولت جدید در بحث سیاست خارجی، داشتن روابط دوستانه و نزدیک با همه همسایگان است”، افزود: اولویت ما این است که با پانزده کشور همسایه یک رابطه نزدیک و دوستانه در چارچوب منافع متقابل داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به اهمیت رابطه با کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: داشتن روابط دوستانه و نزدیک با کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای ما دارای اهمیت ویژه‌ای است؛ بویژه در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی.

روحانی با بیان اینکه “ما نه تنها با این کشورها همسایه هستیم بلکه برادر نیز هستیم”، به اهمیت روابط با عربستان سعودی اشاره کرد و گفت: سالانه صدها هزار ایرانی برای زیارت به خانه خدا می‌روند و تعداد زیادی از عربستان سعودی نیز به ایران سفر می‌کنند و با توجه به این مسائل زمینه برای گسترش تعامل سیاسی و اقتصادی بسیار آماده و فراهم است و من خوشحال هستم که اولین تفاهم امنیتی بین ایران و عربستان در سال 77 از طرف ایران با امضای بنده منعقد شد و امیدوارم که در دولت آینده روابط خوبی با همسایگان بخصوص با عربستان سعودی داشته باشیم.

حسن روحانی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه “با توجه به اینکه نماد شما در انتخابات کلید بود، اولین قفلی که کلید آقای روحانی باز می‌کند چه خواهد بود؟” گفت: اولین قفل باز شد.

رییس‌جمهور منتخب مردم ادامه داد: اولین مساله، مساله سرمایه اجتماعی بود که مهم‌ترین سرمایه است و بحمدالله سرمایه اجتماعی ارتقا یافت و با حضور و مشارکت مردم پس از پیروزی انتخابات این شادمانی سراسری در سراسر کشور نشان داد که اعتماد مردم، مشارکت مردم و نشاط مردم نشان داد که ایران باز هم برترین است.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه خود برای حل مساله سوریه تاکید کرد: حل مساله سوریه به عهده مردم است و تصمیم‌گیری و سرنوشت آن نیز به عهده ملت سوریه است. البته ما با جنگ داخلی مخالفیم و با دخالت‌های کشورهای دیگر که می‌خواهند در امر سوریه دخالت کنند مخالف هستیم و امیدواریم با کمک کشورهای منطقه و جهان هرچه زودتر صلح و آرامش به کشور سوریه برگردد و آنچه نظر ملت سوریه است محقق شود.

خبرنگار دیگری از روحانی پرسید “آقای روحانی شما گفتید جشن پیروزی خود را زمانی خواهید گرفت که بیکاری رخت بربسته باشد؛ در دولت شما چه زمانی این جشن پیروزی انجام خواهد شد؟” که روحانی پاسخ داد: با کمک مردم عزیز ما هرچه زودتر این اتفاق می‌افتد. مساله اشتغال مساله بسیار مهم و دغدغه اکثریت خانواده‌های ایرانی عزیز است و حل اساسی مساله اشتغال زمانی است که رونق اقتصادی شکل بگیرد و کسب و کار نیز رونق پیدا کند، نرخ بیکاری کاهش یافته و به نرخ قابل قبولی برسد.

روحانی افزود: در این زمینه قانونی به مجلس برای تصویب ارائه می‌دهیم، دولت هم برنامه‌ریزی می‌کند که مشکلات دیگر را رفع کند و ان‌شاءالله شاهد خواهیم بود که در سال اول آثار این مساله را ببینیم. هر وقت رقم بیکاری تک رقمی شد جشن کوچک و وقتی به متوسط و نُرم جهانی رسید جشن ملی خواهیم گرفت.

خبرنگار دیگری از روحانی پرسید “چه زمانی اقدام به کم کردن تحریم‌ها می‌کنید؟” که وی در پاسخ اظهار کرد: مساله تحریم معضلی است که امروز با آن مواجه هستیم که البته ظالمانه است و ملت ایران کاری نکرده که استحقاق تحریم را داشته باشد. کاری که ما انجام داده‌ایم قانونی و در چارچوب مقررات بین‌المللی بوده است.

وی با بیان اینکه “استفاده از ابزار تحریم، یک ابزار ارتجاعی است و دوره آن گذشته است”، گفت: در شرایطی که در دنیای امروز با معضلات اقتصادی مواجه هستیم، این تحریم به ضرر خود غرب است و اگر سودی داشته باشد، برای اسرائیل است و برای هیچ‌کس دیگری سود ندارد.

روحانی با بیان اینکه “اساسا تحریم نمی‌تواند مبنای درستی داشته باشد”، خاطرنشان کرد: اقدامی خواهد شد تا ما بتوانیم قدم به قدم مساله تحریم را کاهش دهیم و در درجه بعد باید در مسیر شفافیت بیشتر قدم برداریم. باید برای همه دنیا روشن کنیم که اقدامات جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوب‌های بین‌المللی و ثانیا در راستای اعتماد متقابل بین ایران با سایر کشورهاست. ما هرجا که اعتماد خدشه‌دار شود تلاش می‌کنیم این اعتماد را برگردانیم. البته اول از همه باید تلاش کنیم که تحریم جدیدی صورت نگیرد.

رییس‌جمهور منتخب ملت ایران در برابر پرسش خبرنگار رادیو مبنی بر اینکه “آیا به صورت ثابت و فصلی خواهان این هستید که از طریق رادیو با مردم صحبت کنید؟” پاسخ داد: گفت‌وگو با مردم یک فخر و افتخار برای ما و دولت خدمتگزار است. تلاش می‌کنیم تا از طریق رسانه ملی در مقاطع مختلف با مردم عزیز حرف بزنیم و گزارش بدهیم.

خبرنگار دیگری پرسید “مهم‌ترین اقدام اقتصادی شما با توجه به قول‌هایی که به مردم داده‌اید چیست و چه اقدامی انجام خواهید داد و همچنین در بحث مسکن مهر و یارانه‌های نقدی چه می‌کنید؟” که روحانی در پاسخ گفت:‌ راه‌حل اساسی اقتصاد، رونق تولید و هدایت پس‌انداز‌های مردم و همچنین هدایت نقدینگی به سمت تولید است. مشوق‌های تولید در این راستا اولین قدم است، ضمن اینکه در بخش تولید ظرفیت‌های لازم باید پر شود. بحث سرمایه از یک طرف و بهره‌وری از سوی دیگر می‌تواند حرکت اول را به وجود بیاورد.

روحانی افزود: مسکن مهر باید تکمیل شود؛ البته اشکالاتی دارد که لازم است مرتفع شود. مثلا از لحاظ مکان و امکانات مشکلاتی وجود دارد و برخی جاها به صورت یک خوابگاه است که باید به صورت یک شهرک شکل بگیرد.

وی ادامه داد: در مورد یارانه نقدی نیز باید بگویم که از فردا (سه‌شنبه) کمیته مشترکی بین دوستان اقتصادی من و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل خواهد شد تا قدم بعدی در مورد یارانه‌ها مورد توجه قرار بگیرد.

خبرنگار دیگری پرسید “آیا حاضرید برای از سرگیری مذاکرات، غنی‌سازی را تعلیق کنید؟” که روحانی تاکید کرد: آن دوره گذشته است. هم‌اکنون ما درگیر شرایط خاصی هستیم و من فکر می‌کنم راه‌های اعتمادساز فراوانی داریم.

روحانی خطاب به این خبرنگار که از فرانس24 فرانسه بود اظهار کرد: ما با آقای ژاک شیراک در سال 2005 در مذاکراتی به توافق نهایی رسیدیم که چگونه اعتماد بین‌المللی برای همه جلب شود و در ایران غنی‌سازی ادامه پیدا کند و این توافق‌ها می‌توانست راه‌حل نهایی باشد که البته آلمان با این موضوع موافقت کرد ولی متاسفانه انگلیسی‌ها با فشار آمریکایی‌ها موافقت نکردند و کار ناتمام ماند.

وی با بیان اینکه “در این راستا راه‌حل‌های بسیاری وجود دارد”،‌ گفت: یکی از آنها توافق بین من و آقای شیراک است که آن توافق می‌تواند یکی از این راه‌حل‌ها باشد.

حسن روحانی رییس جمهور منتخب ملت ایران در ادامه گفت‌وگو با خبرنگاران داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه شرق مبنی بر این‌که آقایان خاتمی و هاشمی از جمله کسانی بودند که از شما در جریان انتخابات پیروی کردند و شما چگونه مطالبات اصلاح‌طلبان از جمله احزاب اصلاح‌طلب را پیگیری می‌کنید و در زمینه‌ای فراهم می‌کنید که آنها بتوانند باردیگر فعالیت خود را آغاز کنند، گفت: اولا این نکته را بگویم که من از همه کسانی که از من حمایت کردند، تشکر می‌کنم، سپاسگزارم، از تمام جناح‌ها، احزاب و شخصیت‌هایی که حمایت کردند تشکر و قدردانی می‌کنم. قبلا نیز این کار را کرده و اکنون نیز این کار را انجام می‌دهم ،ولی باید این نکته را توجه داشت که من از امروز رییس جمهور منتخب تمام مردم هستم و وظیفه دارم به خواست و نظر همه مردم ایران توجه کنم و تلاش خواهم کرد که به همه خواسته‌ها و مطالبات به حق همه مردم، احزاب و گروه‌ها توجه داشته و در این راستا حرکت کنم.

وی با بیان این‌که دولت همواره نیازمند حمایت مستمر مردم است و با تاکید بر این‌که من امیدوارم و این دولت، واقعا دولت امید خواهد بود، گفت: باید به خواسته‌های قانونی احزاب و گروه‌ها و جناح‌ها توجه کرد به خواست همه مردم توجه کرد و در راستای تحقق این موضوع نقش مردم بسیار موثر است و باید آنها نیز در صحنه باشند و من تلاش خواهم کرد که خود نیز در این راستا حرکت کنم.

وی با بیان این‌که به عنوان رییس جمهور منتخب اجرای قانون اساسی را وظیفه خود می‌دانم و ان‌شاءالله به این عهدی که بسته‌ام پایبند خواهم بود، گفت: در راستای اجرای قانون اساسی به خصوص فصل سوم آن تلاش خواهم کرد.

به گزارش ایسنا، خبرنگار روزنامه شرق پیش از صحبت‌های خود با تبریک به روحانی به خاطر انتخاب شدن از سوی مردم، گفت: ان‌شاءالله در دولت شما شاهد بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران به عنوان یک نهاد مدنی باشیم که مورد تشویق خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حاضر در این مراسم واقع شد.

در ادامه این نشست خبری، خبرنگار کیهان ورزشی با اشاره به مشکلاتی که در سیستم نظام باشگاهداری در ایران وجود دارد، از روحانی پرسید که شما برنامه‌ای برای حل این مشکلات دارید؟ که روحانی در پاسخ گفت: اولا من در اینجا چون بحث ورزش شد، آرزوی موفقیت برای تیم ملی ایران را دارم (تشویق حضار).

وی با اشاره به اهمیت ورزش و علاقه‌ای که جوانان و مردم به ورزش دارند،تصریح کرد: نواقص زیادی در این بخش وجود دارد که در برنامه‌ای که از سوی دولت تدبیر و امید ارائه شده، یک بخش آن در مورد ورزش است و مباحثی در این ارتباط مطرح شده است.

وی افزود: قول می‌دهم مساله ورزش را نه تنها به عنوان بحث فقط ورزش، بلکه به عنوان سلامت جامعه، نشاط جامعه و همچنین به عنوان غرور ملی مورد توجه قرار دهم.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم از رییس جمهور منتخب پرسید که نظر شما در مورد نشست آلماتی یک چیست و اگر پیشنهادی در جریان مذاکرات داده شود که در آن تعلیق بخشی از غنی‌سازی وجود داشته باشد، شما چه کار می‌کنید که روحانی در پاسخ گفت: باید در این مورد این سوالات در فرصت خود بحث شود.

وی افزود: در موضوع هسته‌یی معتقد هستیم که مذاکرات با 1+5 به صورت فعال‌تر ادامه پیدا کند و این مذاکرات را به صورت فعال‌تر جلو خواهیم برد. ما معتقد هستیم که موضوع هسته‌یی صرفا راه‌حلش مذاکره است و بس و در واقع تهدید و تحریم جوابگو نیست. راه‌حل آن مذاکره و رسیدن به اعتماد متقابل است و این موضوع امکان‌پذیر است که چرا قبلا این اتفاق صورت گرفته و ما باید از تجربیات قبل استفاده کنیم.

روحانی ادامه داد: حقوق مسلم مردم ایران در این زمینه مورد توجه دولت آینده خواهد بود و ما تلاش خواهیم کرد که تحریم‌های ظالمانه قدم به قدم برطرف شود و روابط خود را با کشورهای جهان از جمله کشورهای منطقه و همسایه گسترش دهیم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد بحث سوریه و این‌که گفته می‌شود ایران می‌خواهد سوریه را مسلح کند، تصریح کرد: من در سوالات قبلی در مورد مساله سوریه صحبت کردم و اشاره کردم که مساله سوریه باید با رای مردم و نظر مردم سوریه حل و فصل شود و در واقع در این کشور آنچه که موجب نگرانی است، جنگ داخلی و مداخلات خارجی است که باید پایان بپذیرد.

وی یادآور شد: دولت کنونی سوریه تا انتخابات بعدی باید به عنوان دولت سوریه مورد نظر کشورهای جهان باشد تا در انتخابات 2014 مردم سوریه نظر خود را اعلام کنند و تصمیم‌گیری کنند و هر آنچه که نظر مردم بود مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، روحانی در پاسخ به این پرسش که “آیا مجریان و مسئولان دولت نهم و دهم را درو می‌کنید یا از آنها استفاده خواهید کرد؟”، گفت: ما گفتیم کلید داریم، نگفتیم داس داریم.

رییس جمهور منتخب مردم در ادامه نشست خبری خود تاکید کرد: دولت آینده، دولت کارآمدی و شایسته‌سالاری است و از همه عزیزان و مدیرانی که هشت سال کار و تلاش کردند و شایسته هستند استفاده می‌کنیم و در مقابل آنها تواضع می‌کنم؛ البته اگر کسی اتوبوسی آمده باشد و بدون بلیط، خودش می‌داند.

وی با بیان اینکه “امیدوارم در دولت آینده از همه مدیران شایسته و متعهد استفاده شود و به آنها احترام گذاشته خواهد شد”، تاکید کرد: قول می‌دهم من به سهم خودم اجازه نخواهم داد در دولت آینده به کسی توهین شود یا تهمت زده شود، بلکه اخلاق، برادری و محبت در کشور مستقر خواهد شد که فقط از این راه می‌توان کشور را پیش برد.

روحانی افزود: در جواب اینکه فرمودید همه‌جا باید موجب سربلندی کشور باشیم و با همه دشمنان بجنگیم، باید بگویم اول باید تلاش کنیم در داخل اگر کسی فاصله گرفته است جذبش کنیم چون جذب، اولین قدم ماست و مردم ما خیلی خوب هستند؛ البته ممکن است استثناهایی هم وجود داشته باشد اما اگر مردم نقد و انتقادی دارند زود نباید آنها را دشمن کنیم.

رییس‌جمهور منتخب با اشاره به اینکه “ملت ما، دوست کشور و نظامند و زیر خیمه ایرانیت، اسلامیت و ولایت هستند”، خاطرنشان کرد: حداکثر تلاش این است که به دشمنان بفهمانیم ناچار هستند در برابر ملت بزرگ ایران سر فرود آورند نه اینکه دشنه خود را نشان دهند.

وی با اشاره به حضور قدرتمند مردم در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری گفت: ملت با حضورش قدرت خود را نشان داد. مگر بالاتر از این قدرتی داریم؟ شاهد بودیم بیش از 72 درصد پای صندوق‌های رای آمدند و خوشحالی مردم را مشاهده کردیم.

روحانی به روزهای قبل از انتخابات و سفرهای خود به استان‌ها و شهرستان‌ها اشاره کرد و یادآور شد: شور و هیجان بسیاری در بین مردم بویژه جوانان ایجاد شده بود و این موضوع نشان می‌دهد که مردم عاشق کشور و توسعه و سربلندی آن هستند و دشمن این قدرت را دید، پس اگر کسانی هستند که فکر دشمنی آینده را دارند، ادامه نخواهند داد و شرایط کاملا با آنچه که بوده، عوض شده است.

رییس‌جمهور منتخب مردم همچنین در برابر پرسش خبرنگاری نابینا درباره رسیدگی به مشکلات روشندلان کشور گفت: رسیدگی به وضع روشندلان در اولویت کار دولت خواهد بود چون وظیفه انسانی و اسلامی دولت آینده است.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در رابطه با مساله سیاست خارجی و روابط ایران و انگلیس اظهار کرد: اصل بر این است که مشکلاتمان را با همه کشورهایی که به رسمیت می‌شناسیم رفع کنیم و مبنای کار ما، احترام متقابل، در نظر داشتن حقوق حقه ملت ایران و منافع متقابل است؛ البته با منطق و عقلانیت و مسیر اعتدال باید بتوانیم مشکلات بین خود و دیگر کشورها را حل کنیم و دولت انگلیس از این اصل کلی مستثنی نیست.

روحانی در برابر پرسش دیگری در مورد محدودیت شرایط کسب و کار و خیزش اقتصادی در گذشته و تغییراتی که ایجاد خواهد شد، پاسخ داد: قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار حتما در دولت دنبال می‌شود و آیین‌نامه‌های اجرایی آن نوشته خواهد شد و عملیاتی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه “سیاست‌های کلی اصل 44 به دقت و به خوبی انجام نشده است”،‌ گفت: باید سیاست‌های اصل 44 به طور دقیق اجرا شود، چراکه مقام معظم رهبری آن را انقلاب اقتصادی دانسته‌اند و در مسیر فعلی معلوم نیست به آن انقلاب منجر شود، پس باید سعی کنیم در مسیر هدف رهبری گام برداریم.

رییس‌جمهور منتخب مردم ایران با بیان اینکه “قانون بودجه تازه تصویب شده است و دولت ملزم است قانون را اجرا کند”، افزود: هرجا دولت نظر خاصی دارد به صورت لایحه تقدیم مجلس خواهد کرد و اگر ضرورت بیشتری احساس کند دو فوریتی یا سه فوریتی موضوع را مطرح خواهد کرد و امیدوارم نمایندگان عزیز مجلس با دولت آینده همراهی داشته باشند.

وی در جواب این سوال که “سازمان برنامه و بودجه احیا خواهد شد؟” گفت: اصل بر این است، اما به هر حال مواردی وجود دارد که در مقام عمل باید قدم به قدم برنامه‌ریزی شود.

روحانی در پاسخ به خبرنگاری که در مورد جو ایجاد شده در دنیا با انتخاب او به عنوان رییس‌جمهور ایران اشاره کرده بود، افزود: حتما با این انتخابات و حضور مردم، اساسا شرایط در سطح جهان عوض شده است؛ از جمله افکار عمومی دنیا،‌ رسانه‌ها و سیاسیون و این جو جدید حتما تبدیل به فرصت نو می‌شود و امیدواریم این فرصت ناب باعث شود روابط ما با دنیا بهتر شود.

رییس‌جمهور منتخب مردم در برابر صحبت خبرنگاری مبنی بر اینکه “شما امید را به ایران برگردانید”، تاکید کرد: من امید را برنگرداندم بلکه مردم امید را به کشور برگرداندند و آن هم با حضور و نشاط و مشارکتشان، چون ما همه چیز را از مردم داریم.

روحانی در پاسخ به این پرسش که “آیا انجمن صنفی روزنامه‌نگاران را فعال خواهید کرد؟” گفت: من نه تنها آن انجمن، بلکه هر انجمنی را که طبق قانون باید فعال باشد، حمایت خواهم کرد؛ چراکه معتقدم این انجمن‌ها راهی برای اداره مسائل جامعه هستند و اداره جامعه باید به انجمن‌های صنفی و حرفه‌ای برگردد.

خبرنگاری در ادامه از روحانی پرسید “آیا توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین در اولویت کاری شما قرار دارد؟” که روحانی در پاسخ به این سوال گفت: کشورهای آمریکای لاتین هم جزو کشورهایی هستند که ما به دنبال توسعه روابط با آنها خواهیم بود.

وی گفت: من پیش از این هم گفتم که ما در قدم اول با همسایگان و کشورهای اسلامی و کشورهای غیرمتعهد ارتباط خواهیم داشت و بعد به دنبال ارتباط با دیگر کشورها از جمله کشورهای آمریکای لاتین خواهیم بود.

خبرنگار دیگری از روحانی پرسید آیا دولت شما، دولت وحدت ملی خواهد بود و از اصولگرایان در این دولت استفاده خواهید کرد، که وی در پاسخ به این سوال گفت: من در شعارهای انتخاباتی خود عرض کردم که دولت آینده، دولت فراجناحی خواهد بود و همه نیروهای شایسته از اعتدال‌گرایان و اصولگرایان در آن حضور خواهند داشت و محدودیتی وجود ندارد.

وی با بیان این‌که من تعبیر دولت ائتلافی را نمی‌پسندم، تصریح کرد: دولت من، دولت فراجناحی است و شایسته‌سالار خواهد بود.

خبرنگار دیگری به روحانی گفتکه وزارت امور خارجه آمریکا به شما پیام تبریک داده و خواستار مذاکرات مستقیم با ایران شده است. نظر شما در این رابطه چیست؟ که روحانی پاسخ داد: مساله رابطه ایران با آمریکا مساله پیچیده و دشواری است به هرحال یک زخم کهنه وجود دارد که باید تدبیر شود تا چنین زخمی درمان گردد. البته ما دنبال ادامه، توسعه و افزایش تنش نخواهیم بود.

وی افزود: عقل سلیم هم حکم می‌کند که ملت و کشور بیشتر به فکر آینده باشند و برای گذشته راه‌حل پیدا کنند و به ترمیم آن بپردازند اما هرگونه سخن گفتن با آمریکا علاوه بر این‌که باید بر مبنای احترام متقابل باشد، حتما دارای شرایطی است که باید عمل شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اول این‌که آمریکایی‌ها همانطور که در بیانیه الجزایر قید شده، باید تصریح کنند که در امور داخلی ایران هرگز مداخله نمی‌کنند و دوم این‌که باید تمام حقوق حقه ملت ایران از جمله حقوق هسته‌یی را به رسمیت بشناسند و سیاست‌های یکجانبه‌گرایی و زورمدارانه را نسبت به ایران کنار بگذارند و البته با این شرایط زمینه آماده می‌شود که این احساس به وجود بیاید که حسن‌نیتی وجود دارد.

وی افزود: اما همه باید بدانند که دولت ما، از حقوق حقه ملت ایران هرگز کوتاه نخواهد آمد و بر این مبنا آماده هستیم تنش‌ها کاهش پیدا کند و اگر حسن‌نیت وجود داشته باشد و در زمینه اعتمادسازی قدمی بردارند، در چارچوب‌هایی که گفتیم عمل خواهیم کرد.

خبرنگار دیگری پرسید چطور می‌خواهید فضای امنیتی در کشور را از بین ببرید و در این راستا از برخی چهره‌های سیاسی که از سران انقلاب بوده‌اند، رفع محدودیت خواهید کرد که روحانی در پاسخ به این سوال گفت: قبلا قرار بود که دولت فضا را فضای دوستی تعامل و فرهنگی کند که این روزها می‌بینیم مردم این فضا را عوض کردند.

وی افزود: در مورد بسیاری از امور نباید عجله کنیم و باید آن را به زمان خود موکول کرد. خیلی از امور کار رییس جمهور و قوه مجریه به تنهایی نیست و باید سه قوه تلاش کند. من امید دارم که فضا تغییر خواهد کرد و زمینه تحقق بسیاری از خواسته‌هایی که مدنظر است، آماده خواهد شد.

همان خبرنگار پرسید آیا قول می‌دهید که روحانی گفت: اینهایی که ما گفتیم پس چه بود؟

خبرنگار دیگری در مورد کاهش حقوق کارگران پرسید که وی پاسخ داد: قانون این را می‌گوید که باید حقوق کارگران افزایش پیدا کند. دولت تلاش می‌کند که قانون را عملیاتی و این نقص را رفع کند.

در ادامه نشست مطبوعاتی رییس‌جمهور منتخب با خبرنگاران، خبرنگار آفتاب یزد با تبریک پیروزی حسن روحانی به وی، گفت بعد از پیروزی شما به عنوان رییس‌جمهور منتخب،‌ پیام‌های زیادی از سوی مردم به روزنامه آفتاب یزد آمده که آقای روحانی از آقای عارف به معاون اول رییس‌جمهور استفاده کند و آیا شما به درخواست‌های مردم در این زمینه توجه خواهید کرد یا نه؟ که روحانی در پاسخ با خنده به این خبرنگار گفت:‌ فقط به روزنامه آفتاب یزد گفته‌اند یا به بقیه نیز گفته‌اند.

روحانی افزود: بنده از تمام عزیزانی که نامزد انتخاباتی بودند و در واقع به قول مردم رقیب بودند و بعد از انتخابات لطف کردند، تبریک گفتند، یا تلفن زدند و یا حضوری آمدند و تبریک گفتند از همه آنها خواستم که برنامه‌ها، افراد و تیم مورد نظرشان را به ما معرفی کنند، چرا که همه آنها دارای برنامه و تیم بودند و ما از آنها خواستیم که افراد و برنامه‌هایشان را جهت استفاده معرفی کنند و ما سعی می‌کنیم که از آنها استفاده کنیم.

وی افزود: ان‌شاءالله از تمام نیروهای لایق و شایسته برای همکاری دعوت می‌کنیم، البته پذیرش آن بستگی به میل و نظر خود این دوستان دارد.

روحانی گفت: ما از آقای دکتر عارف نیز برای همکاری در دولت آینده دعوت می‌کنیم ، البته پذیرش آن بستگی به میل و خواسته ایشان دارد.

در ادامه خبرنگار سی‌.سی‌.پی چین از روحانی در مورد رابطه ایران و چین در دولت آینده پرسید که روحانی در پاسخ تصریح کرد: رابطه خوب ایران با چین در دولت آینده نیز ادامه پیدا می‌کند، البته دولت جدید ممکن است نکاتی را در این ارتباط مدنظر داشته باشد و ما با مقامات چینی در مذاکرات‌مان این مسائل را بیان خواهیم کرد. ما اکنون رابطه خوبی با چین داریم و این روابط را دنبال می‌کنیم.

خبرنگار آنا آخرین خبرنگاری بود که از روحانی سوال پرسید، وی از رییس‌جمهور منتخب ملت ایران در مورد دانشگاه‌ها و اهمیت توجه به دانشگاه‌ها از نظر علمی پرسید که روحانی در پاسخ،‌ یادآورشد: ما تلاش می‌کنیم که کیفیت دانشگاه‌های دولتی را بالا ببریم.

روحانی همچنین با اشاره به اهمیت رابطه دانشگاه با صنعت و دیگر بخش‌ها، گفت: ما تلاش می‌کنیم به نحوی اقدامات انجام شود که دانشجویان بتوانند بعد از پایان تحصیلات خود به مشاغل مورد نظر خود دست پیدا کنند و در این مشاغل مشغول به کار شوند.

در ادامه این مراسم مجری برنامه به خاطر کمبود وقت از خبرنگارانی که نتوانسته بودند سوالات خود را بپرسند عذرخواهی کرد.

 

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین