امروز: جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۳ Friday, 19 April 2024

آغاز مطالعات انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه

آغاز مطالعات انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه

مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به سنجش کیفیت آب و تفاوت آن در دریای خزر و دریاچه ارومیه، چگونگی برداشت آب و آثار زیست محیطی این طرح در مطالعات مرحله شناخت گفت: اصرار ما بر این است که در زمان یک سال مطالعات مرحله شناخت به نتیجه برسد.
:
به گزارش سایت تحلیلی و خبری بینانیوز ،‌ مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از آغاز مطالعات انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه توسط این شرکت خبر داد و گفت:‌ اصرار ما به پایان مطالعات مرحله شناخت در بازه زمانی یک ساله است اما کارشناسان بین المللی درخواست زمان بیشتری را دارند.

:
سیدمحمدرضا رضازاده در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد طرح انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه گفت: از حدود سه ماه گذشته انجام مطالعات در این زمینه توسط شرکت ما آغاز شده است. در این راستا با یکی از مهندسین مشاور قراردادی را منعقد کردیم و استفاده از مشاوران خبره خارجی را هم در دستور کار قرار داده‌ایم.
:
وی تصریح کرد: گزارشات اولیه کار به ما ارائه شده و طبیعتا بعد از مطالعات مرحله شناخت، حجم آب انتقالی و گزینه‌های مختلف در مورد انتقال آب مشخص می شود.
:
DSC_3932
:
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با اشاره به سنجش کیفیت آب و تفاوت آن در دریای خزر و دریاچه ارومیه، چگونگی برداشت آب و آثار زیست محیطی این طرح در مطالعات مرحله شناخت گفت: اصرار ما بر این است که در زمان یک سال مطالعات مرحله شناخت به نتیجه برسد.
:
رضازاده در مورد اعتبار این طرح تصریح کرد: اعتبار مطالعات طرح انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه از محل اعتبارات طرح‌های احیای دریاچه ارومیه تامین می‌شود؛ مجموعا برای مطالعات کل طرح‌های این بخش در قانون بودجه سال 1393 ،20 میلیارد تومان در نظر گرفته شده و انتظار می رود که دو میلیارد تومان از آن به پروژه در دست ما تعلق گیرد.
:
وی با اشاره به این‌که تاکنون اعتباری تخصیص نیافته بر آغاز فعالیت‌ها تاکید کرد و گفت: در این طرح از مشاوران بین المللی از کشورهای نروژ، اتریش و برخی مناطق آمریکای شمالی بهره می‌بریم البته کارشناسان بین المللی اصرار دارند که حداقل یک سال و نیم زمان برای انجام مطالعات مرحله شناخت در نظر گرفته شود.
:
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در مورد مجوزهای محیط زیستی طرح انتقال آب از دریای خزر به دریاچه ارومیه گفت:‌بعد از انجام مطالعات مرحله شناخت برای اخذ مجوز محیط زیست اقدام می کنیم؛ هیچ طرحی در شرکت بدون اخذ مجوز محیط زیست اجرا نمی‌شود.
:
11
:
زمان مردود خواندن انتقال آب گذشت
:
رضازاده در مورد مخالفت‌های سازمان محیط زیست درباره انتقال آب بین حوضه‌ای یا استفاده از آب‌های غیر متعارف گفت: زمان مردود خواندن انتقال آب حوضه به حوضه گذشته است و در عین حال دیگر زمان آن نیست که بگوییم استفاده از آب غیر متعارف امکان پذیر نیست.
:
وی با اشاره به استفاده از آب‌های غیر متعارف در کشورهای مختلف صنعتی و در حال توسعه در دنیا گفت: با این وجود قطعا طرح‌ها به لحاظ زیست محیطی باید با دقت فراوان سنجیده شوند چرا که بی توجهی می تواند تبعات زیست محیطی بسیاری داشته باشد.
:
مدیر عامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در پایان خاطرنشان کرد: الان دیگر نمی توانیم روی مساله انتقال آب صد درصد خط بکشیم و بگوییم مردود است و از سوی دیگر نیز نمی توانیم به مسائل زیست محیطی بی توجه باشیم.
:
تراز دریاچه 25 سانتی متر افزایش یافت
:
به گزارش ایسنا، معاون وزیر نیرو در امور آب پیش از این با اشاره به این‌که در حوضه دریاچه ارومیه با 144 درصد افزایش بارش 105 میلی متر بارندگی صورت گرفته است گفته بود: از اول مهر ماه تاکنون 25 سانتی متر تراز دریاچه بالا آمده و در حال حاضر به 1270.4 رسیده است در حالی که در سال گذشته همین موقع 1270.15 بوده است و با توجه به افزایش بارندگی درحال حاضر مساحت دریاچه دو برابر شده و 500 میلیون متر مکعب افزایش داشته است.
:
رحیم میدانی تاکید کرد: براساس ماموریت مشخص شده کارگروه تراز دریاچه باید به 1274.1 برسد که به عنوان تراز اکولوژیک مطرح شده است و باید این تراز حفظ شود. با توجه به وضعیت کنونی چهار متر دیگر تراز باید افزایش یابد و سطح دریاچه به 4300 کیلومتر مربع و حجم آن به 14 میلیارد متر مکعب برسد.
:
وی با اشاره به تخصیص 725 میلیارد تومان اعتبار دیگر به پروژه‌های احیای تعادل بخش دریاچه ارومیه اظهار کرد: باید دو کار در این حوضه صورت گیرد که شامل مدیریت آب و انتقال آب جدید به میزان 600 میلیون متر مکعب به حوضه دریاچه ارومیه می‌شود.همچنین کشت چغندر تلاش می‌شود که به گندم و جو تبدیل شود ودر این راستا دولت مابه التفاوت درآمد کشاورزان را پرداخت می‌کند.
:
./.

توییت بینا

10:34 (۶ ماه قبل) ۱

کشف محموله ۸۷۶ کیلوگرمی مواد مخدر در مرز بازرگان

10:33 (۶ ماه قبل) ۲

پیامک‌ ثبت‌نام واریز سود سهام عدالت جعلی است

10:33 (۶ ماه قبل) ۳

ورود ۲۵هزار معلم جدید به مدارس از ابتدای آبان

10:32 (۶ ماه قبل) ۴

توربین نیروگاه برق خرمشهر را دزدها برده اند

11:55 (۱۰ ماه قبل) ۵

ایران هیچ اغراقی در توان موشکی خود نمی کند

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۶

درخواست مجلس از وزیر صمت برای ابطال انتخابات غیرقانونی اتاق بازرگانی

11:53 (۱۰ ماه قبل) ۷

اخطار شورای رقابت به خودروسازان گران‌فروش

16:29 (۱۰ ماه قبل) ۸

رهبر انقلاب: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد

16:28 (۱۰ ماه قبل) ۹

دستگیری اعضای باند اسکیمر در ارومیه

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۰

کارکنان یک بانک ۱۱ بار وام قرض الحسنه دریافت کردند

14:15 (۱۱ ماه قبل) ۱۱

قرعه‌کشی مرحله دوم فروش خودرو امروز انجام می‌شود

15:12 (۱۱ ماه قبل) ۱۲

سلطان عمان وارد تهران شد

17:03 (۱۱ ماه قبل) ۱۳

رئیس‌جمهور سه قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

16:59 (۱۱ ماه قبل) ۱۴

ترکیه: ۹۶ کیلومتر از دیوار مرزی با ایران تکمیل شد

16:58 (۱۱ ماه قبل) ۱۵

نیروهای طالبان اقدام به تیراندازی به پاسگاه ساسولی کردند

16:57 (۱۱ ماه قبل) ۱۶

بازنشستگان برای وام ۳۰میلیونی نیاز به ثبت‌نام مجدد ندارند

16:56 (۱۱ ماه قبل) ۱۷

ثبت‌نام در سامانه یکپارچه خودرو به ۱ میلیون نفر رسید

9:22 (۱۱ ماه قبل) ۱۸

کرایۀ حمل کالا ۳۰ درصد افزایش یافت

9:19 (۱۱ ماه قبل) ۱۹

تروریست ها ۵ مرزبان را در سراوان شهید کردند

8:32 (۱۱ ماه قبل) ۲۰

تمامی کارت های ملی تا سال ۱۴۰۵ اعتبار خواهند داشت

پربازدیدها

آخرین عناوین